۳-۵ ابزار جمع آوری داده ها ۳۹
۳-۶ شیوه اجرای تست ویسناپو و همکاران ۴۰
۳ـ۶ـ۱ شیوه استفاده از دینامو متر ۴۳
۳ـ۶ـ۲ شیوه استفاده از متر ۴۳
۳-۷ روش جمع آوری دادهها و مراحل انجام کار ۴۳
۳-۸ روش تجزیه و تحلیل آماری ۴۴
فصل چهارم تجزیه و تحلیل یافتهها ۴۵
۴ـ۱ مقدمه ۴۶
۴ـ۲ آزمون فرضیات پژوهش ۴۸
۱ـ قطر مچ و محیط ساعد بر قدرت دست تاثیر دارد ۴۸
۲ـ گستردگی انگشتان بر قدرت دست تاثیر دارد ۴۹
۳ـ طول دست بر قدرت دست تاثیر دارد ۵۰
۴- طول انگشتان بر قدرت دست تاثیر دارد ۵۱
۵-پارامترهای محیطی انگشتان بر قدرت دست تاثیر دارد ۵۲
۶ـ اندازه دست هندبالیستها بزرگتر از والیبالیستها است ۵۳
۷ـ قدرت دست والیبالیستها بزرگتر از هندبالیستها است ۵۴
۸- با افزایش سن، قدرت دست تغییر میکند ۵۵
۴ـ۳ رگرسیون چند متغیره گام به گام (Stepwise) برای تجزیه و تحلیل متغیرهای مدل در گروه والیبالیستها ۵۷
۴ـ۴ رگرسیون چند متغیره گام به گام(Stepwise) برای تجزیه و تحلیل متغیرهای مدل در گروه هندبالیستها ۵۹
فصل پنجم نتیجهگیری ۶۲
۵ـ۱ مقدمه ۶۳
۵ـ۲ خلاصه پژوهش ۶۳
۵-۴ پیشنهادها ۷۰
۵-۴-۱پیشنهادات برخاسته از پژوهش ۷۰
۵-۴-۲ پیشنهادات پژوهشی ۷۰
منابع ۷۱
فهرست جداول
جدول ۴ـ۱ آمار توصیفی متغیرهای پژوهش ۴۷
جدول ۴ـ۲ آزمون همبستگی پیرسون ۴۸
جدول ۴ـ۳ آزمون همبستگی پیرسون ۴۹
جدول ۴ـ۴ آزمون همبستگی پیرسون ۵۰
جدول ۴ـ۵ آزمون همبستگی پیرسون ۵۱
جدول ۴ـ۶ آزمون همبستگی پیرسون ۵۲
جدول ۴ـ۷ آزمون t مستقل ۵۳
جدول ۴ـ۸ آزمون t مستقل ۵۴
جدول ۴ـ۹ آزمون همبستگی پیرسون ۵۵
جدول ۴ـ۹ آزمون کفایت رگرسیون چند متغیره ۵۷
جدول ۴ـ۱۰ آزمون معنیداری ضرایب رگرسیون ۵۷
جدول ۴ـ۱۱ ضریب همبستگی و ضریب تعیین ۵۷
جدول ۴ـ۱۲ متغیرهای خارج شده از مدل در گروه والیبالیستها ۵۸
جدول ۴ـ۱۳ آزمون کفایت رگرسیون چند متغیره ۵۹
جدول ۴ـ۱۴ آزمون معنیداری ضرایب رگرسیون ۵۹
جدول ۴ـ۱۵ ضریب همبستگی و ضریب تعیین ۵۹
جدول ۴ـ۱۶ متغیرهای خارج شده از مدل در گروه هندبالیستها ۶۰
فهرست تصاویر
شکل ۳ـ۱ گستردگی انگشتان ۴۰
شکل ۳ـ۲ طول انگشتان ۴۱
شکل ۳ـ۳ پارامترهای محیطی انگشتان ۴۲
فهرست نمودار
نمودار ۴ـ۱ پراکنش دو متغیر سن و قدرت دست ۵۶
برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت fotka.ir مراجعه نمایید.
چکیده
در حال حاضر برنامههای جامع استعدادیابی در کشورهای صاحب نام در ورزش قهرمانی اصولا بر اساس معیارهای بسیاری است. که یکی از این معیارها مربوط به شاخصهای آنتروپومتری است. این امر به ویژه در برخی رشتههای ورزشی مانند هندبال، والیبال و بسکتبال که ابعاد بدنی میتواند نقش تعیین کنندهای در اجرای مطلوب داشته باشد حائز اهمیت است. ویژگیهای آنتروپومتریک دست مانند اندازه، شکل و ساختار، روی قدرت دست موثر است. هدف از این پژوهش بررسی و مقایسه تاثیر ابعاد آنتروپومتریک دست برتر در قدرت دست هندبالیستها و والیبالیستهای دختر نوجوان شهر دامغان است. تا از این طریق و با کمک دیگر عوامل فیزیولوژیک و آنتروپومتریک و روانی بتوان به هدایت دانشآموزان در رشتهای که امکان موفقیت بیشتری دارند بپردازیم.
روش شناسی: این پژوهش توصیفی-همبستگی و از نوع تحقیقات کاربردی است. آزمودنیهای مطالعه شامل دختران دانشآموز والیبالیست و هندبالیست شهر دامغان با حداقل دو سال سابقه بازی و شرکت در مسابقات شهرستانی هستند که تعداد ۳۰ نفر با رده سنی ۱۳تا ۱۶ سال به صورت تصادفی به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. سپس ویژگیهای آنتروپومتریک مورد نیاز برای تحقیق شامل محیط ساعد، قطر مچ، طول انگشتان، پارامترهای محیطی انگشتان، گستردگی انگشتان و قدرت دست برتر ارزیابی شد.
یافته ها: از بین متغیرهای اندازهگیری شده فاصله بین انگشت شست تا حلقه در هندبالیستها با قدرت دست در آنها ارتباط معنیداری داشت. همچنین پارامترهای محیطی P3-P4-P5 در والیبالیستها با قدرت دست در آنها ارتباط معنیداری دارد. همچنین دادهها نشان میدهد اگر سطح معنیداری برابر۱/۰ باشد میتوان نتیجه گرفت اندازه دست هند بالیستها بزرگتر از والیبالیستها است همچنین قدرت دست هندبالیستها بیشتر از والیبالیستها است.
بحث و نتیجه گیری: مهمترین نتیجه حاصل از این تحقیق بیان میکند که در والیبالیستهای دختر نوجوان پارامترهای محیطی و در هندبالیستها فاکتوری از گستردگی انگشتان در حداکثر قدرت دست موثر است. و در رابطه با دیگر فاکتورهای آنتروپومتریکی اندازهگیری شده رابطه معنیداری یافت نشد. از این یافتهها میتوان نتیجه گرفت که تاثیر ابعاد آنتروپومتریک دست در قدرت آن با توجه به نوع رشته ورزشی متفاوت است.
واژههای کلیدی: ویژگی آنتروپومتریک، والیبال، هندبال، قدرت دست، دختران نوجوان
فصل اول
کلیات پژوهش
۱-۱ مقدمه
مفهوم ورزش و تربیت بدنی پدیدههای زیستی – روانی و اجتماعی است که در چارچوب هنجارهای فرهنگی و اجتماعی عمل میکند. از نقطه نظر فرهنگی حرکت لازمه ورزش است اما برای شناخت کل آن کافی نیست. حرکت و مهارتهای حرکتی پدیدههایی زیستی هستند که در انسان و حیوان مشترک است ولی ورزش یک پدیده فرهنگی است که یکی از وجوه ضرورت مهندسی فرهنگی ورزش و تربیت بدنی در ایران و فصل ممیز انسان از موجودات دیگر است (آقاپور، ۱۳۹۱). به طور جداگانه مورد بررسی قرار گیرد. فرایند استعدادیابی رویکردی برای کشف استعداد ورزشی به منظور شرکت در برنامههای تمرینی سازمان یافته و تخصصی و در نهایت هدایت و معرّفی نخبههای ورزشی به سوی باشگاهها و فدراسیونها برای ارتقای قابلیتها و مهارتهای تخصصی میباشد. (ابراهیم، ۱۳۸۳)
تصویر درباره جامعه شناسی و علوم اجتماعی
همه میتوانند آواز خواندن، نقاشی کردن و نواختن یک ساز را بیاموزند؛ اما افراد کمی به سطوح بالای مهارت و چیرگی میرسند. بنابراین در ورزش به عنوان یک هنر، کشف افراد با استعداد و انتخاب آنها در سنین پایین و سپس هدایت، کنترل و ارزیابی آنها در رسیدن به بالاترین سطح مهارتی اهمیت زیادی دارد (بلوچی، ۱۳۸۹). قدرت فشردن دست یکی از معیارهای مهم سلامت عمومی است. همچنین به عنوان یکی از قابل اعتمادترین روشها برای برآورد قدرت عمومی در نظر گرفته میشود و میتواند ارزیابی سریعی از قدرت بالاتنه (اندام فوقانی) ورزشکاران فراهم کند (Hager et al, 2002). بسیاری از رشتهها و زمینههای متنوع ورزشی مانند کشتی، بدمینتون، فوتبال، تنیس، بسکتبال، هندبال و … که دستها و انگشتان بیشترین درگیری را دارند به سطح پایدار و ثابتی از قدرت فشردن دست برای به حداکثر رساندن کنترل و عملکرد و همچنین کاهش احتمال ناشی از آسیبهای مختلف نیازمند هستند.
قدرت فشردن دست و اندازهگیری ابعاد دست، پارامترهای آنتروپومتریکی ضروری برای پرتاب کردن، نگهداشتن و فشردن یک شی هستند. در عین حال تعیین کننده عملکرد در ورزشهاییاند که در آنها دستها و انگشتان ابزار اصلی هستند. همچنین ارزیابی آن برای مربیان جهت انتخاب بازیکنان جوان، تشخیص آمادگی سطوح رقابتهای مختلف و انجام ورزشهای مختلف ضروری است بالا بردن توانایی و قابلیتهای افراد به ویژه در زمینه عملکرد دست، از وظایف مهم مربی به شمار میرود. از آنجایی که عملکرد دست و کیفیت اعمال آن بستگی زیادی به قدرت دست دارد از این رو شناخت عوامل موثر بر قدرت آن از اهمیت بسیاری برخوردار است.
با توجه به این که ارزیابی قدرت برای مربیان ضروری است و با بهره گرفتن از آن می توانند به بررسی میزان آمادگی و ضعف عضلانی، اندازهگیری اثرات تمرین و کنترل پیشرفت ورزشکاران بپردازند و همچنین از آنجا که ویژگیهای آنتروپومتریکی مختلف، ترکیب بدن و قدرت فشردن دست، متغیرهاییاند که در برخی از ورزشها برای ارزیابی اثرات تمرین و فراهم کردن اطلاعات برای مربیان جهت انتخاب بازیکنان جوان، برای تشخیص آمادگی سطوح رضابتهای مختلف و انجام ورزشهای مختلف مورد بررسی و آزمایش قرار میگیرند لذا شناخت ویژگیهایی که بر قدرت فشردن دست تاثیرگذار هستند را ـ به ویژه در ورزشکاران ـ پررنگتر می کند. (افشارنژاد و همکاران، ۱۳۹۰)
۱ـ۲ بیان مسئله
استعداد[۱] در فرهنگ لغت به معنای توانایی ویژه و طبیعی و ظرفیت دستیابی به موفقیت تعریف شده است. با بهره گیری از این تعریف، استعداد یابی ورزشی را میتوان شناسایی پتانسیلهای بالقوه ویژگیهای انسانی که تحت تأثیر عوامل مختلف ژنتیکی، جسمانی و رفتاری قرار دارد، معرفی کرد. بدیهی است استعداد یابی به معیارهای ویژهای نیاز دارد. این معیارها از این جهت ضرورت دارند که فرد توانا را از ناتوان متمایز میکند. و آنهایی که مناسب یک رشته ورزشی بوده به این ورزش روی میآورند و افرادی که به معیارهای لازم دست نیابند در جهت دیگر هدایت میشوند. (صادقی، ۱۳۹۱) شاخصهای آمادگی حرکتی عبارتند از: سرعت،[۲] توان،[۳] تعادل،[۴] سرعت عمل و عکسالعمل[۵] و هماهنگی عصبی-عضلانی.[۶] شاخصههای آمادگی جسمانی[۷] عبارتند از استقامت قلبی تنفسی،[۸] قدرت عضلانی،[۹] استقامت عضلانی،[۱۰] انعطافپذیری[۱۱] و ترکیب بدن.[۱۲]
ویژگیهای آنتروپومتریکی، مانند توده بدنی، قد، قد نشسته، فاصله دو دست، ضخامت یا عمق سینه، دور سرو دور سینه از جمله متغیرهای مورد نظر در سنجش و اندازهگیری صفات و ویژگیهای بدنی هستند. درک روشن از ارتباط بین ویژگیهای ساختاری بدن و عملکردها، میتواند هم در شناسایی استعدادهای ورزشی و هم در روند آماده سازی ورزشکاران کمک کننده باشد. (آقا علینژاد، رجبی، ۱۳۹۱) شناخت ویژگیهای آنتروپومتریک و فیزیولوژیک برای هر رشته ورزشی بسیار مهم است و در واقع تعیین کننده قابلیتهای عملکردی ورزشکار در رشته مورد نظر میباشد. آگاهی از این خصوصیات برای مقایسه یک ورزشکار با نتایج قبلی خودش و برای مقایسه با دیگر ورزشکاران و همچنین برای شناخت ضعفها و برطرف کردن آن ها و سرانجام تصمیمگیری برای طراحی صحیح برنامههای تمرینی، ضروری است. (Abdossaleh et al, 2008)
هندبال که ورزشی پرتحرک و در ردیف ورزشهای خشن معرفی شده در مدت یکساعت و یا حتی بیشتر بازی میشود و از مجموعهای از مهارتها و حرکات مثل دویدن- راه رفتن- پریدن – توقف کردن – عقب و جلو رفتن – پرتاب کردن و برخوردهای فیزیکی در دفاع و حمله… تشکیل شده است. (آقاعلینژاد، ۱۳۸۶).
ورزش والیبال یکی از پر طرفدارترین ورزشهای جهان و پر افتخارترین ورزش گروهی ایران است. و پس از فوتبال از نظر تعداد بازیکن و علاقمندان و بینندگان دومین ورزش محبوب جهان به حساب میآید. این رشته ورزشی از ورزشهای اینتروال با شدت تناوبی است که از تمرینات پلیومتریک در آن بسیار سود میبرند (Mario et al, 2006). و با توجه به اطلاعات کسب شده و موارد مشاهده شده از موفقیت و یا عدم موفقیت برخی از بازیکنان این سئوال در ذهن ایجاد میشود که چرا در شرایط مساوی تمرینی برخی از بازیکنان پیشرفت بسیار خوبی دارند و برخی هیچ موفقیتی کسب نمیکنند؟ و اینکه چه عاملی میتواند در ایجاد این تفاوت مهم باشد؟ برای تشویق و هدایت افراد برای شرکت در تمرینات ورزشی باید به چه مواردی دقت کرد که بتوان پیشگویی صحیحی از موفقیت آنها در آینده داشت؟
موضوعات: بدون موضوع
[سه شنبه 1400-01-24] [ 11:16:00 ب.ظ ]