تاثیر مولفه های برند سازی درایجاد اعتماد به برند- قسمت ۹- قسمت 2 | ... | |
شیوهی انجام دادن هر کار و یا طرز اجرای هر هدف و برنامه را «روش» مینامند. مسلم است که انجام دادن کار و اجرای هدف بر اساس اصول و قواعدی صورت میپذیرد، لذا کارهایی را که از روی عادت و بدون آگاهی و با پیروی از نظم و سیاق معینی انجام میدهیم نمیتوانیم روش دار بنامیم. انواع روشها را انسانها طراحی یا ابداع کردهاند و به کار میگیرند و لذا وجه مشخصهی روش این است که از آگاهی و درک انسان سرچشمه گرفته باشد. کاربرد مجموعه و یا ترکیبی از روشها برای رسیدن به اهداف بالاتر و پیچیدهتر را «روششناسی» گویند، مانند روش تحقیق دربارهی انسان و یا روش نظریهپردازی. درواقع پایهی هر علمی روش شناخت آن است و اعتبار و ارزش قوانین هر علمی به روششناختی مبتنی است که در آن علم به کار میرود… انتخاب روش تحقیق بستگی به هدفها و ماهیت موضوع تحقیق و امکانات اجرایی آن دارد. بنابراین هنگامی میتوان در موردبررسی و انجام یک تحقیق تصمیم گرفت که ماهیت، موضوع تحقیق، و نیز وسعت و دامنه آن مشخص باشد. بهعبارتدیگر، هدف از انتخاب روش تحقیق آن است که محقق روشن نماید چه روش و شیوهای او را دقیقتر، سریعتر و آسانتر در دستیابی به پاسخ پرسشهای تحقیق موردنظر یاری نماید. لذا در این فصل ابتدا روشهای جمع آوری اطلاعات اشاره میشود که در این تحقیق با بهره گرفتن از روش کتابخانهای و میدانی به جمع آوری اطلاعات اقدام شده است و در ادامه با کمک نرمافزار SPSS به تجزیه و تحلیل آن میپردازیم.
۳-۲- روش انجام پژوهش در این تحقیق به منظور دستیابی به مفاهیم پایه و مبانی نظری و تعاریف از روش کتابخانهای استفاده شد. بدین ترتیب که در این روش با مطالعه کتب، مقالات، رجوع به پایگاههای اطلاعات معتبر و اسناد مرتبط با مشتریان ثابت برندهای مورد بررسی اطلاعات نظری مورد لزوم جمع آوری گشت. همچنین جهت جمع آوری اطلاعات آماری از پرسشنامه استفاده شد. این مطالعه از نوع مطالعات موردی بوده و به لحاظ هدف کاربردی هست. روش کار بر پایه مطالعات اسنادی است که به شیوه توصیفی-تحلیلی موضوع را مورد بررسی قرار می دهد.
۳-۳- ابزار های گردآوری اطلاعات یکی از ضرورت های مهم هر مطالعه و تحقیق وجود اطلاعات قابل اتکاء و سرعت و سهولت دسترسی به آن می باشد. با داشتن این اطلاعات فرصتی برای محقق فراهم می شود که جریان مطالعه و تجزیه و تحلیل داده ها را برای ارزیابی اهداف و فرضیه های تحقیق پیگیری نماید همچنین محقق این امکان را به دست می آورد که با صرف حداقل هزینه و وقت به اهداف مورد نظر دست یابد.
روش کتابخانه ای اولین گام در راه دستیابی به اهداف تحقیق جمع آوری اطلاعات و در یافتن واقعیتها است و در مورد روش کتابخانه ای اینکه روش کتابخانه ای در تمام تحقیقات علمی مورد استفاده قرار میگیرد (حافظ نیا، ۱۳۸۹).
پرسشنامه پرسشنامه به عنوان یکی از متداولترین ابزار جمع آوری اطلاعات در تحقیقات پیمایشی، عبارت است از مجموعهای از پرسشهای هدفمدار که با بهرهگیری از مقیاسهای گوناگون، نظر، دیدگاه و بینش یک فرد پاسخگو را مورد سنجش قرار میدهد. پس از اینکه پرسشنامه مورد نظر تنظیم و افراد نمونه انتخابی نیز مشخص گردیدند سپس نسبت به توزیع پرسشنامه اقدام می شود. برای تنظیم سؤالات پرسشنامه از تعدادی از اساتید برجسته دانشگاه در این زمینه نظرخواهی می شود و پس از درنظر گرفتن مجموع نظرات آنها و پرسشنامه نهایی تنظیم و بین افراد نمونه توزیع می گردد. لذا در این پژوهش پرسشنامه به صورت محقق ساخته خواهد بود که از چهار بخش (بر طبق متغیرهای پژوهش)تشکیل شده است که به طور کلی ۲۵ سوال مطرح و مورد سنجش قرار می گیرد.
۳-۴- قلمرو پژوهش
قلمرو مکانی: قلمروی مکانی در این پژوهش این پژوهش مصرف کنندگان ۴ برند در سطح شهر تهران می باشد. قلمرو زمانی: این پژوهش در طی شش ماه از آذر ۹۳ شروع و در خرداد ۹۴ پایان می یابد. قلمرو موضوعی: قلمرو موضوعی این پژوهش تاثیر مولفه های برند سازی در ایجاد اعتماد به برند می باشد. ۳-۵- روش نمونه گیری و حجم نمونه باید توجه داشت که تعریف صحیح از جامعه دارای اهمیت زیادی است. به عبارتی تعریف جامعه باید چنان بیان شود که از نقطه نظر زمانی و مکانی همه واحدهای مورد مطالعه را در برگیرد و در ضمن با توجه به آن از شمول واحدهایی که نباید به مطالعه آنها پرداخته شود جلوگیری به عمل آید (حافظ نیا، ۱۳۸۹). لذاجامعه آماری در این پژوهش شامل تمام مشتریان برندهای معروف مورد بررسی شهر تهران می باشد.
۳-۵-۱- نمونه آماری جامعه آماری مورد بررسی در پژوهش حاضر کلبه شهروندان استفاده کننده از ۴ برند پوشاک(هاکوپیان ، گراد، البسکو و دنیس تریکو) در تهران میباشد. جامعه مورد بررسی از نوع جامعه نامحدود بوده و امکان دسترسی به تمامی افراد جامعه نیز مقدور نبود به همین دلیل برای تعیین حجم نمونه حداکثر خطای برآورد نسبت را ۰۵/۰ = e و با اطمینان ۹۵% درنظرگرفتیم .
۳-۵-۲- روش تعیین حجم نمونه در پژوهش حاضر برای تعیین حجم نمونه از فرمول زیر استفاده شد و تعداد نمونه بر طبق این فرمول برای جامعه نامحدود ۳۸۴ نفر برآورد گردید. در نتیجه ۳۸۴ پرسشنامه در میان شهروندان پخش گردید. در نهایت پس از جمع اوری پرسشنامه ها و کنار گذاشتن پرسشنامه های مخدوش تعداد ۳۳۳ پرسشنامه سالم مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
۳-۶-ابزار اندازه گیری یکی از اصلی ترین بخش های هر کار پژوهشی جمع آوری اطلاعات می باشد. چنانچه این کار به شکل منظم و صحیح صورت گیرد کار تجزیه و تحلیل و نتیجه گیری از داده ها با دقت و سرعت بیشتری انجام خواهد شد. برای جمع آوری اطلاعات در کارهای پژوهشی چهار روش عمده مورد استفاده قرار می گیرد که عبارتند از: استفاده از اسناد و مدارک موجود، مشاهده، مصاحبه و پرسشنامه.
[چهارشنبه 1400-01-25] [ 03:35:00 ب.ظ ]
لینک ثابت
|