۲
۲
جمع
۵۷
۲۳
۱۰
۱۵
۶
۶۷
۹
۳۵
۱۱۱
درصد
۵۱%
۳۰%
۱۳%
۶%
۶۰%
۸%
۳۲%
۱۰۰%
با توجه به دسترسی به مقالات، در این پژوهش از میان مطالعات فوق، در مجموع ۱۱۱ مقاله انتخاب شده و مورد بررسی قرار گرفته شده است. نوع رویکردهای بکار رفته در این مقالات و نوع سازمان مورد مطالعه به تفکیک سال مورد توجه قرار گرفته شده است. این موارد در جدول ۲-۷ خلاصه شده است.
این پژوهش رویکردهای به کار گرفته در مقالات بررسی شده را به چهار گروه مدلسازی، شبیهسازی، رویکرد مفهومی و مرور ادبیات تقسیم نموده است. شکل ۲-۸ سهم هر رویکرد را در مقالات بررسی شده نشان میدهد. حجم بالای مقالات منتشر شده در زمینه ارزیابی زنجیره تامین با بهره گرفتن از رویکردهای مدلسازی و شبیهسازی نشاندهنده اهمیت رویکردهای کمی در این زمینه میباشد.
شکل ۲-۸- درصد رویکردهای مختلف ارائه شده در مقالات بررسی شده
نمودار ۲-۹ نیز نشاندهنده میزان مقالات منتشر شده در زمینه ارزیابی زنجیره تامین در سازمانهای تولیدی و خدماتی میباشد. همانطوریکه ملاحظه می شود حجم مقالات در سازمانهای خدماتی بسیار کمتر از سازمانهای تولیدی میباشد. بنابراین میتوان گفت مطالعه زنجیره تامین در سازمانهای خدماتی در دوران طفولیت خود به سر میبرد و زمینه بسیار مناسبی برای مطالعه میباشد.
شکل ۲-۹- درصد نوع سازمان مورد مطالعه در مقالات بررسی شده
در برخی از این مقالات، ادبیات ارزیابی زنجیره تامین بررسی شده و در هر یک رویکردهای متفاوتی ارائه شده است. به عنوان مثال، والاس و چوی ادبیات ارزیابی زنجیره تامین را مرور نموده اند و در آن به بررسی نقش ساختارهای اطلاعاتی در عدم اطمینان زنجیره تامین پرداختهاند( والاس و چوی[۱۳۱]، ۲۰۰۹، ۲۷). تنگ[۱۳۲] و موسی نیز در مرور ادبیات خود مقالات منتشر شده در این زمینه را در سالهای ۱۹۹۵ تا ۲۰۰۹ مورد بررسی قرار دادهاند. در مقاله آنها سه نوع عدم قطعیت جریان مواد، جریان مالی و جریان اطلاعات مورد بررسی قرار گرفته و تکنیکهای کمی و کیفی در اینباره در مقالات مختلف مورد بررسی قرار گرفته است (تنگ، ۲۰۰۹، ۳۹). محققان دیگر مانند استنلی[۱۳۳] و کایاستا[۱۳۴] از دیدگاه مفهومی به ارزیابی زنجیره تامین پرداختهاند. محققان فوق، تحقیق خود را در سازمانهای خدماتی انجام دادهاند. استنلی به شناسایی عواملی کلیدی و موفقیت آمیز زنجیره تامین در سازمانهای خدماتی پرداخته است(استنلی، ۲۰۰۵، ۴۱). کایاستا نیز به شناسایی ساختارهای حاکم بر زنجیره های تامین خدمات و نقش آنها در ارزیابی زنجیره پرداخته است (کایاستا، ۲۰۰۶، ۲۵). بسیاری از محققان نیز از رویکردهای مدلسازی و شبیهسازی در طراحی و ارزیابی زنجیره تامین استفاده نموده اند. به عنوان مثال بارلاس و اکسوگان[۱۳۵]، تاثیر سیاستهای موجودی در ارزیابی عملکرد زنجیره را مورد توجه قرار دادهاند( بارلاس و اکسوگان، ۱۹۹۹، ۱۲۸). چای و همکاران با بهره گرفتن از الگوریتم ژنتیک دورگه به ارزیابی عملکرد زنجیرههای چند معیاره پرداختهاند(چای و همکاران، ۲۰۰۸، ۱۴۲).
پس از بررسی کمیت و ماهیت تحقیقات انجام شده در حوزه زنجیره تامین و ارزیابی آن، در بخش بعد به بررسی بیشتر تحقیقات انجام شده در این زمینه به ویژه با رویکردهای مدلسازی و شبیه سازی پرداخته می شود.
۲-۶-۱- پیشینه تحقیقات داخلی
در زمینه ارزیابی زنجیره تامین، پژوهشهای بسیاری در داخل کشور صورت گرفته است، اما تعداد محدودی از آنها به صورت مستقیم به موضوع این پژوهش مرتبط هستند که در اینجا سعی شده تا حد امکان به بررسی آنها پرداخته شود.
ماکویی و مددی(۱۳۸۲) در پژوهشی به تحلیل رفتارهای دینامیکی زنجیرههای تامین پرداختند. آنها از رویکرد پیچیدگی بر اساس تئوری اطلاعات و آنتروپی استفاده کردند و ضمن ارائه تعریف مختصری از انواع پیچیدگی و روابط ریاضی مربوط به آنها، در خصوص چگونگی انتقال پیچیدگی در طول زنجیره تامین بحث کردند و روشی جهت محاسبه این نوع پیچیدگی ارائه دادند. آنها دریافتند که کاربرد رویکرد پیچیدگی جهت تحقیق روی مشخصه عملکردی جریانهای اطلاعات و مواد در زنجیرههای تامین، از زمینه های بسیار جدید در تحلیل زنجیره ها است. این رویکرد، اطلاعات ارزشمندی را در خصوص رفتارهای دینامیک زنجیرههای تامین فراهم کرده و امکان مدیریت مناسب سازمانهای درون زنجیره را فراهم مینماید (ماکویی و مددی، ۱۳۸۲، ۵۲).
تیموری و هاشمی علیا(۱۳۸۷)، یک مدل شبیهسازی گسسته برای زنجیره تامین قطعات یدکی خودرو بر اساس متدولوژی پویاییهای سیستم ارائه کردند. زنجیره تامین مورد مطالعه آنها دو سطحی و شامل یک خردهفروش (تعمیرگاه مرکزی) و یک عمدهفروش (ایساکو) بود. بر این اساس یک مدل زنجیرهای به منظور توسعه سیاست سفارشدهی نقطه سفارش در دو سطح تعمیرگاه مرکزی و ایساکو شبیهسازی شده است. مدل ساختهشده، یک مدل ریاضی غیرخطی است که با شبیهسازی روی رایانه و با نرمافزار ونسیم تحلیل شده است. این مدل که به منظور تجزیه و تحلیل عملکرد سیستم توزیع قطعات یدکی خودرو توسعه داده شده، امکان پیشگویی بهبود عملکرد زنجیره را با اجرای سیاستهای رشد مهیا میسازد (تیموری و هاشمی علیا، ۱۳۸۷، ۱۹۹).
شفیعا و همکاران(۱۳۸۸) بیان نمودند که از جمله عوامل مهم ایجاد کننده مزیت رقابتی در کسب وکار و تولید، استفاده از منابع مشترک میباشد. در این رویکرد از طریق راهبرد سکوی مشترک، امکان تولید طیف وسیعی از محصولات، توام با حداقل تنوع در عوامل تولید فراهم میگردد. این در حالی است که عمده کارخانجات و صنایع تولیدی در یک نظام مبتنی بر شبکه، تلاش می کنند زمینه ایجاد ارزش را از مرحله تامین منابع، تحویل محصول به مشتری در کوتاهترین زمان، برنامه ریزی و مدیریت نمایند. از جمله مصادیق این راهبرد در طول زنجیره تامین مشترکسازی مولفههای محصول است. بر این اساس آنها مقالهای با نام اندازه گیری میزان صرفهجوییهای زمانی حاصل از مشترکسازی مولفهها در زنجیره تامین ارائه کردند و در آن مدلی ریاضی طراحی نمودند. در این مقاله ضمن تصمیمسازی در خصوص انتخاب بهترین ترکیب مولفههای قابل اشتراک در محصولات، اثر زمانی راهبرد مشترکسازی و میزان صرفه جوییهای ناشی از آن به عنوان یکی ازمعیارهای کلیدی عملکردی در زنجیره تامین مورد ارزیابی قرار گرفته است (شفیعا و همکاران، ۱۳۸۸، ۴۵).
نخعی و ساعی(۱۳۸۸) تاثیر الکترونیکی کردن یک زنجیره تامین بین المللی شامل فرستنده کالا، گمرک و توزیعکننده داخلی و خردهفروش بر سطح رضایتمندی مشتری را شبیهسازی کردند و مورد بررسی قرار دادند. در این بررسی سه پارامتر به عنوان سطح رضایتمندی مشتری در نظر گرفته شد که عبارت بودند از سطح موجودی زنجیره، سطح سرویسدهی و اثر شلاقی[۱۳۶]. در این زنجیره تامین بین المللی، گمرک به عنوان یک گلوگاه در نظر گرفته شده که سبب تاخیر زمانی رساندن کالا از فرستنده به توزیعکننده می شود. الکترونیکی کردن گمرک می تواند از زوایای مختلفی مانند مانیفست الکترونیکی و… مورد بررسی قرار گیرد. بدین منظور، روزتانت[۱۳۷] به عنوان یک مدل جدید، در زمینه الکترونیکی کردن فرآیندهای تجاری در زنجیره تامین معرفی شده و سپس برای اندازه گیری تاثیر الکترونیکی کردن زنجیره تامین بین المللی با بهره گرفتن از روزتانت از تکنیک شبیهسازی با بهره گرفتن از نرمافزار اوسیم[۱۳۸] استفاده شده است. نتایج حاصل از شبیهسازی نشان میدهد که الکترونیکی کردن زنجیره تاثیر محسوسی بر افزایش سطح رضایتمندی مشتری در زنجیرههای بین المللی می گذارد (نخعی و ساعی، ۱۳۸۸، ۱۸۵).
کاظمی و ماکویی(۱۳۸۸) به تدوین استراتژی زنجیره تامین صنعت فولاد ایران با بهره گرفتن از تحلیل پویایی سیستمها پرداختند. آنها ساختار ظرفیتسازی، تولید فولاد خام و محصولات نهایی، سود حاصل از فروش، صادرات و تقاضای فولاد را مدلسازی کرده و در چارچوب تفکر سیستمی و با بهره گرفتن از ابزارهای سیستم داینامیک و نرم افزار ونسیم آن را شبیهسازی و اجرا کردند. آنها ابتدا متغیرهای اصلی را شناسایی کرده و روابط بین آنها را در قالب حلقههای علّی بیان کردند. سپس با طراحی مدل اصلی و در قالب نمودار انباشت جریان آن را تکمیل و به شبیهسازی رفتار متغیرهای کلیدی پرداختند. در نهایت در این مدل سناریوهای پیشنهادی و روند رفتار متغیرها ارائه شده است( کاظمی و ماکویی، ۱۳۸۸، ۳۲۷).
کیانی و پورفخرایی(۲۰۱۰) در جدیدترین پژوهشها در زمینه کاربرد مدلسازی و شبیهسازی پویاییهای سیستم، یک مدل پویایی سیستم برای ارزیابی زنجیره تامین تولید و مصرف انرژی در ایران در بخشهای نفت و گاز ارائه کردند که مدل پیشنهادی آنها شامل فاکتورهای مختلف اقتصادی و انرژی میگردد. در این تحقیق بیشتر به بخشهای بالادستی زنجیره شامل تولید و توزیع توجه شده است. بنابراین هدف از آن، شناخت و تحلیل عدمقطعیتهای موجود در این بخشها مانند هزینه تولید و تقاضا میباشد. آنها توانستند تحت سناریوهای گوناگون به ارزیابی سیاستهای تولیدی و مصرف انرژی در ایران بپردازند (کیانی و پورفخرایی، ۲۰۱۰، ۱۵۶).
۲-۶-۲- پیشینه تحقیقات خارجی
در زمینه ارزیابی زنجیره تامین سازمانهای خدماتی همانطوریکه قبلا نیز به ان اشاره شد تاکنون مطالعات بسیار محدودی چه در داخل و چه در خارج از کشور انجام شده است. با توجه به این مسئله در زیر به برخی از این مطالعات اشاره شده است:
سیوارم[۱۳۹](۲۰۰۴) در مقالهای تحت عنوان « مدیریت زنجیره تامین در خدمات بانکی » به مدلسازی زنجیره تامین در صنعت بانکداری پرداخته است. در این تحقیق عمدتاً به دو نوع خدمت بانکی توجه شده است: خدمات حرفه ای و خدمات فروشگاهی. در نهایت این مقاله نتیجه گیری می کند که بانکها در زنجیرههای تامین سایر سازمانها نیز نقش اساسی دارند و بیشتر در پایان زنجیرههای تامین فیزیکی واقع میشوند. یعنی در جایی که عرضهکنندگان میخواهند در کمترین زمان و با اطمینان به پول خود برسند و خریداران تمایل دارند از وصول به موقع کالاها اطمینان حاصل کنند. بنابراین نقش بانکها در مدیریت جریانات نقدینگی بین این گروه ها اساسی میباشد (سیوارم، ۲۰۰۴، ۳).
یولی[۱۴۰](۲۰۰۴) “استراتژی موقعیتی زنجیره تامین برای یکپارچه سازی، ارزیابی شبیهسازی و بهینهسازی” را مورد مطالعه قرار دادند. آنها در مقاله خود به معرفی، تحلیل و طبقه بندی زنجیره تامین جهانی پرداختند. آنها پویاییهای زنجیره تامین و تاثیرات آن بر استراتژی های مختلف را بررسی کردند. همچنین یک دیدگاه یکپارچه برای زنجیره تامین سازمانهای جهانی ارائه کردند و بیان کردند که بوسیله استراتژی های یکپارچه، کارخانهها میتوانند به ارزشهای تجاری خود بصورت بهینه، در شرایطی که زنجیره تامین آنها تحت پویایی بالایی نیز باشد، دست یابند (یولی، ۲۰۰۴، ۱۸۶).
موضوعات: بدون موضوع
[پنجشنبه 1400-07-29] [ 02:41:00 ب.ظ ]