بازده دارایی[۱۰۵]

 

سود وزیان پس از کسر مالیات
کل دارایی ها

 

 

 

بازده دارایی­ های ثابت[۱۰۶]

 

جمع درآمدها
خالص دارایی های ثابت

 

 

 

وجوه نقد عملیاتی[۱۰۷]

 

وجوه نقد عملیاتی
تعداد سهام

 

 

 

نسبت بدهی به حقوق صاحبات سهام[۱۰۸]

 

کل بدهی
حقوق صاحبان سهام

 

 

 

هزینه بهره [۱۰۹]

 

هزینه بهره
تعداد سهام

 

 

 

توزیع سود نقدی[۱۱۰]

 

سود نقدی تقسیم شده
سود هر سهم

 

 

 

 

۵ ـ ۳ ـ روش و ابزار گردآوری داده ­ها

مرحله گردآوری داده ­ها، آغاز فرآیندی است که طی آن محقق یافته­های میدانی و کتابخانه­ای را گردآوری می­ کند و به روش استقرایی به فشرده سازی آن­ها از طریق طبقه ­بندی و سپس تجزیه و تحلیل می ­پردازد و فرضیه ­های تدوین شده خود را مورد ارزیابی قرار می­دهد و در نهایت حکم صادر می­ کند و پاسخ مسئله تحقیق را به اتکای آن­ها می­یابد (حافظ­ نیا، ۱۳۸۱، ص۱۶۲)[۱۱۱].
یکی از ضروریات هر مطالعه و پژوهش اطلاعات مربوط و قابل اتکا، سرعت و سهولت دسترسی به آن می­باشد. مباحث تئوریک پژوهش از مسیر مطالعه منابع، نشریات، منابع داخلی و خارجی موجود در کتاب­ها و استفاده از اینترنت جمع­آوری شده است. جمع­آوری اطلاعات با بهره گرفتن از اطلاعات اولیه شرکت­ها بوده است؛ یعنی اطلاعات و داده ­های مورد نیاز تحقیق کلاً از روش کتابخانه­ای، با بهره گرفتن از نرم افزار ره آورد نوین و با مراجعه به سازمان بورس اوراق بهادار تهران و مطالعه صورت­های مالی اساسی شرکت­های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در طی سال­های ۱۳۸۷ ـ ۱۳۸۲ بدست آمده­اند. در این باره علاوه بر مطالعه صورت­های مالی اساسی، اطلاعات مربوط به صورت­های مالی از سایت اطلاعاتی بورس [۱۱۲]مورد استفاده قرار گرفته است.

۶ ـ ۳ ـ روش تجزیه و تحلیل داده ­ها

پژوهش­های همبستگی شامل کلیه پژوهش­هایی است که در آن­ها تلاش می­ شود رابطه متغیرهای مختلف با بهره گرفتن از ضریب همبستگی کشف و تعیین شود. این ضریب شاخص دقیقی است که با محاسبه آن می­توان نشان داد که یک متغیر تا چه اندازه با متغیرهای دیگر پیوند دارد و می­توان برای همبستگی (مثبت یا منفی) میزان و مقدار آن را محاسبه کرد.
پایان نامه - مقاله - پروژه
پس از جمع آوری اطلاعات مربوط از نرم افزار صفحه گسترده اکسل [۱۱۳]جهت طبقه ­بندی اطلاعات و محاسبه متغیرها استفاده گردید و در نهایت اطلاعات حاصل با بهره گرفتن از نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. روش پژوهش همبستگی می­باشد جهت انجام آزمون­های آماری از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون و تحلیل واریانس[۱۱۴] که دارای خطای معیار کمتری در مقایسه با سایر روش­های آماری می­باشند استفاده شده است.

۱ ـ ۶ ـ ۳ ـ تحلیل همبستگی پیرسون و رگرسیون ساده خطی

پژوهش­های همبستگی ـ تعریف، هدف و مزایا:
پژوهش­های همبستگی شامل کلیه پژوهش­هایی است که در آن سعی می­ شود رابطه بین متغیرهای مختلف با بهره گرفتن از ضریب همبستگی، کشف یا تعیین می­ شود. هدف روش پژوهش همبستگی، مطالعه حدود تغییرهای چند متغیر با حدود تغییرهای چند متغیر دیگر است.
هدف ضریب همبستگی، بیان رابطه بین دو یا چند متغیر به صورت ریاضی است. در صورتی که رابطه متغیرها کامل و مثبت باشد ضریب همبستگی، یک است و چنان چه همبستگی بین متغیرها کامل و منفی باشد ضریب همبستگی، منفی یک، (۱ - ) خواهد شد. طرح بنیانی و اساسی پژوهش همبستگی بسیار ساده است. در این روش­ها به جمع آوری نمره ­های دو ( یا چند) متغیر برای آزمودنی­های یکسان می­پردازیم و سپس ضریب همبستگی را محاسبه می­کنیم. به طور خلاصه، ضریب همبستگی را می­توان برای بیان روابط علت و معلولی به کار برد. هر چند که این روش به منظور کشف و پیش ­بینی روابط بین دو متغیر A و B به کار می­رود. مزیت عمده روش همبستگی این است که به محقق اجازه می­دهد که متغیرهای زیادی را اندازه ­گیری کند و همزمان، همبستگی درونی بین آن­ها را محاسبه نماید. امتیاز دیگر روش همبستگی در این است که می ­تواند درباره درجه همبستگی بین متغیرها مورد مطالعه، اطلاعات لازم را فراهم سازد و روش همبستگی یا درجه همبستگی را در کل دامنه یا محدوده معین مشخص کند.
روش همبستگی برای دو هدف عمده به کار می­رود:
کشف همبستگی بین متغیرها

موضوعات: بدون موضوع
[پنجشنبه 1400-07-29] [ 05:14:00 ب.ظ ]