میانگین

 

انحراف معیار

 

T

 

df

 

Sig

 

 

 

فشارخون دیاستولی قبل

 

۱۴

 

۷۱/۸۵

 

۵/۵

 

۷۷/۴

 

۱۳

 

۰۰۱/۰>

 

 

 

فشارخون دیاستولی بعد

 

۷/۸۰

 

۳۲/۴

 

 

 

با توجه به نتایج مندرج در جدول، از آنجا که سطح P<0/001 و کوچکتر از ۰۵/۰ است جواب سوال بله می‌باشد و می‌توان گفت ۴ هفته فعالیت ایزومتریک هندگریپ تاثیر معناداری در فشارخون دیاستولیک بیماران مبتلا به پرفشاری خون دارد.
در شکل ۴-۳، میانگین و انحراف استاندارد فشارخون دیاستولی نشان داده شده است.
شکل ۴-۳، میانگین و انحراف استاندارد فشارخون دیاستولی قبل و بعد.
فصل پنجم
بحث و نتیجه گیری
۵-۱- مقدمه
در این فصل پس از ارائه خلاصه­ای از پژوهش انجام شده، با تکیه بر اطلاعات به دست آمده از مفاهیم بنیادی موضوع و ادبیات پیشینه، به بحث و بررسی نتایج حاصل از تحقیق مورد نظر (برررسی تاثیر چهار هفته فعالیت ورزشی ایزومتریک هندگریپ، بر تغییرات اتساع عروقی وابسته به جریان خون و فشارخون در زنان مبتلا به پرفشاری خون) و مقایسه آن با تحقیقات انجام شده دیگر می­پردازیم.
در پایان، نتیجه گیری نهایی، پیشنهادات کاربردی و پژوهشی به مربیان، محققان، ورزشکاران و بیماران و … جهت مطالعات آتی ارائه خواهد شد.
۵-۲ خلاصه تحقیق
هدف از انجام این پژوهش، برررسی تاثیر چهار هفته فعالیت ورزشی ایزومتریک هندگریپ، بر تغییرات اتساع عروقی وابسته به جریان خون و فشارخون در زنان مبتلا به پرفشاری خون بود. بدین منظور، از میان بیماران زن مراجعه کننده به درمانگاه امام رضا ۱۴ نفر با محدوده سنی ۳۰ تا ۵۵ سال به صورت هدفمند و مطابق با ملاک­های ورود به مطالعه انتخاب شدند. این بیماران از لحاظ بیماری‌های دیگر مثل دیابت، بیماری‌های قلبی و عروقی بررسی شده و کسانی انتخاب شدند که عاری از هرگونه بیماری به جز فشارخون بالا بودند و همگی از لحاظ نوع داروی مصرفی برای فشارخون همگن شدند. پس از آن جلسه معارفه‌ای در خصوص نحوه انجام پژوهش در مرکز ورزشی درمانی دانشگاه شیراز برگزار شد و در ابتدا قبل از شروع برنامه تمرینی، مشارکت­کنندگان از اهداف و روش اجرای تحقیق آگاه شدند و از آزمودنی‌ها، رضایت­نامه کتبی گرفته شد. طبق هماهنگی‌های انجام شده با کلینیک رادیولوژی فراپرتو، در جلسه بعدی از شریان بازویی تمامی بیماران سونوگرافی داپلر گرفته شد. برای انجام سونوگرافی، طبق پروتکل انجمن قلب آمریکا برای ارزیابی عملکرد اندوتلیال وابسته به اتساع عروقی ناشی از جریان خون شریان بازویی، شرایط زیر رعایت گردید:
پایان نامه

 

 

  • بیماران حداقل از ۸ تا ۱۲ ساعت قبل از انجام سونوگرافی ناشتا باشند.

 

 

 

  • بیماران از خوردن کافئین، غذاهای پرچرب و ویتامین C، ۸ تا ۱۲ ساعت قبل پرهیز کنند و از مصرف دخانیات نیز ۴ تا ۶ ساعت قبل از انجام سونوگرافی خودداری کنند.

 

 

 

  • بیماران در چرخه قاعدگی نباشند.

 

 

سپس بیماران پس از انجام پری تست سونوگرافی داپلر برای ارزیابی FMD، مطابق با برنامه تمرینی خود، طی ۴ هفته، و هر هفته ۳ جلسه فعالیت خود را انجام ­دادند. در جدول۳- ۱، برنامه تمرینی در پیوست آورده شده است. در ضمن، هر جلسه از تمرین در ساعت مشابهی از صبح انجام شد. ۲۴ ساعت بعد از اتمام آخرین جلسه تمرینی از بیماران مجددا پست تست سونوگرافی داپلر انجام شد.
پس از تجزیه و تحلیل داده ­ها مشخص شد که:

 

 

  • انجام ۴ هفته فعالیت ورزشی ایزومتریک هندگریپ، باعث تغییر معنی­داری در اتساع عروقی وابسته به جریان خون بیماران پرفشارخونی شد (۰۰۱/۰ = p).

 

 

 

  • انجام چهار هفته تمرینات ایزومتریک هندگریپ، باعث تغییر معناداری در فشارخون سیستولی شد (p = 0/006).

 

 

 

  • انجام چهار هفته تمرینات ایزومتریک هندگریپ، باعث تغییر معناداری در فشارخون دیاستولی شد (p = 0/001).

 

 

۵-۳- بحث و بررسی:
۵-۳-۱- تاثیر فعالیت ورزشی بر FMD و فشارخون
در پژوهش حاضر، پس از محاسبه پارامترهای مورد نظر مشخص شد چهار هفته تمرین، تاثیر معناداری بر میزان FMD و فشارخون دارد.
در زمینه تاثیر فعالیت ورزشی ایزومتریک بر پاسخ فیزیولوژیک اندوتلیال در بیماران پرفشارخونی تحقیقات انگشت شماری صورت گرفته است، و به همین دلیل، این تحقیق می ­تواند به­عنوان یک پژوهش جدید مورد تلقی شود.

موضوعات: بدون موضوع
[پنجشنبه 1400-07-29] [ 06:24:00 ق.ظ ]