۳-۱۱-۱)گفتار اوّل : تعریف و سابقه ی تاریخی حسادت ۷۹
۳-۱۱-۲)گفتار دوّم : سرچشمه و اشکال حسادت در کودکان ۸۰
۳-۱۱-۳)گفتار سوّم : نقش و رابطه ی حسادت با تبعیض در ناهنجاریهای کودکان ۸۱
فصل چهارم :تجزیه و تحلیل داده های تحقیق ۸۳
۴-۱)پیشنهادها و راهکارها ۸۴
۴-۱-۱)تدابیر پیشگیری کننده قبل از ارتکاب جرم توسط اطفال : ۸۴
۴-۱-۲)راهکارهای اصلاحی پس از ارتکاب جرم توسط اطفال ۸۵
۴-۲)نتیجه گیری ۸۷
منابع ومآخذ ۹۲

چکیده
کودکان و نوجوانان در زمره ی اقشار با اهمیت جامعه هستند که نحوه اعمال و رفتار با آن ها نیازمند اتخاذ تدابیر ویژه ومجزا می باشد ،همین امرموجب شده استکهپژوهش حاضر به منظور بررسی عوامل تاثیرگذار در ناهنجاریهای کودکان و شیوه های تربیتی والدین و میزان تأثیر تبعیض به عنوان یک صفت نابهنجار ازناحیه پدرومادر در روح و روان و شخصیت کودک اختلال ایجادنموده و ازجمله عواملی است که اطفال ونوجوانانرابه سوی بزهکاری سوق می دهد،این پژوهش به روش تحلیلی توصیفی و کتابخانه ای انجام شده است و مشتمل بر چهار فصل است که فصل اول آن مطالبی راجع به تعاریف طفل ، بلوغ ( اعم از شرعی ، جسمی ، عقلی و اجتماعی ) نصاب و حداقل سن مسؤلیت کیفری در حقوق ایران در مقایسه با مقررات بین المللی ، مقایسه بزهکاری با ناسازگاری و شرایط تحقق بزه در بزهکار و فصل دوم آن به بحث تربیت کودک ، نقش و جایگاه تربیتی خانواده ( والدین ) وظایف و نقش آنان در تکوین شخصیتی کودکان پرداخته و فصل سوم آن تحت عنوان اثر رفتارهای تبعیض آمیز والدین دراختلالات رفتاری کودکان که طی دو بخش جداگانه به مطالبی راجع به تأثیر تبعیض والدین در اختلالات رفتاری ، شخصیتی و روانی کودکان در بخش اول و با ارائه تعاریفی از تبعیض ، جلوه ها ، آثار و مظاهر ، علل رفتارهای تبعیض آمیز والدین و ضرورت پرهیز از آن ضمن مقایسه و رابطه آن با حسادت در بخش دوم پرداخته شده است تا ضمن تنویر ذهن خوانندگان محترم راجع به اهمیت نقش رفتاری و تربیتی والدین در تکوین شخصیتی کودکان به عنوان سرمایه های اصلی بشریت و مولدین نسلهای آینده باشد
تصویر درباره جامعه شناسی و علوم اجتماعی
نهایتاً با ارئه راهکارها و پیشنهارات لازم در دو دسته جداگانه ، دسته اول به تدابیر پیشگیری کننده قبل از ارتکاب جرم و جلوگیری از انحطاط اخلاقی ، اجتماعی و فرهنگی و … همچنین پیشگیری از ارتکاب احتمالی بزه از ناحیه آنان ودسته دوم به راهکارهای اصلاحی پس ازارتکاب جرم توسط کودکان پرداخته شده است،و در پایان نتیجه ای که ازپژوهش حاضرحاصل شده است رابررسی می نماید .
واژگان کلیدی: کودکان ، بزهکاری ، نوجوانان ، والدین ، تبعیض
فصل اول :کلیات تحقیق
فصل اول
کلیات تحقیق
۱-۱)مقدمه
حضرت علی (ع) فرمودند ، فرزندانتان را قبل از تولد تربیت کنید ، یعنی اول خودتان بعد فرزندانتان .
تربیت کودک و نوجوان کار سهل و ساده ای نیست بلکه کار ظریف و دقیقی است که صدها نکته باریک تر از مو دارد ، والدین با روان کودک سروکار دارند ، جهان نوجوان جهان دیگری است و افکار او افکار دیگر ، او اندیشه های دیگری دارد ، روح بسیار ظریف و حساسی دارد که از هر نقشی خالی و برای پذیرش هر تربیتی آماده است . انسان کوچکی است که هنوز شکل ثابتی نگرفته و برای قبول هر شکلی صلاحیت دارد. و الدین نخستین افراد مسوول در اصلاح و فساد جامعه هستند و آنان را در قبال خدا و اجتماع مسئولیتی عظیم است که سهل انگاری در آن به یقین تعیین عقوبتی به همراه خواهد داشت . پیامبر اکرم (ص) می فرمایدچنان که پدرت به تو حقّی دارد فرزندانت نیز حقّی دارند.
اهمیت تربیتی کودکان به حدی است که آینده بهتر یک کشور در گرو آموزش و تربیت صحیح و بهتر کودکان آن کشور است ، چرا که اگر کودکان نیز همانند گذشتگان خود یا بدتر از آنان تربیت شوند ، روند زندگی آنها دچار تکرار و پس رفت می شود . تأثیر پذیری کودکان ناشی از عوامل متعدد و مختلف بیرونی و درونی است ، پس شناسایی عوامل تأثیر گذار و میزان تأثیر آن بر کودکان و یافتن راهکارهای مناسب آموزشی و تربیتی به منظور کاهش اثرات مخرب ، عوامل مذکور می تواند راهگشای مناسبی جهت بهبود شرایط تربیتی نسلهای آینده بشریت باشند.
از جمله عوامل تأثیر گذار بر اطفال و کودکان می توان به نقش خانواده اشاره کرد که به تنهایی می تواند تأثیر چشمگیری برفرایند عوامل تأثیر گذار داشته باشد ، زیرا فرزندان در خانواده براثر تحرکات و اعمال نسنجیده والدین و اطرافیان آسیب های شدید می بینند که برای بررسی علمی کنش های روابط درون خانوادگی و کارکرد تربیتی روانی و عوامل آسیب رسان در فرایند بزهکاری نیازمند شناختن پیچیدگی های مربوط بدان می باشیم .
کودکان نیز با توجه به استعدادهای بالقوه لازم ، تحت تأثیر نحوه تعلیم و تعلّم و تربیت و رفتارهای اطرفیان قرارگرفته ، به علاوه با توجه به اینکه در طول شبانه روز مدّت زمان بیشتری را در کنار خانواده و تحت تأثیر آموزشهای رفتاری آنان می باشند لذا اثر پذیری بیشتر در کلیه ابعاد از آنان خواهند داشت .
از این نظر ضرورت دارد که با نگاه جدی تری ضمن تعمق و اندیشه کافی به منظور دستیابی به پاسخ سئوال
راجع به اینکه چرا رفتار تبعیض آمیز والدین باعث بروز اختلالات رفتاری کودکان می گردد و نیز چگونگی تأثیر تبعیض به عنوان یک صفت نابهنجار رفتاری والدین در ساختار روانی و شخصیتی کودکان و نهایتاً سوق دادن آنان به سوی بزهکاری می گردد.
۱-۲)بیان مسئله
با توجه به اینکه بعضاً مشاهده می شود که رفتار دوگانه همراه با تبعیض والدین در برخورد با فرزندان بدون در نظر گرفتن توانایی ها و ظرفیت های آنها زمینه کج رفتاری و ستیزه جویی و ناسازگاری فرزندان نسبت به والدین می شود و در پی این عدم حسن تدبیر والدین با فرزندان منجر به دلسردی و خانه گریزی آنها شده و نهایتاً این گروه به دنبال یک محیط آرام برای خود هستند و در پی این خانه گریزی موجب جذب گروه همسالان می شوند و مصاحبت و مجالست آنان را برای خود مناسب تلّقی می کنند و در نتیجه زمینه و بستر انحراف برای آنها بتدریج فراهم می شود از این حیث است که پژوهشگر در صدد است بتواند با بهره گرفتن از منابع ،بررسی و علل رفتار تبعیض آمیز والدین و ارائه راهکارهایی جهت تصحیح رفتار آنان ضمن کمک به این اقشار آسیب پذیر میزان این نوع آسیب ها را در جامعه کاهش دهد.
با توجه به تغییر رویکرد سیاست تقنینی ( که گامی رو به جلو در حمایت از کودکان و اطفال برداشته است ) و ظرفیت های موجود در قوانین شکلی و ماهوی بتوان نظر به این قابلیت ها حمایت قانونی از این نوع فرزندان نمود.
۱-۳)اهمیت موضوع
کودکان در زمره اقشار با اهمیت جامعه هستند چرا که سعادت و آسایش و رفاه هر جامعه در گرو تربیت صحیح فرزندان امروز است و با توجه به نقش والدین در آموختن مهارتهای اجتماعی و تعامل بادیگران که منتهی به حضور موفق طفل در جامعه و رفتار متناسب با ارزشها و هنجارهای پذیرفته شده خواهد بود، بنابراین چنانچه والدین به این وظیفه مهم و حیاتی خویش عمل ننمایند، کودک در اجتماعی شذن دچار مشکل شده و اعمال و رفتار متعارض با جامعه از خود بروز داده و ما شاهد انحراف و جرم خواهیم بود . لهذا بررسی رفتارهای متعارض و تبعیض آمیز والدین با کودکان در راستای مؤلفه های پیشگیری از وقوع جرم ، دارای اهمیت فراوان می باشد .
۱-۴)انگیزه انتخاب موضوع
با توجه به اهمیت نقش والدین بر تربیت اطفال که در نهایت اجتماعی شدن یا انحراف و بزه کاری آنان است و به جهت شناسایی علایم و نشانه های انحراف در اطفال که از اصلی ترین مؤلّفه های بررسی بزه کاری این قشر از جامعه می باشد و این مهم انگیزه ای برای انتخاب موضوع تحقیق شده است .
۱-۵)هدف از انتخاب موضوع
پژوهش حاضر با هدف بررسی عوامل موثر در اختلالات رفتاری کودکان و نقش و جایگاه تربیت و اثرات رفتار والدین و چونگی تأثیر تبعیض به عنوان یک صفت نابهنجار رفتاری خانواده در ساختار روانی و شخصیتی کودک به عنوان یکی از عوامل سوق دهنده به سوی بزهکاری است .
۱-۶)روش تحقیق
این تحقیق به روش تحلیلی توصیفی و کتابخانه ای انجام شده است و مشتمل بر چهارفصل است که به مطالبی راجع به تعاریف طفل ، بلوغ ( اعم از شرعی ، عقلی و اجتماعی ) نصاب و حداقل سن مسئولیت کیفری در حقوق ایران ، در مقایسه با مقررات بین المللی ، بلوغ در مذاهب پنج گانه و مقایسه بزهکاری با ناسازگاری و شرایط تحقق بزه در اطفال و نوجوانان پرداخته است .

 

برای تدوین کار تحقیقی به روش کتابخانه ای ، دسترسی به منابع مختلف و متنوع ، اعم از کتب و مجلات علمی و نظریات و آراء دانشمندان رشته موضوع تحقیق ضروری است به هر میزان این منابع بیشتر در اختیار محقق قرار گیرد استفاده از آراء و نظریات متعدد بیشتر و کامل تر خواهد بود و کار تحقیقی صورت یافته می تواند از جامعیت گسترده تری و نیز نظریات مطروحه در آن از قاطعیت بهتری برخوردار باشد اصلی ترین مانع و مشکل این تحقیق عدم دسترسی به منابع به علاوه مشکل وقت و فرصت کافی برای ارائه یک تحقیق جامع بوده است .
سؤال پژوهش
چرا رفتار تبعیض آمیز و الدین زمینه ساز بروز بزهکاری در کودکان است ؟
۱-۷)فرضیه تحقیق
به نظرمی رسدبا توجه به اینکه انسان در دوران طفولیت باید از عوامل حمایتی از جمله کانون گرم خانوده ، عشق والدین ، رابطه تعاملی سازنده والدین با فرزندان و غیره برخوردار باشد ، اگر این عوامل حمایتی به دلیلی کارکرد خود را از دست بدهد، یا به درستی انجام نگیرد، تبدیل به عوامل خطر شده که در بزهکاری فرد مؤثر است در واقع عوامل فوق دو رویکرد یک سکه هستند.
۱-۸)سازماندهی تحقیق
پژوهش حاضر شامل چهارفصل است که فصل اول آن مشتمل برمطالبی راجع به طفل ازدیدگاه قوانین موضوعه ایران وتحولات آن،سپس به تعاریف ومفاهیم طفل(اعم ازممیزوغیرممیز)بلوغ اعم از(شرعی،جسمی،عقلی،عاطفی واجتماعی)رادرمباحث مختلف(درآیا ت قرآنی وازمنظرروایات ومنابع فقهی ،مذاهب پنج گانه،علوم تجربی واصول علمی)،نصاب درمسئولیت کیفری،حداقل سن مسئولیت کیفری اطفال درمقررات بین المللی درمقایسه باایران ونیز مفاهیم بزه،بزهکارومقایسه آن باناسازگاری وهم چنین انواع بزهکاری،شرایط ووضعیت تحقق بزه دربزهکارونهایتاویژگیهای بزهکاری اطفال پرداخته می شود.وفصل دوم آن راجع به تربیت کودکان و نقش و جایگاه والدین در آن که شامل دو بخش تربیت ، فواید و آثار و عوارض آن و نقش و جایگاه تربیتی خانواده ( والدین ) بر کودکان و فصل سوم آن ، اثر رفتارهای تبعیض آمیز والدین در اختلالات رفتاریکودکان که آنهم شامل دو بخش تبعیض والدین و تأثیر آن در اختلالات رفتاری کودکان و جلوه ها و آثار رفتارهای تبعیض آمیز والدین در بزهکاری اطفال را بررسی می نمایدوفصل چهارم راهکارهاوپیشنهادات ونتیجه گیری رابررسی می نماید.
۱-۹)پیشینه تحقیق
طی تحقیقاتی که درمنابع ومآخذ موجودازجمله سایت های معتبر وکتابخانه ها ومجلات مرتبط باموضوع انجام شد کتاب،مقاله وپایان نامه ای که عنوان آن پژوهش حاضرباشد مشاهده نگردیدلیکن موضوعاتی نزدیک به موضوع پایان نامه نظیربزهکاری اطفال،خشونت خانوادگی،حمایت ازبزه دیدگان خشونت های خانوادگی و…..که به بزهکاری اطفال،ناسازگاری ومشکلاتی که والدین بافرزندان خوددارند پرداخته شده است.
۱-۱۰)مبحث اول:تاریخچه تقنینی راجع به بزهکاری اطفال
درابتدا لازم است ، مختصری راجع به تاریخچه قانونگذاری مربوط به بزهکاری اطفال از نگاه حقوقی گذشتگان اشاره و سپس با توجه به مباحث بعدی دیدگاه قوانین موضوعه ایران را در این مورد بررسی و ارزیابی نمائیم .
۱-۱۰-۱)گفتار اول: تحولات حقوقی راجع به بزهکاری اطفال از منظر حقوقی گذشتگان
((بزهکاری اطفال پدیده ای است که در جوامع بشری ازقدمتی بسیارطولانی برخوردارمی باشد.این جوامع درقالب الگوهای مختلف به این پدیده پاسخ میدهند،
بطوریکه در سنگ نبشته های داخل غارها و مقبره های مصر ، جملاتی به چشم می خورد که قدمت بزهکاری را
ثابت می نماید . یکی از آن جملات چنین است : نوجوانان یاغی شده اند و از والدین خویش و بزرگسالان اطاعت نمی کنند ))
در قانون حمورابی که بین سالهای ۱۷۳۰-۱۶۸۳ قبل از میلاد مسیح حاکمیت داشته ، چنین آمده است :
هرگاه معماری برای شخصی خانه ای بنا می کرد و آن خانه بعلت عدم استحکام ویران و پسر صاحبخانه کشته می شد، برای انتقامجوئی پسر معمار را می کشتند .
همچنین اگر مرد، زنی را مضروب می کرد و آن زن در اثر جراحات وارده فوت می نمود دخترقاتل را می کشتند. [۱]
یا به موجب الواح دوازه گانه مربوط به سال۴۴۹ قبل از میلاد مسیح که توسط نمایندگان سنا در روم تدوین شده بود ، اطفال در صورت ارتکاب این جرائم ( سارقین و متجاوزین به کشت و زرع ) به جبران خسارت و پرداخت تاوان و یا تنبیه بدنی محکوم می شدند و همچنین قوانین روم قدیم قتل فرزندان از ناحیه پدران را تجویز می کرد . [۲]
۱-۱۰-۲)گفتار دوم :طفل از دیدگاه قوانین موضوعه ایران
درقوانین ومقررات گذشته فرقی مابین اطفال ونوجوان باافرادبزرگسال وجودنداشت وهمگی به یک شکل درقبال جرم ارتکابی خویش مجازات می شدند . لیکن قوانین جدید جزایی مابین این دوقشرقایل به تفکیک گردیده است و اطفال را بخاطر فقدان شعور و تمیز کامل معاف ازمجازات می دانند ، در صورتی که در ایام گذشته بالاخص در کشورهای اروپایی ، اطفال را بمانند افراد بالغ مجازاتمی کردند .[۳] مثلاً آویختن پسر خردسالی از بغل میدان شهر و سپس شلاق زدن وی یا محکومیت طفل ۸ سالۀ ی بعلت سوزندان انبار کاه .
قانونگذار ایران نیز اولین با در سال ۱۳۰۴ هجری شمسی تحت تأثیر قوائین جزایی فرانسه و نیز با توجه به موازین شرعی و اسلامی اقدام به وضع قانونی نمود که در آن اطفال را به سه دسته تقسیم نموده بودند .

 

برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت tinoz.ir مراجعه کنید.

 

اطفال کمتر از ۱۲ سال

حسب ماده ۳۴ از قانون مجازات عمومی سابق این اطفال فاقد مسولیت کیفری اعلام و طفل غیر ممیز تلّقی می گردیدند.
(( طفل غیر ممیز : هر طفل که دوازده ۱۲ سال تمام نداشته باشد حکم غیر ممیز را دارد ))
۲)اطفال بین ۱۲ تا ۱۵ ساله :
از نظر قانون گذار سن دوازده ۱۲ سالگی سرحدبین عدم تمیزو تمیز تلّقی گردیده بطوریکه قبل از این سنّ ،زمان غفلت وبی خبری و پس ازآن نیز زمان که آگاهی و شعور محسوب می گردند .
چیزی که هست خلاف فرضیه عدم تمیز وبی خبری بعد از دوازده سالگی قابل اثبات است .[۴]

 

موضوعات: بدون موضوع
[چهارشنبه 1400-01-25] [ 01:30:00 ب.ظ ]