عمداً یا سهواً اطلاعات نادرست به مقامات در طی رسیدگی‌ها ارائه نماید


شروع به فرار مالیاتی یک جرم محسوب می‌شود

لازم به ذکر است مقرراتی نیز نسبت به تشدید مجازات‌ها در خصوص فرار مالیاتی (موضوع ماده ۹۷)، نقض مقررات و دستورالعمل‌های اجرایی (موضوع ماده ۹۸)، تعدد جرایم و همچنین مقرراتی در خصوص وصول مالیات‌ کالاهایی که مالیات آن پرداخت نشده پیش بینی گردیده است[۳۷]
۳ ـ مزایای اجرایی این نظام مالیاتی
ـ نرخ مالیات بر ارزش افزوده در کشور سوئیس ـ به دلیل وسیع بودن مبنای مالیات بر ارزش افزوده می‌توان این مالیات را با نرخی کمتر بر کلیه فروش‌های مرتبط با بخش‌های مختلف اعمال نمود. به دلیل پایین بودن نرخ آن در مقایسه با سایر کشورهای اتحادیه اروپا،ا انگیزه فرار مالیاتی را کاهش داده است. نظام مالیات بر ارزش‌افزوده در برخی از کشورها به‌صورت تک‌نرخی و در برخی دیگر به‌صورت چند نرخی اعمال می‌شود. در اغلب کشورها (ازجمله جامعه اقتصادی اروپا) ساختار نرخ‌گذاری دوگانه اعمال می‌شود. این ساختار شامل یک نرخ عمومی بر کالاها و خدمات و یک نرخ پایین‌تر از آن بر موادغذایی، دارو، سوخت منازل، کتاب‌ها، مجلات و حمل‌ونقل عمومی است. نرخ مالیات بر ارزش افزوده در کشور سوئیس به‌عنوان ابزار و اهرمی برای تحقق اهداف اقتصادی و اجتماعی مالیات به‌طورکلی و مالیات بر ارزش‌افزوده به‌طور خاص مورد استفاده قرار گرفته است. تجربه کشورهای مجری مالیات بر ارزش‌افزوده از جمله سوئیس نشان داده است که هر قدر نرخ مالیات بر ارزش‌افزوده پایین‌تر باشد، هزینه‌های اجرایی وصول آن کاهش می‌یابد و این انگیزه‌ای قوی برای اتخاذ نرخ‌های پایین‌تر است. (نرخ اصلی ۸% و سایر نرخ‌ها ۸/۳، ۵/۲) درواقع، ‌هزینه‌های اجرایی وصول مالیات بر ارزش‌افزوده متناسب با میزان نرخی انتخابی است. البته این موضوع نافی این مطلب نیس که اعمال نرخ‌های بالاتر ضمن افزایش میزان درآمدهای حاصله،‌ هزینه‌های اجرایی وصول را نیز افزایش می‌دهد. انتخاب نرخ‌های پایین‌تر نیز اگرچه منجر به کاهش هزینه‌های اجرایی می‌شود، اما میزان درآمدهای وصول شده تحت این نرخ‌ها قابل توجه نخواهد بود.
عکس مرتبط با اقتصاد
۱- نرخ استاندارد: به نرخ عمومی مالیات بر ارزش‌افزوده که بیشتر کالاها و خدمات با اعمال آن مشمول مالیات می‌شوند، اطلاق می‌شود. که در کشور سوئیس (۸%) هشت درصد می‌باشد.
۲- نرخ زیر استاندارد: این نرخ پایین‌تر از نرخ استاندارد بوده و در مواردی که نرخ‌گذاری دوگانه اعمال می‌شود به کار می‌رود. هدف از این نرخ‌گذاری اعمال نرخی کمتر از نرخ عمومی بر کالاهای مصرفی ضروری است که به طور عمده توسط اقشار کم‌درآمد مصرف می‌شود. به‌طورکلی این نرخ در موارد حمایتی اعمال می‌شود. که نرخ مالیات بر ارزش افزوده در کشور سوئیس بابت عرضه و فروش (آب لوله کشی، مواد غذایی و نوشیدنی‌ها، دام، طیور و ماهی و حبوبات، بذر ریشه‌ها (کاشتنی) و پیاز (کاشتنی)، گیاهان زنده، قلمه‌ها و جوانه‌ها (برای پیوندها) گل‌های شاخه بریده، خوراک و پوشال حیوانات، اسیدهای مصرفی در سیلوها و کودها، داروها، روزنامه‌ها مجلات،خدمات ارائه شده از شرکت‌های رادیویی و تلویزیونی، خدمات در زمینه کشاورزی (۵/۲%) و نرخ مالیات بر درآمد خدمات مهمانپذیر، هتل‌ها، مراکز استراحتی درمانی و مکان‌های مشابه (۸/۳%) است.
ـ معافیت صادرات در کشور سوئیس ـ در کشور سوئیس کالاهایی که فروشنده مشمول مالیات از داخل کشور مستقیماً به خارج می‌فرستد و یا خود به آنجا می‌برد و یا مأموریت این کار را به شخص ثالث می‌دهد و در صورتی که کالای معامله شده به منظور صادرات باشد می‌توان بر اساس شرایط قید شده در برگه راهنمای مکان فروش کالا برای تمام فروشندگان موجود در این زنجیره عملیات، معاف از مالیات اعمال نمود. به عبارتی شرط معافیت از مالیات این است که کالاها توسط خریدار غیر مشمول مالیات مستقیماً صادر گردند به این معنی که این کالاها قبل از خروج نباید مورد استفاده قرار گیرند و نباید در چارچوب یک معامله به شخص ثالثی در داخل کشور واگذار گردند. در این راستا صادرات کالا در سوئیس موجب معافیت مالیاتی نیست مگر این که مقام مسئول گمرک معافیت مزبور را تأیید نماید و دپارتمان دارایی فدرال شرایط اثبات صادرات کالاها و تشخیص عرضه خدمات انجام شده در خارج از کشور توسط شخص مشمول تنظیم می کند.
این در حالی است که در برخی از کشورها صادرات مشمول نرخ صفر است ـ نرخ‌گذاری صفر از روش‌های رایج در زمینه اجرای مالیات بر ارزش‌افزوده است. این نوع نرخ‌گذاری به معنی آن است که کالاهایی که با نرخ صفر مشمول مالیات قرار می‌گیرند، مالیات بر ارزش‌افزوده پرداخت نمی‌کنند. البته تولیدکنندگان این نوع کالاها ممکن است از نهاده‌هایی استفاده کرده باشند که مشمول مالیات با نرخ صفر نبوده‌اند. درنتیجه، نهاده‌های خریداری شده مشمول مالیات بر ارزش‌افزوده شده است. در این حالت تولیدکنندگان فوق، مالیات پرداختی بابت نهاده‌ها را از دولت بازپس می‌گیرند. درواقع، تولیدکننده یا عرضه‌کننده‌ای که کالایش مشمول مالیات به نرخ صفر است از پرداخت این مالیات معاف می‌شود و تمام پرداختی‌های او بابت نهاده‌ها نیز به وی مسترد می‌شود. خریداران چنین کالاهایی نیز متحمل مالیات بر ارزش‌افزوده از طریق افزایش قیمت نمی‌شوند.
آستانه معافیت ـ در ادبیات مالیات بر ارزش‌افزوده به اصطلاح آستانه معافیت برمی‌خوریم که تعریف آن عبارت است از: سطحی که بالاتر از آن سطح، مؤدیان لزوما باید در نظام مالیات بر ارزش‌افزوده ثبت‌نام کنند و پایین‌تر از آن در ثبت‌نام مختار هستند. یعنی می‌توانند داوطلبانه ثبت نام کنند و از مزایای این مالیات بهره‌‌مند شوند. از آنجایی که مالیات بر ارزش‌افزوده تمام کالاها و خدمات تولید یا توزیع‌شده در اقتصاد را دربرمی‌گیرد، به‌لحاظ اجرایی از گستردگی خاصی برخوردار است. در این راستا ارزش‌افزوده ایجاد شده توسط بنگاه‌های کوچک و فعالان بخش خرده‌فروشی در مقایسه با تعداد زیاد آنها، بسیار ناچیز بوده و درنتیجه مالیات بر ارزش‌افزوده وصولی از آنها با توجه به گستردگی فعالیت‌های اجرایی سازمان وصول مالیات،‌ قابل توجیه نیست. به این لحاظ معاف‌کردن موسسه‌های اقتصادی با ارزش‌افزوده پایین، برای افزایش کارایی سازمان مالیات بر ارزش‌افزوده اهمیت خاصی دارد. علاوه بر این، مهم‌ترین مساله برای ساده‌سازی نظام اداره مالیات بر ارزش‌افزوده مساله تعیین پایه معافیت مالیاتی یا تعیین سطح آستانه معافیت است، که تفاوت‌های قابل ملاحظه‌ای بین کشورها در این زمینه وجود دارد. به‌عنوان مثال در دانمارک معافیت کامل به مشاغل با گردش سرمایه سالانه پایین‌تر از حدود هزار و ۵۰۰ دلار داده می‌شود درحالی‌که این معافیت در ژاپن رقمی بیش از ۲۰۰هزاردلار است. بالابودن پایه معافیت باعث می‌شود تعداد مؤدیان کاهش یابد، ازاین‌رو ساختار اداری کوچک‌تری لازم است. بررسی تجربه کشورها نشان می‌دهد که اغلب کشورهایی که از نظام مالیات بر ارزش‌افزوده استفاده می‌کنند، در مراحل اولیه اجرای این نوع مالیات، برای کاهش هزینه‌های اجرایی، ‌وصول و هزینه‌های تمکین مؤدیان در راستای افزایش کارایی از یک سطح آستانه معافیت، برای معاف‌کردن تعداد زیادی از بنگاه‌های کوچک و فعالان بخش خرده‌فروشی، استفاده کرده‌اند. تعیین سطح آستانه معافیت، ‌این امکان را به سازمان مالیات بر ارزش‌افزوده می‌دهد که برای اهداف تحقق درآمدی نظام مالیاتی، به میزان قابل‌توجهی در هزینه‌های اجرایی و وصول، صرفه‌جویی کرده و با توجه به کاهش حجم کار اجرایی، به لحاظ عملکردی در تحقق وصول مالیات بر ارزش‌افزوده بالقوه مورد انتظار، موفق عمل کند.از معیارهای متعددی برای تعیین سطح آستانه معافیت استفاده می‌شود که مهم‌ترین آنها عبارتند از:
– حجم فروش سالانه
– مقدار سرمایه مورد استفاده
– سطح اشتغال
– حجم خرید سالانه
– نوع تجارت
اغلب کشورها از معیار حجم فروش سالانه برای تعیین سطح آستانه معافیت استفاده کرده‌اند. در این راستا هرچقدر نسبت ارزش‌افزوده ایجاد شده به کل فروش بیشتر باشد، سطح آستانه معافیت پایین می‌آید. در برخی از کشورها برای خدمات آستانه معافیت جداگانه‌ای در نظر گرفته‌اند که کمتر از میزان آستانه معافیت فعالیت‌های غیرخدماتی است به‌عنوان مثال: اندونزی، ایرلند، بورکینافاسو و توگو. تحقیقات انجام شده در مورد کشورهای آلبانی، کرواسی، اردن،‌ غنا و اوگاندا به‌طور واضح نشان می‌دهد که پایین‌بودن سطح آستانه معافیت یکی از نقاط ضعف اساسی در اجرای مالیات بر ارزش‌افزوده است. در غنا، در واقع، پایین‌بودن سطح آستانه معافیت یکی از دلایل شکست مالیات بر ارزش‌افزوده در سال ۱۹۹۵ به شمار می‌رود. یکی از تفاوت‌های اصلی اجرای مجدد مالیات بر ارزش‌افزوده در غنا در سال ۱۹۹۹، سطح آستانه معافیت بالای آن است (۷۵ هزاردلار که در مقایسه با سطح آستانه معافیت ۲۰هزاردلار قبلی بسیار بالاست) در مورد اوگاندا نیز مالیات بر ارزش‌افزوده در سال ۱۹۹۶ تا نزدیکی شکست پیش رفت،‌ این شکست تا حد زیادی به پایین‌بودن سطح آستانه معافیت مربوط می‌شد که برای رفع آن، سطح آستانه معافیت را پس از ۵ماه از معرفی مالیات بر ارزش‌افزوده از ۲۰ هزار دلار به ۵۰ هزار دلار افزایش دادند. در قانون مالیات بر ارزش افزوده سوئیس از پیش شرط‌های نجام تکالیف مالیاتی بیان گردیده شخصی مشمول مالیات است که درآمدی مرتبط با فعالیت صنفی و یا شغلی مستقل به دست آورد حتی اگر نیت سود وجود نداشته باشد، به شرطی که کالاها، خدمات و نیز مصرف شخصی او در داخل کشور مجموعاً بیش از ۱۰۰۰۰۰ فرانک باشد. ضمن این که فعالیت‌ باید مستقل و به صورت حرفه‌ای انجام شود از این رو حقوق بگیران و سازمان‌های عام المنفعه و خیریه که عمدتاً از محل وجوه پرداختی درآمد دارند از این قاعده مستثنی هستند به این ترتیب شخصی که تنها گاهی مثلاً یک بار نه به صورت مداوم به مفهوم صنفی و یا حرفه‌ای از معامله‌ای درآمدی بیش از ۱۰۰۰۰۰ فرانک به دست آورد مشمول مالیات نخواهد شد.
استرداد مالیات اضافه پرداختی ـ اگر مالیات پرداختی قابل کسر از مالیات مورد پرداخت شده باشد مازاد آن به شخص مشمول مالیات مسترد می‌گردد. محاسبه این مازاد با مطالبات مالیات بر واردات نیز به قوت خود باقی است، حتی اگر موعد مطالبه این مالیات هنوز نرسیده باشد. ضمن این که اگر شخص مشمول مالیات در پرداخت مالیات خود همیشه تأخیر داشته باشد و یا به دلایل دیگر، مطالبه مالیات از او دشوار باشد سرمایه‌گذاری شخصی و استفاده از مازاد برای اعتبار مالیاتی به قوت خود باقی است یعنی از مازاد را می‌توان با بدهی‌های مانده دوره‌های پیشین و یا با بدهی‌های قابل انتظار در دوره‌های آتی محاسبه نمود.
ـ استرداد مالیات ـ در صورتی که مالیات پرداختی قابل کسر بیشتر از مالیات پرداختنی باشد مازاد مالیات به شخص مشمول مسترد می‌شود. در صورتی که مازاد مالیات پرداختنی یا هر گونه مابه التفاوت دیگر به نفع شخص مشمول از زمان دریافت صورت مالیاتی با تقاضای کتبی استرداد مابه التفاوت توسط سازمان مالیات‌های فدرال مسترد شود، بهره جبرانی به همان نرخ بهره مدت دار تا زمان استرداد در نظر گرفته می‌وشد. مبالغی که به اشتباه از شخص مشمول مطالبه شده و به وی مسترد می‌شود نیز بهره جبرانی تعلق می‌گیرد.
ـ استرداد مالیات در صورت خروج مجدد ـ مالیاتی که در هنگام واردات مطالبه می‌شود بنا به درخواست مؤدی مسترد می‌گردد در صورتی برای کالا بدون فروش قبلی به شخص ثالث در چارچوب یک معامله در داخل کشور و بدون استفاده و بدون تغییر مجدداً خارج شود
ـ وضع ضمانت اجرا و مقررات کیفری در قانون مالیات‌ بر ارزش افزوده سوئیس ـ کسی که با نیت قبلی برای خود و یا دیگری مزیت مالیاتی غیر قانونی ایجاد نماید یعنی از پرداخت مالیات اجتناب نماید حق بخشودگی، جبران مالیاتی، استرداد یا کسر غیر قانونی مالیات را برای خود ایجاد کند جریمه پرداخت خواهند نمود برای تلاش و همکاری در جهت اجتناب از پرداخت مالیات جریمه تعلق می‌گیرد کسی که با رفتار غیر مسئولانه برای خود و یا شخص دیگر مزیت مالیاتی غیر قانونی ایجاد می‌کند جریمه می‌گردد

پایان نامه

لازم به ذکر است تا زمانی که قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوبات دیگری در نظر گرفته نشده باشد قوانین فدرال در مورد حقوق کیفری اعمال می‌گردد سازمان مالیات بر ارزش افزوده اداره تصمیم گیرنده و پیگیر در مورد مالیات داخل کشور و در مورد مالیات بر واردات اداره کل گمرک تصمیم گیرنده و پیگیر می‌باشد. در آخری اعمال جریمه مضاعف برای موارد مشابه منع گردیده است. در چارچوب مراحل حقوقی بخشودگی مالیات، سازمان مالیات بر ارزش افزوده می‌تواند با این بخشودگی موافقت نماید.
مرور زمان مالیات بر ارزش افزوده در سوئیس ـ مطالبات مالیاتی ۵ سال پس از اتمام سال رسمی که طی آن ایجاد شده‌اند، مشمول مرور زمان خواهد شد. با هر گونه اقدام جهت اخذ مالیات و با هر گونه تصحیح از طرف سازمان مالیات بر ارزش افزوده مرور زمان متوقف می‌شود. حتی اعلام به شخص مشمول مالیات جهت پرداخت بدهی مالیاتی برای توقف مرور زمان کفایت می‌کند
تأمین مالیات ـ در موارد موضوع ماده سازمان مالیات‌های فدرال می‌تواند برای مالیات‌ها، بهره‌ها یا هزینه‌ها، حتی اگر تصمیم گیری در مورد آن‌ ها قطعی نشده باشد یا سررسید آن‌ ها فرا نرسیده باشد تقاضای تأمین نماید.
فصل دوم ـ اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده در آمریکا
ایالات متحده آمریکا بزرگ‌ترین اقتصاد را در میان کشورهای جهان در اختیار دارد. تولید ناخالص داخلی این کشور نزدیک به ۱۳٫۸۶ تریلیون دلار است. این در حالی است که ۱۵ کشور صاحب ارز یورو در اتحادیه اروپا (موسوم به یوروزون) مجموعاً به تولید ناخالص داخلی ۱۴٫۴۵ تریلیون دلار در سال ۲۰۰۷ دست یافتند. همچنین ایالات متحده دارای یکی از مترقی‌ترین سیستم‌های مالیاتی در جهان صنعتی است. منظور از مالیات مترقی افزایش نرخ مالیات و قرارگرفتن پایه مشمولیت مالیات می‌باشد. دریافت این مالیات بیشتر شامل افرادی می‌شود، که بیش از یک درصد از درآمد آن‌ ها از پرداخت مالیات افراد کم درآمد بیشتر است. بسیاری از هزینه‌های مربوط به کسب و کار درآمد مشمول مالیات را کاهش می دهد.[۳۸]
ایالات متحده آمریکا شامل یک جمهوری فدرال به همراه دولت و دولتهای محلی خود مختار است. قوانین مالیاتی در این کشور بر مبنای هر یک از این سطوح اعمال می شود. به عبارتی دیگر قوانین مالیاتی ایالتی متفاوت از قوانین فدرال است.
منابع اصلی قوانین مالیاتی در آمریکا عبارتند از: مالیات بر درآمد، حقوق و دستمزد، اموال، فروش، واردات، املاک و هدایا.
مالیات بر درآمد خالص در مورد شرکت‌های فدرال، دولت و برخی از دولت‌های محلی اعمال شده است. درآمد مشمول مالیات تحت قوانین حسابداری مالیاتی و اصول حسابداری تنظیم شده و شامل هرنوع درآمد حاصل از هر منبعی می‌باشد.
حسابداری
مالیات بر حقوق و دستمزد‌، شامل دولت‌های ایالتی و فدرال یکسان است‌. حداقل مالیات جایگزین (ATM)‌، مالیات بر درآمد تحمیل شده توسط دولت فدرال ایالات متحده آمریکا بر روی افراد‌، شرکت‌ها‌، املاک و مستغلات است. در مورد مالیات بر درآمد شرکت‌ها نرخ آن بین ۱۵ % تا ۳۵ % مصوب شده است‌. جالب است بدانید باسابقه‌ترین و قدیمی‌ترین مالیات‌، مربوط به مالیات بر نرخ زمین است .[۳۹]
خزانه ملی آمریکا از آمریکاییان مالیات بر درآمد (income tax) و مالیات فروش (sales tax) هر ساله اخذ می‌کند. مقدار این مالیات ثابت نبوده و بین ۱۰٪ تا ۳۵٪ متغیر است.
بطور کلی قوانین مالیاتی جمهوری فدرال عبارتند از :

 

 

مالیات بر حداقل جایگزین

مالیات بر سود سرمایه

مالیات شرکتها

مالیات املاک

مالیات حقوق و دستمزد

جهت دانلود متن کامل این پایان نامه به سایت abisho.ir مراجعه نمایید.

 

موضوعات: بدون موضوع
[سه شنبه 1400-01-24] [ 09:41:00 ب.ظ ]