مجموعه شعر « بچه‌ها سلام » شامل ۶ قطعه شعر با عنوان‌های « بچه‌ها سلام ، دوستم کجاست ؟ ، مثل نسیم ، پرنده‌ی سلام ، بفرما ! و کار » است.
مضمونی که در این کتاب موردنظر شاعر است اخلاق و رفتار حضرت محمد (ص) و سلام کردن و همفکری و همکاری با دیگران است . اشعار متناسب با گروه سنی مخاطب است ولی تکرارهای نابجا و حشو در بعضی موارد مانند شعر بچه‌ها سلام را دچار خستگی و دل‌زدگیمی‌کند.
بچه‌ها سلام
پیامبر عزیز ما / وقتی می‌رفت تو کوچه‌ها
خنده به لب سلام می‌داد / به هرکه حتی بچه‌ها
گل‌پسر عزیز سلام / غنچه‌ی خوب من سلام
حمید سلام ، سعید سلام / حسین سلام ، حسن سلام
دختر کوچکم سلام / غنچه‌ی ناز من سلام
زهره سلام ، زهرا سلام / سارا سلام ، سوسن سلام
بچه‌ها از سلام او / خوشحال و خندان می‌شدند
کوچه‌ها از سلام او / مثل گلستان می‌شدند
(مهاجرانی ، ۱۳۸۷ : ۱)
در مجموعه‌ی شعر « چوپان کوچک (پیامبر عزیز ما ،۴)» که درباره‌ی کارها و علاقه‌های حضرت محمد (ص) از کودکی ، به‌خصوصروحیه‌ی همکاری ایشان با بزرگ‌ترهاست ، شاعر سعی دارد محبت کودک را نسبت به پیامبر جلب کند و تصویر زیبایی از او در ذهن کودک بسازد . اشعار ، قالب چهارباره و با وزن یکسان است و با گروه سنی الف و ب تناسب دارد زبان شعر ساده است و شاعر از هیچ‌گونهآرایه‌ی لفظی و معنایی استفاده نکرده است فقط در صفحه‌ی ۷ عرق را به گلاب تشبیه کرده است که برای گروه سنی الف ، قابل‌درک نیست و در صفحه‌ی ۶ یعنی در شعر چوپان کوچک ، شاعر بدون اینکه حلیمه را معرفی کند، نام او را آورده است ، در شعر گل‌های رنگارنگ این کتاب نیز تعبیر گل کاشتن تو باغ پارچه‌ها از خیاطی ، برای کودکان این گروه سنی قابل‌درک نیست و وصله زدن یا دوختن لباس را توسط حضرت پیامبر ، تداعی نمی‌کند
پایان نامه - مقاله - پروژه
چوپان کوچک
وقتی پیش حلیمه بود / با گله‌اشمی‌رفت به دشت
یک چوب محکم و بلند / همیشه می‌گرفت به دست
گل مهربانی
خسته می‌شد عرق می‌ریخت / وقتی‌که گرم کار می‌شد
از آن‌همه گلاب ناب / زمین پر از بهار می‌شد
گل‌های رنگارنگ
پیامبر عزیز ما / به خیاطی علاقه داشت
با دست‌تو باغ پارچه‌ها / گل‌های رنگارنگ می‌کاشت
( مهاجرانی ، ۱۳۸۷ : ۹-۵-۶ )
شعرهای ، « نام خدا ، جای خالی ، با دوست ، بالش ، خوش‌آمدید ، میهمان دخترک و قبا » ، با محوریت شخصیت حضرت محمد (ص) آمده است . این اشعار برای بیان خلوص ، حسن خلق و رفتار شایسته ایشان در برابر خدا و مردم و احترام به انسان با هر مقام و موقعیت است که برگرفته از روایات و احادیث هستند. زبان شعر ساده و در حد گروه‌های سنی «الف و ب » است ، اما در بعضی ترکیبات ضعف‌هایی مشاهده می‌شود مانند « به زبان آوردن » و « پشت مهمان قدم زدن » به‌جای بدرقه کردن و پشت سرش رفتن .(شورای کتاب کودک ،۱۳۸۵ : ۳۷۹ )
به‌طورکلی این کتاب از حیث محتوا در سطح تجربه‌یبزرگ‌سال است و با نیازهای کودک در این سنین تناسبی ندارد و تنها می‌تواند یک تصویر معمولی و واقعی از شخصیت پیامبر را بیان کند.
خوش‌آمدید
پیامبر عزیز ما/ وقتی‌که مهمان می‌رسید
شادی به دل، خنده به لب/ به‌سوی او پر می‌کشید
کنار در با خوش‌رویی/ به مهمانش سلام می‌کرد
با گفتن «خوش‌آمدید»/ به مهمان احترام می‌کرد
آخرسر که مهمانش/ بلند می‌شد تا برود
تا دم در با احترام/ پشت سرش قدم می‌زد
(مهاجرانی ، ۱۳۸۷ : ۴ )
کتاب « داور کشتی (پیامبر عزیز ما ۵)» شامل ۷ قطعه شعر است با عنوان‌های « بازی پدربزرگ، سجده طولانی، غنچه زیر عبا، خبر!خبر! ، گل‌های سرخ و صورتی، بازی و داور کشتی » . شاعر در این کتاب ، همانند دیگر کتاب‌های این مجموعه اشعار را در قالب چهار پاره و وزن یکسان به‌صورت آهنگین و شاد سروده است، مضمون اشعار درباره شکیبایی و حوصله حضرت محمد(ص) در برابر رفتارها و انتظارهای نوه‌هایشان است که به شکل روایت صحنه‌ها و قصه‌هایبیان‌شده است. این روایت‌ها از احادیث و روایت‌ها گرفته و نقد شده است.
به‌طورکلی این مجموعه برای توجه دادن به بزرگ‌ترها برای تأسی آن‌ها از سیره حضرت محمد(ص) مناسب‌تر است تا برای کودکان گروه سنی «الف و ب» . به‌طور مثال در شعر سجده طولانی سوارشدن بر پشت پدر در هنگام نماز رفتار درست و قابل توصیه‌ای برای کودکان نیست و هدف شاعر فقط آشنا ساختن کودکان باشخصیت مهربان و باگذشت پیامبر بوده است. هم‌چنین «احترام کردن » فعل درستی نیست که شاعر بنا به‌ضرورت شعری از آن استفاده کرده است .
سجده طولانی
پیامبر عزیز ما/ یه روزی بود سر نماز
امام حسن نزدیک او/ نشسته بود قشنگ و ناز
همین‌که او به سجده رفت/ حسن دوید کنار او
دست‌ها را روی او گذاشت/ پرید و شد سوار او
پدربزرگوقتی‌که دید/ حسن شده سوار او
بازی و خنده می‌کند/ قه قه قه، هو هو هو
سرش را هیچ بلند نکرد/ به حال سجده باقی ماند
ذکر قشنگ سجده را/ دوباره و سه‌باره خواند
سوار کوچک و قشنگ/ خیال پا شدن نداشت
پدربزرگ چکار می‌کرد؟/ سر از رو مهر بر‌نمی‌داشت
(مهاجرانی ، ۱۳۸۷ :۳ )
در کتاب « مثل مروارید(پیامبر عزیز ما ۷)»، ۶ قطعه شعر با عنوان‌های « سبز و سفید، روزهای جمعه، دسته‌گل ، بوی گل ، مثل مروارید و در چشمه آب » آمده است.
اشعار هماهنگ با دیگر جلدها و در قالب چهارباره و با وزن یکسان است، مضمون کتاب درباره سلیقه و بهداشت فردی پیامبر(ص) است. شاعر اشعار را با زبان ساده سروده است و از آرایه تخیل و تصویر ذهنی زیاد استفاده نکرده است فقط در شعر روزهای جمعه یک مورد تشبیه و طنز استفاده کرده است.

موضوعات: بدون موضوع
[پنجشنبه 1400-07-29] [ 03:19:00 ب.ظ ]