عوامل دموگرافیک:
عوامل دموگرافیک شامل سن، وضعیت تاهل، جنسیت، تعداد فرزندان، تحصیلات، تجربه، دوره تصدی اشتغال می شود(علی شاه و همکاران،۲۰۱۰).
وضعیت سلامتی:
منظور از وضعیت سلامتی، برخورداری از سلامت کافی جسمی می باشد(سایمون و همکاران[۸۷]، ۲۰۰۴).
فرصت های جایگزین شغلی:
فرصت های جایگزین شغلی[۸۸]، به شرایط عمومی بازار کار از جمله شرایط اقتصادی در جامعه، وجود فراوانی مشاغل در جامعه، اشاره می کند(صفر خانلو،۱۳۷۲).
نخبه[۸۹]: نخبه کسی است که به واسطه معدل یا آزمون وارد شرکت شده است (فورنهام[۹۰]،۲۰۰۳)
تعریف عملیاتی متغیرها
عوامل شغلی: در این تحقیق منظور از عوامل شغلی، الزامات شغلی، رضایت شغلی، ویژگی های شغلی، امنیت شغلی است، که سوالات ۱-۲-۳-۴-۵ در مورد الزامات شغلی، سوالات ۶-۷-۸-۹-۱۰ مربوط به رضایت شغلی، سوالات ۱۱-۱۲-۱۳-۱۴-۱۵ مربوط به ویژگی های شغلی، ۱۶-۱۷-۱۸ مربوط به امنیت شغلی می باشد.
عوامل سازمانی: در این تحقیق منظور از عوامل سازمانی، اندازه سازمان، محیط کاری سازمان، جبران خدمات، مسیر شغلی و فرصت های پیشرفت، موقعیت جغرافیایی سازمان، ماهیت و نوع سازمان، شهرت سازمان، عدالت سازمانی، توسعه کارکنان، مسئولیت اجتماعی می شود که سوالات ۱۹ در ارتباط با اندازه سازمان، سوال ۲۰ در ارتباط با محیط کاری، سوالات ۲۱-۲۲-۲۳-۲۴ مربوط به جبران خدمات، سوالات ۲۵-۲۶-۲۷-۲۸-۲۹ مربوط به فرصت های پیشرفت شغلی، سوالات ۳۰-۳۱ مربوط به موقعیت جغرافیایی سازمان، سوالات ۳۲-۳۳ مربوط به ماهیت شغلی، سوال ۳۴ مربوط به شهرت سازمانی، سوالات ۳۵-۳۶-۳۷-۳۸-۳۹ مربوط به عدالت سازمانی، ۴۰-۴۱-۴۲-۴۳-۴۴ مربوط به توسعه کارکنان ، سوالات ۴۵-۴۶-۴۷-۴۸ مربوط به مسئولیت اجتماعی است.
عوامل شخصی: در این تحقیق منظور از عوامل شخصی، عوامل دموگرافیک، وضعیت سلامتی و فرصت های جایگزین شغلی، مدت استخدام در نظر گرفته شده است، که سوالات ۵۱-۵۲-۵۳-۵۴-۵۵-۵۶- مربوط به عوامل دموگرافیک، سوال۴۹، مربوط به مشکلات سلامتی، سوال ۵۰ مربوط به فرصت های جایگزین شغلی است.
روش شناسی تحقیق
روش تحقیق
این تحقیق از نوع توصیفی- پیمایشی است.
روش گردآوری داده ها:
مطالعات کتابخانه ای از جمله مطالعه کتب و نشریات داخلی و خارجی و جستجو در پایگاه های اطلاعاتی(اینترنت) به منظور دستیابی به مبانی نظری و استفاده از تجارب محققان دیگر.
استفاده از پرسشنامه به عنوان ابزار اصلی جمع آوری اطلاعات برای دستیابی به داده های مورد نظر .
جامعه آماری
جامعه آماری این تحقیق مدیران شرکت ملی پخش فراورده های نفتی ایران در منطقه تهران می باشد.
روش تجزیه و تحلیل آماری
برای تحلیل آماری داده های حاضر، از فنون آمار توصیفی (تنظیم جداول و نمودارهای توصیفی) و استنباطی(آزمون کولموکروف-اسمیرنوف، آزمون تی استیودنت، آزمون رتبه ای فریدمن) استفاده شده است .
ادبیات و پیشینه تحقیق
مقدمه:
در این فصل به مرور ادبیات متغیرهای تحقیق پرداخته شده است. در ابتدا تعاریف، ابعاد و مؤلفه های عوامل سازمانی و شغلی و شخصی ارائه شده است تا خواننده با کلیات و مفاهیم آشنایی پیدا کند. سپس به پیشینه تحقیق پرداخته شده است که ابتدا به تحقیقاتی که در داخل کشور در زمینه عوامل مؤثر بر ترک خدمت مورد کنکاش قرار گرفته است و سپس به تحقیقاتی که در سایر نقاط جهان در زمینه انجام شده است پرداخته شده است. در پایان هم ، ارائه مدل مفهومی تحقیق بر اساس مرور ادبیات مورد توجه قرار گرفته است.
ادبیات تحقیق
آسیب شناسی
آسیب شناسی ، معادل کلمه پاتولوژی[۹۱] است. منظور از آن شناسایی علل و ریشه عواملی است که در بروز بحران در پدیده های مختلف نقش دارند و این عوامل می تواند روند بالندگی و کارآمدی پدیده ها را مختل سازند. هدف از آسیب شناسی یافتن علت یا علل رکود یا بحران در روند طبیعی پدیده ها و فعالیت هاست. آسیب شناسی فرایندی است نظامند از جمع آوری داده ها به منظور تعامل اثربخش و سودمند در راستای حل مشکلات، چالش ها، فشارها و محدودیت های محیطی در سازمان)اندرو مانزینی،۱۳۸۵).
آسیبشناسی بر پایه اطلاعات جهت تجزیه و تحلیل و شناخت دقیقتر ساختار، تعاملات، رویه عمل ها و روش ها، سبکهای مدیریتی و سایر عناصر سیستم چارهجو، لازم و ضروری است. به عبارتی آسیبشناسی، تشخیص مسأله و کانون علمی آن جهت تعیین اقدامات لازم به منظور بهسازی عملکرد سازمان، امری است پایهای و اساسی. آسیبشناسی نیازمند نگرشی سیستماتیک ومنظم به کل فرایند است و هدف از آن تشخیص ماهیت و نوع مسألهای است که بروز نموده و نیاز به حل دارد(ممی زاده،۱۳۷۵). آسیبشناسی سازمانی معمولاً بررسی دو حوزه وسیع را ایجاب میکند: حوزه اول: تشخیص از عوامل تشکیل دهنده سازمان انجام میشود که شامل بخشها، ادارات، محصولات و روابط بین عوامل و تأثیر متقابل آنها بر هم است؛ و حوزه دوم: آسیبشناسی براساس فرآیندهای سازمانی پایهگذاری شده است که شامل شبکههای ارتباطی، حل گروهی مشکل، تصمیمگیری، سبکهای رهبری و اعمال قدرت، روش های برنامهریزی و تعیین هدف و مدیریت تعارض و رقابت است(فرهنگی،۱۳۷۹). آسیب شناسی سازمانی اغلب به عنوان حساسترین جز ء استقرار یک طرح بهبود سازمان تلقی می گـردد. از این رو، یکی از مهمترین اقداماتی که شرکت ها و سازمانهـای موفـق بـرای ارتقـای اثربخـشی خـود انجـام می دهند، آسیب شناسی صحیح و به موقع است. آسیب شناسی صحیح و به موقع، ایـن امکـان را بـه مـدیران می دهد که همواره از مسایل و مشکلات جاری سـازمان خـود مطلـع باشـند و از حـاد شـدن آن جلـوگیری نمایند. آسـیب شناسـی سـازمانی، فراینـد تـشریک مـساعی میـان اعـضای سـازمان و مـشاور یـا مـشاوران آسیب شناسی سازمانی به منظور جمع آوری اطلاعات مناسب و مربوطه در مورد مشکلات اساسـی سـازمان و دلایل آن، تجزیه و تحلیل اطلاعات جمع آوری شده، نتیجه گیری از تحلیل های به عمل آمده و دسـته بنـدی مشکلات در دو سطح عمومی و تخصصی و ارائه پیشنهادات در خصوص جهت گیری های لازم در راستای رفع مشکلات می باشد(جعفری و بیگی نیا،۱۳۸۸).
میرزایی(۱۳۸۱)، آسیب های سازمانی را در سه سطح مقدماتی، بحرانی و خطرناک( جدول۲-۱)، طبقه بندی نموده است (جعفری و بیگی نیا،۱۳۸۸).
جدول(۲-۱) طبقه بندی آسیب های سازمانی (جعفری و بیگی نیا،۱۳۸۸)
شاخص ها |
آسیب های مقدماتی |
آسیب های بحرانی |
آسیب های خطرناک |
موضوعات: بدون موضوع
[پنجشنبه 1400-07-29] [ 01:44:00 ق.ظ ]