در مدل نمایندگی یا لیبرال دموکراسی ،انتخاب چند نماینده منتخب برای گروه و یا مردم است که برای مردم تصمیم گیری می کنند.دراین زمینه حالت متعارف مشارکت سیاسی بر می گردد به فعالیت هایی که در مدل دموکراسی نمایندگی برای “مردم” در دسترس است. مشارکت در سیاست محدود به رای گیری، فعالیت های سیاسی مربوط به شخص، تماس با نمایندگان منتخب و مقامات دولتی است.
شاخص مشارکت در سیستم های نمایندگی به خوبی در بررسی های اخیر قابل ملاحظه است. سه جنبه است که می تواند میزان رای دادن رای دهندگان، مشارکت در احزاب سیاسی ومیزان نمایندگی زنان در مجلس را اندازه گیری کند.همچنین ما با داده های مربوط به احزاب سیاسی از جمله میزان مشارکت در سازمان های سیاسی، داوطلب شدن، اهدا کردن پول و عضویت ،میزان مشارکت سیاسی را می توانیم برآورد کنیم.میزان نمایندگی زنان در مجلس نیز مهم است زیرا ارزش های برابری در مشارکت را معین می کند(هوسکینز و ماسچرسنی، ۲۰۰۸: ۴۶۷).
۴٫ ارزشهای دموکراتیک
تعریف شهروندی فعال نه تنها انواع مشارکت را مورد بررسی قرار می دهد، بلکه بر ارزش ها تاکید می کند. دلیل این امر این است که، مشارکت، فی نفسه، نه لزوما برای یک جامعه دموکراتیک که برای حقوق بشر ارزش قائل است. به عنوان مثال، مشارکت دسته جمعی شهروندان در آلمان نازی حقوق بشر و یا ادامه دموکراسی را تضمین نمی کند به منظور اندازه گیری شهروندی فعال، ارزش های درگیر در تعامل لازم است ارزشهایی دموکراتیک باشد.
منظور مان را از ارزش چنین معنی می کنیم که «باور پایدار , یک حالت خاص از رفتار است ،که از نظر شخصی و اجتماعی نسبت به حالت های جایگزین رفتار و دیگرحالات ارجح تر است و یا اعتقادات جهانی (در مورد رفتار مطلوب) مختلف است که مبنای فرایندهای نگرشی می شود.ارزش ها به طور خاص، چون مبنایی برای انتخابهای ما هستند» ( کانر و بکر ۱۹۹۴، ص (۶۸،(هوسکینز و ماسچرسنی، ۲۰۰۸: ۴۶۷).
تصویر درباره جامعه شناسی و علوم اجتماعی
ارزش های دموکراتیک با دموکراسی مشارکتی، جمهوری خواهی مدنی و یا مفهوم اجتماعی “شهروند خوب” در ارتباط است. تاکید بر ارزش نهادن به مشارکت و فضائل مدنی مانند «همبستگی» و «فعال اجتماعی بودن» برای نیل به “جامعه خوب” مهم است (دنترز[۷۴]، ۲۰۰۷: ۹۱). این ارزش های شهروندی فعال رعایت همان اصولی است که امروزه در ساختار سیاسی اروپا وجود دارد.این ارزشها همانا حقوق بشر و عدم تبعیض است که هر دو در محدوده کنوانسیون اروپایی[۷۵] حقوق بشر هستند (هوسکینز و ماسچرسنی، ۲۰۰۸: ۴۶۷).
بنابراین در مورد سنجش ارزش های دموکراتیک بهره گرفتن ترکیبی از شاخصهای ارزشی مشارکت در دموکراسی، حقوق بشر و عدم تبعیض مهم است. دراین زمینه مناسب ترین سوالات دراین موردچنین است:چقدر برای یک شهروند، رای دادن، رعایت قوانین، داشتن نظر مستقل، مهم است واینکه در یک سازمان داوطلبانه و در سیاست فعال باشد؟سوالات مربوط به حقوق بشرعبارت است از یکی از جنبه های حقوق بشر است و این حقوق و قوانین مربوط به تبعیض نژادی است. مثلامردمی که آمده اند دریک بعنوان مهاجر کارو زندگی کنندچقدر باید درحقوقی که به هر کس دیگری داده می شود، برابر باشند (هوسکینز و ماسچرسنی، ۲۰۰۸: ۴۶۷).
به منظور یافتن سوالات و مقیاس هایی برای سنجش تبعیض و درک بین فرهنگی،به تجربه دیگران از گروه های مختلف اجتماعی، تجربه از گروه هایی که ما به آن متعلق هستیم وتجربه از گروه های خارجی که با آنها تضاد داریم، در روابط بین گروه ها و تجربه از این روابط و تجزیه و تحلیل تجارب بین فرهنگی و تامل در باره آنها می توان روی آورد (آلرد[۷۶]، ۲۰۰۶: ۱).
زمینه و محرک های شهروندی فعال
کر(۱۹۹۹)برای اولین بار طرح مطالعه موضوعی شهروندی فعال را مطرح می کند که با تحولات آموزش شهروندی مرتبط بوده و ارتباط نزدیک داشته است وبا یک نگرانی در بسیاری از کشورها در مورد این که چگونه به یک دوره از تغییر جهانی بی سابقه پاسخ دهند همراه بوده است (کر، ۱۹۹۹: ۱۱) و همزمان یک لیست از چالش های اصلی ارائه می دهدکه شامل موارد زیراست:
• حرکت سریع مردم در داخل و در سراسر مرزهای ملی وجهانی
• شناخت در حال رشد از حقوق مردم و اقلیت های بومی
• فروپاشی ساختارهای سیاسی و تولد های ساختارهای جدید
• تغییر نقش زنان در جامعه
• تاثیر اقتصاد جهانی و تغییر الگوی کار
عکس مرتبط با اقتصاد
• اثر انقلابات فن آوری اطلاعات و ارتباطات (ICT)
• افزایش جمعیت جهان
• ایجاد اشکال جدیدی از جوامع (کر، ۱۹۹۹: ۱۲ و کر و نلسون[۷۷]، ۲۰۰۶: ۸)
جالب توجه است، این لیست از چالش های اصلی ، می تواندبا تغییرات زیست محیطی یا آب و هوایی، اعمال تروریستی در سراسر جهان و نگرانی در مورد ادامه رکود اقتصادی در جامعه مدنی، به ویژه مشارکت در میان نسل جوان تکمیل شود.در حالی که پذیرش بسیار مثبت برای افراد و آن جوامع وجود دارد در این تغییرات نیز یک نگرانی رو به رشد در مورد جنبه های منفی وجود دارد. این جنبه های منفی به عنوان تهدیدی برای جوامع در نظر گرفته می شود. آنها عبارتند از: چالشهای هویت و تعلق اجتماعی که در حال افزایش است، بیگانه ستیزی، ملی گرایی، نژادپرستی و تبعیض، تغییر اقتصادی، که در حال ایجاد یک شکاف رو به رشد بین غنی و فقیر بوده و منجر به فروپاشی اجتماعی و تجزیه بافت اجتماعی جامعه می شود، و فردگرایی و مصرف گرایی شایع ،که به عدم تعامل و مشارکت جمعی در جامعه مدنی دامن می زند (کر و نلسون، ۲۰۰۶: ۸)
در این زمینه،پاسخ کشورها به این چالش ها، موجب افزایش تاکید بر افراد به عنوان منابع اجتماعی وشهروندانی فعال،و به رسمیت شناختن این منابع است که می تواند به طور فعال با جنبه های منفی این چالش ها مقابله استفاده شود.در اینجا تاکید خاص بر آماده سازی مردم برای آمادگی بهتر جهت ایفای نقش خود و مسئولیت در جامعه مدرن، به عنوان شهروندانی فعال، مصرف کنندگان، کارگران و پدر و مادران در طیف وسیعی بوده است (کر و نلسون، ۲۰۰۶: ۸).
در این زمینه، به نقش آموزش شهروندی درآماده سازی مردم، به ویژه کودکان و افراد جوان اهمیت داده می شود. این امررا می توان در زمان های گوناگون و از طریق تاکید بر تقویت و توسعه هویت و تعلق، تقویت انسجام اجتماعی و مسئولیت مدنی و تشویق و حمایت از مشارکت فعال مردم در اجتماعاتی که به آن تعلق دارند، محقق ساخت. این تاکیدات اغلب در ارتقاء شهروندی به عنوان یک عمل فعال شهروندی در طیف وسیعی از زمینه ها تمرکز دارد.
تاکید بر شهروندی فعال به عنوان یک وزنه تعادل در برابر جنبه های منفی تغییرات جهانی است که در جوامع مدرن با نقش کلیدی آموزش در این رابطه تقویت می شود. سیاست آموزشی این است که تغییر اجتماعی به طور فزاینده ای به عنوان یک عامل حیاتی دیده شود، به طور فعال آماده سازی کودکان و نوجوانان فقط برای کنار آمدن با سرعت تغییر در جامعه مدرن نیست، بلکه به توسعه دانش لازم، فهم، مهارتها، نگرشها و رفتارهایی است که آنها را به استفاده بهتر از فرصت ها و چالش هایی که در طول زندگی خود مواجه هستند، قادر خواهد کرد. آموزش و پرورش در حال حاضر بسیار جامع تر و انعطاف پذیر نسبت به گذشته دیده می شود، که شامل طیف وسیع تری از یادگیری و روش تدریس در داخل و خارج از مدرسه است و منجر به افزایش استقلال برای یادگیرنده از طریق پیشرفت های مدرسه می شود. در حال حاضر کمیسیون اروپا در همکاری با شورای اروپا،شاخص های توسعه برای شهروندی فعال را تعریف می کندو دامنه شهروندی هم مادام العمر و هم در عرصه زندگی است. این در کنار جنبش آموزش از دور با تمرکز خاص در مورد موضوعات درسی، با تمرکز فراگیر در زمینه های عمومی تر، و برای حالت فعال و مشارکتی، یادگیری و تدریس صورت گرفته است(کر و نلسون، ۲۰۰۶: ۹).
اقدامات و رفتارهای لازم شهروندی فعال
در مورداقدامات ورفتارهای شهروندی فعال،می توان به مواردی چون افزایش تعامل و مشارکت در جامعه،تاکید بر مشارکت در هر دو جامعه مدنی و تمدن بشری ،تاکید بر آموزش گسترده ی مادام العمر و زندگی اجتماعی اشاره کرد.در این زمینه توسعه ابعاد شهروندی فعال فقط شامل دانش و درک نیست، بلکه توسعه مهارت ها و رفتارها از طریق تجربه مشارکت در طیف وسیعی از زمینه ها نیز هست (کر و نلسون، ۲۰۰۶: ۱۱).کندی(۲۰۰۶) در مقاله ای درزمینه محتوای مفهومی شهروندی، بین اجزای شهروندی «فعال» و «غیرفعال» تمایزی را ترسیم می کند. او نشان می دهد اجزای شهروندی فعال بیشتر درپی تحقق امورمختلف مرتبط با شهروندی بوده و عملی فعال است، در حالی که شهروندی غیرفعال،منفعل بوده و با وضعیت موجوددر ارتباط است. شهروندی فعال وابسته به زمینه های فرهنگی و تاریخی کشورها است،که نشان دهنده درک متفاوت و متنوع شهروندی فعال است.از این نظر با توجه به دیدگاه کندی(۲۰۰۶)، اجزای بسیار فعال در شهروندی فعال عبارتند از: (کر و نلسون، ۲۰۰۶: ۱۳)
اجزای شهروندی فعال از دیدگاه کندی

 

جهت دانلود متن کامل پایان نامه به سایت azarim.ir مراجعه نمایید.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

هویت ملی
تمام دولت های ملی برای ترویج هویت ملی از این نوع تلاش می کنند آگاهی از ارزشهای تاریخ ملی ۱
تاکید بر انتقال دانش از طریق آموزش مدنی در مدارس وجود دارد حمایت از نمادهای ملی (مانند پرچم، سرود) ۲
میهن دوستی
میهن دوستی به هویت ملی مربوط می شود اما شکل گسترده تری است که به دنبال حمایت از دولت ملی در مقابل تهدید خارجی است تمایل به خدمت در ارتش ۱
حمایت از ادعاهای دولت در مقابل دیگر دولتهای ملی ۲
وفاداری
این ویژگی ها اغلب ارزش هایی درونی هستند که دولتهای ملی به دنبال ترویج آن از طریق اموزش و پرورش هستند شهروندان مطیع هستند ۱
مناسک روزانه در جامعه ای وجود دارد که اهمیت وفاداری جمعی و اطاعت را تقویت می نماید شهروندان به سختی کار می کنند ۲

شهروندی فعال با مشارکت آگاهانه مردم در زندگی مدنی، اجتماعی و سیاسی جامعه ای صورت می گیرد،که به آن تعلق دارند، و سیستم گسترده ای از حقوق و وظایف شهروندان را تشکیل می دهند (اتزیونی[۷۸]، ۱۹۹۳) .در نتیجه، شهروندی فعال ارتباط نزدیک با توانایی مشارکت در امور عمومی ،و همچنین با ارتقاء تغییرات در گروه و جامعه دارد.در این زمینه گرایش به تحقق منافع عمومی در جهت منافع مشترک افزایش می یابد. انجمن ها و سازمان های داوطلبانه جامعه مدنی نشان دهنده فضاهایی هستند که در آن حقوق شهروندی تامین می شوند؛که شامل فضای اجتماعی می شوند که در آن روابط و شبکه های تعاونی در میان افراد، خانواده ها و گروه های اجتماعی ساخته می شود، ومولد سرمایه اجتماعی هستند(لیزی و دریو[۷۹]، ۲۰۱۳: ۲).

 

موضوعات: بدون موضوع
[چهارشنبه 1400-01-25] [ 04:33:00 ب.ظ ]