تخس

 

 

ناراحت

 

 

هیجان خواهی به دامنه وسیعی از متغیرهای رفتاری، شناختی، شخصیتی و فیزیولوژیکی مربوط شده است. ما می توانیم سطح هیجان خواهان را توصیف کنیم و با توجه به فعالیتهایی که دوستان و خویشان ما از آنها لذت می برند و فعالیتهایی که از آنها اجتناب می کنند می توانیم سطح هیجان خواهی آنها را دقیقاً ارزیابی کنیم. (سید محمدی، ۱۳۷۸ ، صص ۵۳۳ – ۵۲۷ ).
برای فهم کامل جنبه های گوناگون هیجان لازم است اطلاعاتی درباره روابط آن جنبه ها با یکدیگر و با محرکهایی که ان جنبه ها را به وجود می آوردند داشته باشیم اهمیت واقعی بسیاری از خصیصه های تحریک هیجانی به نقش که آن خصیصه ها د طرح کلی هیجان بازی می کنند بستگی دارد.
بهترین روش برای ارائه اطلاعات روان شناسی جدید درباره هیجان آن است که نشان دهیم آن دانسته ها از آزمایش نظریه های غیرتجربی قدیمی هیجان به دست آمده اند.
در صفحات قبلی به طور خلاصه چند نوع تحلیل برای دستیابی به یک نظریه جامع راجع به هیجان توضیح داده شد هر یک از این تحلیل ها به چند مسئله مهم می پردازند اما بقیه مسائل را بی پاسخ می گذارد.
اگرچه تحقیقات اندکی در مورد ارتباط بین رفتار ناهنجار بالین و هیجان خواهی صورت گرفته است در همه تحقیقات آزمودنی شخصی طبیعی بوده است. مطالعاتی که در مورد ارتباط روان نژلند (نوروز) که از طریق آزمونهای گوناگون روان شناختی مشخص گردید و حس هیجان خواهی به عمل آمده هیچگونه ضریب همبستگی را نشان نداده است. زاکرمن عقیده دارد که نمره بالا و پایین در مقیاس هیجان خواهی هیچگونه ارتباطی با روان نژندی ندارد. اگرچه ممکن است رفتار بعضی از روان نژندها از قبیل رفتارهای هراس و وسواس اجباری با نمره های پایین در مقیاس هیجان خواهی در ارتباط باشد. با وجود این روی هم رفته مدارک اندکی در مورد ارتباط ویژگی هیجان خواهی و رفتار نابهنجار وجود دارد. زاکرمن چنین می گوید هیجان خواهی خیلی پایین یا خیلی بالا اصلاً بیانگر نابهنجاری نابهنجاری نیست. (زاکرمن، ۱۹۷۹ ، ص ۳۱۲ ).
افرادی که هیجان خواهی بالایی دارند همبستگی تلفنی آشکاری را نسبت به مشاغلی از قبیل فروشندگی، حسابداری و بانکداری نشان می دهند این تحقیق همچنین همبستگی منفی در مورد مشاغلی چون دارد و فروشی را با هیجان خواهی نشان داده است تنها ضریب همبستگی منفی آشکاری بین حرفه ای سنتی زنان از قبیل خانه داری و معلم دبستان و آشپزی در زنان فوق به چشم می خورد. بنابراین فرض می شود زنانی که هیجان خواهی بالایی دارند هنگامی که به این کارها مبادرت می ورزند نارضایتی خود را بروز می دهند. افرادی که حس هیجان تحریک و خط وجود داشته باشد. از قبیل فعالیتهای درمانی یا کارهای درمانی که به وسیله تیم های واکنش سریع انجام می شود. (زاکرمن، ۱۹۷۹ ، ص ۱۸۲ ).
حسابداری
افرادی که هیجان خواهی بالایی دارند در مقایسه با افرادی که هیجان خواهی پایینی دارند در زمینه نگرشهای سیاسی و مذهبی سعه فکر بیشتری را از خود نشان می دهند. (زاکرمن، ۱۹۷۹ ، ص ۴۸۲ ).
آیا حس هیجان خواهی ارتباطی با تفکر ادراک هوش و دیگر فرایندهای شناختی دارد؟
نتیجه تصویری برای موضوع هوش
گزارشهای متعددی وجود دارد که هیجان خواهان محرکهای بیرونی را بهتر دریافت می کنند این گزارشها همچنین یادآور می شوند افرادی که نمره بالایی در مقیاس هیجان خواهی آورده اند آستانه تحمل بالاتری برای تحمل سروصدا شوک الکتریکی و فشارهای جهانی دارند. و همچنین این افراد توانایی دارند که نمادها و تصاویر را به سرعت بازیابی کنند این افراد ترجیح می دهند اطلاعاتی را پردازش کنند که دائمی ساده و شبیه به یکدیگر باشند. (زاکرمن، ۱۹۷۹ ، ص ۳۴۸ )
در یک تحقیقی از آزمودنی برسد مه که اگر وضع جاده ها مناسب و سرعت مجاز ۸۰ کیلومتر رانندگی می کردند در مقیاس هیجان خواهی پایین تر را داشتند. با افزایش سرعت رانندگی نمره های هیجان خواهی بیشتر می شد. تفاوتی که در این مطالعه بین زن و مرد دیده نی شود عمومیت دارد. در مقیاس هیجان خواهی مردها معمولاً نمره ای بالاتر از زنان دارند. (به نقل از براهنی و همکاران، ۱۳۷۱ ، ۵۵۸ ).
تحقیقات انجام شده در زمینه هیجان خواهی در مورد تأثیر بلوغ جنسی بر حالت هیجانی و رفتار اجتماعی بلوغ جنسی به حالت هیانی و رفتار اجتماعی نیز تأثیر دارد. عقیده عموم این است که بلوغ جنسی با دمدمی بودن نوجوانان و میل به جدایی از جسمانی و روانی بیشتر از والیدن ارتباط دارد.
تصویر درباره جامعه شناسی و علوم اجتماعی
دمدمی بودن نوجوانان اگرچه تحقیقات نشان می دهد که هر چه سطح هورمون بلوغ بالاتر باشد دمدمی بودن بیشتر است اما این رابطه نیرومند نیست و سطح هرمون بلوغ بالاتر دمدمی بودن نوجوانان است.
در چند تحقیق بالای ردیابی نوسانان خلق کودکان، نوجوانان و بزرگسالان از آنها خواستند یک دستگاه پی جوی الکتریکی (پیجر) را یک هفته با خود حمل کنند این دستگاه ها با فواصل تصادفی بیب بیب می کردند و از آنها می خواستند آنچه انجام می دهند، اینکه با چه کسی هستند و چه احساسی دارند را یادداشت کنند. به طوریکه انتظامی رفتار نوجوانان افزایش یافته بودند به نظر می رسید که نوجوانان بیشتر از کودکان با حالت هیجانی به آنها واکنش نشان می دادند.
علاوه به این خلق نوجوانان در مقایسه با خلق بزرگسالان ثبات کمتری داشت و اغلب از شادی به غم و برعکس تغییر می کرد. ضمناً نوجوانان خیلی بیشتر از یک موقعیت به موقعیت دیگر جابجا می شدند و نوسان خلق آنها رابطه نیرومندی با این تغییرات داشت بهترین لحظه ها اوقاتی بودند که در موقعیتهای سازمان یافته توسط بزرگسالان صرف می شدند. مثل کلاس کار، تالارهای مدرسه، کتابخانه مدرسه و مراسم مذهبی، در مجموع این یافته ها به ما می گویند که عوامل موقعیتی یا تأثیرات هورمونی ترکیب می شوند و بردمدمی بودن نوجوانان تأثیر می گذارند.
روابط والد – فرزند :
تحقیقات زیادی نشان می دهند که بلوغ جنسی با افزایش تعارض والد – فرزند ارتباط دارد. زمانی که نوجوانان به سمت اوج رشد بلوغ پیش می روند جزو بحث به بن بست رسیدن مذاکرات افزایش می یابند در این ایام، والدین و نوجوانان اعلام می دارند که کمتر با یکدیگر صمیمی هستند.[۵]
در بین نخستین های غیرانسان، معمولاً عضو جوان در حدود بلوغ جنسی گروه خانواده را ترک می کند. در خیلی از فرهنگهای غیرصفتی نیز همین حالت سوی می دهد.[۶] جداشدن افراد جوان از خانواده مانع از روابط جنسی بین خویشاوندان هم خون می شود اما چون کودکان در جوامع صنعتی مدتها بعد از بلوغ جنسی از لحاظ مالی به والدین وابسته می مانند نمی توانند خانواده را ترک کنند و در نتیجه جایگزین مدرنی برای جدایی جسمانی پدیدار می شود.
نامه گیری روانی بین والدین و فرزندان :
درخواست فرزندان برای اینکه مانند یک بزرگسال با آنها رفتار کنند می تواند دوره های موقتی تعارض به بار آورد. هرچه فاصله بین نگرش والدین و نوجوانان در مورد آمادگی نوجوانان برای پذیرش مسئولیتهای جدید (مانند اداره کردن بول خودشان و برگزیدن فلسفه زندگی) بیشتر باشد، مناقشه آنها بیشتر خواهد بود.[۷]
وقوع تعارض عموماً ملایم است و در ۱۴ تا ۱۵ سالگی کاهش می یابد در واقع والدین و نوجوانان هم تعارض و هم محبت نشان می دهند با اینکه جدایی از والدین ارزش انطباقی دارد هر دو نسل در طول عر خود را پیوندهای خانوادگی صمیمانه و حمایتی بهره مند می شوند.[۸]
نظریه پیوندهای هیجانی :
مسئله ای که در بررسی هیجانها وجود دارد این است که هیجان دارای تعریف معین و روشنی نیستند بلکه اوضاع و احوال نامشخص، آشفته، درهم ریخته و همواره متغیری را بیان می کنند در پاسخ به اینکه روانشانسان چگونه می توانند هیجان ها را توصیف کنند، رابرت پلوجیک در سال ۱۹۸۰ نظریه توصیفی خود را معروف به هیجان های بنیادی و شیوه های که هیجانها می توانند با هم ترکیب شوند مطرح نمود برای اینکه پیوند میان هیجان ها نشان داده شود. بوچیک در سه صورت متمایز به بررسی آنها می پردازد : شدت، همانندی، دوقطبی بودن.
در ابعاد مختلف ۳ گانه را برای ترسیم یک نمودار فضایی که نشانگر روابط هیجان هاست به هر کار می برد. پلوچیک هیجانها را با توجه به ابعاد ۳ گانه در یک نمودار هشت بخشی نشان می دهد چنانکه، سوگ اندوه و به فکر فرورفتگی در یکی از بخشهای هیجان بنیادی قرار می گیرد پلوچیک معتقد است که هیجانهای اصلی از فرایندهای تکاملی ناشی می شود بنابراین دارای ارزش سازشی یا انطباقی هستند در درون هر بخش از هیجانهای بنیادی در بالای بخش و به ترتیب ضعیفترین آنها در پایین قرار می گیرد.
هیجانهای متضاد با هم به خورد پیدا می کنند اما آنهایی که به هم نزدیکند مکمل یکدیگرند چون افراد آدمی به ندرت هیجانهای خالص را احساس می کنند این گونه نمودارها توصیف خوبی برای هیجانهای مرکب و متضاد به شمار می آیند.
یک نمودار نظری از ابعاد هیجانهای آدمی به طوریکه ملاحظه می شود این نمودار هشت بخش دارد که هر بخش در ۳ بعد قوی در بالا، متوسط و ضعیف در پایین قرار گرفته است.
فصل سوم
جامعه تحقیق
جامعه تحقیق عبارتند از کلیه دانشجویان متأهل و مجرد دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهر سال ۸۸ – ۸۷ مشغول تحصیل می باشند.
نمونه تحقیق :
نمونه تحقیق عبارتند از ۶۰ نفر (۳۰ نفر مجرد، ۳۰ نفر متأهل) که مشغول به تحصیل در دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهر که در سال تحصیلی ۸۸ – ۸۷ می باشند.
روش نمونه گیری :
روش نمونه گیری در این پژوهش به صورت نمونه گیری تصادفی ساده می باشد که روشی است در آن برای هر یک از اعضای جامعه امکان مساوی برای انتخاب شدن فراهم می شود. به صورت دقیق تر در روش نمونه گیری تصادفی هر یک از اعضای جامعه دارای شانس مساوی و مستقل برای انتخاب شدن هستند و انتخاب تصادفی افراد در این تحقیق بدین صورت بود که اسامی آنها یعنی هر افراد مجرد و متأهل در یک برگه نوشته شده و از بین این اسامی به صورت قرعه کشی و تصادفی اسامی ۶۰ نفر بیرون آورده شد.
روش جمع آوری اطلاعات :
این پژوهش درصدد آن است که بین هیجان خواهی بین دانشجویان متأهل و مجرد را بررسی کند. اطلاعات از طریق پرسشنامه مقیاس هیجان خواهی زاکرمن (فرم ۱۴ سوالی) جمع آوری گردید و سوالهای بین آزمودنی ها توزیع گردید. به هر کدام از آزمودنیها این پرسشنامه ارائه شد. برای پاسخگویی به سوالات محدودیت زمانی وجود نداشت. درباره پرسشنامه توضیح کافی داده شد و پس از جمع آوری پاسخنامه ها توسط کلیه تصحیح شدند.
ابزار تحقیق :
تنوع جویی در احساسات و تجارب از جمله نیازهای آدمی است. برای اندازه گیری این نیازها زاکرم (۱۹۷۹) آزمودنی ترتیب داد به نام مقیاس هیجان خواهی که علامت اختصاری SSS[9] را نامگذازی کرد. ما هم برای انجام این پژوهش از همین مقیاس استفاده می کنیم. این مقیاس شامل سوالهایی است که برای ارزیابی تمایل فرد برای دست زدن به فعالیتهای مخاطره آمیز یا ماجراجویانه، جستجوی تجارب حسی تازه، لذت بردن از هیجان، تریکات اجتماعی و اجتناب از کسل شدن است.
ابزار پژوهش برای جمع آوری اطلاعات مقیاس هیجان خواهی زاکرمن (فرم ۱۴ سوالی) است .
هر سوال شامل دو گزینه است و آزمودنی باید گزینه ای را انتخاب کند که بیشتر بیانگر علائق و احساسات اوست و هیچ یک از سوالها را بی جواب نگذازد. و باید به آنها توضیح داده شود که اگر هیچ یک از دو گزینه را دوست ندارد کنار گزینه ای علامت بگذارید که کمتر از آن بدتان می آید به طوری که هیچ یک از سوالها بی جواب نماند.

 

برای

موضوعات: بدون موضوع
[چهارشنبه 1400-01-25] [ 05:05:00 ق.ظ ]