Fahm

 

۲۱ تا ۲۴

 

فهم متقابل

 

 

 

Taahod

 

۲۵ تا ۲۸

 

تعهد

 

 

 

۳-۵-۱-۳) تعیین روایی پرسشنامه
روایی به معنی صحیح و درست بودن است (خاکی، ۱۳۷۸). برای اندازه گیری روایی پرسشنامه روش های مختلفی وجود دارد. اهمیت روایی از آن جهت است که اندازه گیری نامناسب و نا کافی می تواند هر پژوهش علمی را بی ارزش و ناروا سازد.
پایان نامه - مقاله - پروژه
روایی مورد نظر این تحقیق روایی محتوا می باشد. اعتبار محتوا نوعی اعتبار است که برای بررسی اجزای تشکیل دهنده یک ابزار اندازه گیری به کار برده می شود. اعتبار محتوایی یک آزمون معمولا توسط افراد متخصص در موضوع مورد مطالعه تعیین می شود (سرمد و همکاران، ۱۳۸۴). اعتبار محتوایی این پرسشنامه با نظر خواهی از استاد راهنما و مشاور و متخصصین آشنا به موضوع مورد بررسی و تایید قرار گرفت.
فصل پنجم
نتیجه گیری و پیشنهادات
از سوی دیگر روایی سازه نیز به وسیله آزمون تحلیل عاملی تاییدی آزمون شده است که نتایج آزمون، روایی سازه را تایید کرد.
۳-۵-۱-۴) پایایی پرسشنامه
پایایی که از آن به ابزار اعتبار، دقت و اعتمادپذیری تعبیر می شود، عبارتست از اینکه اگر وسیله اندازه گیری که برای سنجش متغیر و صفتی ساخته شد در شرایط مشابه در زمان یا مکان دیگر مورد استفاده قرار می گیرد، نتایج مشابهی از آن حاصل شود (حافظ نیا، ۱۳۸۲). به منظور تایین قابلیت اعتماد ابزار اندازه گیری نیز روش های مختلف و متعددی وجود دارد که یکی از آنها شنجش سازگاری درونی آن است (سرمد و همکاران، ۱۳۸۴). یکی از پرکاربردترین ابزار اندازه گیری برای سنجش سازگاری درونی که در اغلب تحقیقات مورد استفاده قرار می گیرد ضریب آلفای کرونباخ ست. در این تحقیق ضریب آلفای کرونباخ که از طریق نرم افزار Spss محاسبه شد، عدد ۹۱۱/۰ حاصل شد که بیانگر قابلیت اعتماد بالای پرسشنامه بود. و با عنایت به اینکه ضریب پایایی لازم ۷/۰ توصیه شده است، بنابراین می توان نتیجه گرفت که پرسشنامه از پایایی مناسبی برخوردار است. همچنین در جدول زیر تفکیک آلفای کرونباخ برای هر پرسشنامه آورده شده است:
جدول ۳-۳) تفکیک آلفای کرونباخ برای هر پرسشنامه

 

 

آلفای کرونباخ

 

مولفه ها

 

 

 

۹۰۸/۰

 

خلق دانش

 

 

 

۹۰۶/۰

 

تسهیم دانش

 

 

 

۹۱۱/۰

 

بکارگیری دانش

 

 

 

۹۱۲/۰

 

ذخیره سازی دانش

 

 

 

۹۱۰/۰

 

اعتماد

 

 

 

۹۱۳/۰

 

شبکه ها

 

 

موضوعات: بدون موضوع
[پنجشنبه 1400-07-29] [ 06:18:00 ق.ظ ]