ضریب آلفا برای مجموعه گویه های کنترل اجتماعی
تصویر درباره جامعه شناسی و علوم اجتماعی
جهت دانلود متن کامل این پایان نامه به سایت abisho.ir مراجعه نمایید.

 

۸۲۱/۰

 

 

ضریب آلفا برای مجموعه گویه های پایگاه اقتصادی اجتماعی
عکس مرتبط با اقتصاد

 

۷۰۵/۰

 

 

ضریب آلفا برای مجموعه گویه های هم­نشینی افتراقی

 

۸۴۰/۰

 

چناچه ارقام مندرج در جدول فوق نشان می­دهد، نتیجه برآورد پایایی معرف­های متغیر فشار اجتماعی، کنترل اجتماعی و هم­نشینی افتراقی و پایگاه اقتصادی اجتماعی بیانگر آن است که مقدار ضریب آلفا در سطح مطلوبی است بنابراین گویه ­های این متغیرها از پایایی لازم برخوردار است.
۳-۷ روش تجزیه و تحلیل داده ها
در این پژوهش هم از آمار توصیفی و هم از آمار استنباطی برای آزمون روابط بین متغیرها استفاده شده است. برای توصیف داده ­ها از جداول تک بعدی که دربرگیرنده هم فراوانی و هم درصد است در قسمت آمار استنباطی از آزمون Tدو نمونه مستقل استفاده شده است.
۸-۳تعریف نظری و عملیاتی متغیرها
در این جا ابتدا متغیر وابسته بزهکاری را تعریف می­کنیم، سپس به بررسی متغیرهای مستقل اعم از احساس فشاراجتماعی ، احساس کنترل اجتماعی و معاشرت با افراد بزهکار می­پردازیم و در نهایت متغیرهای زمینه­ای را مطرح می­کنیم.
الف ) متغیر وابسته
متغیر وابسته، معلول فرضی است که الزاما با تغییرات متغیر مستقل، تغییر می­ کند. به عبارت دیگر، متغیر وابسته متغیری است که در آن هیچ ­گونه دستکاری صورت نمی­گیرد و در واقع، به عنوان نتیجه و پیامد تغییرات ایجاد شده در متغیر مستقل است ( ازکیا و دربان آستانه، ۱۳۸۹، ۱۹۹).
متغیر وابسته در این پژوهش بزهکاری نوجوانان شهر سنندج است.
الف: تعریف نظری
بزهکاری: بزهکاری طیفی از رفتار است که هم به تخلف از قانون و هم به تخلف از هنجارهای اجتماعی و فرهنگی بدون قانون شکنی رسمی اطلاق می­ شود( احمدی، ۱۳۷۸ : ۱۳) و به اعمالی اشاره دارد که منع قانونی دارند( طالبان ۱۳۸۳ : ۱۵).
به عبارت دیگر هر گونه اقدام به عملی که برخلاف موازین، مقررات، قوانین و معیارهای ارزشی فرهنگی یک جامعه باشد و توسط افراد ۱۸ – ۱۲ سال صورت گیرد.
بر این اساس بزهکار کسی است که متهم به ارتکاب اعمال ضداجتماعی و یا قانون شکنی است ولی به علت آنکه به سن قانونی ۱۸ سال نرسیده است مانند یک مجرم بزرگسال مجازات نمی­گردد. به مفهوم دیگر کسی است که مرتکب عملی گردد که قانون و یا شرع ارتکاب آنرا منع کرده است و یا ترک عملی که آنرا واجب و لازم دانسته است ( شامبیاتی، ۱۳۷۹: ۲۳)
ب ـ تعرف عملیاتی:
بر اساس تعریف بزهکاری ، تمام افرادی که در شمول تعریف مذکور قرار گیرند، بزهکار می­باشند. در این تحقیق نوجوانانی که در زمان انجام پژوهش در کانون اصلاح و تربیت شهر شهر سنندج نگهداری می­شوند، بزهکارند و دانش ­آموزان مدارس که مشمول تعریف فوق نیستند، غیربزهکارند و این نوع تعریف از ماهیت مقایسه­ ای بودن تحقیق حاضر ناشی می­گردد. بنابراین، جهت مقایسه با دو دسته نوجوان روبه­رو هستیم : بزهکار و غیربزهکار که این دو گروه به لحاظ متغیرهای مستقل پژوهش و تعیین معنادار بودن تفاوت با یکدیگر مقایسه خواهند شد.
برای مشخص شدن « نوع» جرم یا بزه و « مدت اشتغال به ارتکاب جرم » و « دفعات ورود به کانون اصلاح و تربیت» و « میزان محکومیت» نیز سوالهای ذیل طراحی شده است:

 

 

شما را به خاطر چه جرمی به کانون اصلاح و تربیت آورد­ه­اند؟

چه مدت به انجام این جرم اشتغال داشته­اید؟

دفعه چندم است که شما را به کانون آورده­اند؟

مدت محکومیت شما چقدر بوده یا چقدر است؟

متغیرهای مستقل
متغیر مستقل، متغیری است که تغییرات و تفاوت­هایش با تغییرات و تفاوت­های متغیر وابسته به شیوه­ای قانونمند پیوند دارد. بنابراین مشاهدات متغیر مستقل پایه و مبنایی برای پیش ­بینی متغیر وابسته می­باشد. متغیر مستقل، متغیری است که آزمایشات دستکاری می­ شود و گاهی اوقات متغیر آزمایشی پیشنهاد کننده و یا علی خوانده می­ شود( ازکیا و دربان­آستانه، ۱۳۸۹: ۱۹۹)
این پژوهش سه متغیر مستقل احساس فشار، احساس کنترل اجتماعی و معاشرت با اطرافیان بزهکار دارد و درصدد است تا تغییرات هر یک از آن­ها را بر متغیر وابسته بزهکاری مورد ارزیابی قرار دهد.

 

 

احساس فشار اجتماعی

تعریف نظری : طبق نظر اگنیو فشار اجتماعی عبارت است از پیامدهایی که در اثر روابط اجتماعی منفی در طول دوران اجتماعی شدن در فرد به وجود می آید که موجد هیجان های منفی در شخص می باشد که این امر فرد را به سوی بزهکاری می کشاند (ممتاز ۷۷:۱۳۸۱). به نظر اگنیو بزهکاری یکی از راه های چیره شدن بر فشار ناشی از هیجانهای منفی و در واقع به نوعی کنترل آن است و فرد با رفتار انحرافی در واقع واکنشی سازشی نسبت به مشکلات شخصی خود نشان می دهد. فقدان فرصت همراه با میل به موفقیت باعث ایجاد فشار می گردد. اگنیو فشارهای اجتماعی را به سه نوع تقسیم کرده که هر کدام به نوعی به روابط منفی فرد با دیگران منجر می­ شود:
فشار نوع اول : باعث شکست فرد در رسیدن به اهداف ارزشمند و مهم می­ شود.
فشار نوع دوم : فشار زمانی که محرک­های ارزشمند فرد از بین بروند.
فشار نوع سوم: زمانی که دیگران محرک­های منفی یا نفرت آور ارائه کنند و یا به وی تحمیل شود. ( اگنیو ، ۱۹۹۸ : ۶۰)
تعریف عملیاتی :همانطور که در تعریف نظری اشاره شده مفهو­م فشار به سه الگوی متمایز تفکیک شده است. اگنیو با تفکیک مفهومی بین انواع اصلی فشار، و برشمردن نمونه­های عینی از انواع اصلی فشار در واقع ملاک­های را برای سنجش فشار ارائه داده است. و پژوهشگر در نظر دارد بعضی از مصایق مهم انواع فشار که احتمال داده می­ شود با متغیر وابسته رابطه قوی-تری داشته باشد را انتخاب و رابطه آن را با بزهکاری یررسی نمایید. برای سنجش عملی این متغیر از گویه ­های زیر استفاده شده است که پاسخگویان نظرات خود را پیرامون گویه ­ها از خیلی کم تا خیلی زیاد مشخص می­ کنند.
در آینده چقدر امکان دست یابی به شغل مناسب رو دارید
چقدر امکان دارد که درآینده تحصیلات عالی داشته باشید
شانس شما برای دست یابی موقعیت اجتماعی مناسب در آینده
در سالهای اخیر یکی از اعضای خانوادم به بیماری صعب العلاجی مبتلا شد
در سالهای اخیر به مشکلات مالی زیادی برخوردیم
در سالهای اخیر با چند نفر از دوستان صمیمیم رابطم بهم خورد
مشاجره و دعوا در بین اعضای خانواده من وجود دارد.
در مواردی مورد تبیه بدنی اعضاء خانواده قرار می­گیرم
در مواردی اعضاء خانواده به من فحش یا ناسزاء می­گویند
به دلیل برخوردهای خانواده قصد فرار ازمنزل داشتم
اگر درسی را یاد نمی­گرفتم توسط معلم تنبیه یا سرزنش می­شدم
معلمان در برابر دیگران مرا ریشخند و مسخره می­ کنند
من در بین دوستانم مورد تمسخر قرار می­گیرم
اگر هم دوستام کنارم باشند احساس تنهایی میکنم
خرید وفروش مواد را در محله سکونتمان مشاهده کردم
بارها نزاع ودرگیری را در محله سکونتمان مشاهده کردم
شیوه امتیاز دهی به این صورت است که به گزینه بسیار زیاد «۵»، به گزینه زیاد امتیاز«۴»، به گزینه تاحدودی امتیاز«۳»، به گزینه کم امتیاز «۲» و به گزینه بسیارکم امتیاز«۱» تعلق می گیرد.
و این متغیر « فشاراجتماعی » در سه سطح ترتیبی بررسی می شود و از سه ارزش پایین، متوسط و بالا برخوردار است.

 

 

 

 

موضوعات: بدون موضوع
[چهارشنبه 1400-01-25] [ 02:36:00 ب.ظ ]