بررسی رابطه انواع دینداری و نگرش به جامعه مدنی ( در میان دانشجویان دانشگاه تهران و شاهد )- قسمت ۱۳ | ... | |
البته چنین سکولاریسم افراطی و حداکثر در کشورهای مسلمان غیر متعارف است. شکل رایج تر آن سکولاریسم معتدلی است که در پی تفکیک مذهب از سایر شئون زندگی عمومی است و ضرورتاَ غیر مذهبی نیست و به مذهب به عنوان جزء ضروری از هویت ملی احترام می گذارد.( شپرد، ۳:۱۹۸۷). در جوامع اسلامی عموماَ ایدئولوژی ناسیونالیسم به درجات مختلفی با سایر ایدئولوژی ها چون سوسیالیسم و لیبرالیسم و غیر اینها آمیخته می شود . در سکولاریسم معتدل ، اسلام دین حکومت نیست و حاکمیت نه مبتنی بر اعتقاد به خدا که مبتنی بر ملت[۳۶] یا مردم[۳۷] است.
جهت دانلود متن کامل این پایان نامه به سایت abisho.ir مراجعه نمایید.
اعتقاد به پیشرفت جامعه به شیوه غربی در عین مسلمان بودن گرایش این جهانی اعتقاد راسخ به سنت های ایرانی در برابر سنت های اسلامی اعتقاد به فوریت عملی شدن تفکر غربی اعتقاد به اقتباس کامل از الگوهای غربی نسبت دادن مشکلات مسلمانان به ایدئولوژی اسلام اعتقاد به منسوخ بودن سنت های اسلامی و کنترگذاشتن آنها اهمیت ندادن به مسائل دینی جدا دانستن دو مقوله اقتصاد و مذهب از یکدیگر
اعتقاد به عدم کارآیی اجتهاد در حل مسائل مسلمانان اعتقاد به عدم توان دین در اداره یک دولت مدرن عدم اعتقاد به نقش موثر گروه های دینی در اصلاح جامعه اعتقاد راسخ به حل بحران های موجود در میان مسلمانان با تکیه بر علوم جدید و نه دین اعتقاد به عدم ارتباط مقولات فلسفه و هنر و زیباشناسی به دین همانگونه که گفته شد سکولاریسم به دو نوع افراطی و معتدل قابل تقسیم است ولی از آنجا که سکولاریسم افراطی در جامعه دینی ما جایگاه بالایی ندارد لذا در این بررسی سعی شده که گویه های معرف سکولاریسم معتدل باشند. گویه های سکولاریسم در سولات ۷ تا ۲۰ پرسشنامه مورد سنجش قرار گرفته است.
اعتقاد به پیشرفت در برخی جنبه های مادی و معنوی در غرب و پیشرفت همه جانبه با ترکیب اسلام و ایدئولوژی های غربی گرایش این جهانی – آن جهانی اعتقاد به عدم کارآیی کامل دین در اداره جامعه اعتقاد به تلفیق تفکر مدرن با اسلام با مشی مداراجویانه اعتقاد به تطبیق اسلام با ایدئولوژی های غربی داخلی دانستن مشکلات مسلمانان اعتقاد به نقد سنت اسلامی با تکیه بر مدرنیته عمل به دستوراتی از دین که توجیه عقلانی داشته باشند توجه به نواندیشان دینی به عنوان موثرترین گروه در اصلاح جامعه عدم اعتقاد به ربوی بودن سیستم بانکداری جدید اعتقاد به انطباق اسلام با مقولات فلسفی و هنری غرب اعتقاد به حفظ سنت های ایرانی در کنار سنت های اسلامی توجه به نظرات نواندیشان دینی در مسائل شرعی اعتقاد به تطبیق پیام اسلام با جهان مدرن برای حل بحران های موجود در میان مسلمانان این مفهوم با ۱۴ گویه توسط سوالات ۷ تا ۲۰ پرسشنامه مورد سنجش قرار گرفته است.
اعتقاد به پیشرفت های مادی در غرب و پیشرفت همه جانبه با ایدئولوژی اسلام گرایش این جهانی – آن جهانی اعتقاد به توانایی کامل دین در اداره جامعه اعتقاد به عملی ساختن فوری شریعت با مشی انقلابی اعتقاد به تطبیق مدرنیته با اسلام( با اصالت اسلام – اسلامی کردن مدرنیته) خارجی دانستن مشکلات مسلمانان اعتقاد به حذف کلیه خرافات با تکیه بر اسلام ناب اعتقاد به دریافت های عقلی در اجتهاد تا حد عدم برخورد با کتاب و سنت اعتقاد به امکان ایجاد یک بانکداری بدون ربا توجه به نظرات رسانه های حکومتی در مورد مسائل شرعی اعتقاد به اسلامی کردن مقولات فلسفی و هنری غرب اعتقاد به اسلامی کردن محتوی سنت های غیر اسلامی اعتقاد به بسیج مسلمانان و تشکیل حکومت اسلامی برای حل مشکلات مسلمانان اعتقاد به نقش موثر مراجع و روحانیون سیاسی که مخالفت طردگونه با غرب ندارند این مفهوم دینداری با ۱۴گویه و در سوالات۷ تا۲۰ پرسشنامه مورد سنجش قرار گرفته است.
اعتقاد به اینکه مدل غرب نه پیشرفت بلکه عین بدبختی و فلاکت است گرایش آن جهانی شریعت به عنوان مبنای حکومت و عدم اعتقاد به مدرن بودن حکومت عدم اعتقاد به هرگونه تلفیق اسلام با تفکر غربی ولی با خشونت و زور اعتقاد به عدم هرگونه اقتباس از مدرنیته
[چهارشنبه 1400-01-25] [ 12:45:00 ق.ظ ]
لینک ثابت
|