6

 

حذف واسطه‌ها از چرخه بازاریابی گل و گیاهان زینتی

 

785/0

 

6 7

 

کسب درآمد و سود

 

636/0

 

7

در پاسخ به سوال ((مولفه‌های اقتصادی موثر بر ترویج بازاریابی گل و گیاه زینتی در شهرستان کرج كدامند؟))، تحلیل عاملی نشان داد از نظر پاسخگویان، مهمترین مولفه‌های اقتصادی به ترتیب عبارتند از: آشنایی با بازاریابی الکترونیکی(سوال 17)، آشنائی صادرکنندگان با اقتصاد تولید و صادرات گل و گیاهان زینتی(سوال 19)، جذب سرمایه گذار داخلی و خارجی در بازاریابی گل و گیاه(سوال 16)، همکاری با بانک‌ها جهت تامین اعتبار(سوال 18)، توان رقابت بین بازاریابان گل و گیاه زینتی(سوال 15)، حذف واسطه‌ها از چرخه بازاریابی گل و گیاهان زینتی(سوال 21) و کسب درآمد و سود(سوال 20).
عکس مرتبط با اقتصاد

مؤلفه‌های سیاستگذاری موثر بر ترویج بازاریابی گل و گیاه زینتی در شهرستان کرج كدامند؟
جدول 4-19: سوال‌های مربوط به مولفه‌های سیاستگذاری موثر بر ترویج بازاریابی گل و گیاه زینتی

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

تعداد گویه مؤلفه‌های سیاستگذاری بار عاملی اولویت بندی بر اساس بار عاملی
1 ایجاد پشتوانه علمی به منظور سیاست گذاری در بخش تولید و صادرات گل و گیاهان زینتی 888/0 1
2 برنامه‌های حمایتی از سرمایه گذاران گل و گیاهان زینتی 881/0 2
3 برنامه ریزی راهبردی دولت در صنعت گل و گیاهان زینتی 860/0 3
4 توسعه مشارکت‌های دولتی در بازار یابی گل و گیاهان زینتی 752/0 4
در پاسخ به سوال ((مولفه‌های سیاستگذاری موثر بر ترویج بازاریابی گل و گیاه زینتی در شهرستان کرج كدامند؟))، تحلیل عاملی نشان داد از نظر پاسخگویان، مهمترین مولفه‌های سیاستگذاری به ترتیب عبارتند از: ایجاد پشتوانه علمی به منظور سیاستگذاری در بخش تولید و صادرات گل و گیاهان زینتی (سوال 32)، برنامه‌های حمایتی از سرمایه گذاران گل و گیاهان زینتی(سوال 30)، برنامه ریزی راهبردی دولت در صنعت گل و گیاهان زینتی(سوال 33) و توسعه مشارکت‌های دولتی در بازار یابی گل و گیاهان زینتی(سوال 31).
فصل پنجم:
نتیجه گیری و پیشنهادها
مقدمه

در این فصل ابتدا به خلاصه ای از فصل‌های اول تا چهارم اشاره خواهد شد. همچنین با توجه به نتایج تجزیه و تحلیل داده‌ها در فصل چهارم، پیشینه پژوهش و مبانی نظری، سوال‌های پژوهش مورد بحث و نتیجه گیری قرار خواهند گرفت. سپس به محدودیت‌های پژوهش اشاره شده و در نهایت پیشنهاداتی ارائه خواهد شد.
خلاصه پژوهش
ایجاد اشتغال و رشد صادرات غیر نفتی دو موضوع اساسی در اقتصاد ایران است که با اخذ تدابیری اندیشمندانه و سیاست گذاری‌های با ثبات و متقن و با بهره گیری از تجارب دیگران در قالبی منسجم، یكپارچه، دراز مدت و حداكثر بهره مندی از امكانات موجود از طریق گسترش كشاورزی، به ویژه كشت گل و گیاهان زینتی می‌توان به توسعه اقتصادی و نهایتاً توسعه پایدار دست یافت. لذا، به منظور بهبود فروش و بازاریابی گل و گیاه به خصوص در بازارهای خارجی و توسعه صادرات گل و گیاه ضروری است كه راهكارهای موثری در جهت حل مشكلات و تنگناهای تولید و بازاریابی برداشته شود. با توجه به تقاضای بازار داخلی برای انواع گل‌ها و گیاهان زینتی و همچنین با در نظر داشتن حجم زیاد تقاضا در عرصه بین‌المللی، موقعیت جغرافیایی و اقلیمی مناسب ایران برای كشت انواع گیاهان، پرورش و صادرات انواع گل و گیاهان زینتی، می‌تواند سهم كشور را در بازار تجارت این محصولات ارتقا بخشیده و موجب عاید شدن درآمد ارزی مناسبی برای اقتصاد كشور گردد، بنابراین ضرورت بازنگری در بازاریابی گل و گیاهان زینتی، الزامی است و در این بین نقش آموزش و ترویج کاملا آشکار خواهد بود. از این رو، پژوهش حاضر با هدف تعیین مؤلفه‌های ترویج بازاریابی گل و گیاه زینتی در شهرستان کرج، انجام شد. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از نظر ماهیت توصیفی از نوع زمینه یابی (پیمایشی) است. جامعه آماری شامل کلیه گلكاران مشغول به پرورش گل و گیاهان زینتی در شهرستان كرج در سال 1392، که بر اساس آمار جهاد کشاورزی این شهرستان این جامعه شامل 140 نفر بود، به علت محدود بودن جامعه آماری، کل جامعه مورد بررسی قرار گرفت. از این رو، از روش سرشماری استفاده شد. جهت جمع آوری اطلاعات مورد نیاز از دو روش بهره گیری شده است. روش کتابخانه ای، جهت مطالعه مبانی نظری موضوع پژوهش و دستیابی به اطلاعات از طریق کتب، مقالات، پایان نامه‌ها، نشریات داخلی و خارجی و همچنین اینترنت و روش میدانی جهت توزیع پرسشنامه‌ها در بین اعضای جامعه آماری برای جمع آوری اطلاعات مورد نیاز برای تجزیه و تحلیل داده‌ها. در پژوهش حاضر، پرسشنامه تنها ابزار تحقیق بوده که دیدگاه و نظر آزمودنی‌ها را در قالب 33 گویه، اندازه گیری نموده است. هر گویه دارای مقیاس 5 درجه ای لیکرت بوده و آزمودنی برای گزینه خیلی زیاد 5 امتیاز، زیاد 4 امتیاز، متوسط 3 امتیاز، کم 2 ام

برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت 40y.ir مراجعه نمایید.
تیاز و خیلی کم 1 امتیاز کسب نموده است. به منظور تعیین روایی صوری و محتوایی، پرسشنامه محقق ساخته به رویت استادان صاحب نظر و متخصص و همچنین اساتید راهنما و مشاور رسیده که پس از حذف و اضافه‌های لازم روایی آنها مورد تایید قرار گرفت. همچنین جهت تعیین مقدار پایایی، به اجرای آزمایشی پرسشنامه در نمونه ای با حجم 30 نفر پرداخته و از طریق محاسبه همسانی درونی به روش آلفای کرونباخ، مقدار پایایی کل برابر 84/0 بدست آمد که این میزان نشان دهنده پایایی بالا و انسجام درونی سوالات پرسشنامه میباشد. در این پژوهش جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها از روش‌های آمار توصیفی(جداول فراوانی و درصد‌ها) و آمار استنباطی(تحلیل عاملی) از طریق برنامه نرم افزاری SPSS 19 استفاده شده است.
یافته‌های پژوهش
در بررسی سوال 1 – مؤلفه‌های مدیریتی موثر بر ترویج بازاریابی گل و گیاه زینتی – یافته‌ها نشان داد به ترتیب؛ بسیج منابع برای شناسایی بازارهای هدف گل و گیاهان زینتی، توانایی رهبری کردن و تمرکز بر بازار گل و گیاه، برنامه ریزی در بازاریابی گل و گیاه، هماهنگ کردن فعالیت‌های بازاریابان و تولیدکنندگان، کنترل ورود و خروج رقبای جدید، سازماندهی فعالیت‌ها برای جلب اعتماد مشتری و شبکه سازی توزیع گل و گیاه، از مهمترین مولفه‌های مدیریتی موثر بر ترویج بازاریابی گل و گیاه زینتی می‌باشند.
در بررسی سوال 2 – مؤلفه‌های روانشناختی موثر بر ترویج بازاریابی گل و گیاه زینتی – یافته‌ها نشان داد به ترتیب؛ داشتن مهارت در زمینه بازاریابی گل و گیاه زینتی، داشتن تجربه کاری در زمینه بازاریابی گل و گیاه، داشتن آگاهی در زمینه بازاریابی گل و گیاه زینتی، جلب رضایت مشتریان، توانایی فکری در اجرای توزیع گیاهان زینتی، داشتن علاقه در زمینه بازاریابی گل و گیاه زینتی و ریسک پذیری، از مهمترین مولفه‌های روانشناختی موثر بر ترویج بازاریابی گل و گیاه زینتی می‌باشند.
در بررسی سوال 3 – مؤلفه‌های اقتصادی موثر بر ترویج بازاریابی گل و گیاه زینتی – یافته‌ها نشان داد به ترتیب؛ آشنایی با بازاریابی الکترونیکی، آشنائی صادرکنندگان با اقتصاد تولید و صادرات گل و گیاهان زینتی، جذب سرمایه گذار داخلی و خارجی در بازاریابی گل و گیاه، همکاری با بانک‌ها جهت تامین اعتبار، توان رقابت بین بازاریابان گل و گیاه زینتی، حذف واسطه‌ها از چرخه بازاریابی گل و گیاهان زینتی و کسب درآمد و سود، از مهمترین مولفه‌های اقتصادی موثر بر ترویج بازاریابی گل و گیاه زینتی می‌باشند.
در بررسی سوال 4 – مؤلفه‌های آموزشی موثر بر ترویج بازاریابی گل و گیاه زینتی – یافته‌ها نشان داد به ترتیب؛ استفاده از برنامه‌های آموزشی رادیو و تلویزیون، استفاده از جلسه‌های سخنرانی، شرکت در کلاس‌های آموزشی – ترویجی، استفاده از فیلم‌های آموزشی، استفاده از کتابچه راهنما، استفاده از نشریه‌ها و مجله‌های آموزشی، طراحی برنامه‌های تبلیغاتی موثر در بازاریابی و شرکت در کلاس‌های کلینیک گل و گیاه، از مهمترین مولفه‌های آموزشی موثر بر ترویج بازاریابی گل و گیاه زینتی می‌باشند.
در بررسی سوال 5 – مؤلفه‌های سیاستگذاری موثر بر ترویج بازاریابی گل و گیاه زینتی – یافته‌ها نشان داد به ترتیب؛ ایجاد پشتوانه علمی به منظور سیاستگذاری در بخش تولید و صادرات گل و گیاهان زینتی، برنامه‌های حمایتی از سرمایه گذاران گل و گیاهان زینتی، برنامه ریزی راهبردی دولت در صنعت گل و گیاهان زینتی و توسعه مشارکت‌های دولتی در بازار یابی گل و گیاهان زینتی، از مهمترین مولفه‌های سیاستگذاری موثر بر ترویج بازاریابی گل و گیاه زینتی می‌باشند.
بحث و نتیجه گیری
در بررسی سوال 1، مشخص شده است که مؤلفه‌های مدیریتی موثر بر ترویج بازاریابی گل و گیاه زینتی به ترتیب عبارتند از: بسیج منابع برای شناسایی بازارهای هدف گل و گیاهان زینتی، توانایی رهبری کردن و تمرکز بر بازار گل و گیاه، برنامه ریزی در بازاریابی گل و گیاه، هماهنگ کردن فعالیت‌های بازاریابان و تولیدکنندگان، کنترل ورود و خروج رقبای جدید، سازماندهی فعالیت‌ها برای جلب اعتماد مشتری و شبکه سازی توزیع گل و گیاه. بنابراین با شناسایی بسیج منابع برای شناسایی بازارهای هدف گل و گیاهان زینتی و توانایی رهبری کردن و تمرکز بر بازار گل و گیاه و بر نامه ریزی در این راستا از مهمترین مولفه‌های مدیریتی بر شمرده شده است که تحقق آن در گرو عزم راسخ مسولان بخش‌های مختلف مدیریتی و نظارتی کشور است.
در همین راستا نتایج یادآور و همكاران(1389)، نشان داد كه از نظرگلكاران مؤلفه‌های ترویج بازاریابی شامل تسهیل تعامل و ارتباطات بین اجزای دخیل در فرایند بازاریابی، توانمندسازی گلكاران، بهبود كنشگری گلكاران در بازار، ضرورت انجام تبلیغات، تقویت و تجهیز گلكاران، مدیریت تولید و فروش محصول، ارتقاء شناخت گلكاران از مبانی و اصول بازاریابی، مدیریت فرصت‌های بخش خصوصی و مدیریت اطلاعات بازاریابی است و از نظر كارشناسان ترویج این مؤلفه‌ها شامل حمایت از گلكاران، مدیریت تسهیل تبادل اطلاعات بازاریابی، توسعه توان تأثیرگذاری گلكاران بر بازار، ارتقاء درك عملی گلكاران از بازاریابی، توانایی انجام مطالعات سازگاری اكتشافی، شناخت منابع مؤثق اطلاعات بازاریابی، كمك به اتخاذ تصمیم‌های راهبردی و ظرفیت سازی علمی در رابطه با بازا
ریابی می باشد.
در بررسی سوال 2، مشخص شده است که مؤلفه‌های روانشناختی موثر بر ترویج بازاریابی گل و گیاه زینتی به ترتیب عبارتند از: داشتن مهارت در زمینه بازاریابی گل و گیاه زینتی، داشتن تجربه کاری در زمینه بازاریابی گل و گیاه، داشتن آگاهی در زمینه بازاریابی گل و گیاه زینتی، جلب رضایت مشتریان، توانایی فکری در اجرای توزیع گیاهان زینتی، داشتن علاقه در زمینه بازاریابی گل و گیاه زینتی و ریسک پذیری. بنابراین داشتن مهارت، داشتن تجربه کاری و داشتن آگاهی در زمینه بازاریابی گل و گیاه زینتی به عنوان مهمترین مولفه‌های روانشناختی موثر بر ترویج بازاریابی گل و گیاه زینتی معرفی شده است. لذا برای ایجاد و توسعه هر گونه کسب و کار موفق باید به مولفه‌های مهارت، تجربه و آگاهی توجه اساسی شود. صالح(1389)، دسترسی گل کاران به خدمات ارتباطی، راه‎اندازی بازارهای محلی، عدم استفاده از اطلاعات به دلیل شکل نامناسب آنها، ضرورت وجود کارشناس، وضعیت زیرساخت‎ها، استفاده از فنون برداشت متناسب با الزامات بازار، دسترسی به دستگاه‌های درجه‎بندی محصول، مدیریت هزینه‎های تولید و بازاریابی، تعیین نیازهای بازار هدف، شناخت بازارهای جدید، اطلاع گلکاران از اصول شناساندن محصول، شکل مناسب انتشار اطلاعات، زمان مناسب انتشار اطلاعات، اطلاع از استانداردهای بازار، داشتن مهارت‎های حسابداری و مدیریت مالی، اطلاع از حواشی بازاریابی، طراحی و برنامه‎ ریزی کشت و بازاریابی را از مهمترین مؤلفه‌های موثر بر بازاریابی گل و گیاه زینتی بر شمرده است.
حسابداری
در بررسی سوال 3، مشخص شده است که مؤلفه‌های اقتصادی موثر بر ترویج بازاریابی گل و گیاه زینتی به ترتیب عبارتند از: آشنایی با بازاریابی الکترونیکی، آشنائی صادرکنندگان با اقتصاد تولید و صادرات گل و گیاهان زینتی، جذب سرمایه گذار داخلی و خارجی در بازاریابی گل و گیاه، همکاری با بانک‌ها جهت تامین اعتبار، توان رقابت بین بازاریابان گل و گیاه زینتی، حذف واسطه‌ها از چرخه بازاریابی گل و گیاهان زینتی و کسب درآمد و سود. بنابراین سه مولفه مهم اقتصادی موثر بر ترویج بازاریابی گل و گیاه آشنایی با بازاریابی الکترونیکی، آشنائی صادرکنندگان با اقتصاد تولید و صادرات گل و گیاهان زینتی و جذب سرمایه گذار داخلی و خارجی در بازاریابی گل و گیاه در نظر گرفته شده است. مولفه‌هایی که در درجه اول عزم راسخ و تلاش‌های مستمر و پیگیر تولیدکنندگان و در درجات بعدی مسولان را برای توسعه و گسترش بازاریابی گل و گیاه می‌طلبد. نیکوئی و بخشوده(1389)، نشان داد که با تبدیل بازار سنتی به بازار حراج گل، کل حاشیه سود عوامل بازاریابی به میزان معناداری افزایش خواهد یافت و معیارهای بازاریابی اصلاح می‌شود. پیش بینی می‌شود که اصلاح این معیارها با طراحی بازار حراج برای انواع گل و نقاط مختلف کشور، منافع بیشتری را به هم راه داشته باشد. در این خصوص، سرمایه گذاری در بازارهای حراج برای تمامی انواع گل‌ها توسط ارگان‌های دولتی و بخش خصوصی می‌تواند موقعیت تجاری کشورمان را در بازار جهانی گل و گیاهان زینتی ارتقا دهد. همچنین الوانی و رحمتی(1387)، نشان دادند که جهت بررسی‌های امکان سنجی فنی و مکان دقیق برای احداث گلخانه یا مجتمع گلخانه ای با سازمان‌های ذی ربط همچون سازمان جهاد کشاورزی، اداره کل منابع طبیعی و اداره کل هواشناسی رایزنی‌ها و مشاوره‌هایی انجام شود.
در بررسی سوال 4، مشخص شده است که مؤلفه‌های آموزشی موثر بر ترویج بازاریابی گل و گیاه زینتی به ترتیب عبارتند از: استفاده از برنامه‌های آموزشی رادیو و تلویزیون، استفاده از جلسه‌های سخنرانی، شرکت در کلاس‌های آموزشی – ترویجی، استفاده از فیلم‌های آموزشی، استفاده از کتابچه راهنما، استفاده از نشریه‌ها و مجله‌های آموزشی، طراحی برنامه‌های تبلیغاتی موثر در بازاریابی و شرکت در کلاس‌های کلینیک گل و گیاه. بنابراین برنامه‌های آموزشی رادیو و تلویزیون، جلسه‌های سخنرانی و شرکت در کلاس‌های آموزشی – ترویجی به عنوان مهمترین مؤلفه‌های آموزشی موثر شناخته شده است که می‌توانند سهم بسزایی را ترویج بازاریابی گل و گیاه زینتی داشته باشند. در این راستا مروجان باید از توسعه ابزارهای بازاریابی و شناسایی خدمات برای انتشار اطلاعات استفاده نمایند و بر روی تدریس مهارت‌های اساسی بازاریابی در دوره‌های آموزشی ترویج و برنامه درسی آن توجه بیشتری كنند(تیلر و همکاران، 2007).
در بررسی سوال 5، مشخص شده است که مؤلفه‌های سیاستگذاری موثر بر ترویج بازاریابی گل و گیاه زینتی به ترتیب عبارتند از: ایجاد پشتوانه علمی به منظور سیاستگذاری در بخش تولید و صادرات گل و گیاهان زینتی، برنامه‌های حمایتی از سرمایه گذاران گل و گیاهان زینتی، برنامه ریزی راهبردی دولت در صنعت گل و گیاهان زینتی و توسعه مشارکت‌های دولتی در بازار یابی گل و گیاهان زینتی. بنابراین آموزش عالی با پشتوانه سازی علمی، مجلس شورای اسلامی با وضع قوانین و مقررات برای جذب حداکثری فارغ التحصیلان برای خود اشتغالی و کارآفرینی و دولت با نظارت و پیگیری می‌توانند نقش موثری در این راستا داشته باشند. زمانیان(1388)، نشان داد که در حالی که تولید کنندگان و صادركنندگان هلندی شیوه تولید و صادرات شان به صورت كاملاً پیشرفته است، شیوه تولید و بازاریابی تولید كنندگان در ایران، سنتی و ابتدایی بوده و در مرتبه بسیار پائینی قرار دارند و گلکاران از حداقل امكانات برخوردار ه
ستند. از سویی یو تاو(2008)، نشان داد که رابطه بین بازاریابی و عملکرد سازمانی چندان مستقیم نیست. دلیل آن عواملی مانند سیاست‌های عمومی، تنوع، نوآوری، اندازه شرکت، نیروی کارگری، محصولات جدید و قیمت پایین محصولات خارجی است.

 

موضوعات: بدون موضوع
[سه شنبه 1400-01-24] [ 09:41:00 ب.ظ ]