تحلیل لایحه الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت با توجه به اقتضائات اسلامی پیشرفت در حوزه علم و فناوری- قسمت ۹ | ... | |
۳٫ داشتن دانش بومی و مبتنی بر مبانی بینشی و ارزشی و فناوریهای بومیشده همراه با نیروی انسانی متخصص
۲-۱۱ پیشینۀ پژوهش در رابطه با الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت نیز از زمان مطرح شدن آن تا کنون، پژوهشهای فراوانی صورت گرفته است. نتایج این پژوهش هارا می توان در تعداد محدودی پایاننامه، مقالات منتشر شده در نشریات و به صورت جامعتر در دو کنفرانس برپاشده با موضوع الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت، جستجو کرد.
«سیاستگذاری علم و فناوری در الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت»: این پژوهش که توسط زکیه مؤمن انجام شده است، پس از ارائه ادبیات سیاستگذاری علم و فناوری، به نقش سیاستگذاری علم و فناوری در الگوی پیشرفت می پردازد. در ادامه به استخراج مؤلفه های سیاستگذاری علم و فناوری از دیدگاه رهبری انقلاب پرداخته و نتیجهگیری می کند که الگوی سیاستگذاری علم و فناوری، می بایستی بر اساس مکتب فلسفی اسلام و فرهنگ اسلامی تدوین شده و روش اجرا و نتایج آن نیز در راستای توحید و گسترش معنویت باشد. «تبیین مفهوم پیشرفت در الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت» نیز عنوان مقاله دیگری است که در نخستین کنفرانس الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت مطرح شده است. در این پژوهش، ابراهیم نوروزی به دنبال یافتن پاسخ به این پرسش بوده است که در جهانبینی اسلامی، تفاوت تعالی مورد نظر اسلام، با توسعه در فرهنگ غربی چیست و این دو چه ارتباطی باهم دارند؟ همچنین این دو در جهانبینی اسلامی چه جایگاهی باهم باید داشته باشند تا دنیا و آخرت انسان ها را تأمین کنند. این محقق عنوان کردن کاستی های نظام غرب، در خصوص توسعه، مفهوم «رشد» را از مفاهیم فرآن می شمارد و با محور قرار دادن این مفهوم، بهدنبال تعریف صحیحی از «پیشرفت» در الگوی اسلامی -ایرانی پیشرفت میباشد. فصل سوم
روششناسی تحقیق
۳-۱ مقدمه پژوهش حاضر با هدف تحلیل لایحۀ الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت با توجه به اقتضائات اسلامی پیشرفت در حوزۀ علم و فناوری صورت میگیرد. با توجه به هدف مذکور، روش اصلی این پژوهش، تحلیلمحتوا میباشد. از جهت شیوۀ تجزیه و تحلیل دادهها، این پژوهش توصیفی-تحلیلی میباشد؛ چراکه تحلیلمحتوا نوعی تکنیک پژوهش است که برای توصیف عینی، منظم و تا آنجا که ممکن است کمی از محتوای ارتباطات با هدف نهایی تفسیر دادهها به کار میرود. از جهت شیوۀ گردآوری اطلاعات، ازنوع کتابخانهای و پیمایشی است و از پرسشنامه استفاده شده است و در نهایت از جهت هدف، کاربردی محسوب میشود.
جهت دانلود متن کامل این پایان نامه به سایت jemo.ir مراجعه نمایید.
۳-۲ نوع تحقیق پژوهش حاضر با روش تحلیلمحتوا[۱۱] انجام شد. به عقیده برلسون تحلیلمحتوا نوعی تکنیک پژوهش است که برای توصیف عینی، منظم و تا آنجا که ممکن است کمی از محتوای ارتباطات با هدف نهایی تفسیر دادهها به کار میرود. معتمد نژاد نیز این تعریف را ارائه کردهاست: «تجزیه و تحلیلمحتوا، یک تکنیک تحقیق است که برای تشریح عینی، منظم و مقداری محتوای آشکار ارتباطات به کار میرود» (ساروخانی، ۱۳۷۷).
پژوهشگر از طریق ارتباط مستقیم با متن، با جنبههای مختلف متن تعامل خواهدداشت. میتواند مراحل اجرای پژوهش کمی و کیفی را با هم انجام دهد. از طریق تجزیه و تحلیل متون، ارزش تاریخی یا بینش فرهنگی دورههای زمانی مختلف را بیابد. آنقدر به متن نزدیک میشود که میتواند جایگزینهایی برای مقولههای خاص و روابط بین انها بیابد. همچنین متن را با کدگذاری تجزیه و تحلیل آماری کند. با هدف گسترش و تحلیل متن میتواند به تفسیر موضوعات متن بپردازد. پژوهشگر میتواند بینش خود را که مدل پیچیدهای از فکر بشر میباشد توسعه بخشد (رسولی و امیرآتشانی، ۱۳۹۰). ۳-۳ جامعۀ آماری جامعۀ آماری این پژوهش، اساتید و صاحبنظران رشتههای مرتبط با فلسفۀ علم و فناوری، سیاستگذاری علم و فناوری، فلسفۀ اسلامی و همچنین دینپژوهی میباشند که آشنایی کافی با الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت و مبانی آن داشته باشند.
۳-۴ نمونۀ پژوهش و روش نمونهگیری نمونۀ این پژوهش، ۳۰ نفر از صاحبنظران و متخصصان در حوزههای فلسفۀ علم و فناوری، سیاستگذاری علم و فناوری، فلسفۀ اسلامی و دینپژوهی میباشد. منظور از متخصص در این قسمت، اشخاصی هستند که دارای مدرک دکتری بوده و یا دانشجوی دکتری باشند؛ تذکر این نکته ضروری است که ۱۳٫۳% افراد دانشجوی دکتری و ۷۶٫۷% دارای مدرک دکتری هستند. روش نمونهگیری، نمونهگیری هدفمند-دردسترس میباشد.
۳-۴ روش گردآوری اطلاعات و دادهها روش اصلی گردآوری اطلاعات در این پژوهش، کتابخانهای وپیمایشی میباشد؛ بدینصورت که در مرحله اول با مطالعه کتابخانهای و اسنادی، اطلاعات مورد نیاز در رابطه با پژوهش جمع آوری شد. محتوای جمع آوری شده هم به عنوان مبانی نظری و پیشینه تحقیق، مورد استفاده قرار گرفت و هم با جمع آوری این اطلاعات و تحلیل آن هامقولههای اصلی تحلیلمحتوا ساخته شد. این مقولهها دارای دوبخش اصلی هستند. بخش اول که همان اقتضائات نظری پیشرفت در حوزۀ علم و فناوری از دیدگاه اسلام میباشد، دارای مستندات قرآنی و روایی است و در نتیجه نیاز به اعتبارسنجی یا راستی آزمایی ندارند. ولی بخش دوم که اقتضائات عملی پیشرفت در حوزۀ علم و فناوری با جهانبینی اسلامی یا به عبارتی راهبردهای عملیاتی حرکت به سوی الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت در حوزۀ علم و فناوری میباشد، از طریق پرسشنامه با نخبگان و متخصصان در حوزههای مرتبط اعتبارسنجی شد.
۳-۵ ابزار پژوهش
۳-۵-۱ پرسشنامه در این پژوهش به منظور اعتبارسنجی مقولههای تحلیلمحتوا، از پرسشنامۀ محقق ساخته شامل ۲۷ سؤال بستهپاسخ استفاده شد که این سؤالات شامل ۴ مقولۀ اصلی و ۲۳ مقولۀ فرعی میباشد. جهت ارزشگذاری از طیف ۵ مرحلهای لیکرت استفاده شده است که به صورت زیر میباشد.
۵ ۴ ۳ ۲ ۱ روایی و پایایی پرسشنامه
۳-۵-۲ چکلیست تحلیلمحتوا ابزار دیگر این پژوهش، چکلیست تحلیلمحتوا می باشد. در این چکلیست، مقولههای تحلیلمحتوا به صورت کد آورده شده و سپس بوسیلۀ آن به تحلیلمحتوای لایحۀ الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت پرداخته شد.
۳-۶ روش تجزیه و تحلیل دادهها برای تحلیل دادههای مربوط به تحلیلمحتوا تلاشهایی صورت گرفته است و برنامههای کامپیوتری ایجاد شدهاست ولی به طور کلی میتوان موانعی را در مورد بعضی از روشها دید. میتوان گفت آندسته از از اصول آماری که در سایر رشتههای علومانسانی کاربرد دارند، در تحلیلمحتوا نیز به کار میروند. با اینحال در استفاده از روشهای آماری اختلاف نظرهایی وجود دارد (رسولی و امیرآتشانی، (۱۳۹۰) ص ۱۵۷).
[چهارشنبه 1400-01-25] [ 01:44:00 ق.ظ ]
لینک ثابت
|