Blacher 9- Michael

Feldman 10- Douglas

۳-۱ اهمیت و ضرورت پژوهش
اختلالات دوران کودکی و نوجوانی می توانند تحول اجتماعی کودکان را به تاخیر اندازند و یا حتی مانع از پیشرفت آن شوند. بدیهی است تحول اجتماعی کودکان تحت تأثیر عوامل مختلف مانند وراثت، محیط، فرهنگ، بازخورد و رفتارهای والدین، روابط با هم نژادها و همسالان، رفتار معلمان و برنامه های آموزشی قرار می گیرد (سایلان،۲۰۱۰).
تصویر درباره جامعه شناسی و علوم اجتماعی
تحقیقات نشان داده است که تیک ها می توانند بر کیفیت زندگی سالم در سراسر عمر اثر بگذارند (حسن۱ و کاوانا ،۲۰۱۲) و نیازمند مداخله درمانی فعال هستند (ادی۲، رایزو۳ و گلیسانو۴ ،۲۰۱۱).
از سوی دیگر همایندی اختلالات فوق با اختلالهایی از قبیل نقص توجه-بیش فعالی۵ و وسواس فکری – عملی۶(خلیفا۷ و ون نورینگ۸ ،۲۰۰۳و۲۰۰۶؛ فرااو۹ ،د الوارنجا۱۰، هونی۱۱، د ماتیز۱۲، د روساریو۱۳ و همکاران،۲۰۱۳ ؛ روتنبرگر۱۴ و روسنر۱۵ ،۲۰۱۳) بر اهمیت داشتن درمان آنها می افزاید.
تظاهرات تیک به طور عمده در حوزه رفتار کودک و نوجوان آشکار می شوند. والدین در رویارویی اولیه با این رفتارها، به شکل های مختلف برخورد می کنند. برای مثال ممکن است چشمک زدن کودک را به بازیهای رایانه ای یا تلویزیون ربط دهند یا کودک را نزد چشم پزشک ببرند یا کودک را به علت حرکات بینی، سرفه یا صاف کردن گلو نزد پزشک متخصص حساسیت ببرند. تعداد والدینی که کودکان را به دلیل حرکات نامناسب و صداهای نابهجار مورد تنبیه قرار می دهند کم نیست. والدین زمانی که اطرافیان به فرزندشان خیره می شوند یا در خصوص این رفتارها با تعجب، تمسخر و یا تحقیر برخورد می کنند، فشار زیادی را متحمل می شوند، به خصوص زمانی که تیک ها شدت و ضعف پیدا می کنند و یا در مواقعی ناپدید می شوند، این تصور غلط که کودک قادر به کنترل آنهاست تقویت می شود و باعث بکار بردن روش های تنبیهی بیش تر از سوی آنان می شود(کوشا، ۱۳۸۸).

 

برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت tinoz.ir مراجعه کنید.

 

Hassan 6- Obsessive–compulsive disorder 11- Hounie

Eddy 7- Khalifa 12- De Mathis

Rizzo 8- Von knorring 13- De Rosario

Gulisano 9- Ferrao 14- Rothenberger

۵-Attention Deficit Hyperactivity Disorder 10-De alvarenga 15-Roessner
بر این اساس، اختلالات تیک به یک مشکل خانوادگی تبدیل می شود و تمام اعضای خانواده را تحت تاثیر قرار می دهد. احساس گناه، خجالت، نا امیدی، خشم، حقارت و طرد در کودکان و نوجوانان مبتلا و خانواده های آنها بسیار شایع می باشد. به این ترتیب اهمیت اختلالات تیک دارای جنبه های مختلفی است. اول اینکه در برخی از انواع اختلالات تیک بیماری سیر مزمن دارد و مانند هر بیماری مزمن دیگری تاثیرات زیادی بر زندگی فرد مبتلا و خانواده وی می گذارد. دوم اینکه، به دلیل عدم شناخت کافی نسبت به اختلال در جامعه، در اغلب نمونه ها روند تشخیص طول می کشد و باعث بروز انواع احساسات ناتوان کننده در فرد مبتلا و خانواده وی می شود. بر اساس تحقیقات موجود، چگونگی وضعیت اجتماعی و اقتصادی بر میزان شیوع اختلالات تیک تاثیری ندارد، اما برخی تحقیقات موید شایع تر بودن این اختلالات در نژادهای سفید و آسیایی هستند. از آنجا که ایران در قاره آسیا قرار دارد و ازدواج های فامیلی در بسیاری از مناطق آن رایج است، و با توجه به این نکته که مهم ترین علت اختلالات تیک عوامل وراثتی و ژنتیکی می باشد، شیوع این اختلالات در ایران به طور نسبی زیاد است ولی آمار معتبری که میزان دقیق آن را مشخص کند در دسترس نیست (همان منبع).
عکس مرتبط با اقتصاد
کودکان مبتلا به این اختلالات اگر مورد بی توجهی قرار گیرند، در ادامه زندگی ممکن است در رشد هیجانی ،تعاملات اجتماعی و روند تحصیلی دچار مشکل شوند. کودکان مبتلا به تیک ، احتمالا مشکلات توجه ، تمرکز و یادگیری داشته و رفتارهای تکانشی ، وسواسی و اجباری نیز در آنها مشاهده می شود. گاهی ممکن است کودکان مبتلا به اختلال تورت ، کلمات رکیکی را به کار برده و به دیگران توهین کنند و یا حرکات و شکلهای زننده ای از خود نشان دهند ، لذا انجام اقدامات درمانی مناسب می تواند به این کودکان کمک کند تا تعامل مناسبی با محیط خود داشته باشند. از میان مداخلات رفتاری که برای تیک ها به کار می روند فنون وارونه سازی عادت کاربرد بیشتری دارند. لذا طرح یک مداخله درمانی که بتواند باعث بهبود این اختلالات شود بیش از پیش اهمیت خود را نشان می دهد. با توجه به تعداد محدود پژوهش های انجام شده در این زمینه در مطالعات داخلی و نیز نتایج متناقض برخی تحقیقات خارجی مبنی بر موثر بودن و یا نبودن درمانهای موجود برای این گروه از اختلالات (کارینا، جان، اینار و ناوجوت، ۲۰۱۱)، امید است پژوهش حاضر بتواند تا حدی به این نتایج جهت داده و میزان اثربخشی این نوع از مداخلات را مشخص کند .
به دلیل به کارگیری همزمان این فنون درمانی برای دو نوع از اختلات تیک که شامل سندرم تورت و تیک های حرکتی می باشد و بدیع بودن آن ، علاوه بر افزایش دانش موجود درباره اختلالات تیک و کمک به تعمیم دهی نتایج مشابه ، می توان نتایج کاربردی آن را در مراکز آموزشی چون مدارس و نیز در محیط خانوادگی به کار برد تا کودکان و اطرافیان آنها بتوانند از نتایج این مداخلات درمانی بهره مند شوند. اگر چه بر روی روش های درمانی تیک پژوهش هایی صورت گرفته است، اما تا کنون پژوهشی مبنی بر اثربخشی وارونه سازی عادت بر روی سه متغیر شدت، پیچیدگی و تداخل سندرم تورت و تیک های حرکتی انجام نشده است. لذا بدیع و تازه بودن این پژوهش به خوبی اهمیت و ضرورت آن را توجیه می کند.
۴-۱ اهداف پژوهش
هدف کلی :
تعیین اثر بخشی آموزش فنون وارونه سازی عادت در کودکان مبتلا به سندرم تورت و تیک های حرکتی .
اهداف اختصاصی :
۱٫تعیین اثربخشی فنون وارونه سازی عادت بر کاهش شدت سندرم تورت.
۲٫تعیین اثربخشی فنون وارونه سازی عادت بر کاهش فراوانی سندرم تورت.
۳٫تعیین اثربخشی فنون وارونه سازی عادت بر کاهش پیچیدگی سندرم تورت.
۴٫تعیین اثربخشی فنون وارونه سازی عادت بر کاهش تداخل سندرم تورت.
۵٫تعیین اثربخشی فنون وارونه سازی عادت بر کاهش شدت تیک حرکتی سر و صورت.
۶٫تعیین اثربخشی فنون وارونه سازی عادت بر کاهش فراوانی تیک حرکتی سر و صورت.
۷٫تعیین اثربخشی فنون وارونه سازی عادت بر کاهش پیچیدگی تیک حرکتی سر و صورت.
۸٫تعیین اثربخشی فنون وارونه سازی عادت بر کاهش تداخل تیک حرکتی سر و صورت.
۵-۱ فرضیه ها و سوالات پژوهش
فرضیه نخست : آموزش فنون وارونه سازی عادت باعث کاهش فراوانی سندرم تورت می شود.
فرضیه دوم: آموزش فنون وارونه سازی عادت باعث کاهش فراوانی تیک حرکتی سر و صورت می شود.
سوال نخست: آیا آموزش فنون وارونه سازی عادت باعث کاهش شدت سندرم تورت می شود ؟
سوال دوم: آیا آموزش فنون وارونه سازی عادت باعث کاهش شدت تیک حرکتی سر و صورت می شود؟
سوال سوم: آیا آموزش فنون وارونه سازی عادت باعث کاهش پیچیدگی سندرم تورت می شود؟
سوال چهارم: آیا آموزش فنون وارونه سازی عادت باعث کاهش پیچیدگی تیک حرکتی سر و صورت می شود؟
سوال پنجم: آیا آموزش فنون وارونه سازی عادت باعث کاهش تداخل سندرم تورت می شود؟
سوال ششم: آیا آموزش فنون وارونه سازی عادت باعث کاهش تداخل تیک حرکتی سر و صورت می شود؟
۶-۱متغیر های پژوهش
۱-۶-۱ متغیر مستقل
۱-۱-۶-۱ فنون وارونه سازی عادت
۲-۶-۱ متغیر های وابسته
۱-۲-۶-۱ فراوانی سندرم تورت و تیک حرکتی سر و صورت
۲-۲-۶-۱ شدت سندرم تورت و تیک حرکتی سر و صورت
۳-۲-۶-۱ پیچیدگی سندرم تورت و تیک حرکتی سر و صورت
۴-۲-۶-۱ تداخل سندرم تورت و تیک حرکتی سر و صورت
۷-۱ تعاریف مفهومی و عملیاتی متغیرها
۱-۷-۱ تعاریف مفهومی متغیرها
۱-۱-۷-۱ فنون وارونه سازی عادت
فنون وارونه سازی عادت یک روش درمانی مبتنی بر مدل رفتاری در درمان تیک ها است که توسط آزرین و نان(۱۹۷۳) مطرح شد. این روش یک مداخله چند مرحله ای است و شامل پنج مرحله آموزش آگاهی ، آموزش تن آرامی ،آموزش یادگیری پاسخ متضاد ،آموزش ایجاد انگیزه و آموزش تعمیم دهی می شود (ماتهوو ، مایکل و داگلاس ،۲۰۱۴).
در آموزش آگاهی ،افراد از سوی درمانگر راجع به جزئیات رفتارهایی که هدف درمان هستند اطلاعات بیشتری کسب می کنند . مرحله تن آرامی به معنای ایجاد تغییر در تمامی عضلات بدن شامل انقباض و انبساط، به منظورکاهش تنش است. در مرحله یادگیری پاسخ متضاد ،افراد مبتلا به اختلال، رفتارهایی را یاد می گیرند که مخالف با رفتار هدف در درمان است . بخش اصلی آموزش انگیزه که حمایت اجتماعی را شامل می شود ، به معنای همکاری اعضای خانواده ،دوستان و سایر افرادی می شود که می توانند حامیان و مشوق های خوبی برای افراد تحت درمان باشند و آموزش تعمیم دهی به این معناست که فرد بعد از شناخت ماهیت تیک ها خود را قادر به کنترل آنها بداند و در موقعیت های مختلف آن را به کار گیرد (کارینا،جان،اینار و ناوجت ،۲۰۱۱).
۲-۱-۷-۱ شدت۱
منظور از شدت تیک قدرت بروز رفتارهای دال بر تیک می باشد. در پایین ترین سطح تیک ها قابل دیدن و شنیدن نیستند و قدرت کمتری از اعمال ارادی دارند اما در سطح خفیف و متوسط قوی تر از اعمال ارادی هستند اما فقط گاهی توجه افراد به آن جلب می شود .
۱- Intensity
در سطح برجسته و شدید تیک ها خصوصیات اغراق آمیزی دارند و توجه افراد به راحتی به آنها جلب می شود(استورچ ، مورفی،جفکن۱،ساجید۲ ، آلن۳ و همکاران، ۲۰۰۵).
۳-۱-۷-۱ فراوانی۴
فراوانی به معنای تعداد هر نوع رفتاری که دال بر تیک داشته باشد است. به این معنا که یا هیچ رفتاری وجود ندارد و یا به ندرت اتفاق می افتد. این نوع رفتارها گاهی به صورت ورزانه و گاهی به طور مکرر اتفاق می افتند. همچنین این رفتارها می توانند همیشه در تمام اوقات روز وجود داشته باشند (استورچ و همکاران، ۲۰۰۵).
۴-۱-۷-۱ پیچیدگی۵
در مراحل ابتدایی تیک ها خصوصیات ساده ای دارند مانند ناگهانی و کوتاه بودن . در مراحل میانی هدفمند تر و ادامه دار می شوند و در بالاترین سطح تیک ها به صورت هماهنگ رخ داده و مخفی نگه داشتن آنها دشوار است و به صورت آشکاری غیر معمول تشخیص داده می شود (استورچ و همکاران، ۲۰۰۵).
۵-۱-۷-۱ تداخل۶
منظور از تداخل میزان مداخله رفتارهای دال بر تیک در جریان گفتار و رفتار فرد می باشد. در سطوح ابتدایی تیک ها جریان گفتار و رفتار را قطع نمی کنند اما در سطح متوسط به صورت مکرر این قطعی جریان گفتار و رفتار اتفاق می افتد . همچنین در سطوح نهایی تیک ها علاوه بر قطعی مکرر گفتار و رفتار ، اعمال مورد انتظار یا برقراری ارتباط را نیز قطع می کنند (استورچ و همکاران، ۲۰۰۵).

 

 

Geffken 6- Interference

Sajid

Allen

frequency

Complexity

۶-۱-۷-۱ سندرم تورت

 

موضوعات: بدون موضوع
[چهارشنبه 1400-01-25] [ 05:00:00 ق.ظ ]