۲-۵٫ پیشینه تحقیق ۳۷
۲-۶٫ خلاصه فصل ۴۴
فصل سوم (روش تحقیق) ۱۲
۳-۲٫ رویکرد کلی تحقیق ۴۶
۳-۳٫ طرح مساله و فرضیه های تحقیق ۴۸
۳-۴٫ قلمرو پژوهش ۴۹
۳-۵٫ تعریف عملیاتی متغیرهای تحقیق ۴۹
۳-۶٫ جامعه و نمونه آماری ۵۲
۳-۷٫ روش تحقیق ۵۴
۳-۸٫ خلاصه فصل ۵۹
فصل چهارم (تجزیه و تحلیل داده ها) ۴۷
۴-۲٫ آمار توصیفی ۶۱
۴-۳٫ آزمون فرضیه های مدل ۶۵
۴-۴٫ خلاصه فصل ۷۴
فصل پنجم (تفسیر یافته ها و نتیجه گیری) ۶۳
۵-۲٫ خلاصه تحقیق ۷۷
۵-۳٫ یافته های تحقیق ۷۷
۵-۴٫ محدودیتهای تحقیق ۸۰
۵-۵٫ پیشنهادات ۸۰
منابع و مآخذ ۸۲
پیوستها ۸۹
فهرست جدولها و شکل ها:
جدول ۴-۱ ………………………………………………………………………………………………………………………….۶۱
جدول ۴-۲ ………………………………………………………………………………………………………………………..۶۳
جدول ۴-۳ ………………………………………………………………………………………………………………………..۶۴
جدول ۴-۴ ………………………………………………………………………………………………………………………..۶۵
جدول ۴-۵ ………………………………………………………………………………………………………………………..۶۶
جدول ۴-۶ ………………………………………………………………………………………………………………………..۶۸
جدول ۴-۷ ………………………………………………………………………………………………………………………..۶۹
جدول ۴-۸ ………………………………………………………………………………………………………………………..۷۲
جدول ۵-۱ …………………………………………………………………………………………………………………………۷۹
فصل اول
مقدمه و کلیات پژوهش
۱-۱٫ مقدمه
موضوع رابطه بین ریسک و بازده و بررسی مدلهایی برای تبیین هرچه بهتر این رابطه، یکی از موضوعات پایهای مطالعات مالی در چند دهه گذشته بوده است. مطالعات افرادی چون مارکویتز، فاما و فرنچ و کارهارت نشان دهنده اهمیت این موضوع مطالعه است. با همه این فعالیتها، موضوعی که از دید مطالعات کلاسیک پوشیده ماند نقش فعالین بازار سرمایه در قیمت گذاری دارایی های مالی است. بدین جهت در راستای بررسی عوامل رفتاری موثر بر فعالین بازار سرمایه و به تبع آن ارزشگذاری دارایی های مالی، محققان عرصه روانشناسی و علوم رفتاری پا به محیط مطالعاتی علوم مالی و بخصوص بازار سرمایه گذاشتند. نتیجه این همکاری شاخهای جدید از علوم مالی به نام مالی رفتاری است. مطالعات گستردهای برای بررسی اثرات رفتاری سرمایه گذاران انجام شد. یکی از این عوامل عامل نگرش سرمایه گذاران (Sentiment) میباشد که به بررسی دیدگاه سرمایه گذاران و خوشبینی و بدبینی آنها نسبت به بازار می پردازد. در تحقیق پیش رو، به بررسی نقش این عامل در بازار سرمایه ایران میپردازیم.
برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت zusa.ir مراجعه نمایید.
۱-۲٫ بیان مسئله
دیدگاه سنتی بازده سهام بر این اصل استوار بود که تغییرات قیمت سهام به تغییرات در بنیانهای اقتصادی و عملکردی شرکت وابسته است. اگر اطلاعاتی که برای استفاده در ارزشگذاری استفاده
تصویر درباره بازار سهام (بورس اوراق بهادار)
میشوند پیچیده و درک و بررسی آن به دشواری صورت گیرد، فرایند ارزشگذاری دارایی ها را برای سرمایه گذاران دشوار می کنند. از سویی دیگر اطلاعات پیچیده موجب می شود آربیتراژگران و سفتهبازان که نقش مهمی در نزدیک ساختن قیمت بازار به ارزش ذاتی سهام بازی می کنند، دچار خطا شده و همین امر باعث فاصله گرفتن ارزش ذاتی و قیمت بازار از هم شود. مطالعات انجام شده نشان دهنده این نکته است که با بالا رفتن سطح عدم شفافیت شرکتها، سرمایه گذاران بازده بالاتری را طلب می کنند. در واقع با بالاتر رفتن میزان عدم شفافیت اطلاعاتی، سرمایه گذاران هرچه بیشتر بر برداشتهای ذهنی خود از بازار و سهام تکیه می کنند. در زمانی که بازار با رشد قیمتها مواجه است، این رشد را ماندگار برآورد کرده و براساس این فرض به خرید سهام اقدام می کنند. این دیدگاه علاوه بر بازار، بر سهام هم به طور جداگانه تاثیر میگذارد به نحوی که سهامی که در گذشته عملکرد خوبی داشته اند و از طرفی به دلیل پیچیدگی اطلاعاتی جهت تحلیل تحلیلگران، دشواریهایی را به همراه دارند اغلب انتظارات عملکرد خوب از آنان بالاتر میباشد. اگر تعداد اوراقی که چنین خصوصیاتی دارا هستند در بازار زیاد بوده و نتوان ریسک آنها را بوسیله متنوعسازی کاهش داد، این انتظار را داریم که این اوراق نسبت به نگرش بازار واکنشهای شدیدتری نشان دهند. از طرفی اگر این دسته از ریسکها قابل تنوعبخشی باشند انتظار میرود صرف ریسک شرکتهای با شفافیت کمتر در مقابل شرکتهای با ساختار ریسک مشابه قابل شناسایی و قیاس باشند. مطالعات اخیر بیان کننده رابطهای قوی میان عدم شفافیت سهام و حساسیت به نگرش سرمایه گذاران در سطح مدلهای دو و چند عاملی ریسک هستند.
۱-۳٫ پیشینه تحقیق
مطالعات اولیه توسط لی، شلیفر و تالر[۱] (۱۹۹۱) نشان داد که بازده سهام شرکت های کوچک به طور مثبت و با اهمیتی با نگرش سرمایه گذاران در ارتباط است. در کوتاه مدت پرتفلیوی سهام بزرگ نیز به طور مثبت تحت تاثیر نگرش سرمایه گذاران قرار میگیرد اما میزان این تاثیرپذیری با طولانیتر شدن دوره مورد مطالعه کاهش یافت.
با بکارگیری مدل دو عاملی که شامل شاخص سهام و عامل نگرش سرمایه گذاران بود، التون، گرابر و باس[۲](۱۹۹۸) مشاهده کردند که شرکتهای کوچک به طور مثبتی به نگرش سرمایه گذاران واکنش نشان میدهند. این در حالی رخ داد که واکنش شرکتهای بزرگ نسبت به این شاخص منفی بوده است. در مجموع التون و همکاران به این نتیجه رسیدند که نگرش سرمایه گذاران خود را در قالب سایر فاکتورهای ریسک و به صورت زیر مجموعه ای از آنها در یک مدل بازدهی سهام مناسب نشان می دهد.
بیکر و استین[۳] (۲۰۰۴) با پشتوانه مطالعات خود، بیان داشت نقد شوندگی بازار توانایی این را دارد که به عنوان شاخصی برای محاسبه نگرش سرمایه گذاران استفاده شود. بنا بر این مطالعه در یک بازار با محدودیت فروش استقراضی، اگر سرمایه گذاران غیر منطقی خوشبینی به بازار داشته باشند، مشارکت آنها در بازار موجب بالا رفتن نقدشوندگی در بازار میشود. این پژوهشگران از نقدشوندگی به عنوان نشانهای از ارزشگذاری بالا نام بردهاند.
براون وکلیف[۴] (۲۰۰۵) به بررسی اثر مقطعی نگرش سرمایه گذاران روی پرتفلیو بازار که براساس اندازه و نسبت ارزش دفتری به ارزش بازار تشکیل شده بودند پرداختند که مطالعاتشان منجر به نتایج متفاوتی شد. آنها از رگرسیون بازده دوره های بلند مدت روی متغیرهای توصیفی اقتصاد ونیز داده های با تاخیر نگرش سرمایه گذاران استفاده کردند و به شواهدی رسیدند مبنی بر اینکه شرکتهای بزرگ نسبت به شرکتهای کوچکتر بیشتر تحت تاثیر نگرش سرمایه گذاران قرار دارند.این نتایج در تضاد با یافته های التون و همکاران(۱۹۹۸) در مورد نگرش سرمایه گذاران است و همچنین یافته های برکر و ورگلر را در مورد سایز شرکت و نگرش نقض می کند.
عکس مرتبط با اقتصاد
موضوعات: بدون موضوع
[چهارشنبه 1400-01-25] [ 07:03:00 ق.ظ ]