۲-۵٫ پیشینه تحقیق ۳۷

۲-۶٫ خلاصه فصل ۴۴
فصل سوم (روش تحقیق) ۱۲
۳-۲٫ رویکرد کلی تحقیق ۴۶

۳-۳٫ طرح مساله و فرضیه ­های تحقیق ۴۸
۳-۴٫ قلمرو پژوهش ۴۹

۳-۵٫ تعریف عملیاتی متغیرهای تحقیق ۴۹
۳-۶٫ جامعه و نمونه آماری ۵۲

۳-۷٫ روش تحقیق ۵۴

۳-۸٫ خلاصه فصل ۵۹
فصل چهارم (تجزیه و تحلیل داده ­ها) ۴۷
۴-۲٫ آمار توصیفی ۶۱
۴-۳٫ آزمون فرضیه ­های مدل ۶۵

۴-۴٫ خلاصه فصل ۷۴
فصل پنجم (تفسیر یافته­ ها و نتیجه ­گیری) ۶۳
۵-۲٫ خلاصه تحقیق ۷۷
۵-۳٫ یافته های تحقیق ۷۷

۵-۴٫ محدودیت­های تحقیق ۸۰
۵-۵٫ پیشنهادات ۸۰

منابع و مآخذ ۸۲
پیوست­ها ۸۹
فهرست جدول­ها و شکل ها:
جدول ۴-۱ ………………………………………………………………………………………………………………………….۶۱
جدول ۴-۲ ………………………………………………………………………………………………………………………..۶۳
جدول ۴-۳ ………………………………………………………………………………………………………………………..۶۴
جدول ۴-۴ ………………………………………………………………………………………………………………………..۶۵
جدول ۴-۵ ………………………………………………………………………………………………………………………..۶۶
جدول ۴-۶ ………………………………………………………………………………………………………………………..۶۸
جدول ۴-۷ ………………………………………………………………………………………………………………………..۶۹
جدول ۴-۸ ………………………………………………………………………………………………………………………..۷۲
جدول ۵-۱ …………………………………………………………………………………………………………………………۷۹

 

فصل اول

مقدمه و کلیات پژوهش

 

۱-۱٫ مقدمه

موضوع رابطه بین ریسک و بازده و بررسی مدل­هایی برای تبیین هرچه بهتر این رابطه، یکی از موضوعات پایه­ای مطالعات مالی در چند دهه گذشته بوده است. مطالعات افرادی چون مارکویتز، فاما و فرنچ و کارهارت نشان دهنده اهمیت این موضوع مطالعه است. با همه این فعالیت­ها، موضوعی که از دید مطالعات کلاسیک پوشیده ماند نقش فعالین بازار سرمایه در قیمت­ گذاری دارایی­ های مالی است. بدین جهت در راستای بررسی عوامل رفتاری موثر بر فعالین بازار سرمایه و به تبع آن ارزشگذاری دارایی­ های مالی، محققان عرصه روانشناسی و علوم رفتاری پا به محیط مطالعاتی علوم مالی و بخصوص بازار سرمایه گذاشتند. نتیجه این همکاری شاخه­ای جدید از علوم مالی به نام مالی رفتاری است. مطالعات گسترده­ای برای بررسی اثرات رفتاری سرمایه ­گذاران انجام شد. یکی از این عوامل عامل نگرش سرمایه ­گذاران (Sentiment) می­باشد که به بررسی دیدگاه سرمایه ­گذاران و خوش­بینی و بدبینی آنها نسبت به بازار می ­پردازد. در تحقیق پیش رو، به بررسی نقش این عامل در بازار سرمایه ایران می­پردازیم.

 

برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت zusa.ir مراجعه نمایید.

 

۱-۲٫ بیان مسئله

دیدگاه سنتی بازده سهام بر این اصل استوار بود که تغییرات قیمت سهام به تغییرات در بنیان­های اقتصادی و عملکردی شرکت وابسته است. اگر اطلاعاتی که برای استفاده در ارزشگذاری استفاده
تصویر درباره بازار سهام (بورس اوراق بهادار)
می­شوند پیچیده و درک و بررسی آن به دشواری صورت گیرد، فرایند ارزشگذاری دارایی­ ها را برای سرمایه ­گذاران دشوار می­ کنند. از سویی دیگر اطلاعات پیچیده موجب می­ شود آربیتراژگران و سفته­بازان که نقش مهمی در نزدیک ساختن قیمت بازار به ارزش ذاتی سهام بازی می­ کنند، دچار خطا شده و همین امر باعث فاصله گرفتن ارزش ذاتی و قیمت بازار از هم شود. مطالعات انجام شده نشان دهنده این نکته است که با بالا رفتن سطح عدم شفافیت شرکت­ها، سرمایه ­گذاران بازده بالاتری را طلب می­ کنند. در واقع با بالاتر رفتن میزان عدم شفافیت اطلاعاتی، سرمایه گذاران هرچه بیشتر بر برداشت­های ذهنی خود از بازار و سهام تکیه می­ کنند. در زمانی که بازار با رشد قیمت­ها مواجه است، این رشد را ماندگار برآورد کرده و براساس این فرض به خرید سهام اقدام می­ کنند. این دیدگاه علاوه بر بازار، بر سهام هم به طور جداگانه تاثیر می­گذارد به نحوی که سهامی که در گذشته عملکرد خوبی داشته اند و از طرفی به دلیل پیچیدگی اطلاعاتی جهت تحلیل تحلیلگران، دشواری­هایی را به همراه دارند اغلب انتظارات عملکرد خوب از آنان بالاتر می­باشد. اگر تعداد اوراقی که چنین خصوصیاتی دارا هستند در بازار زیاد بوده و نتوان ریسک آنها را بوسیله متنوع­سازی کاهش داد، این انتظار را داریم که این اوراق نسبت به نگرش بازار واکنش­های شدیدتری نشان دهند. از طرفی اگر این دسته از ریسک­ها قابل تنوع­بخشی باشند انتظار می­رود صرف ریسک شرکت­های با شفافیت کمتر در مقابل شرکت­های با ساختار ریسک مشابه قابل شناسایی و قیاس باشند. مطالعات اخیر بیان کننده رابطه­ای قوی میان عدم شفافیت سهام و حساسیت به نگرش سرمایه ­گذاران در سطح مدل­های دو و چند عاملی ریسک هستند.

 

۱-۳٫ پیشینه تحقیق

مطالعات اولیه توسط لی، شلیفر و تالر[۱] (۱۹۹۱) نشان داد که بازده سهام شرکت های کوچک به طور مثبت و با اهمیتی با نگرش سرمایه ­گذاران در ارتباط است. در کوتاه مدت پرتفلیوی سهام بزرگ نیز به طور مثبت تحت تاثیر نگرش سرمایه ­گذاران قرار می­گیرد اما میزان این تاثیرپذیری با طولانی­تر شدن دوره مورد مطالعه کاهش یافت.
با بکارگیری مدل دو عاملی که شامل شاخص سهام و عامل نگرش سرمایه ­گذاران بود، التون، گرابر و باس[۲](۱۹۹۸) مشاهده کردند که شرکت­های کوچک به طور مثبتی به نگرش سرمایه ­گذاران واکنش نشان می­دهند. این در حالی رخ داد که واکنش شرکت­های بزرگ نسبت به این شاخص منفی بوده­­ است. در مجموع التون و همکاران به این نتیجه رسیدند که نگرش سرمایه ­گذاران خود را در قالب سایر فاکتورهای ریسک و به صورت زیر مجموعه ­ای از آنها در یک مدل بازدهی سهام مناسب نشان می دهد.
بیکر و استین[۳] (۲۰۰۴) با پشتوانه مطالعات خود، بیان داشت نقد شوندگی بازار توانایی این را دارد که به عنوان شاخصی برای محاسبه نگرش سرمایه ­گذاران استفاده شود. بنا بر این مطالعه در یک بازار با محدودیت فروش استقراضی، اگر سرمایه ­گذاران غیر منطقی خوشبینی به بازار داشته باشند، مشارکت آنها در بازار موجب بالا رفتن نقدشوندگی در بازار میشود. این پژوهشگران از نقدشوندگی به عنوان نشانه­ای از ارزشگذاری بالا نام برده­اند.
براون وکلیف[۴] (۲۰۰۵) به بررسی اثر مقطعی نگرش سرمایه ­گذاران روی پرتفلیو بازار که براساس اندازه و نسبت ارزش دفتری به ارزش بازار تشکیل شده بودند پرداختند که مطالعاتشان منجر به نتایج متفاوتی شد. آنها از رگرسیون بازده دوره­ های بلند مدت روی متغیرهای توصیفی اقتصاد ونیز داده های با تاخیر نگرش سرمایه ­گذاران استفاده کردند و به شواهدی رسیدند مبنی بر اینکه شرکت­های بزرگ نسبت به شرکت­های کوچکتر بیشتر تحت تاثیر نگرش سرمایه ­گذاران قرار دارند.این نتایج در تضاد با یافته های التون و همکاران(۱۹۹۸) در مورد نگرش سرمایه ­گذاران است و همچنین یافته­ های برکر و ورگلر را در مورد سایز شرکت و نگرش نقض می کند.
عکس مرتبط با اقتصاد

 

موضوعات: بدون موضوع
[چهارشنبه 1400-01-25] [ 07:03:00 ق.ظ ]