۱-۶-۱) قلمرو سنی
جامعه آماری مختص به افراد بالای ۱۴ سال بود.
۱-۶-۲) قلمرو مکانی
محدوده مکانی این تحقیق شهر کرمان بود.
۱-۶-۳) قلمرو زمانی
جمع آوری اطلاعات در تابستان ۹۱ انجام گرفت.
۱-۷) محدودیت های غیرقابل کنترل
عدم همکاری برخی از افراد در تکمیل پرسشنامه
عدم دسترسی به تمام منابع علمی
۱-۸) تعریف اصطلاحات و واژه ها
۱-۸-۱) تعریف نظری واژه ها و اصطلاحات
۱-۸-۱-۱) دوچرخه
دوچرخه وسیله نقلیه ای است سبک و دارای دو چرخ که به کمک نیروی عضلات پا حرکت می کند و دارای انواع مختلفی است.
۱-۸-۱-۲) عوامل ایمنی
عواملی که مربوط به حفاظت از بدن و جان انسان ها می باشد.
۱-۸-۱-۳) عوامل تشویقی
عواملی که مربوط به تشویق و ایجاد انگیزش در افراد برای انجام یک فعالیت خاص می باشد
دانلود پایان نامه
۱-۸-۱-۴) عوامل امکاناتی-تسهیلاتی
عواملی که مربوط به ایجاد امکانات و تسهیلات در یک زمینه خاص می باشد.
۱-۸-۲) تعریف عملیاتی واژه ها و اصطلاحات
۱-۸-۲-۱) دوچرخه سواری
حرکت با دوچرخه به قصد رفتن به محل کار، سفر ، خرید و….
۱-۸-۲-۲) عوامل ایمنی
عوامل ایمنی در توسعه دوچرخه سواری با بهره گرفتن از سوالات ۲۵، ۲۶،۲۷ و ۳۰ پرسشنامه سنجیده می شود.
۱-۸-۲-۳) عوامل تشویقی
عوامل تشویقی در توسعه دوچرخه سواری با بهره گرفتن از سوالات ۱، ۲، ۳، ۴، ۵، ۸ و ۱۵ پرسشنامه سنجیده می شود.
۱-۸-۲-۴) عوامل امکاناتی-تسهیلاتی
عوامل امکاناتی-تسهیلاتی در توسعه دوچرخه سواری با بهره گرفتن از سوالات ۶، ۷، ۱۱، ۱۶، ۱۷، ۱۸، ۲۰، ۲۲، ۲۳، ۲۴، ۲۹، ۳۲، ۳۳، ۳۴ و ۳۵ پرسشنامه سنجیده می شود.
فصل دوم
مبانی نظری و پیشینه تحقیق
۲-۱)مقدمه
در این فصل ابتدا به بررسی حمل و نقل و شیوه های مختلف حمل و نقل پرداخته می شود و بعد از آن تعریفی از دوچرخه و سپس فواید ارتقای دوچرخه سواری ، تاریخچه پیدایش دوچرخه در جهان و ورود آن به ایران می-پردازیم و در ادامه در مورد وضعیت دوچرخه سواری در ایران و دیگر کشورها بررسی می شود. در نهایت تحقیقات انجام گرفته در این موضوع را در ایران و دیگر کشورها بررسی می شود.
۲-۲)جهان کنونی و حمل و نقل
افزایش جمعیت در شهرهای بزرگ کشور و گسترش بی رویه شهرها بدون برنامه ریزی صحیح، چیدمان اتفاقی مراکز تولید و جذب سفر و عدم وجود فن آوری ارتباطی جایگزین، سبب ایجاد سفرهای شهری زیاد به ویژه با وسایل نقلیه شخصی شده است. این مساله اثرات سوئی نظیر اتلاف وقت شهروندان، افزایش تصادفات، استهلاک وسایل نقلیه، مشکلات روانی، هدر رفتن منابع اقتصادی، عدم بهره وری مردم و خسار تهای جبران ناپذیری مانند آلودگی محیط زیست و مصرف بی رویه سوخت های فسیلی را به همراه دارد. غالب مشکلات فوق را باید در برنامه ریزی های نامناسب حمل و نقل شهری و عدم مدیریت یکپارچه نظام شهری جست و جو کرد. همان طور که می دانیم حمل و نقل یک موضوع چند وجهی و پیچیده است که به تنهایی نمی توان آن را به سامان رساند، چرا که ریشه های بحث به مسایل صنعتی، اقتصادی و اجتماعی برمی گردد. لذا همین مساله لزوم نگاه جامع به این پدیده را همراه با سایر بخش های نظام شهری ملزم می کند.
حمل و نقل و سیاست های حمل و نقل درون شهری را میتوان یکی از ابزارهای مهم و بسیار پر اهمیت توسعه کمی و کیفی شهری دانست. امروزه شاهد این هستیم که مشکلات مربوط به حمل و نقل در شهرهای بزرگ روبه افزایش است. کلان شهرها در ایران به عنوان پایتخت سیاسی منطقه خود و همچنین نقطه عطف کلیه فعالیت های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی منطقه تحت نفوذ و حوزه کشش خود، محسوب می شوند و در سلسله مراتب نظام شهری خود جایگاه ویژه ای دارند. لذا کلان شهرها نقطه ورود به اقتصاد منطقه و اقتصاد ملی هستند. بر همین اساس یکی از معضلاتی که در این کلان شهرها وجود دارد مسئله تمرکز جمعیت و فعالیت در آنها است که به دنبال خود مسائل دیگری از جمله مشکلات ترافیکی و حمل و نقل درون شهری را ایجاد می کنند. از این رو هر گاه مسائل کلان شهرها مورد نظر قرار می گیرد، توجه به حمل و نقل درون شهری و بازدهی اقتصادی سیستم های حمل ونقل به صورت شاخص نمایان می شود و عمده برنامه ریزی ها و طرح ریزی های شهری در خصوص بحث حمل و نقل و ترافیک شهری به سوی انتخاب سیستم بهینه حمل و نقل سوق پیدا می کند.
سیستم های ارتباطات و حمل ونقل، کلید انتقال کالا، مردم، اطلاعات و ایده ها هستند. آنها همچنین کلید دسترسی به بازار، اشتغال، مدارس و سایر تسهیلات اجتماعی و اقتصادی در شهرها هستند. بخش حمل و نقل، مصرف کننده اصلی انرژی غیر تجدید شونده و زمین های شهری است و در عین حال شریک عمده آلودگی، راهبندان و تصادفات نیز هستند.
سیاست های یکپارچه حمل و نقل و برنامه ریزی شهری می تواند آثار منفی سیستم های حمل و نقل فعلی را کاهش داده و حتی در صورتی که با طرح ریزی نظام مند همراه باشد، اثرات مثبت اقتصادی نیز به دنبال خود موجب شود. رشد روزافزون استفاده از وسائل نقلیه موتوری در حمل و نقل کلان شهرها، در کشورهای درحال توسعه و توسعه یافته ، هماهنگی بین سیاستهای حمل و نقل شهری و سیاستهای توسعه شهر را ایجاب می نماید(کاکاوند،۱۳۹۰).
۲-۳)انواع سیستم های حمل و نقل شهری
۲-۳-۱)مترو
منظور از مترو سیستمی است که کاملا در مسیرهای خاص و جدا از سایر وسایل نقلیه و عابرین حرکت می کند
و مسیر آن عمدتًا در زیر زمین است. مترو پرظرفیت ترین سیستم حمل و نقل شهری می باشد. قطار مترو معمولا از چندین واگن به هم کوپل شده، تشکیل گردیده است. تعداد واگن های هر قطار بیش از ۴ و عموما ۷-۶ واگن است(متروی تهران ۷ واگنه می باشد). سرعت تجاری آن متوسط بین ۳۵ تا ۴۰ کیلومتر در ساعت است. از جمله روش های سریع حمل و نقل مسافر استفاده از مترو می باشد که ظرفیت جابه جایی مسافر با قطارهای ۷ واگنه ۱۴۰ متری ۰۰۰/۱۰۰ نفر در ساعت در هر جهت را دارد. ظرفیت نشسته و ایستاده یک قطار ۷ واگنه به طول ۱۴۰ متر ۱۸۰۰ نفر می باشد.
۲-۳-۲)قطار سبک شهری
از جمله سیستمهای حمل و نقل شهری ریلی بوده که دربرگیرنده ۳ تا ۵ واگن خودکشش و تریلر می باشد. کشنده، واگنی با موتورهای الکتریکی می باشد که واگنهای بدون موتور )تریلر( را به دنبال خود کشیده یا به جلو می راند. قطار سبک شهری برق مورد نیاز خود را عمدتا ازطریق پانتوگراف ها از شبکه بالاسری اخذ می نماید. این قطار ۳ نوع دارد:
قطار سبک شهری نوع اول: عبارت است از سیستمی که در فضای مشترک خیابان با سایر وسائط نقلیه و عابرین پیاده تردد نماید.
قطار سبک شهری نوع دوم: درآن حق تقدم در عبور از مسیر به قطار داده شده ولی برای امور اضطراری سایر وسائط نقلیه نیز از آن استفاده می کنند.
قطار سبک شهری نوع سوم: درآن تمام مسیر عبور، از سایر ترافیکها)حتی عابر پیاده) جدا شده و ممکن است قسمتی از مسیر از بالا یا زیر زمین عبور می کند.
سرعت تجاری قطار های سبک شهری بین ۳۵-۳۰ کیلومتر در ساعت است و ظرفیت یک قطار شهری سبک ۱۰۰۰ نفر می باشد.
۲-۳-۳)منوریل
هنگامی که نامی از منوریل به میان می آید همگان به سمت یک سیستم حمل ونقل تشریفاتی، پر سروصدا، مدرن، پر هزینه و حتی سیستمی که برای مقاصد تفریحی و توریستی به کار می رود، معطوف می شود . این در حالی است که سیستم نامبرده کاربردهای متعددی دارد. سیستم منوریل از جمله وسایل حمل و نقل ریلی درون شهری مسافری به شمار می آید. منوریل یک خط منفرد است، که به عنوان ریل برای واگنهای مسافری یا باری به کار برده می شود. در اغلب موارد این ریل در بالاتر از سطح زمین تعبیه می شود، اما منوریلها می توانند در سطح زمین، پایینتر از سطح زمین و یا در تونلهای زیر زمینی مورد بهره برداری قرارگیرند.
امروزه سیستم منوریل را در نقاط مختلف دنیا به دو منظور مورد استفاده قرار می دهند؛ در بعضی نقاط سیستم مذکور را به هدف حمل و نقل درون شهری بکار میبرند و در بعضی دیگر از سیستم منوریل به منظور جذب توریست در مناطق پر گردشگر بهره برداری می کنند. سیستم منوریل به دلیل اینکه مسیر عبوری آن اغلب در ارتفاع قرار میگیرد و وسائل نقلیه آن قابلیت جابجایی تعداد زیادی مسافر را دارا هستند، راه حل مناسبی برای مشکلات ترافیک شهرهای بزرگ در مسیرهای خاص می باشد. سرعت تجاری آن ۳۵-۳۰ کیلومتر در ساعت است و ظرفیت ایستاده و نشسته یک منوریل ۸۰۰ نفر است.
۲-۳-۴)تراموا
منظور از تراموا سیستمی است که عمدتًا در سطح خیابان و در مسیر ویژه خود حرکت می کند و ترافیک آن با
سایر وسایل نقلیه به صورت مشترک می باشد و اغلب تقاطع ها به صورت همسطح بوده و اولویت حرکت با تراموا است. سرعت تجاری آن بین ۲۰ تا ۳۰ کیلومتر در ساعت است و ظرفیت آن بین ۳ تا ۸ هزار نفر در ساعت در هر جهت می باشد. با توجه به سیستم های حمل و نقل نوین استفاده از تراموا در حال منسوخ شدن است.
۲-۳-۵)اتوبوس
از جمله وسائط حمل و نقل شهری ، اتوبوس می باشد که سه نوع متداول آن عبارتست از:
اتوبوس های برقی

موضوعات: بدون موضوع
[پنجشنبه 1400-07-29] [ 06:41:00 ب.ظ ]