۲۲- مائو ،(۱۹۹۷)رابطه تاثیر والدین را برپیشرفت تحصیلی دانش اموزان مهاجرین و آمریکا بررسی کرد منظور پژوهشگر از تاثیر والدین عبارت از انتظارات والدین و درگیری تحصیلی والدین است. نتایج نشان داد که تفاوت معنی داری بین دو گروه مهاجرین و آمریکاییها در زمینه اثر والدین وجود دارد و به‌عبارت دیگر مهاجرین زمان بیشتری را صرف تحصیل و انجام تکلیف درسی دانش‌آموزان می کردند.
۲۳- تواتوین و همکاران (۲۰۰۲) در پژوهش با کنترل هوش، وضعیت اجتماعی -اقتصادی، انگیزشی، نوع مدرسه رابطه میزان انجام تکالیف در منزل را با پیشرفت تحصیلی در ریاضیات بررسی کردند آنها نشان دادن که فراوانی انجام تکلیف رابط مثبتی با کسب نمرات بالاتر در درس ریاضی دارد آنها اضافه می‌کنند که طولانی بودن زمان انجام تکلیف رابطه منفی با پیشرفت تحصیلی دارد.
عکس مرتبط با اقتصاد
۲۴- باغانی، دهقانی نیشابوری،(۱۳۹۰)به بررسی تاثیر انگیزش تحصیلی، خودکارآمدی و رویگردهای مطالعاتی بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پرداختند. نتایج پژوهش نشان داد که بین پیشرفت تحصیلی و خود کارآمدی و بین پیشرفت تحصیلی و انگیزش تحصیلی ارتباط مستقیم و معنا داری وجود دارد. بین پیشرفت تحصیلی و رویکرد مطالعه عمیق و راهبردی ارتباط مستقیم معنادار و بین پیشرفت تحصیلی و رویکرد مطالعه سطحی، ارتباط معکوس معنادار و جود دارد و همچنین بین خود کارآمدی و انگیزش تحصیلی ارتباط مستقیم معنادار و جود دارد.در حوزه آموزشی، انگیزه یک پدیده ی سه بعدی است که در برگیرنده ی باورهای شخصی در باره ی توانایی انجام فعالیت مورد نظر، دلایل یا اهداف فرد برا انجام آن فعالیت و واکنش عاطفی مرتبط با انجام آن فعالیت می باشد و با این انگیزه دانش آموزان محرک لازم را برای به پایان رساندن موفقیت آمیز یک تکلیف، رسیدن به یک هدف آموزشی یا دستیابی به درجه ی معینی از شایستگی در کار خود پیدا می کنند تا بالاخره بتوانند موفقیت لازم را در امر یادگیری و پیشرفت تحصیلی کسب نمایند. یوسفی، قاسمی، فیروزنیا( ۱۳۸۸).
۲۵- یوسفی وهمکاران ۱۳۸۸) نتایج تحقیق نشان داده که انگیزش تحصیلی به طور خاص بر یادگیری و پیشرفت تحصیلی تاثیر ذاتی داشته است.
۲۶- هاشمی و همکاران(۱۳۹۲) نتایج بدست آمده از این تحقیق نشان داد که بین نمره کل هوش هیجانی, بین نمره کل تعلل ورزی با مولفه ی احساسات , بین تعلل ورزی در مقاله نویسی با مولفه ی وضوح احساسات , بین تعلل ورزی در تکلیف با نمره هوش هیجانی,رابطه منفی و معنا دار وجود دارد.و نمره کلی مولفه های هوش هیجانی پیش بینی کننده تعلل ورزی تحصیلی است.
تصویر توضیحی برای هوش هیجانی

 

برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت fotka.ir مراجعه نمایید.

 

فصل سوم

 

‌ روش شناسی پژوهش

 

روش پژوهش

پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی است. روش همبستگی در ساده‌ترین شکل خود عبارت است از اندازه‌گیری دو متغیر و تعیین درجه رابطه بین آنها. در این پژوهش تلاشی برای دستکاری متغیرها صورت نمی‌پذیرد. همچنین روش همبستگی ما را قادر می‌سازد تا پیش‌بینی کنیم، اگر بین دو متغیر رابطه پایا یافت شود ما نه تنها می‌توانیم رابطه بین آن دو را توصیف کنیم، بلکه می‌‌توانیم با اطلاع از متغیری، متغیر دیگر را پیش‌بینی کنیم(دلاور، ۱۳۸۷).

 

جامعه آماری، نمونه و روش نمونه گیری ‌

جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه دانش‌آموزان دختر دوره اول دبیرستانهای منطقه ۶ و۱۱ شهر تهران است. نمونه پژوهش با بهره گرفتن از روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌بندی دو مرحله‌ای انتخاب شد. شیوه انتخاب افراد نمونه بدین‌صورت بود که پس از هماهنگی با آموزش و پرورش استان تهران و آموزش وپرورش منطقه ۶ و۱۱ به‌عنوان نمونه‌های مرحله اول، سپس به‌صورت تصادفی از بین کلیه دبیرستانهای دو منطقه، چهار دبیرستان از هر منطقه انتخاب گردید. نمونه گیری از کلاسها و بچه ها با نظر مدیر دبیرستان و به صورت در دسترس انجام گرفت.در چهار دبیرستان انتخاب شده منطقه ۶ تعداد کل دانش‌آموزان هر دبیرستان ۳۶۰ نفر و هر دبیرستان به تعداد ۱۲۰ دانش‌آموز پایه اول داشت که در سال تحصیلی ۹۳-۹۲ مشغول به تحصیل بودند. بنابراین در منطقه ۶ تعداد کل دانش‌آموزان در این چهار دبیرستان ۱۴۴۰ نفر و تعداد دانش‌آموزان پایه اول ۴۸۰ نفر بودند.
در چهار دبیرستان انتخاب شده منطقه ۱۱ تعداد کل دانش‌آموزان هر دبیرستان ۳۵۰ نفر و هر دبیرستان به‌تعداد ۱۱۲ دانش‌آموز پایه اول که در سال تحصیلی ۹۳-۹۲ مشغول به‌تحصیل بودند. بنابراین در منطقه ۱۱تعداد کل دانش‌آموزان در این چهار دبیرستان ۱۴۰۰ نفر و تعداد دانش‌آموزان پایه اول ۴۴۸ نفر بود.

 

روش اجرای پژوهش:

ابتدا با بهره گرفتن از روش نمونه‌گیری در دسترس از دو منطقه و چهار مدرسه است ، و بر اساس فرمول تعیین حجم نمونه کوکران در نیمه دوم سال تحصیلی۹۳-۹۲ از بین دانش‌آموزان دختر پایه ی اول دبیرستان نمونه‌ی مورد نظر به حجم ۱۸۵ نفر انتخاب شد. سپس با هماهنگی مدیران مدارس پرسشنامه‌های ارزیابی اهمال‌کاری- نسخه دانش‌آموز(PASS)، پرسشنامه خودتنظیمی (SRLS) و پرسشنامه هوش‌هیجانی شات بین دانش‌آموزان دختر توزیع گردید. پس از گرد آوری پرسشنامه‌ها، داده‌ها مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفتند.

 

ابزار(ابزارهای) گردآوری داده‌ها:

۱) مقیاس ارزیابی اهمال‌کاری نسخه دانش‌آمو (PASS): مقیاس اهمال‌کاری تحصیلی توسط سولومون و راث بلوم(۱۹۸۴) تهیه و تدوین شده است. این مقیاس دارای ۲۷ گویه است که سه مؤلفه”آماده شدن برای امتحانات”(۸ گویه)، “آماده کردن تکالیف”(۱۱ گویه) و “آماده شدن برای مقاله های پایان ترم”(۸ گویه) را مورد بررسی قرار می‌دهد.
شیوه نمره‌گذاری: در این مقیاس، در مقابل هرگویه طیف چهار گزینه‌ای از “بندرت”(نمره یک) تا”همیشه”(نمره چهار) قرار دارد و به استثنای ۱۱ گویه، بصورت مستقیم نمره‌گذاری می‌شود. گویه‌های ۲، ۳، ۵، ۹، ۱۱، ۱۳، ۱۵، ۱۶، ۲۱، ۲۳و ۲۵ بصورت معکوس نمره‌گذاری می‌شوند و گویه‌های ۷، ۸، ۱۸، ۱۹، ۲۶ و ۲۷ از این لحاظ که بیانگر اهمال‌کاری تحصیلی نمی‌باشند، در ارزیابی، نمره‌گذاری و محاسبه اهمال‌کاری تحصیلی مورد استفاده قرار نگرفته است. براین اساس، نمرات بالاتر از میانگین مبین این است که آزمودنی در قلمرو تحصیلی، اکثر مواقع و یا همیشه دچار اهمال کاری است و منظور از بررسی شیوع اهمال‌کاری در این پژوهش نیز بدین معنا است.
۲) پرسشنامه یادگیری خودتنظیمی (SRLS): این مقیاس توسط زیمرمن و مارتینزپونز,(۱۹۸۸) ساخته شده است. مقیاس مذکور دارای ۲۷ ماده است که ۲۴ ماده اول، مربوط به راهبردهای چهارده‌گانه یادگیری خودتنظیمی بوده و نمره کل فرد، حاصل جمع این ۲۴ ماده است.این راهبردها شامل: خودارزشیابی، سازمان دادن و انتقال، هدف‌گذاری و برنامه‌ریزی، یادداشت‌برداری و خودکنترلی، جستجوی اطلاعات، سازماندهی محیط، خودپیامدی، مرورذهنی و حفظ کردن، جستجوی کمک از همسالان، جستجوی کمک از معلم، جستجوی کمک از بزرگسالان، مرور نکته‌ها، یادداشت و جزوات، مرور تکالیف درسی و امتحانات و مرور کردن کتاب‌های درسی می‌باشد.
شیوه نمره گذاری: نمره‌گذاری این پرسشنامه بصورت مستقیم و لیکرت شامل گزینه‌های بندرت، گه گاهی، غالبا و اکثر اوقات است که به ترتیب نمره‌های ۱، ۲، ۳ و ۴ را به خوداختصاص می‌دهند.
۳) پرسشنامه هوش هیجانی شات (SSRI): این پرسشنامه توسط شات و همکاران در سال ۱۹۹۸ براساس الگوی اولیه هوش‌هیجانی مایر و سالووی، (۱۹۹۰) ساخته شد. این مقیاس شامل ۳۲ جمله توصیفی مانند” هنگامی که من دارای خلق مثبت (مانند شادی )هستم. حل مشکلات برای من آسانتر است” می باشد، این مقیاس ۳ مولقه دارد که عبارتند از:
۱- مولفه تنظیم هیجان: شامل سوالهای:
۱۳،۱۴،۱۶،۱۷،۲۰،۲۳،۲۶،۲۷،۳۰،۳۱ می‌باشد.
۲- مولفه ارزیابی از هیجان و بیان هیجان: شامل سوالهای:
۳،۴،۹،۱۰،۱۱،۱۵،۱۸،۱۹،۲۲،۲۵،۲۹،۳۳ می‌باشد.
۳- مولفه بهره برداری از هیجان: شامل سوالهای:
۱،۲،۵،۶،۷،۸،۱۲،۲۱،۲۴،۲۸ می‌باشد.

 

 

 

موضوعات: بدون موضوع
[چهارشنبه 1400-01-25] [ 03:55:00 ب.ظ ]