تصاویر و نوشته های غیر اخلاقی در سایت ها می توانند به شکلی ملموس تر و آشکارتر در دسترس کودک قرار گیرند و این نکته ای است که نباید از آن غافل شد.
با وجود موتورهای جستجوگر قوی در شبکه جهانی اینترنت همچون yahoo و altavista کافیست فقط عبارت کوتاه را در کادرهای متنی خواسته شده درج نمایید تا سریعاً با هزاران لینک و صفحه اطلاعات مربوط به همان موضوع روبرو شوید.
پس نتیجه می گیریم که تصاویر و نوشته های غیر اخلاقی به طور مستقیم بر اجتماعی شدن کودکان تأثیرگذار خواهند بود، در نتیجه فرضیه دوم نیز تأیید می گردد.
تصویر درباره جامعه شناسی و علوم اجتماعی
فرضیه سوم:
بین سایت های اینترنتی و تکامل فیزیکی و اجتماعی کودکان رابطه وجود دارد.
کودکان هم همانند سایر سنین و طبقات جامعه فقط در هنگام ضرورت به سراغ اینترنت خواهند رفت هرچند که شاید شغل بعضی افراد جامعه ایجاب نماید که در طول شبانه روز ساعت های زیادی درگیر کار با سایت ها و اینترنت باشند که این مسأله بحث و تفسیرش جداست.
سایت های اینترنتی هم همانند خیلی از ابزارهای دیگر همچون کتاب،دوستان،والدین، معلمان
مدرسه و… در روند اجتماعی شدن کودکان تأثیر گذار خواهند بود و حتی به نظر می رسد تأثیر سایر ابزار بیشتر از سایت های اینترنتی است چرا که استفاده از اینترنت به نسبت سایر ابزار خیلی کمتر می باشد و تنها درصد کمی از سایت ها مخصوص کودکان بوده و به فرایند اجتماعی شدن کودکان کمک می کند.
پس این فرضیه رد می گردد.
فرضیه چهارم:
بین نظارت وهمراهی وا لدین هنگام استفاده از سایت و روند اجتماعی شدن کودک رابطه وجود دارد.
برخی اعتقاد دارند نظارت والدین بر فرزندان مسأله ای است که پایان پذیر نیست و در دوران های مختلف زندگی ادامه دارد و تنها به تناسب رشد و گذر زمان شکل ظاهری آن تغییر خواهد کرد. در کودکی این نظارت به دلیل حساسیت ویژه ای است که والدین بر روی رفتار فرزندان خود خواهند داشت و دوست دارند رفتار آنها چیزی غیر از عرف اخلاقی و اسلامی جامعه نباشد.
در سنین کودکی والدین رفتار خاص فرزندان خود را تحت نظر و بررسی قرار می دهند. مواظب هستند که از تلویزیون فیلم ها و برنامه هایی را تماشا کنند که با روحیات آنها سازگار و مناسب سنین آنها باشد. به طور مثال والدین دوست ندارند فرزندان خردسال آنها زیاد به تماشای فیلم های اکشن مشغول شود .
اینجاست که والدین احساس می کنند که باید مواظب فرزندان خود در هنگام استفاده از اینترنت و شبکه های خبری باشند و ضمن نظارت کمک یار آنها بوده و در راه درک مفاهیم و دسترسی به فایل های موجود در وب سایت های کودکانه یاری رسان آنها باشند.
استفاده از اطلاعات و مفاهیم خیلی از وب سایت ها بدون یاری و همراهی والدین بی فایده است و همراهی والدین در این مواقع ضروری به نظر می رسد که در ادامه این نظارت و همراهی مستمر سریع تر شدن روند اجتماعی شدن کودک می گردد.
پس این فرضیه نیز تأیید می گردد.
فصل پنجم
نتیجه گیری
پیشنهادات
منابع و مآخذ
نتیجه گیری
دنیای امروز، دنیای تلویزیون، ماهواره، کامپیوتر و اینترنت می‌باشد و موارد فوق چنان با سرعت وارد زندگی بشر شده و نفوذ خود را ادامه می‌دهند که نمی‌توان از کنار آنها با بی تفاوتی گذشت بلکه باید با آنها به روش صحیح برخورد نمود تا بیشترین سود و استفاده حاصل آید. نکته قابل ذکر آن است که هم چنانکه اثرات مفید تکنولوژی جدید در کیفیت زندگی ما قابل انکار نیست ولی درصورت عدم مدیریت صحیح نیز ممکن است تأثیرات مضر آن بر زندگی کودکان و نوجوانان ما غیرقابل جبران باشد.
رشد سریع تکنولوژی در زمینه اینترنت حوزه جدیدی از توجه را به وجود آورده است. اینترنت یک منبع بی پایان اطلاعات است و فرصتی است جهت تعامل، ولی با وجود آن می‌تواند یک خطر واقعی برای کودکان و نوجوانانی باشد که استفاده صحیح از آن را نیاموخته اند.
اکثر والدین به فرزندان خود می‌آموزند که با افراد غریبه صحبت نکنند،اگر در منزل تنها هستند درب منزل را به روی کسانی که نمی‌شناسند باز نکنند، اگر فرد ناشناسی تلفن زد به او اطلاعات ندهند.
اکثر والدین روی این موضوع کنترل و نظارت دارند که فرزندشان با چه کسی حرف می‌زند؟ با چه کسی دوست است؟ کجا می‌رود؟ چه کتاب یا روزنامه ای را می‌خواند؟ اما نمی‌دانند که همین نظارت، کنترل و راهنمایی را باید هنگام استفاده از اینترنت اعمال کنند.
ایِنترنت می تواند برای پدر و مادران و بچه ها به یک اندازه ترسناک باشد. ترسناک برای پدر و مادران چرا که می دانند بچه ها ممکن است به مطالب نامناسب در اینترنت برخورد کنند و ترسناک برای بچه ها، چون نمی دانند به چه سایتهایی بروند. با این حال کشش اینترنت برای بچه ها مقاومت ناپذیر است.
بر اساس نتایج تحقیقاتی که اخیراً در آمریکا انجام شده ، بیشتر بچه های 8 تا 17 ساله اگر مجبور شوند بین رسانه ها ی تفریحی مانند تلویزیون ، رادیو، اینترنت و حتی تلفن یکی را انتخاب کنند، اینترنت را ترجیح می دهند.
بنابراین پرسشی که والدین با آن روبه رو هستند ، این نیست که آیا بچه ها باید از اینترنت استفاده کنند ، بلکه این است که چگونه از آن استفاده نمایند. خوشبختانه با صرف اندکی پول ،

برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت zusa.ir مراجعه نمایید.

قدری وقت و آگاهی از محل شروع ، می توانید فضای اینترنتی مناسبی را برای فرزند خود در کامپیوتر شخصی خانه پدید آورید.
نخستین نقطه آغاز به گفته کارشناسان تهیه نرم افزار صافی[53] است.
صرف نظر از آنکه مراجعه به چه سایتهایی را برای بچه خودغیر ممکن کنید ، اگر نرم افزار صافی در کامپیوتر نصب نشود تا بچه را از برخورد با مطالب مستهجن حفظ کند، به زودی دچار درد سر خواهید شد.
مطالب اینترنت و وب توسط هیچ كس سانسور و تعدیل نمی‌شوند و این راه را برای ریسك‌ها باز می‌كند. بعضی اطلاعات ممكن است برای بچه‌ها ونوجوانان مناسب نباشند و از آنجایی كه افراد در اینترنت می‌توانند هویت خود را فاش نكنند، خطرات بالقوه بیشتر خواهد شد اما آیا این به این معنا است كه نباید به فرزندتان اجازه دهید از اینترنت استفاده كند؟ البته كه خیر. قبل از پرداختن به خطرهای استفاده از اینترنت توسط كودكان، كمی از مزایای آن صحبت می‌كنیم.
بچه‌ها در دنیای اینترنت می‌توانند تجربه‌های مثبتی داشته باشند اما مثل هر كار دیگری از جمله مدرسه رفتن، آشپزی، دوچرخه سواری و مسافرت مخاطراتی نیز وجود دارد. بچه‏ها می‏توانند فایده‏های زیادی از اینترنت ببرند اما مانند هر محیط دیگری ممکن است مورد سوء استفاده‌ و آزار قرار گیرند. اعتماد، كنجكاوی و اشتیاق به كاوش در این دنیای جدید و ارتباطاتی كه فراهم كرده است موجب شده بچه‌ها احتیاج به نظارت و رهنمودهایی داشته باشند تا بدانند چگونه در دنیای اطلاعات تجربه‏های شاد، سالم و پرباری داشته باشند.
در بسیاری از خانواده‌ها، فرزندان اطلاعات بیشتری در مورداینترنت و استفاده از آن، نسبت به والدین دارند. در این وضعیت والدین باید برای تنظیم قوانین و نظارت فرزندان خود در این زمینه حتماً خطر‌ها را بشناسند و سپس برای كاهش آنها اقدام کنند. برای بچه‌هایی كه ازاینترنت استفاده می‏کنند، خطرهایی وجود دارد. نوجوانان به طور ویژه‌ای در معرض خطر هستند چون بدون نظارت آنلاین‏ می‏شوند و احتمالا بیشتر از دیگران در بحث‏های آنلاین‏ در مورد دوستی، ارتباطات و مسایل جنسی شركت می‌كنند. این خطرها را می‌توان به صورت زیر دسته بندی‌كرد:
• ارائه مطالب نامناسب: فرزند شما ممكن است در معرض مطالب نامناسبی در مورد مسایل جنسی و موضوعات خشونت‏آمیز یا ناراحت‏کننده قرار گیرد . بچه‏ها می‏توانند چنین مطالبی را دراینترنت جستجو كنند اما امكان دارد بدون اینكه دنبال چنین مطالبی باشند، در محیط‏های چت، پست الكترونیكی یا حتی پیام‏های فوری با آن مواجه شوند.
• تعرضات فیزیكی: فرزند شما ممكن است اطلاعاتی ارائه كند یا ملاقاتی ترتیب دهد كه امنیت خود یا سایر افراد خانواده را به خطر اندازد. در بعضی موارد معارضان، از محیط‌های چت، پست الكترونیكی یا پیام فوری برای جلب اعتماد بچه‌ها استفاده می‌كنند و بعد یک ملاقات رودررو ترتیب می‌دهند.
• آزار و اذیت: فرزند شما ممكن است از طریق چت، پست الكترونیكی یا تلفن همراه با پیام‌هایی مواجه شود كه خصمانه و آزار دهنده باشند. متخاصمان كه اغلب افراد جوان هستند، از اینترنت برای دردسر درست كردن استفاده می‌كنند.
• ویروس‌ها و هكرها: فرزند شما ممكن است فایلی حاوی ویروس را دریافت[54] كند كه كامپیوتر را خراب كند یا احتمال دسترسی از راه دور را برای یک هكر افزایش دهد. این کار ممكن است امنیت خانواده شما را به خطر اندازد.
• مشکلات حقوقی و مالی: فرزند شما ممكن است كارهایی كند كه پیامدهای منفی حقوقی یا مالی مانند افشای شماره كارت اعتباری یكی از افراد خانواده یا انجام كاری كه به حقوق دیگران تجاوز شود، داشته باشد.
فواید و مزایای استفاده ازاینترنت را نمی‌توان انكار كرد اما پشت سر این خدمات خطراتی در كمین است. فرزندان ما برای حضور دراینترنت مانند هر مكان دیگری باید تهدیدها و خطرها را بشناسند و با آگاهی كافی، حضوری سالم، مثبت و پربار داشته باشند.
وقتی فرزندتان آنلاین‏ است، اوقاتی را با او سپری كنید. بگذارید به شما نشان دهد چه می‌كند و از او بخواهید به شما یاد بدهد چگونه ازاینترنت و سرویس‌های آنلاین[55]‏ استفاده می‌كند.
پبشنهادات
كنترل و كاهش خطرها توسط والدین
گرچه كنترل و كاهش خطرها و تهدیدها و حفاظت کودکان در اینترنت كار ساده‌ای نیست اما زیاد هم دور از ذهن والدین هوشیار نیست. حضور فرزندان در جامعه برای والدین نگرانی‌هایی به همراه دارد و والدین در قالب هشدارهایی مانند «با غریبه‌ها صحبت نكن»، «از مدرسه مستقیم به خانه برگرد»، فرزندان خود را راهنمایی می‌كنند. اگر دلیلی برای نگرانی درباره فعالیت‌های آنلاین‏ فرزندان خود دارید، با آنها صحبت كنید. داشتن ارتباطات باز با فرزندان‏تان، استفاده از منابع كامپیوتری و به روز بودن خودتان به شما كمك می‌كند از همه منافع این سیستم‏ها استفاده كنید و در مورد هر مشكل بالقوه‏ای كه ممكن است برای فرزندتان رخ دهد هوشیار باشید. اگر فرزندتان با شما در مورد پیام، فرد یا وب‌سایتی صحبت كرد كه نا مناسب بود، او را سرزنش نكنید اما به او كمك كنید در آین
ده با مشكلی مواجه نشود. به خاطر داشته باشید، عكس العمل شما نسبت به این موضوع در اینکه فرزندتان دفعه بعد كه با مشكلی مواجه شد به شما اعتماد ‌كند و موضوع را با شما در میان بگذارد و طرز برخورد او با مشکلات، تعیین کننده است.
یكی از راه‏های انجام این كار این است كه وقتی فرزندتان آنلاین‏ است، اوقاتی را با او سپری كنید. بگذارید به شما نشان دهد چه می‌كند و از او بخواهید به شما یاد بدهد چگونه از اینترنت و سرویس‌های آنلاین‏ استفاده می‌كند. اگر والدین نسبت به استفاده آنلاین‏ فرزندان‏شان از كامپیوتر احساس مسئولیت داشته باشند، خطرهای بالقوه در این زمینه به میزان قابل توجهی كاهش می‌یابد.
هیچ‌گاه به پیام‏هایی که وسوسه‏انگیز، زشت و ناپسند یا تهدید‏کننده هستند یا موجب می‏شوند احساس ترس، ناراحتی یا سردرگمی ‏کنید، پاسخ ندهید. به فرزندان‏تان بگویید در صورت مشاهده چنین پیام‏هایی حتما شما را در جریان بگذارند.
هیچ‌وقت اطلاعات شناسایی (مثل آدرس خانه، نام مدرسه یا شماره تلفن) را در یک پیام عمومی مثل چت یا گروه خبری افشا نكنید و قبل از اینكه این اطلاعات را از طریق پست الکترونیک ارسال كنید، طرف مقابل خود را بشناسید و به او اطمینان داشته باشید.
داشتن ارتباطات باز با فرزندان‏تان، استفاده از منابع كامپیوتری و به روز بودن خودتان به شما كمك می‌كند از همه منافع این سیستم‏ها استفاده كنید و در مورد هر مشكل بالقوه‏ای كه ممكن است برای فرزندتان رخ دهد هوشیار باشید.
عکس‏های فرزندان‌تان را در گروه‏های خبری یا وب‌سایت‏هایی که عمومی ‏ هستند، ارسال نکنید.
ببینید آیا فرزندتان یک آدرس پست الکترونیک دارد یا خیر. اگر این‏طور است نام کاربری و رمز عبورش را بدانید و جاهایی مثل مدرسه یا کتابخانه که از آنجا به پست الکترونیک خود دسترسی دارد را شناسایی کنید.
• هیچ‌گاه به فرزندتان اجازه ندهید یک ملاقات حضوری با کسی که اولین بار دراینترنت با او آشنا شده، بدون اجازه افراد خانواده ترتیب دهد. اگر ملاقاتی ترتیب داده می‏شود در یک محل عمومی ‏باشد و مطمئن شوید که می‏توانید همراه او بروید.
به فرزندان‏تان بیاموزید که روی هر لینکی در پست الکترونیک افراد ناشناس کلیک نکنند. چنین لینک‏هایی ممکن است به سایت‏های نامناسب مربوط شوند یا یک ویروس کامپیوتری باشند.
به خاطر داشته باشید افرادی که آنلاین‏ هستند، ممکن است آنکه ادعا می‏کنند، نباشند. از آنجایی که شما نمی‏توانید افراد را ببینید یا صدایشان رابشنوید، خیلی ساده است که افراد خودشان را درست معرفی نکنند.
برای استفاده از کامپیوتر توسط فرزندتان قوانینی معقول تنظیم کنید. با فرزندتان در مورد مواد آن صحبت کنید. به خاطر داشته باشید اجرای این قوانین توسط فرزندتان را نظارت کنید، به خصوص وقتی زمان زیادی پای کامپیوتر وقت می‏گذارد.
استفاده بیش از حد فرزندان‏تان از سرویس‏های آنلاین‏ واینترنت به خصوص نیمه شب، می‏تواند نشانگر یک مشکل بالقوه باشد. به خاطر داشته باشید کامپیوتر و سرویس‏های آنلاین‏ نباید به عنوان وسیله ای برای سرگرم کردن و آرام نشاندن بچه‏ها استفاده شود.
• برنامه‏ها و نرم‌افزارهای فیلتر کردن، بلاگ[56] کردن و درجه بندی را بررسی کنید تا ببینید آیا برای خانواده شما مناسب هستند یا خیر.
عاقلانه‌ترین كار این است كه والدین با شناختی كه از خانواده و فرزندان خود دارند، نسبت به كنترل و كاهش خطرات بالقوه اقدام کنند. همیشه لازم است در بازه‌های زمانی مناسب مروری بر روش‌های اتخاذ شده صورت گیرد و با بررسی اثرات آن نسبت به بهبود روش‌ها اقدام شود.
خطرات اینترنت
-اشخاص ناشناس و حتی افراد کودک آزار می توانند سهمی در برقراری ارتباط با کودک از طریق ایمیل ها و چت روم ها[57] داشته باشند.
-دسترسی آسان به پایگاه هایی که تصاویر مربوط به بی مبالاتی های جنسی و خشونت ورزی و مصرف مواد را تبلیغ می کنند.
-مواجهه با اطلاعات عجیب غلط و زبان های غیر متعارف.
-ظاهرشدن پیام های مستهجن بر روی صفحه.
اینترنت مثل تلویزیون می تواند زمان لازم برای مطالعه، بازی، فعالیت های اجتماعی و بودن در دنیای واقعی را کاهش دهد.
کودکان علاوه بر دیدن صفحه رایانه نیاز دارند سایر حواس خود را مانند بویایی، شنوایی و لامسه پرورش دهند.
با استفاده زیاد از رایانه چشم، دست و ستون فقرات کودکان آسیب می بیند.
تبلیغات مربوط به مصرف سیگار و الکل بر صفحه اینترنت بدون محدودیت برای همه و از جمله کودکان ظاهر می شود.
عکس مرتبط با سیگار
در آگهی های بازرگانی با بهره گرفتن از بولتن ها، جوایز بازی ها و تصاویر رنگی از کودکان سوءاستفاده می شود.
اغلب برای مقاصد بازاریابی با بهره گرفتن از شخصیت های آشنای کارتونی از کودکان اطلاعات شخصی گرفته می شود.
برای فروش کالاهای تجاری از قصه گویی استفاده می شود و نه ایجاد کنجکاوی در ذهن پویای کودکان.
نکاتی برای والدین
در مورد اینترنت اطلاعات بیشتری به دست آورید و مهارت خود را در استفاده از آن افزایش ده
ید.فعالیت های سنی و رشدی مناسب با خود را تعیین کنید. مثلاً کودکان سنین دبستانی به نظارت مستقیم و هشدار مداوم در مورد تبلیغات و ورود به اتاق گفت وگو نیاز دارند و لازم است به نوجوانان یادآوری شود که به رعایت نکات ایمنی در اینترنت و مدت زمان استفاده از آن توجه داشته باشند.
همراه با کودک از اینترنت استفاده کنید. باهم پایگاه ها را جست وجو کنید و نقش تبلیغات را توضیح دهید. بر خطرات اصلی اینترنت تمرکز کنید. این قانون مطلق را تکرار کنید که نباید هرگز کسی را از طریق اینترنت ملاقات کرد.
منابع و مآخذ
1-اصغری پوده ، احمدرضا (1380 ) . «آشنایی با شبکه ی جهانی وب سایت کتابخانه های دانشگاهی» ، مجله ی کتابداری و اطلاع رسانی، دوره ی چهارم ، ش 4 (زمستان 1380 )، ص 31 – 49 .
2- بوربور حسین بیگی، مریم (1382)، «بررسی رابطه اینترنت و شکاف ارزش‌ها در بین دو نسل»، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران
3- تارپوردی، علی‌رضا (1383)، «تعامل دینی در گروه‌های بحث در اینترنتی»، پایان‌نامه دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران.
4-چلپی، مسعود، «جامعه شناسی نظم»، چاپ اول، تهران، نشر نی، 1375.

 

موضوعات: بدون موضوع
[سه شنبه 1400-01-24] [ 09:29:00 ب.ظ ]