سودوموناس

 

 

 

شکل ۲۵-۴- اثرات متقابل ارقام و سطوح کودی از نظر عملکرد بیولوژیک.
بین عملکرد بیولوژیک و شاخص برداشت، وزن هزار دانه و تراکم خوشه هیچ گونه همبستگی معنی داری مشاهده نشد، ولیکن بین صفت مذکور و با سایر صفات همبستگی معنی داری وجود داشت (جدول ۲-۴)، بنابراین می توان چنین نتیجه گرفت که عملکرد بیولوژیک ارتباط بیشتری با کل ماده خشک به نسبت دیگر صفات تاثیر گذار در افزایش عملکرد دانه دارد.
پایان نامه
۷-۴- وزن هزار دانه
وزن هزار دانه یکی از عوامل موثر درشکل گیری عملکرد دانه می باشد (۲۰). از نظر وزن هزار دانه رقم پیشتاز با وزن هزار دانه معادل ۱۷/۵۲ گرم نسبت به رقم چمران با وزن هزار دانه ۰۱/۴۳ گرم برتری داشت (شکل ۲۶-۴). به نظر می رسد که رقم پیشتاز با داشتن قدرت رشد بیشتر و طول خوشه، شاخص سطح برگ و … بیشتر توانسته دانه های سنگین تر با وزن هزار دانه بیشتر تولید نماید. در بین سطوح کودی مایکوریزا + ۲۵% کود شیمیایی با وزن هزار دانه برابر ۵۳ گرم در رتبه اول و سودوموناس + ۲۵% کود شیمیایی، کود شیمیایی، مایکوریزا و سودوموناس در رتبه های بعدی قرار گرفتند (شکل ۲۷-۴). این نتایج با مطالعات روویرا (۱۹۶۳) و هیوینگ (۲۰۰۵) مطابقت دارد (۸۳). در آزمایش قاضی الکاراکی و همکاران (۲۰۰۴) همبستگی مثبت و معنی داری در سطح ۱% بین طول خوشه و وزن هزار دانه با عملکرد دانه گزارش گردید (۷۸). همچنین همبستگی مثبت و معنی داری بین وزن هزار دانه و تعداد سنبلچه در خوشه، شاخص برداشت، قطر ساقه و عملکرد دانه وجود دارد. علت این امر می تواند این باشد که زمانی که گیاه زراعی شدیداً در حال رشد می باشد مواد حاصل از فتوسنتز به ریشه ها انتقال می یابد، با توسعه ریشه شرایط برای جذب عناصر معدنی فراهم می شود که این به نوبه خود باعث افزایش فتوسنتز می شود. وقتی گیاه به دوران رسیدگی نزدیک می شود مواد حاصل از فتوسنتز را به اندام زایشی (دانه ها) منتقل می کند (۱۴۶). مایکوریزا از طریق تسریع و تقویت این عمل سبب افزایش وزن هزار دانه می شود.

شکل ۲۶-۴- مقایسه ارقام از نظر وزن هزار دانه.
 

 

Ch0B0

 

شاهد

 

Ch1B1

 

مایکوریزا + ۲۵% کود شیمیایی

 

B1

 

مایکوریزا

 

 

 

Ch2B0

 

کود شیمیایی

 

Ch1B2

 

سودوموناس + ۲۵% کود شیمیایی

 

B2

 

سودوموناس

 

 

 

شکل ۲۷-۴- مقایه بین سطوح کودی از نظر وزن هزار دانه.
نکته قابل ذکر شکل( ۲۸-۴) تاثیر برتر تیمار سودوموناس + ۲۵% کود شیمیایی در هر دو رقم مورد بررسی بود. تیمار مایکوریزا + ۲۵% کود شیمیایی در دو رقم در رتبه ی بعدی قرار داشتند. نتایج تقریباً مشابهی نیز در سطوح کود شیمیایی، مایکوریزا و سودوموناس حاصل گردید.
 

 

Ch0B0

 

شاهد

 

Ch1B1

 

مایکوریزا + ۲۵% کود شیمیایی

 

B1

 

مایکوریزا

 

 

 

Ch2B0

 

کود شیمیایی

 

Ch1B2

 

سودوموناس + ۲۵% کود شیمیایی

 

B2

موضوعات: بدون موضوع
[پنجشنبه 1400-07-29] [ 02:06:00 ب.ظ ]