بخش اول: توصیف دادهها ۷۲
بخش دوم: تحلیل دادهها ۷۷
آزمون نرمال بودن دادهها ۷۷
آزمون فرضیهها ۷۸
فصل پنجم: بحث و نتیجهگیری
خلاصه پژوهش ۹۲
نتایج حاصل از تحلیل فرضیهها ۹۴
سئوال اصلی ۹۴
فرضیههای فرعی ۹۵
از نتایج هم سو با پژوهش حاضر میتوان به موارد زیر اشاره کرد: ۹۹
پیشنهادهای حاصل از نتایج پژوهش ۱۰۰
پیشنهاداتی برای پژوهشگران آینده ۱۰۲
توصیه های کاربردی ۱۰۲
محدودیتهای تحقیق ۱۰۳
منابع و مآخذ ۱۰۴
فهرست جداول
عنوان صفحه
جدول (۲-۱) درآمدهای ناشی از تبلیغات از طریق موبایل در دنیا (میلیون دلار) ۴۴
جدول (۳-۱) مربوط به آلفای کرونباخ مزلو مقیاسهای پرسشنامه ۶۸
جدول (۴-۱) توزیع فراوانی مربوط به سن ۷۲
جدول (۴-۲) توزیع فراوانی مربوط به سطح تحصیلات ۷۳
جدول (۴-۳) توزیع فراوانی مربوط به جنسیت ۷۴
جدول (۴-۴) توزیع فراوانی مربوط به تجربه کاری ۷۵
جدول(۴-۵) آمار توصیفی مربوط به متغیرها ۷۶
جدول (۴-۶) مربوط به آزمون کولموگروف- اسمیرنوف جهت بررسی نرمال بودن دادهها ۷۷
جدول (۴-۷) مربوط به فاکتورهای درون گروهی ۷۸
جدول (۴-۸) مربوط به آمار توصیفی فاکتورهای درون گروهی ۷۸
جدول(۴-۹) اثر فاکتورهای درون گروهی ۷۸
جدول (۴-۱۰)آمار توصیفی مربوط به تأثیر هنجارهای ذهنی مدیران و کارکنان روابط عمومی شرکت مخابرات ایران در گرایش به استفاده از سامانههای پیامکی ۸۰
جدول(۴-۱۱)آزمون t تک متغیره مربوط به تأثیر هنجارهای ذهنی مدیران و کارکنان روابط عمومی شرکت مخابرات ایران در گرایش به استفاده از سامانههای پیامکی ۸۰
جدول (۴-۱۲)آمار توصیفی مربوط به تأثیر تجربیات قبلی مدیران و کارکنان روابط عمومی شرکت مخابرات ایران در گرایش به استفاده از سامانههای پیامکی ۸۱
جدول(۴-۱۳)آزمون t تک متغیره مربوط به تأثیر تجربیات قبلی مدیران و کارکنان روابط عمومی شرکت مخابرات ایران در گرایش به استفاده از سامانههای پیامکی ۸۱
جدول (۴-۱۴)آمار توصیفی مربوط به تأثیر عوامل بیرونی(محیطی) بر گرایش مدیران و کارکنان روابط عمومی شرکت مخابرات ایران به استفاده از سامانههای پیامکی ۸۳
جدول(۴-۱۵)آزمون t تک متغیره مربوط به تأثیر عوامل بیرونی(محیطی) بر گرایش مدیران و کارکنان روابط عمومی شرکت مخابرات ایران به استفاده از سامانههای پیامکی ۸۳
جدول (۴-۱۶)آمار توصیفی مربوط به تأثیر نگرش مدیران و کارکنان روابط عمومی شرکت مخابرات ایران در گرایش به استفاده از سامانههای پیامکی ۸۴
جدول(۴-۱۷)آزمون t تک متغیره مربوط به تأثیر نگرش مدیران و کارکنان روابط عمومی شرکت مخابرات ایران در گرایش به استفاده از سامانههای پیامکی ۸۴
جدول (۴-۱۸)آمار توصیفی مربوط به تأثیر شرایط استفاده بر گرایش مدیران و کارکنان روابط عمومی شرکت مخابرات ایران به استفاده از سامانههای پیامکی ۸۶
جدول(۴-۱۹)آزمون t تک متغیره مربوط به تأثیر شرایط استفاده بر گرایش مدیران و کارکنان روابط عمومی شرکت مخابرات ایران به استفاده از سامانههای پیامکی ۸۶
جدول (۴-۲۰)آمار توصیفی مربوط به تأثیر عوامل اقتصادی بر گرایش مدیران و کارکنان روابط عمومی شرکت مخابرات ایران به استفاده از سامانههای پیامکی ۸۸
عکس مرتبط با اقتصاد
جدول(۴-۲۱)آزمون t تک متغیره مربوط به تأثیر عوامل اقتصادی بر گرایش مدیران و کارکنان روابط عمومی شرکت مخابرات ایران به استفاده از سامانههای پیامکی ۸۹
فصل اول
کلیات تحقیق
برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت tinoz.ir مراجعه کنید.
۱-۱مقدمه
پیشرفتها و تغییرات سریع در فناوری اطلاعات و ارتباطات، با لا رفتن سطح انتظارات جامعه، تقاضاهای جدید مشتریان، افزایش خدمات الکترونیکی، راهاندازی سیستمهای اتوماسیون اداری، افزایش رقابت بین ارائه دهندگان خدمات و… همه و همه منجر به کاهش تقاضا برای خدمات سنتی و افزایش تقاضا برای خدمات جدید گردیده است. نوآوری عمری به درازای عمر بشر دارد زیرا بشر همواره به دنبال یافتن راههای جدیدی برای انجام کارهای خود بوده است. بدون نو آوری، دنیایی که در آن زندگی میکنیم چهرهای کاملاٌ متفاوت خواهد داشت، تصور دنیایی بدون هواپیما، اتومبیل، مخابرات و… بسیار مشکل است.( گراویتچ[۱]، ۱۹۶۷: ۱۲۳-۱۲۴ ).
نتیجه تصویری درباره فناوری اطلاعات
مخابرات به عنوان یکی از ارکان مهم و حیاتی در امر ارتباطات و فناوری اطلاعات، به عنوان یکی از شرکتهای شاخص و برتر شناخته شده در برقراری ارتباطات و فعالیتهای اجتماعی و اقتصادی جوامع نقش زیربنایی دارد. (بشیریه،۱۳۸۴).
تصویر درباره جامعه شناسی و علوم اجتماعی
به همین دلیل و با عنایت به وجود رقبای جدید در صنعت ارتباطات و فناوری اطلاعات راه توسعه و پیشرفت مداوم این شرکت در گرو ارائه خدمات نوین و متناسب با نیاز مشتریان میباشد. لذا، در صورتی که بتواند مؤلفه های تأثیرگذار بر نوآوری را از دیدگاه مدیران خودشناسایی نموده و آنها را در سازمان خود نهادینه نماید قطعاٌ به توسعه و بالندگی خود بیش از پیش ادامه خواهد داد. برای بیان بیشتر اهمیت موضوع به تعدادی از نتایجی که در پی نوآوری بدست می آید اشاره می شود:
– نوآوری عامل تولیدات و مخابرات؛
– نوآوری عامل افزایش کمیت، تنوع تولیدات و خدمات؛
– نوآوری عامل افزایش کیفیت تولیدات و خدمات و موفقیت در رقابت؛
– نوآوری عامل کاهش هزینهها، ضایعات و اتلاف منابع؛
– نوآوری عامل افزایش انگیزش کاری کارکنان سازمان؛
– نوآوری عامل ارتقای بهره وری سازمان؛
– نوآوری عامل کاهش بوروکراسی اداری؛ کاهش پشت میزنشینی و مشوق عملگرایی.
خدمات تلفن همراه ظرفیت قدرتمندی از گستره بازاریابی را در اختیار شرکتها قرار میدهد اما تحقیقات زیادی در خصوص میزان تاثیرات، شاخص های تاثیرگذار بر گروههای هدف و نیز تحلیل رفتارهای مورد انتظار از آنها صورت نگرفته است. تحقیقات در خصوص استفاده از سامانههای پیامکی در حوزه سازمانهای غیر انتفاعی که گیرندگان پیامها هیچ گونه عواید مادی برایشان در برنخواهد داشت به ندرت صورت گرفته است، به ویژه این که کلیه تحقیقات مورد مطالعه، اعم از داخلی و خارجی متمرکز بر بازاریابی کالا توسط این ابزار نیرومند بوده است.
۱-۲ بیان مسأله
امروزه در سازمانها نیاز به شناخت و درک متقابل برای ایجاد رابطه بهینه و توسعه تفاهم با دیگر نهادها و عموم مردم به عنوان یک اصل اساسی پذیرفته شده است. این فرایند که به منظور تسهیل حرکت در مسیر نیل به اهداف سازمانی شکل میگیرد، روابط عمومی نام گرفته است. روابط عمومی با شناسایی امکانات و شرایط محیط بیرون سازمان و پیوند دادن آن ها با شرایط درونی، میتواند اجرای فرامین و پیگیری اهداف سازمان را آسان تر نموده و ارتباط تأثیرگذاری با جامعه برقرار نماید. روابط عمومی هوشمند با بهره گرفتن از تکنولوژیهای روز ارتباطی فضای حاکم بر محیط درون سازمانی را مدیریت میکند و جریان اندیشه سازی و تصمیم گیریهای اجتماعی را در جهت اهداف و منافع سازمان تحت تأثیر قرار میدهد. یکی از ابزارهای کارآمد ارتباطی که میتواند به عنوان رسانه مستقل و با نفوذ هر سازمان به کار گرفته شود سامانه پیام کوتاه است.روابط عمومی، به عنوان واحد ارتباطی- اطلاعاتی یک پاره سیستم، کارکرد اصلی سیستم اجتماعی که در درون ابرسیستم جامعه قرار دارد، مدیریت جریان اطلاعاتی و خدمت به ایجاد و توسعه مناسبات دوسویه و همسنگ میان آن سازمان با همگان از جمله مشتریان است. (کارل بوتان ووینسنت هزلتون، ۱۳۷۸؛ امینی، ۱۳۵۵: ۱)
گرچه امروز آنچه از موبایل میبینیم صفحهای کوچک، کیبوردی محدود و حافظهای اندک است و هنوز با کامپیوتر فاصله زیادی دارد، اما بزودی با تغییر گرایش و ذائقه مردم، موبایلها، نقطه ثقل فن آوری اطلاعات دنیا خواهند بود. با کوچکتر شدن تراشههای دیجیتال و پیدایش حافظههای فلش، امکان ذخیره سازی با سرعت محاسباتی بالا و در حجم بسیار بالاتر از آنچه در گذشته میسر بود ممکن گشته است. دیری نمیپاید که اثری ازهاردها، مانیتورهای امروزی و کیبوردهایی که سالها با آنها مانوس بوده ایم نخواهد ماند. امروزه آشنایی و سرعت گسترش موبایل در همه کشورهای جهان من جمله کشورهای جهان سوم، سرعت و شتابی افزون تر از گسترش کامپیوتر یافته است و طبقات عمومیتری از مردم، خود را قادر به استفاده از ویژگیهای موبایل میبینند. بسیاری از ایدهها، قابلیتها و نو آوریهای فن آوری اطلاعات، که قبلا در کامپیوترها مدتها با آنها مانوس بوده ایم و برای ما تازگی ندارند، وقتی بر روی موبایلها ارائه میشوند بسیار جذابترند. تقریبا نمیتوان زمینه نرم افزاری خاصی را اشاره کرد که در دنیای موبایل برای آن برنامهای نوشته نشده است. تغییر پلت فرم نرم افزاری فن آوری اطلاعات دنیا از کامپیوتر به موبایل، مزایای خاص خود را خواهد داشت. یکی از امکانات بی نظیری که موبایلها در اختیار ما میگذارند سرویس پیام کوتاه یا پیامک است.
امروزه تبلیغات از طریق تلفن همراه به دلیل ضریب نفوذ بالا در میان سازمانها، به عنوان یک رسانه پرطرفدار در عرصه تبلیغات معرفی شده است. (گارتنر، [۲]۲۰۱۱).
تا سال ۲۰۱۵ در آمد کل ناشی از تبلیغات از طریق موبایل در کل دنیا به حدود ۵/۲۰ میلیارد دلار میرسد که خود یک بازار بسیار بزرگ جهانی است.(اسپیک [۳]، ۱۹۹۷).
با توجه به اهمیت نقش پیامک در سازمان های امروز در این تحقیق، در نظر داریم تا از طریق شناخت عوامل مؤثر بر گرایش به سامانههای پیامکی از دیدگاه مدیران و کارکنان روابط عمومی شرکت مخابرات ایران راهکارهای تقویت نوآوری و درجه اهمیت هر یک از آن مؤلفهها را مشخص نماییم. بنابراین مساله اصلی این تحقیق این است که چه عواملی بر گرایش افراد به استفاده از سامانههای پیامکی در روابط عمومی شرکت مخابرات ایران موثر باشند؟
۱-۳ اهمیت و ضرورت انجام تحقیق
مخابرات به عنوان یکی از ارکان مهم و حیاتی در امر ارتباطات و فناوری اطلاعات، به عنوان یکی از شرکتهای شاخص و برتر شناخته شده در برقراری ارتباطات و فعالیتهای اجتماعی و اقتصادی جوامع نقش زیربنایی دارد. به همین دلیل و با عنایت به وجود رقبای جدید در صنعت ارتباطات و فناوری اطلاعات، راه توسعه و پیشرفت مداوم این شرکت در گرو ارائه خدمات نوین و متناسب با نیاز مشتریان میباشد. لذا، در صورتی که بتواند مؤلفههای تأثیر گذار برنوآوری را از دیدگاه مدیران خود شناسایی نموده و آنها را در سازمان خود نهادینه نماید قطعاً به توسعه و بالندگی خود بیش از پیش ادامه خواهد داد. این تحقیق از سه جنبه از دیدگاه محقق ضرورت یافته است: نخست عدم هیچگونه مطالعه کلاسیک و یا تجربی که محقق به عنوان پایهای درصدد تکمیل آن برآید؛ که امید است با توجه به حوزه بسیار غنی و نیز بکر موسسات غیرانتفاعی، با رویکردهای علمی به عنوان درگاهی در آینده نزدیک برای سایر محققان و اساتید شمرده شده، این موضوع از مغبولیت در حوزه دانشگاه خارج گردد.در دومین نکته که تأکیدی مضاعف بر جنبه های مادی، بازاریابی و نیز جلوگیری از اتلاف منابع دارد، ایجاد تمرکز بر تشخیص و انتخاب جوامع هدف – دریافت کنندگان پیام کوتاه- خواهد داشت تا با ارسال پیام کوتاه موجبات پدیداری خستگی اجتماعی و بی تفاوتی از دریافت پیام کوتاه نشده و نزول از این ابزار را از تبلیغ به ضد تبلیغ مانع گردد؛ و شاید مهمترین علتی که محققان را به تلاش و تکاپو برای انتخاب این موضوع وا داشت خود بحث نو بودن تحقیق در سازمان روابط عمومی مخابرات است، چرا که معمولاً مباحث این چنینی را در شرکتها و موسسات تولیدی مطرح مینمایند و تاکنون کار علمی چندان زیادی در سازما نهای خدماتی و دولتی انجام نشده است.
۱-۴ اهداف مشخص تحقیق
۱-۴-۱اهداف کلی
۱– شناسایی عوامل مؤثر بر گرایش مدیران و کارکنان روابط عمومی شرکت مخابرات ایران
به استفاده از سامانههای پیامکی.
۲- اولویت بندی و اهمیت هر یک از عوامل مؤثر بر گرایش مدیران و کارکنان روابط عمومی شرکت مخابرات ایران به استفاده از سامانههای پیامکی .
و اهداف فرعی آن شامل موارد ذیل است:
تعیین تاثیر هنجارهای ذهنی مدیران و کارکنان روابط عمومی شرکت مخابرات ایران در گرایش به استفاده از سامانههای.
تعیین تاثیر تجربیات قبلی مدیران و کارکنان روابط عمومی شرکت مخابرات ایران در گرایش به استفاده از سامانههای پیامکی.
تعیین تاثیر نگرش مدیران و کارکنان روابط عمومی شرکت مخابرات ایران در گرایش به استفاده از سامانههای پیامکی.
تعیین عوامل اقتصادی مؤثر بر گرایش مدیران و کارکنان روابط عمومی شرکت مخابرات ایران به استفاده از سامانههای پیامکی.
تعیین شرایط استفاده مؤثر بر گرایش مدیران و کارکنان روابط عمومی شرکت مخابرات ایران به استفاده از سامانههای پیامکی.
تعیین عوامل بیرونی(محیطی) مؤثر بر گرایش مدیران و کارکنان روابط عمومی شرکت مخابرات ایران به استفاده از سامانههای پیامکی.
موضوعات: بدون موضوع
[چهارشنبه 1400-01-25] [ 07:36:00 ق.ظ ]