۱۱۴۲/۵

۰۰۰۰/۰

 

 

آماره F

 

۱۲۸۶/۵۰

 

 

P-value

 

۰۰۰۰/۰

 

 

R2

 

۲۱۲۷/۰

 

 

R2 تعدیل شده

 

۲۰۸۵/۰

 

 

تعداد مشاهدات

 

۳۷۵

 

منبع: محاسبات تحقیق
همانطور که در جدول (۴-۹)، مشاهده می­ شود، ضریب متغیر نوسانات جریان نقدی، منفی است و رابطه‏ای معنادار از لحاظ آماری در سطح پنج درصد با متغیر وابسته دارد که نشان دهنده این است که نوسانات جریان نقدی تأثیر معناداری بر متغیر وابسته یعنی ارزش شرکت دارد. در نتیجه می‏توان نتیجه گرفت که افزایش نوسانات جریان نقدی سبب کاهش ارزش شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران شده است.
از این رو می­توان گفت فرضیه سوم پژوهش که عبارت است از:
«نوسانات جریان نقدی بر ارزش شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران تاثیر دارد» مورد تأیید قرار می‏گیرد.
همچنین ضریب متغیر کنترلی مدل یعنی اندازه شرکت، مثبت ارزیابی شده است که از لحاظ آماری معنادار می‏باشد. این مدل نیز نشان می‏دهد که هر چه اندازه شرکت بیشتر باشد، سبب افزایش ارزش شرکت شده است.
شایان ذکر است که با توجه به تخمین صورت گرفته، آماره F، بیانگر معناداری کل رگرسیون می­باشد. در مدل مورد بررسی مقدار ۲۱/۰=R2 بدست آمده است که مؤید این موضوع است که حدود ۲۱ درصد از تغییرات متغیر وابسته بوسیله متغیرهای مستقل توضیح داده شده است. این درصد حاکی از ارتباط ضعیف مابین متغیر مستقل و وابسته می باشد که نشان می دهد عوامل بررسی نشده دیگری از قبیل تغییرات قیمت سهام، بازدهی سهام و . . . تاثیر بیشتری به نسبت نوسانات جریان نقدی بر روی ارزش شرکت دارند.
تصویر درباره بازار سهام (بورس اوراق بهادار)
۴-۵ خلاصه فصل
در این فصل به بررسی و تجزیه و تحلیل داده های پژوهش برای آزمون فرضیه ‏های تحقیق اقدام شد. ابتدا آمار توصیفی داده ها و اطلاعات آماری و آزمون نرمال بودن ارائه گردید. در ادامه برای آزمون فرضیه ‏های این پژوهش به تخمین مدل‏های مربوطه پرداخته شد. که برای این کار ابتدا به انتخاب مدل مورد نظر با بهره گرفتن از آزمونهای داده های ترکیبی پرداخته و تخمین و تجزیه و تحلیل مورد نظر ارائه گردید. با توجه به آزمون فرضیه ها، فرضیه اول تحقیق، مبنی بر این که” نوسانات جریان نقدی بر کیفیت سود شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران تاثیر دارد “، پذیرفته شد و نتایج تحلیل همبستگی نشان داد که ارتباط منفی و معنی داری بین نوسانات جریان نقدی و کیفیت سود وجود دارد. بدین معنی که با افزایش نوسانات جریان نقدی، کیفیت سود شرکت کاهش می یابد. با آزمون فرضیه دوم تحقیق مشخص گردید که کیفیت سود تاثیری بر ارزش شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران ندارد، لذا فرضیه دوم تحقیق مورد تایید واقع نشد. با توجه به آزمون فرضیه سوم تاثیر نوسانات جریان نقدی بر ارزش شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران مورد تایید قرار گرفت که حاکی از وجود رابطه منفی و معنی دار بین متغیر وابسته و مستقل می باشد، بدین معنی که با افزایش نوسانات جریان نقدی، ارزش شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران کاهش می یابد. در فصل پنجم به بررسی و جمع بندی نتایج بدست آمده از این فصل پرداخته شده است.

فصل پنجم
نتیجه گیری و پیشنهادات

 

دانلود متن کامل پایان نامه در سایت fumi.ir

۵-۱ مقدمه

یکی از اهداف حسابداری و گزارشگری مالی فراهم نمودن اطلاعات مفید مبتنی بر روش تعهدی راجع به عملکرد و سود شرکت ها می باشد. سود حسابداری به واسطه بکارگیری مفروضات حسابداری تعهدی در مبنای اندازه گیری درآمد و هزینه ها، با سود حاصل از بکارگیری مبنای نقدی متفاوت است. اطلاعات ارائه شده به وسیله سیستم حسابداری برای بسیاری از استفاده کنندگان از این اطلاعات حائز اهمیت بسیاری می باشد.
حسابداری
بنابراین فرض بر این است که سرمایه گذاران و اعتباردهندگان و سایر افراد ذینفع در شرکت برای ارزیابی و تصمیم گیری صحیح، باید اقلام تعهدی و وجه نقد عملیاتی را شناسایی و هر کدام را به تنهایی تجزیه و تحلیل نمایند.
در این فصل نتایج پژوهش، ارائه، ارزیابی و تشریح شده است. سپس پیشنهادهای حاصل از تحقیق و پیشنهادهایی برای تحقیقات آتی ارائه شده است. در پایان محدودیت های تحقیق اشاره شده است. این پژوهش به منظور آگاهی از تاثیر نوسانات جریان نقدی بر کیفیت سود و ارزش شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران انجام شده است.
۵-۲ نتیجه گیری براساس فرضیات تحقیق
۵-۲-۱ نتیجه گیری براساس فرضیه اول تحقیق
فرضیه اول: نوسانات جریان نقدی بر کیفیت سود شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران تاثیر دارد.
نتایج بدست آمده از آزمون چاو ، بیانگر رد فرضیه و وجود مدل اثر ثابت برای مدل است. برای انتخاب بین مدل اثر ثابت و مدل اثر تصادفی از آزمون هاسمن استفاده می‏شود. طبق آزمون هاسمن فرضیه به معنای وجود مدل اثر تصادفی است و رد فرضیۀ به معنای وجود مدل اثر ثابت و رد مدل اثر تصادفی است. پس طبق نتایج این آزمون‏ها ، فرضیه را می­توان رد کرد و مدل نهایی، مدلی با اثرات ثابت می­باشد. همچنین ضریب متغیر توضیحی نوسانات جریان نقدی، دارای رابطه‏ای منفی است و این رابطه از لحاظ آماری در سطح پنج درصد معنادار است که نمایانگر این است که نوسانات جریان نقدی تأثیر منفی و معنی داری بر متغیر وابسته دارد، در نتیجه می‏توان نتیجه گرفت که افزایش نوسانات جریان نقدی سبب کاهش کیفیت سود در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می گردد. کیفیت سود پایین منجر به ارزیابی ناصحیح از عملکرد مدیریت و شرکت، ایجاد انگیزه برای هموارسازی سود، انحراف منابع از طرح های با بازده واقعی به طرح های با بازده غیر واقعی و . . . می شود که نهایتا منجر به کاهش رشد اقتصادی شرکتها خواهد شد. از این رو کنترل نوسانات جریان نقدی می تواند سبب پایداری بیشتر سود و افزایش کیفیت سود گردد.
عکس مرتبط با اقتصاد
شایان ذکر است که با توجه به تخمین صورت گرفته، آماره F، بیانگر معناداری کل رگرسیون می­باشد. در مدل مورد بررسی مقدار ۵۹/۰=R2 بدست آمده است که مؤید این موضوع است که حدود ۵۹ درصد از تغییرات متغیر وابسته بوسیله متغیرهای مستقل تحقیق توضیح داده شده است. لذا ۴۱ درصد از تغییرات متغیر وابسته مربوط به متغیرهای دیگری است که در تحقیق حاضر مطرح نشده اند، ازجمله آنها می توان به کیفیت اقلام تعهدی اختیاری وغیر اختیاری، نوسانات سود، اهرم مالی شرکت، نحوه تامین مالی و . . . اشاره نمود.
۵-۲-۲ نتیجه گیری براساس فرضیه دوم تحقیق
فرضیه دوم: کیفیت سود بر ارزش شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران تاثیر دارد.
نتایج بدست آمده از آزمون چاو، بیانگر رد فرضیه و وجود مدل اثر ثابت برای مدل است. برای انتخاب بین مدل اثر ثابت و مدل اثر تصادفی از آزمون هاسمن استفاده شده است. طبق آزمون هاسمن فرضیه به معنای وجود مدل اثر تصادفی است و رد فرضیۀ به معنای وجود مدل اثر ثابت و رد مدل اثر تصادفی است. طبق نتایج آزمون‏های ارائه شده، فرضیه را نمی­توان رد کرد و مدل نهایی، مدلی با اثرات تصادفی می­باشد. شایان ذکر است که در تخمین مدل اثر تصادفی فرض می­ شود که با وجود تفاوت عرض از مبدأ میان مقاطع، عرض از مبدأهای هر مقطع طی زمان تغییر می­ کنند. همچنین ضریب متغیر توضیحی اقلام تعهدی، دارای رابطه‏ای مثبت است و این رابطه از لحاظ آماری در سطح پنج درصد معنادار نیست که نمایانگر این است که اقلام تعهدی که نمایانگر کیفیت سود می باشد تأثیر معناداری بر متغیر وابسته یعنی ارزش شرکت ندارد. در نتیجه می‏توان نتیجه گرفت که تغییرات کیفیت سود سبب تغییرات ارزش شرکت در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران نشده است.
۵-۲-۳ نتیجه گیری براساس فرضیه سوم تحقیق
فرضیه سوم: نوسانات جریان نقدی بر ارزش شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران تاثیر دارد.
نتایج بدست آمده از آزمون چاو بیانگر رد فرضیه و وجود مدل اثر ثابت برای مدل است. برای انتخاب بین مدل اثر ثابت و مدل اثر تصادفی از آزمون هاسمن استفاده می‏شود. طبق آزمون هاسمن فرضیه به معنای وجود مدل اثر تصادفی است و رد فرضیۀ به معنای وجود مدل اثر ثابت و رد مدل اثر تصادفی است. پس طبق نتایج این آزمون‏ها، فرضیه را نمی­توان رد کرد و مدل نهایی، مدلی با اثرات تصادفی می­باشد. شایان ذکر است که در تخمین مدل اثر تصادفی فرض می­ شود که با وجود تفاوت عرض از مبدأ میان مقاطع، عرض از مبدأهای هر مقطع طی زمان تغییر می­ کنند. همچنین ضریب متغیر نوسانات جریان نقدی، منفی است و رابطه‏ای معنادار از لحاظ آماری در سطح پنج درصد با متغیر وابسته دارد که نشان دهنده این است که نوسانات جریان نقدی تأثیر معناداری بر متغیر وابسته یعنی ارزش شرکت دارد. در نتیجه می‏توان نتیجه گرفت که افزایش نوسانات جریان نقدی سبب کاهش ارزش شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران شده است. از آنجا که ارزش شرکت یکی از مهمترین متغیرهای مورد توجه سرمایه گذاران می باشد، لذا کنترل نوسانات جریان نقد با توجه به ارزش سهام شرکت می تواند ارزش شرکت را به نحو مطلوبی نشان دهد .
شایان ذکر است که با توجه به تخمین صورت گرفته، آماره F، بیانگر معناداری کل رگرسیون می­باشد. در مدل مورد بررسی مقدار ۲۱/۰=R2 بدست آمده است که مؤید این موضوع است که حدود ۲۱ درصد از تغییرات متغیر وابسته بوسیله متغیرهای مستقل توضیح داده شده است. این درصد حاکی از ارتباط ضعیف مابین متغیر مستقل و وابسته می باشد که نشان می دهد عوامل بررسی نشده دیگری از قبیل تغییرات قیمت سهام، بازدهی سهام و . . . تاثیر بیشتری به نسبت نوسانات جریان نقدی بر روی ارزش شرکت دارند.
۵-۳ نتیجه گیری کلی
محققان، تحلیل­گران و سرمایه ­گذاران به دلیل اهمیت سود به عنوان یکی از مهم­ترین معیارهای اندازه ­گیری عملکرد و تعیین کننده ارزش بنگاه های اقتصادی ناگزیر به ارزیابی دقیق آن هستند. برای ارزیابی سود از مفهومی به نام کیفیت سود استفاده می­ شود.
تعریف جامعی از کیفیت سود وجود ندارد، تعریف عام مورد قبول بیشتر تحلیل­گران مالی این است که آنان کیفیت سود را به عنوان سود عادی مستمر، تکرارپذیر و ایجاد کننده جریان­های نقدی حاصل از عملیات می دانند. آنان معتقدند کیفیت سود رقمی بین سود خالص گزارش شده و جریان­های نقدی حاصل از عملیات منهای اقلام غیرتکراری است.
ارتباط بین سودآوری و جریان‌های نقدی ارتباطی دوسویه می‌باشد که بایستی به موازات همدیگر قرار داشته باشند. به طوری که اطلاعات وجوه نقد بیانگر چگونگی ارتباط بین سودآوری واحد تجاری و توان آن جهت ایجاد وجه نقد و در نتیجه مشخص کننده کیفیت سود تحصیل شده توسط واحد تجاری است. مسلماً هر چقدر همبستگی بین سود و جریان وجوه نقد مرتبط با آن بیشتر باشد کیفیت سودآوری بالاتر خواهد بود.
از طرفی جریان‌های نقدی در یک شرکت از اساسی‌ترین رویدادهایی است که اندازه‌گیری‌های حسابداری بر اساس آنها انجام می‌پذیرد و چنین تصور می‌شود که بستانکاران و سرمایه‌گذاران نیز تصمیماتشان را بر همین اساس اتخاذ می‌کنند.
نوسانات بالای جریانات نقدی منجر به کمبود وجه نقد برای سرمایه‌گذاری در پروژه‌های سودآور می‌شود. به عبارتی نوسانات زیاد جریانات نقدی منجر به یک الگوی سرمایه‌گذاری کمتر می‌شود که ارزش شرکت را کاهش می‌دهد.
با توجه به تفاسیر فوق در این پژوهش، تاثیر نوسانات جریان نقدی بر کیفیت سود و ارزش شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران مورد بررسی قرار گرفته است که نتایج این بررسی حاکی از آن است که نوسانات جریان نقدی بر کیفیت سود و ارزش شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران تاثیر دارد ولی کیفیت سود بر ارزش شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران تاثیر گذار نیست.
نتایج این پژوهش با نتایج برخی از پژوهش های خارجی و داخلی انجام شده، هماهنگی دارد که در فصل دوم به تفصیل بیان شده است و در این فصل نیز به اختصار بیان می گردد:
– اسلوان (۱۹۹۶) نشان می‌دهد که عملکرد سودآوری قابل انتساب به جزء تعهدی سود نسبت به بخشی از آن که قابل انتساب به جزء نقدی است، کمتر می‌باشد.
– هوگن و بیکر (۱۹۹۶) دریافتند که تغییرات در جریان‌های نقدی به صورت منفی بر روی بازده سهام اثر می‌گذارد.
– بسام (۲۰۰۲) با پژوهشی بر اساس شواهد بدست آمده از بورس اوراق بهادار عمان و آمریکا، از یک سو به بررسی توانمندی اجزای نقدی و تعهدی سود در تعیین ارزش شرکت، و از سوی دیگر به بررسی قدرت این اجزا در پیش‌بینی سود غیرعادی، سود نقدی، سود تقسیمی و بازده آن پرداخت. نتایج این تحقیق نشان می‌دهد که اقلام تعهدی و جریان‌های نقدی در پیش‌بینی سود غیر عادی، بازده آتی و تعیین ارزش شرکت دارای قدرت توضیح دهندگی است.
– تیواری و ویجه (۲۰۰۴) دریافتند که برخلاف نتایج تحقیقات پیشین، یک کاهش معنادار در عملکرد سبد سهام به خاطر نوسانات جریانات نقدی وجود دارد.
– بارث و همکاران (۲۰۰۵) طی انجام تحقیقی دریافتند که تجزیه سود به دو جزء اقلام تعهدی و نقدی یا به پنج جزء شامل جریان‌های نقدی و چهار جزء تعهدی، میانگین خطای پیش‌بینی را کاهش می‌دهد و در نتیجه به پیش‌بینی ارزش شرکت کمک می‌کند.
– توماس (۲۰۰۵) در طی تحقیقی نشان داد که ارتباط کم اهمیت بین نوسانات سود و نوسانات جریان نقدی با ارزش بازار وجود دارد.
– قاسمی (۱۳۷۷) در تحقیقی تحت عنوان بررسی ارتباط بین سود، سرمایه در گردش و جریان‌های نقدی به این نتیجه رسیدند که رابطه معنی‌داری بین سود عملیاتی و سرمایه در گردش و همچنین بین سود و جریان‌های نقدی وجود دارد.
– حقیقت و قربانی (۱۳۸۶) تحقیقی در مورد رابطه سود و جریان‌های نقدی با ارزش شرکت در چارچوب مدل چرخه عمر انجام دادند. نتایج تحقیق مؤید آن است که در دوره بلوغ محتوای اطلاعاتی سود به شکل معناداری بیشتر از محتوی اطلاعاتی جریان‌های نقدی است.
– ولی‌پور (۱۳۸۸) به بررسی مربوط بودن نوسانات جریان‌های نقدی برای پیش‌بینی بازده سهام پرداخت. نتایج تحقیق نشان می‌دهد که نوسانات جریان نقدی بر بازده سهام تأثیر داشته و اطلاعات مربوطه برای پیش‌بینی بازده سهام می‌باشد. ارتباط بین نوسانات جریان نقدی و بازده سهام به طور مثبت و مستقیم بوده است. یعنی با افزایش در نوسانات جریان نقدی، بازده سهام نیز افزایش یافته است.
۵-۴ پیشنهادات حاصل از تحقیق

 

 

موضوعات: بدون موضوع
[چهارشنبه 1400-01-25] [ 08:55:00 ق.ظ ]