فهرست جداول
جدول ۲-۱٫ جمع بندی پژوهش های انجام شده در ایران ………………………………….. ۵۴
جدول ۲-۲٫ جمع بندی پژوهش های انجام شده در خارج از ایران ……………………….. ۶۰
جدول۳-۱٫جامعه آماری دانش آموزان و دبیران ………………………………………………… ۶۶
جدول ۲-۳٫گویه های مربوط به هر یک از عامل های هشت گانه نیازهای دانش آموزان ۶۷
جدول۴-۱٫ توزیع فراوانی دانش آموزان به تفکیک جنسیت ……………………………….. ۷۳
جدول ۴-۲٫ توزیع فراوانی دبیران به تفکیک جنس ……………………………………………. ۷۴
جدول ۴-۳٫ توزیع فراوانی سن دانش آموزان ……………………………………………………. ۷۵
جدول۴-۴٫ توزیع فراوانی سن دبیران …………………………………………………………….. ۷۶
جدول ۴-۵٫ توزیع فراوانی دانش آموزان بر حسب ناحیه ……………………………………… ۷۷
جدول ۴-۶٫ توزیع فراوانی دانش آموزان بر حسب معدل ……………………………………… ۷۸
جدول ۴-۷٫ آماره های توصیفی وضعیت انطباق کتاب روان شناسی با نیازهای هشت گانه از نظر دانش آموزان …………………………………………………………………………….. ۷۹
جدول ۴-۸٫ آماره های توصیفی وضعیت انطباق کتاب روان شناسی با نیازهای هشت گانه از نظر دبیران روان شناسی …………………………………………………………………. ۸۰
جدول ۴-۹٫ توزیع فراوانی و آماره مربع کای برای بررسی وضعیت انطباق کتاب روان شناسی با نیازهای مادی از دیدگاه دانش آموزان …………………………………………….. ۸۲
جدول۴-۱۰٫ توزیع فراوانی و آماره مربع کای برای بررسی وضعیت انطباق کتاب روان شناسی با نیازهای معنوی از دیدگاه دانش آموزان ……………………………………………….. ۸۳
جدول۴-۱۱٫ توزیع فراوانی و آماره مربع کای برای بررسی وضعیت انطباق کتاب روان شناسی با نیازهای مادی از دیدگاه دبیران روان شناسی ……………………………………… ۸۴
جدول۴-۱۲٫ توزیع فراوانی و آماره مربع کای برای بررسی وضعیت انطباق کتاب روان شناسی با نیازهای معنوی از دیدگاه دبیران روان شناسی ……………………………………. ۸۵
جدول ۴-۱۳٫ توزیع فراوانی و آماره مربع کای برای بررسی وضعیت انطباق کتاب روان شناسی با نیازها از دیدگاه دانش آموزان …………………………………………………….. ۸۶
جدول ۴-۱۴٫ آزمون t- مسقل برای مقایسه ی دانش آموزان دختر و پسر در مورد نیازهای دانش آموزان ……………………………………………………………………………………. ۹۱
جدول ۴-۱۵٫ آزمون t- مسقل برای مقایسه دیدگاه دانش آموزان دختر و پسر در مورد نیازهای آموزشی- تربیتی ………………………………………………………………………… ۹۵
جدول ۴-۱۶٫ آزمون t- مسقل برای مقایسه ی دانش آموزان و دبیران در مورد نیازهای دانش آموزان ۹۶
فهرست نمودارها
نمودار۴-۱٫ توزیع درصدی متغیر جنسیت در اعضای گروه دانش آموزان…………….. … ۷۳
نمودار۴-۲٫ توزیع درصدی متغیر جنسیت در اعضای گروه دبیران ……………………….. ۷۴
نمودار۴-۳٫ توزیع درصدی متغیرسن در اعضای گروه دانش آموزان …………………….. ۷۵
نمودار۴-۴٫ توزیع درصدی متغیر سن در اعضای گروه دبیران …………………………. ۷۶
نمودار۴-۵٫ توزیع درصدی دانش آموزان به تفکیک ناحیه ………………………………… ۷۷
نمودار۴-۶٫ توزیع درصدی متغیر معدل در اعضای گروه دانش آموزان …………………. ۷۸
نمودار۴-۷٫ نمودار ستونی میانگین نیازهای هشت گانه از دیدگاه دانش آموزان ………. ۷۹
نمودار۴-۸٫ نمودار ستونی میانگین نیازهای هشت گانه از دیدگاه دبیران روانشناسی …. ۸۱
فهرست شکل ها
شکل۲-۱٫ مدل تحلیلی پژوهش ……………………………………………………………………… ۶۴

Shahid Bahonar University of Kerman
Faculty of Literature and Humanities
Department of Education
The compliance of third year high school psychology book
with physical and spiritual needs of junior high school
students of Shahr-E-Kord the year of 2012.
Prepared by :
Mohammad Hemati
Supervisor :
Dr. S. Abasali RostamiNasab
Advisor :
Dr. Masoud Fazilat Pour
A Thesis submitted as a partial fulfillment of the requiements for the degree of Master of Science in educational research (M.Sc).
Jun 2013
فصل اول
کلیات پژوهش

 

برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت tinoz.ir مراجعه کنید.

 


مقدمه

در جریان رشد انسان، سال های حساسی وجود داردکه تاثیر خود را درتمام مراحل زندگی بر جای می گذارد. سال های نوجوانی از این دوران های مهم است. نوجوانی دوران گذار از مرحله کودکی به بزرگسالی است و مانند همه دوران های گذار، با مشکلات و تعارض ها و بحران هایی همراه است. به علاوه امروزه تغییرات زیستی، فن آوری، اقتصادی و اجتماعی در زندگی نوجوانان روی داده که منجر به ایجاد نیازهای متفاوت مخصوص این گروه سنی شده است. برآورده شدن مناسب این نیازها به نوبه خود سازگاری سریعتر و بهتر او را با آن ها میسر می سازد. در کنار بحران و تحولی که نوجوان در این دوره سنی تجربه می کند، عدم برآورده شدن این نیازها به شیوه مناسب مشکلات افزون تری را می تواندایجاد نماید. از این لحاظ توجه به شناخت این نیازها قدم اساسی در کمک به نوجوان در گذراندن این دوران است. خانواده و در سطح گسترده تر اجتماع بخصوص نظام آموزش و پرورش باید با شیوه ها و برنامه ریزی های مناسب، بهداشت دوران نوجوانی را برای آنان فراهم آورده و زندگی و شخصیت سالم تری را برای او رقم بزنند.
عکس مرتبط با اقتصاد
از طرفی برنامه و محتوای کتاب درسی، یکی از عناصر مهم نظام آموزش و پرورش است و در تحقق اهداف آموزش و پرورش نقش اساسی دارد. از آن جا که نظام آموزش و پرورش ایران متمرکز و برنامه، کتاب و معلم، محورهای اساسی آموزش و یادگیری اند و با توجه به آن که در بسیاری از موارد، کتاب درسی تنها رسانه آموزشی است که در اختیار معلم قرار دارد و فرایند تدریس و یادگیری تنها با اتکا به محتوای برنامه درسی، مفاهیم و ارزش های مطرح شده در آن صورت می پذیرد و از سوی دیگر، انواع ارزشیابی های تحصیلی، امتحانات و گزینش های متعدد بر مبنای محتوای کتاب های درسی صورت می گیرد، نقش کتاب به منزله ی برنامه ی آموزش بسیار مهم تلقی شده، جای تعمق، بررسی و تتبع فراوان دارد. بازنگری، تجدیدنظر و اصلاح برنامه و محتوای کتاب های درسی، زمینه رشد و پیشرفت تحصیلی را فراهم می آورد. محتوای مطلوب کتاب های درسی می تواند دانش آموزان را به چالش فکری وادارد و از جمود فکری و ذهنی رها سازد و پاسخگوی نیازمندی های سبز فایل انسان ها باشد. بنابراین کتاب های درسی باید از محتوای غنی و مناسبی برخوردار باشند تا بتوانند موجب تغییرات مطلوب در فراگیران گردند ( ملکی، ۱۳۸۹ ). لازم است این تغییرات به منظور تامین نیازهای آنان صورت گیرد؛ یعنی در جهت ایجاد نوعی از شناخت ها، عواطف، نگرش ها، ارزش ها، علایق و توانایی ها و عادات مطلوبی باشد که یادگیرنده را در پاسخگویی به نیازها و حل مشکلات فردی و اجتماعی خود یاری بخشد و در مجموع به رشد ابعاد مختلف شخصیت وی بینجامد ( میرزابیگی، ۱۳۸۹ ).
تصویر درباره جامعه شناسی و علوم اجتماعی
با توجه به آنچه بیان شده است هدف از این پژوهش بررسی میزان انطباق محتوای کتاب روان شناسی سوم متوسطه با نیازهای مادی و معنوی دانش آموزان است.

 

 


بیان مسئله

سرمایه گذاری مادی و معنوی برای رشد سالم و تربیت صحیح کودکان و نوجوانان و جوانان، در واقع اساسی ترین و مهم ترین سرمایه گذاری خانوادگی، اجتماعی و مالی می باشد. این سرمایه گذاری از جنبه های مختلف انسانی، فرهنگی، اخلاقی، اجتماعی و اقتصادی حائز اهمیت می باشد. توجه به نوجوانان مستلزم تامین نیازهای زیستی، روانی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی آنان می باشد. کمک نهادهای اجتماعی شامل ایجاد تسهیلات لازم اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی در راستای اهداف فوق برای نوجوانان است ( احمدیان، ۱۳۸۸ ).
آموزش و پرورش در هر جامعه یکی از نهادهای تاثیر گذاری است که انتظار می رود به طور متوازن و متعادل به جنبه های مختلف وجودی انسان توجه داشته و زمینه ها و اسباب لازم را برای رشد همه جانبه ی دانش آموزان فراهم سازد. بنابراین در آموزش و پرورش امروزی نه تنها پیشرفت معلومات بلکه رشد شخصیت و سلامت روان دانش آموزان نیز ضروری به نظر می رسد ( رضایی، ۱۳۸۷ ).

 

موضوعات: بدون موضوع
[چهارشنبه 1400-01-25] [ 06:56:00 ق.ظ ]