ج: پیش ­بینی اصلاح مرتکب………………………………………………………………………… ۱۱۸
د: جبران ضرر و زیان یا برقرای ترتیبات جبران آن ……………………………………………….۱۱۸
ه: فقدان سابقه کیفری موثر…………………………………………………………………………….. ۱۱۸

 

بند دوم: انواع…………………………………………………………………………………………………… ۱۱۹
الف: تعلیق ساده……………………………………………………………………………………………۱۱۹
ب: تعلیق مراقبتی………………………………………………………………………………………… ۱۲۰
۱- تدابیر اجباری……………………………………………………………………………………… ۱۲۰
۲- تدابیر اختیاری……………………………………………………………………………………… ۱۲۱
گفتارسوم : نظام آزادی مشروط………………………………………………………………………………………. ۱۲۳
بند نخست: شرایط اعطای آزادی مشروط………………………………………………………………… ۱۲۴
الف: گذراندن مدتی از حبس……………………………………………………………………………. ۱۲۴
ب: حسن اخلاق و رفتار………………………………………………………………………………….. ۱۲۶
ج: اطمینان از عدم ارتکاب جرم مجدد……………………………………………………………….. ۱۲۷
د: جبران ضرر و زیان متضرر از جرم………………………………………………………………… ۱۲۸
ه : عدم استفاده از آزادی مشروط……………………………………………………………………….. ۱۲۸
بند دوم: آثار اعطای آزادی مشروط…………………………………………………………………………. ۱۲۹
گفتار چهارم: نظام نیمه آزادی…………………………………………………………………………………………. ۱۳۱
بند نخست: پیشینه و تعریف………………………………………………………………………………… ۱۳۱
بند دوم: شرایط …………………………………………………………………………………………………..۱۳۳
گفتار پنجم: معافیت از کیفر ………………………………………………………………………………………….۱۳۵
بند نخست: پیشینه و تعریف…………………………………………………………………………………. ۱۳۶
بند دوم: شرایط…………………………………………………………………………………………………… ۱۳۸
گفتار ششم: مجازات­های جایگزین حبس……………………………………………………………………. ۱۴۰
بند نخست: پیشینه و تعریف…………………………………………………………………………………. ۱۴۰
بند دوم: شرایط …………………………………………………………………………………………………….۱۴۲
الف: تعزیری بودن جرم……………………………………………………………………………………. ۱۴۲
۱- موارد الزامی صدور حکم به مجازات­های اجتماعی…………………………………….. ۱۴۳
تصویر درباره جامعه شناسی و علوم اجتماعی
۲- موارد اختیاری صدور حکم به مجازات­های اجتماعی………………………………….. ۱۴۴
۳- موارد ممنوعیت صدور حکم به مجازات­های جایگزین حبس………………………. ۱۴۵
ب: گذشت شاکی……………………………………………………………………………………………. ۱۴۵
ج: وجود جهات تخفیف………………………………………………………………………………….. ۱۴۵
د: موافقت بزهکار………………………………………………………………………………………….. ۱۴۶
بند سوم: انواع مجازات­های جایگزین حبس……………………………………………………………. ۱۴۷
الف: دوره مراقبت……………………………………………………………………………………………. ۱۴۷
ب: خدمات عمومی رایگان……………………………………………………………………………… ۱۴۹
ج: جزای نقدی روزانه……………………………………………………………………………………. ۱۵۰
د: جزای نقدی……………………………………………………………………………………………… ۱۵۲
گفتار ششم: تعویق صدور حکم………………………………………………………………………………………. ۱۵۴
بند نخست: شرایط………………………………………………………………………………………………… ۱۵۵
بند دوم: انواع………………………………………………………………………………………………………… ۱۵۶
الف: تعویق ساده…………………………………………………………………………………………… ۱۵۶
ب: تعویق مراقبتی…………………………………………………………………………………………. ۱۵۷
مبحث دوم: آثار تشدیدی ………………………………………………………………………………………………….۱۶۱
گفتار نخست: افزایش مجازات…………………………………………………………………………………. ۱۶۲
بند نخست: تعدد جرم……………………………………………………………………………………….. ۱۶۲
بند دوم: تکرار جرم…………………………………………………………………………………………… ۱۶۶
گفتار دوم: اعمال مجازات­های تکمیلی………………………………………………………………………..۱۷۰
بند نخست: تعریف و فلسفه مجازات­های تکمیلی………………………………………………… ۱۷۰
الف: تعریف……………………………………………………………………………………………….. ۱۷۰
ب: فلسفه………………………………………………….
……………………………………………….. ۱۷۰
بند دوم: انواع و آثار مجازات­های تکمیلی……………………………………………………………. ۱۷۲
الف: انواع ……………………………………………………………………………………………………۱۷۲
ب: آثار………………………………………………………………………………………………………. ۱۷۵
نتیجه ­گیری و پیشنهادها…………………………………………………………………………………………………… ۱۷۶
منابع……………………………………………………………………………………………………………………………….۱۸۰
مقدمه
بیان مسئله
مجازات واکنشی است از سوی جامعه در قبال کنش مخالف هنجار و ارزش­های آن جامعه که توسط افراد ارتکاب می­یابد . یکی از اهداف متعالی مجازات­ها تنبه، اصلاح و بازاجتماعی شدن مجرم است. برای نیل به این هدف اعمال یک مجازات ثابت در مورد همه مجرمان بی­فایده است. چون میزان تنبه واصلاح­پذیری مجرمان متفاوت است. اصل فردی کردن مجازات­ها یکی از اصول پیشرفته مجازات­ها است که ما را در رسیدن به هدف مذکور راهنمایی می­ کند. مطابق این اصل میزان مجازات بسته به شخصیت، انگیزه، وضعیت روانی مجرم حین ارتکاب جرم و شیوه ارتکاب جرم و عوامل گوناگون دیگر در مورد مجرمین مختلف، متفاوت می­باشد. معادل این اصل در فقه و نظرات فقها قاعده­ی التعزیر بمایراه الحاکم(من المصلحه) می­باشد. در قانون مجازات اسلامی جدید (مصوب۱۳۹۲) معیارها، نهادها و تاسیس­های جدیدی نسبت به قانون سابق در قبال اصل مذکور پیش ­بینی شده است.
اهمیت و ضرورت انجام تحقیق
با توجه به این­که عدم تنبه، اصلاح و بازاجتماعی شدن مجرم پس از اعمال مجازات، می ­تواند نتایج بسیار مخرب و زیانباری را برای جامعه و خود فرد مجرم در پی داشته باشد، ضروری است قانونگذار هرچه بیشتر با توجه به این هدف، مجازات­ها و معیارهای حاکم بر میزان آن­را تعیین کرده و اختیارات بیشتری را به قاضی جهت تعیین و اعمال مجازات متناسب با شخصیت، موقعیت و رفتار مجرم، اعطا کند. تحقیقاتی که در این زمینه صورت گرفته است مربوط به سال­های۷۰ و ۷۵ می­باشد و با توجه به تغییر شرایط اجتماعی، فرهنگی و … جامعه، نیاز به تحقیقات جدید و به­روز می­باشد و ضمنا سمت و سوی تحقیقات بسوی حقوق غربی و مبتنی بر نظریات حقوقدانان غربی بوده و در مورد سیاست جنایی و مباحث جرم­ شناسی و فقه امامیه و قانون مجازات اسلامی جدید (مصوب۱۳۹۲) مسکوت مانده است.
اهداف تحقیق
اهدافی که در این تحقیق به دنبال آن هستیم این است که با توجه به شرایط کنونی جامعه، قانونگذار ایرانی چه سیاست جنایی را در مورد فردی کردن مجازات­ها اتخاذ کرده است و یا باید بنماید. از اهداف دیگر تحقیق مطالعه­ فقه امامیه و قانون مجازات اسلامی جدید (مصوب۱۳۹۲) در محدوده­ موضوع تحقیق و تطبیق آن با قوانین موضوعه­ی ایران است.
سوال­های تحقیق
۱-آیا در قوانین جزایی ایران فردی­کردن مجازات مورد پذیرش قرارگرفته است؟
۲-آیا در فقه امامیه، با توجه به خصایص غنا و پویایی آن، در مورد اصل فردی­کردن مجازات­ها نظراتی از سوی فقها ابراز شده است؟
۳-آیا در قانون مجازات اسلامی جدید (مصوب۱۳۹۲) تدابیر مناسب­تری در مورد اصل فردی کردن پیش ­بینی شده است؟

 

برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت zusa.ir مراجعه نمایید.

 

 

موضوعات: بدون موضوع
[سه شنبه 1400-01-24] [ 10:11:00 ب.ظ ]