میان حاکمیت شرکتی و تامین مالی در بورس اوراق بهادار تهران رابطه معنی داری وجود دارد.
میان تامین مالی و عملکرد بلند مدت در بورس اوراق بهادار تهران رابطه معنی داری وجود دارد.
۱-۷- قلمروتحقیق
۱-۷-۱- قلمروموضوعی
قلمرو موضوعی تحقیق مربوط به تعیین رابطه میان حاکمیت شرکتی،عملکردبلندمدت وتامین مالی می باشد.
۵
۱-۷-۲- قلمرومکانی
قلمروی مکانی تحقیق دربورس اوراق بهادارتهران است.
۱-۷-۳- قلمروزمانی
قلمروزمانی تحقیق شامل سالهای۸۷ الی ۹۰ می باشد.

 

۱-۸- روش گردآوری داده‏ها

صورت های مالی از سایت مدیریت پژوهش, توسعه و مطالعات اسلامی- سازمان بورس و اوراق بهادار دریافت می شود.
پایگاه اطلاعاتی شرکت بورس
پایگاه اطلاعاتی تدبیر پرداز و صحرا نیز در جمع آوری اطلاعات به کار می رود.
۱-۹- روش تحقیق و مدل تحلیلی تحقیق
روش تحقیق مجموعه ای از قواعد، ابزارها و راه های معتبر (قابل اطمینان) و نظام یافته برای بررسی واقعیت ها، کشف مجهولات و دستیابی به راه حل مشکلات است. (خاکی ،۱۳۸۲)
تحقیق حاضر از بعد کمّی و کیفی یک مطالعه کمی بوده، از نظر هدف یک تحقیق کاربردی و از نظر نحوه گردآوری داده‌ها یک تحقیق توصیفی- پیمایشی می‌باشد.
متغیرهای موردبررسی درقالب یک مدل مفهومی وشرح چگونگی بررسی واندازه گیری متغیرها :
نسبت اعضای غیرموظف هیأت مدیره (MR) :
این متغیرشاخص حاکمیت شرکتی است ونشان دهنده نسبت اعضاءغیرموظف هیئت مدیره به کل اعضای هیئت مدیره می باشد. مدیر غیرموظف؛عضوپاره وقت هیات مدیره است که فاقد مسئولیت اجرایی درشرکت می باشد. به منظوراندازه گیری این متغیر،ابتداتعداداعضای غیرموظف هیأت مدیره ازصورتجلسات مجامع عمومی برای کلیه شرکتهای موردبررسی جمع آوری وسپس به کل تعداداعضای هیأت مدیره تقسیم شده تادرصداعضای غیرموظف محاسبه شود. سپس میانگین کل این متغیر برای یک دوره شش ساله محاسبه گردید. برای شرکتهایی که دارای درصداعضای غیرموظف بالاتری نسبت به میانگین بودندارزش یک وبرای بقیه ارزش صفرداده شد.
۶
میزان سهام تحت تملک سرمایه گذاران نهادی (BHOLD) :
تصویر درباره بازار سهام (بورس اوراق بهادار)
این متغیرشاخص حاکمیت شرکتی است ونشان دهنده درصدسهام تحت تملک بزرگترین سهامدارشرکت می باشدکه دراکثرموارداز یادداشتهای ضمیمه صورتهای مالی اساسی شرکتهاویاصورتجلسات مجامع عمومی این شاخص بدست آورده شده است. دراین تحقیق،به شرکت دارای سه سهامدارنهادی که مجموع درصدسهام آنهابالای ۵۰% باشدارزش یک وبرای مابقی ارزش صفرلحاظ شده است.
مادربودن شرکت موردبررسی (MAT) :
این متغیرشاخص حاکمیت شرکتی است ونشان می دهدکه آیاشرکت موردبررسی تحت کنترل شرکت دیگری می باشدیاخیر. بدین صورت که اگرشرکت موردبررسی، شرکت مادرباشدبه آن ارزش یک ودرغیراینصورت ارزش صفر به آن تعلق می گیرد.
دولتی یاخصوصی بودن مالکیت شرکت (GOP) :
این متغیرشاخص حاکمیت شرکتی است وبدین معناکه اگرشرکت موردبررسی،خصوصی باشد به آن ارزش یک واگردولتی باشد به آن ارزش صفرداده می شود.
درصدسهام شناورآزاد (FS) :
این متغیرشاخص حاکمیت شرکتی است.منظورازسهام شناورآزاد مقدارسهمی است که انتظارمی روددرآینده نزدیک قابل معامله باشد،یعنی در مالکیت دارندگانی است که آماده انددرصورت اخذقیمت مناسب،آنرابرای فروش عرضه نمایند. دراین تحقیق،برای شرکتهایی که میزان سهام شناورآنهاکوچکترازمیانگین کل نمونه دریک دوره بوده اندارزش یک وبرای بقیه ارزش صفر درنظر گرفته شده است.
نوع حسابرسAU) ( :
این متغیرشاخص حاکمیت شرکتی است.این شاخص نشان دهنده آن است که صورتهای مالی اساسی شرکت توسط کدام گروه ازحسابرسان موردحسابرسی وبررسی قرارگرفته شده است.در صورتی که مرجع حسابرسی شرکت،سازمان حسابرسی باشدبه آن ارزش یک واگرتوسط مؤسسات حسابرسی موردرسیدگی قرارگرفته باشدارزش صفرتعلق می گیرد.
۷
محاسبه شاخص توانایی حاکمیت شرکتی(CG)
پس ازمشخص شدن متغیرهاوتعریف عملیاتی آنها، توانایی راهبری شرکت بشرح ذیل محاسبه گردید:
تامین مالی (FI) :
Lev : درجه اهرم مالی
Debt : بدهی
Equity : حقوق صاحبان سهام
عملکرد بلند مدت (FP) :
میانگین هندسی سه ساله بازده دارایی ها
میانگین هندسی سه ساله بازده حقوق صاحبان سهام
مدل پژوهش:
۱-۱۰- جامعه آماری ونمونه تحقیق
جامعه آماری دراین تحقیق۲۹۴ شرکت پذیرفته شده دربورس اوراق بهادارتهران است که ازاین میان۱۶۷ شرکت به عنوان نمونه انتخاب شده اند.
به منظورگردآوری داده هاازجامعه مزبورباتوجه به اعمال محدودیتهای زیزحجم نمونه تعیین می شود :
۱) شرکتهای نمونه حداقل ۵ سال متوالی در بورس حضور داشته باشند
۲) نماد سهام آنها برای دوره بیش از ۶ ماهه بسته نباشد
۸
۳) سال مالی آنها از ۱/۱/۱۳۸۷ هر سال تا ۲۹/۱۲/۱۳۹۰ باشد
۴) جزء شرکتهای واسطه ای و بانکی نباشند.
۵) سهام آنها شناور در بورس باشد .
۱-۱۱- روش هاوابزارتجزیه وتحلیل داده ها
پس از گردآوری اطلاعات از کتابخانه بورس اوراق بهادار تهران، اطلاعات جمع آوری شده در نرم افزار Excel داده می شوند و نسبت‌های مالی هر شرکت نیز که به طور سالانه محاسبه می‌شود بااستفاده ازاطلاعات صورت‌های مالی هر شرکت مورد محاسبه قرار می‌گیرد.
اطلاعات مربوط به قیمت نیز از نشریات و گزارش‌های سالانه قیمت سهام شرکت‌های حاضر در بورس به دست می‌آید.
با بهره گرفتن از ابزار نرم افزار تحلیل آماری Eviews و استفاده از روش ضریب همبستگی ارتباط بین متغیرهای اصلی تحقیق و شدت و ضعف آن را مورد محاسبه قرار می‌دهیم. و در صورت وجود ارتباط از آزمون معنادار بودن همبستگی و نهایتاً تحلیل واریانس و تخمین معادله رگرسیون مربوط به آن استفاده می‌کنیم.
برای محاسبه ضریب همبستگی نمونه ای یا پیرسون در صورتی که متغیرها اعداد صحیح باشند از فرمول ذیل استفاده می شود :

مقدار r بیانگر رابطه خطی بین xو y می باشد و علامت آن نشان دهنده جهت این رابطه است وممکن است زوج متغیر هایی باشند که رابطه آنها قوی باشد اما الزاما خطی نباشند. در این حالتr معیار مناسبی نخواهد بود.
برای آزمون همبستگی میان دو متغیر تصادفی xوy یا به عبارت ساده تر آزمون اینکه ضریب همبستگی جامعه برابر صفر است یانه نیاز به یک آماره مناسب داریم. این آماره برای آزمون صفر بودن ضریب همبستگی جامعه که دارای توزیع t با در جه آزادی n-2 می باشد عبارت است از:
۹

جهت دانلود متن کامل این پایان نامه به سایت abisho.ir مراجعه نمایید.

 

۱-۱۲- ساختار تحقیق

تحقیق حاضرازلحاظ نوع یاماهیت ، تحقیق کاربردی است وازنوع بررسی های پس رویدادی که براساس داده های مالی گذشته به بررسی فرضیه ها می پردازد.اطلاعات اساسی این تحقیق شامل داده های صورتهای مالی حسابرسی شده واطلاعات بازارسهام است که بامراجعه به پایگاه های اطلاعاتی استخراج ، محاسبه وبراساس آن مدلهای تحقیق برآوردشدتامبنایی برای آزمون فرضیه هافراهم سازد.اطلاعات مربوط به عناصرحاکمیت شرکتی ازطریق مراجعه به صورتهای مالی شرکتهاگردآوری شده است.در فصل دوم این پژوهش ادبیات نظری و مبانی مورد بحث قرار می گیرد و همچنین پژوهش های پیشین مورد بررسی قرار می گیرد بر اساس یافته های این فصل ، روش پژوهش و فصل سوم بنا نهاده خواهد شد و نتایج آماری را در فصل چهارم آورده و آزمون فرض ها مورد بررسی قرار داده می شود در نهایت در فصل پنجم نتایج پژوهش ارائه خواهد شد.
۱۰

فصل دوم
مروری برتحقیقات انجام شده

۲-۱- مقدمه
بررسی مطالعات موجودنشان می‏دهدکه هیچ تعریف موردتوافقی درموردحاکمیت شرکتی‏وجودندارد. تفاوتهای چشم‏گیری درتعریف براساس کشورموردنظروجوددارد.حتی درآمریکایاانگلستان نیزرسیدن به تعریف واحدکارچندان آسانی نیست.تعریفهای موجودازحاکمیت شرکتی دریک طیف وسیع قرارمی‏گیرندکه دیدگاه های محدوددریکسوودیدگاه های گسترده درسوی دیگرطیف قراردارند.دردیدگاه های محدود، حاکمیت شرکتی به‏رابطه شرکت وسهامداران محدودمی‏شود.این دیدگاه،الگویی قدیمی است که درقالب نظریه‏ نمایندگی بیان می‏شود.درآنسوی طیف،حاکمیت شرکتی رامی‏توان به صورت شبکه‏ای ازروابط درنظر گرفت که نه‏تنهامیان شرکت ومالکان آنها(سهامداران)بلکه میان شرکت وتعدادزیادی ازذینفعان نظیر کارکنان، مشتریان،فروشندگان ودارندگان اوراق قرضه وجوددارد.چنین‏دیدگاهی درقالب نظریه ذینفعان مطرح می‏شود. تعریفهای مختلف ازحاکمیت شرکتی وجوددارد،ازتعریفهای محدود ومتمرکز برشرکتها و سهامداران آنها گرفته تاتعریفهای جامع،ودربرگیرنده پاسخگویی شرکتهادربرابرگروه بی‏شماری از سهامداران، افرادیا ذینفعان.شواهدموجودحکایت ازآن داردکه حاکمیت شرکتی یکی ازرایج‏ترین عبارتها در مطالعات تجارت‏ جهانی درشروع هزاره جدیدشده است.فروپاشی شرکتهای بزرگی مانندانرون و ورلدکام درآمریکادرسالهای اخیر،توجه همه رابه نقش برجسته حاکمیت شرکتی وتوجه جدی به اصول ‏یاد شده درموردپیشگیری ازاین فروپاشی جلب کرده است وانجمن‏های حرفه‏ای ودانشگاه ها در سراسر جهان توجه گسترده‏ای به این موضوع نشان می‏دهندبه نحوی که موضوع حاکمیت شرکتی‏به‏عنوان سرفصل درسی اصلی ومستقلی دردوره کارشناسی ارشدودکتری تدریس می‏شود.

 

۲-۲- حاکمیت شرکتی

حاکمیت شرکتی به مجموعه روابط میان مدیریت اجرایی،هیئت مدیره،سهامداران و سایر طرفهای‏ مربوط در یک شرکت گفته می‏شودودوهدف اساسی کاهش ریسک بنگاه اقتصادی وبهبود کارایی درازمدت آنرا ،دنبال می‏کند.اعمال حاکمیت شرکتی صحیح از طریق اعضای مستقل‏ هیئت مدیره و کمیته‏های تحت نظر آنها عینیت یافته و در نهایت با ارتقای شفافیت و پاسخ‏دهی‏ مدیریت اجرایی،به اهداف خود نایل می‏شود.این جریان به‏عنوان بخش مهمی از مقررات احتیاطی‏ ناظر بر شرکتها،جایگاه ویژه‏ای داشته و مباحث مربوط به نحوه اعمال حاکمیت و نظارت بر روند امور،هم از نظر مقام ناظر و هم از نظر سهامداران باید مهم تلقی شود.(احمدپور،۱۳۸۸)
عکس مرتبط با اقتصاد
۱۱
سؤال اساسی آنکه چرا حاکمیت شرکتی طی دو دهه گذشته موضوع مهمی بوده ولی پیش از آن اهمیت خاصی نداشته است؟دلایل آن را می‏توان به این صورت مطرح کرد:
۱- موج جهانی خصوصی‏سازی در دو دهه گذشته
۲- تجدید سازمان صندوقهای بازنشستگی و رشد پس‏اندازهای شخصی

 

موضوعات: بدون موضوع
[سه شنبه 1400-01-24] [ 11:26:00 ب.ظ ]