۸- کامیونهای حمل باید بعد از هر سرویس تحویل جوجه، به وسیله آب و مواد ضد عفونی کننده، شستشو و ضدعفونی شوند. اگر کامیون در یک سرویس به دو فارم مختلف جوجه تحویل دهد، باید دارای یک دستگاه اسپری کننده مواد ضد عفونی کننده باشد که در فواصل بین دو فارم ماده ضدعفونی بر روی چرخهای کامیون اسپری شود.
۹- در صورتی که جعبه های جوجه از فارم پرورشی به کارخانه جوجه کشی عودت داده میشوند باید جهت جلوگیری از احتمال انتقال هر گونه آلودگی به دقت شسته و ضدعفونی گردند. (سیگارودی وهمکاران۱۳۷۸)
عکس مرتبط با سیگار
۱-۲۴تاثیر ارتفاع بر جوجه کشی ها
در بسیاری از کشورها پرورش طیور در نقاط مرتفع انجام میگیرد. کارخانه های جوجه کشی که در ارتفاعات بالا واقع شده اند، دارای درصد جوجه درآوری کمتری میباشند که این مسئله در ارتفاع بیش از ۸۰۰ متر بیشتر محسوس است . با افزایش ارتفاع ، فشار هوا، فشارنسبی اکسیژن و رطوبت مطلق کاهش می یابد. در ارتفاع بالا، هوای ورودی به سالنها سردتر و خشک تر از مناطق نزدیک به سطح دریا می باشد. ماشینهای جوجه کشی که دارای سیستم کنترل دماو رطوبت نامناسب هستند در ارتفاعات بالا به خوبی عمل نمی کنند. مشکلات جوجه درآوری در ارتفاعات بالا به علت کاهش میزان اکسیژن موجود در هوا و افزایش از دست دادن رطوبت از تخم مرغها می باشد. (سیگارودی وهمکاران۱۳۷۸)
۱-۲۵ میزان در دسترس بودن اکسیژن
میزان اکسیژن در هوای تازه همیشه ۶/۲۱ % بوده و میزان آن در سالن ستر و هچر نباید کمتر از ۲۰ % باشد، با کاهش فشار هوا در ارتفاعات میزان اکسیژن ورودی به ماشین در یک حجم معین از هوا کاهش می یابد و کاهش فشار موجب پائین آمدن سطح اکسیژن خون شده و در نتیجه اکسیژن کمتری به بافتها میرسد.
۱-۲۶ کمبود آب
در ارتفاعات بالا به علت کاهش رطوبت هوا و افزایش تبخیر از طریق منافذ پوسته، مقدار بیشتری از آب تخم مرغ از دست میرود. تبادل گازی در پوسته تخم مرغ در ارتفاعات بالا بسیار مهم میباشد. سترها باید طوری تنظیم شوند که تخم مرغها در طول ۱۸ روز نگهداری در ستر بیش از ۱۲ % کاهش وزن نداشته باشند.
۱-۲۷ نگهداری ماشینهای جوجه کشی
با گسترش و مکانیزه شدن کارخانه های جوجه کشی، اهمیت وجود یک برنامه منظم و قاطع جهت نگهداری و حفاظت ماشینها بیشتر احساس میگردد. پیشنهادات در این زمینه به شرح زیر میباشد:

 

 

به منظور تنظیم یک برنامه منظم در زمینه سرویس و نگهداری ماشینها دفترچه راهنمای ماشینها را از کارخانه سازنده دریافت کنید.

طبق توصیه های کارخانه سازنده با بهره گرفتن از تجارب شخصی عمل نمائید.

سترهای چند مرحله ای حداقل سالی یک مرتبه باید کاملا بازدید و نظافت و تعمیر شود.

استفاده زیاد از هچرها و موجود نبودن زمان کافی در بین دو هچ متوالی موجب میشود که زمان کافی جهت سرویس و تعمیر هچر فراهم نشود، برای جلوگیری از این عمل باید کارخانه دارای یک هچر اضافی باشد تا در صورت لزوم بتوان هچرها را سرویس وتعمیر نمود.
برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت tinoz.ir مراجعه کنید.

قطعات یدکی که بطور مرتب مورد استفاده قرار می گیرند باید همیشه در انبار موجود بوده و لیستی از قطعات مورد نیاز جهت خرید تهیه شود.

کارگرانی که با سترها و هچرها کار میکنند باید آموزش دیده و با نحوه کار ماشینها آشنا باشند تا در صورت وقوع هرگونه خرابی بتوانند به خوبی عمل نمایند.

رعایت اقدامات امنیتی بر طبق مقررات کارخانه ضروری است. استفاده از محافظ ها و کلیدهای ایمنی و همچنین رعایت مقررات ایمنی از طرف پرسنل الزامی است. (سیگارودی وهمکاران۱۳۷۸)

۱-۲۸ طراحی کارخانه جوجه کشی
طراحی مناسب از الزامات احداث یک کارخانه جوجه کشی با بازده اقتصادی مطلوب می باشد. کارخانه های وجه کشی، حلقه ای از زنجیره غذایی را تشکیل میدهند، لذا در هنگام طراحی باید استانداردهای بهداشتی در آنها در نظرگرفته شود.
عکس مرتبط با اقتصاد
شرائطی که در ماشین های جوجه کشی جهت رشد و تکامل هر چه بهتر جنین فراهم میشود، محیط مناسبی را جهت رشد میکربها و قارچها ایجاد می کند . بنابر این سطح خارجی تخم مرغها باید عاری از آلودگی بوده و همچنین تمام وسائل و ماشین های جوجه کشی باید طوری طراحی شوند که براحتی شستشو و ضد عفونی شوند. (سیگارودی وهمکاران۱۳۷۸)
۱-۲۹ محل جوجه کشی
انتخاب محل جوجه کشی بصورت اجتناب نا پذیری به خطر درگیری بیماریها در مناطق پر تراکم طیور ، هزینه های حمل و نقل تخم مرغ و جوجه ، در دسترس بودن نیروی انسانی و شبکه اصلی حمل و نقل بستگی دارد. (سیگارودی وهمکاران۱۳۷۸)
۱-۳۰ بهداشت کارخانه جوجه کشی

 

 

جهت کنترل آلودگی در کارخانه جوجه کشی باید یک برنامه بهداشتی اعمال ، و نتایج آن به وسیله انجام آزمایشات استاندار میکروبی (استفاده از پلیت و سواب آگار) ارزیابی شود.

علاوه بر تخم مرغهای آلوده و کرکهای جوجه ، سایر منابع آلوده کننده عبارتند از:

کارگران و افراد بازدید کننده ، حیواناتی مانند موش و سایر جوندگان و پرندگان وحشی و حشرات، وسائل مختلف مانند جعبه های حمل جوجه ، سینی ها وگاریهای حمل تخم مرغ

 

 

تمام کارگران و بازدید کنندگان باید از لباس مناسب استفاده نمایند . بهتر است برای کارگران قسمتهای مختلف جوجه کشی (بخشهای تمیز و کثیف ) از لباسهایی با رنگهای مختلف استفاده شود. این عمل به جلوگیری از حرکتهای غیر بهداشتی کارگران و جلوگیری از انتقال آلودگیها کمک زیادی می کند.

قبل از به کارگیری هرگونه مواد ضد عفونی کننده ، باید تمام مواد آلی را شسته و تمیز کرد. برای مثال هچرها باید قبل از ضد عفونی شدن ، به خوبی با آب و مواد پاک کننده شسته شوند.

مواد ضد عفونی کننده باید دقیقا طبق دستورالعمل کارخانه سازنده مصرف گردند. این گونه مواد همیشه بی خطر نبوده واکثرا سمی می باشند و باید به دقت حمل و به کار گرفته شود.

کارکنان کارخانه باید به خوبی با نحوه حمل ، نگهداری و استفاده از مواد ضد عفونی کننده آشنا باشند. همواره طریقه مصرف این گونه مواد را از کارخانه سازنده دریافت و بر طبق توصیه های کارخانه عمل شود. سرپرست کارخانه جوجه کشی باید از جنبه های بهداشتی و اقدامات ایمنی درباره کاربرد این مواد به خوبی مطلع بوده و مطمئن باشد که کلیه کارکنان نیز به آنها عمل میکنند، لذا آموزش کارکنان در مورد نحوه استفاده از مواد ضدعفونی الزامی است.

آگاهی از لیست مواد ضد عفونی کننده مجاز در هر کشور ضروری است.

با انجام آزمایش حساست ، ماده ضد عفونی کننده موثرتر را مصرف نمائید.

۱-۳۱ بر طرف کردن مشکلات
جهت بررسی علل پائین بودن جوجه درآوری، بایستی تخم مرغهای هچ نشده مورد آزمایش قرار گرفته و علت مرگ جنین در داخل پوسته مشخص شود. نکات اصلی که باید مورد توجه قرار گیرد:

 

 

اندازه تخم مرغ و کیفیت پوسته

فضای کیسه هوائی

طرز قرار گرفتن جنین داخل تخم مرغ

حالات غیر طبیعی

اختلات تغذیه ای

عدم مصرف سفیده

سن جنین

نمودار زیر چگونگی توزیع سن جنین و میزان تلفات جوجه در یک گله طبیعی را نشان می دهد. (Poultry Science 32611)

۱-۳۲ علل اصلی عدم جوجه در آوری تخم مرغها
– نگهداری تخم مرغ
– تغذیه گله مادر
– عدم باروری واقعی)سن گله(
– بیماریها
– آلودگیهای میکربی و قارچی
– علل ژنتیکی
– شکستگی پوسته و بد شکل بودن تخم مرغ
– مشکلات جوجه کشی

۱-۳۳ مراحل تکامل جنینی

۱-۳۴تشخیص مشکلات جوجه درآوری

 

 

جوجه درآوری زودهنگام

بالا بودن درجه حرارت در سنین ۱۹-۱ روزگی

کوچک بودن تخم مرغها

جوجه درآوری دیر هنگام

پایین بودن درجه حرارت و یا رطوبت در سنین ۱۹-۱ روزگی

انبار کردن طولانی مدت تخم مرغها

بزرگ بودن تخم مرغها

پایین بودن حرارت در هچر

جوجه های چسبناک

موضوعات: بدون موضوع
[چهارشنبه 1400-01-25] [ 07:03:00 ق.ظ ]