امروزه ورزش از انجام یک فعالیت بدنی صرف فراتر رفته و در کشورهای مختلف توسعه‌ای نسبتاً زیاد داشته است (الهی، ۱۳۸۳) و به‌عنوان یک بخش اقتصادی از ابعاد مختلف، در تولید و مصارف کالاها و خدمات ورزشی و توسعه اقتصادی جوامع مختلف نقش اساسی دارد (آندروف، ۱۳۸۰). تا جائیکه ورزش در اکثر کشورها به‌مثابه یک تجارت و صنعت به شمار رفته و دولتمردان در کشورهای پیشرفته ورزش را به‌عنوان یک تجارت و صنعت مهم در کنار سایر صنایع به‌حساب می‌آورند (الهی، ۱۳۸۷).
عکس مرتبط با اقتصاد
ورزش حرفه‌ای به‌عنوان یکی از حیطه‌های متنوع و گوناگون ورزش امروزی، نقش بسزایی در پیشبرد صنعت ورزش داشته است، به‌طوری‌که عنایت به ورزش حرفه‌ای کمک شایان و قابل‌توجهی را به اقتصاد بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته و درحال‌توسعه مبذول داشته است (همان منبع).
ضرورت جهانی‌شدن ورزش که از دهه ۱۹۸۰ آغاز شد موجب تغییر نقش ورزش در جامعه گردید و فرصت‌های درآمدزایی بسیاری را برای افراد، مؤسسات و رسانه‌های مختلف ایجاد نمود (ایزدی، ۱۳۸۴).
جذابیت‌های خاص ورزش و به وجود آمدن تمایلات خاصی در بین تمامی جوامع نسبت به رویدادهای ورزشی باعث شده تا تیم‌های ورزشی برای توسعه و ارتقاء کیفیت خود نیازمند تبدیل به بنگاه‌های اقتصادی باشند. زیرساخت‌های اصلی صنعت ورزش را باشگاه‌هایی تشکیل می‌دهند که به‌مثابه کارخانه‌های تولیدی و بنگاه‌های اقتصادی عمل می‌کنند (عسکریان، ۱۳۸۳).
مالیات به آن دسته از درآمدهای دولت اطلاق می‌شود که از درآمد، دارایی و مصرف افراد جامعه به‌موجب قوانین و بدون پرداخت عوض خاص برای تأمین هزینه‌های عمومی برداشت می‌شود (بخشی، ۱۳۹۱).
مالیات یکی از مهم‌ترین ابزارهایی است که دولت‌ها توسط آن سه هدف تخصیص منابع اقتصادی، توزیع مجدد درآمد و تأمین هزینه‌های خود را پیگیری می‌نمایند (نظری، ۱۳۹۰).
دولت‌ها در چارچوب قوانین مالیاتی برحسب شرایط موجود به اخذ مالیات یا اعطای معافیت مالیاتی می‌پردازند تا بدین‌وسیله ضمن دستیابی به اهداف درآمدی و عدالت اجتماعی، جهت‌دهی به فعالیت‌های اقتصادی را نیز پوشش دهند. البته اعطای معافیت‌ها و تعیین حدومرز آن‌ ها در کشورهای مختلف با توجه به اهدافی که آن جامعه تعقیب می‌کند متفاوت هست (آقایی، ۱۳۸۰).
تصویر درباره جامعه شناسی و علوم اجتماعی
استفاده از سیاست معافیت مالیاتی در هر مورد، توجیهات اقتصادی و اجتماعی خاص خود را دارد اما درهرحال معافیت مالیاتی برای حمایت از یک منطقه مشخص، فعالیت ویژه و یا به‌منظور کمک به قشری خاص اعطا می‌شود (نظری، ۱۳۹۰).
شاید بتوان ادعا کرد که همزمان با تشکیل اولین جوامع بشری مالیات نیز پا به عرصه ظهور گذاشته است. دولت برای اعمال حاکمیت جمعی نیازمند درآمد است که عمده‌ترین آن درآمدهای مالیاتی هست. این منبع درآمدی به دلیل قابلیت کنترل، بر سایر منابع ناشی از اقتصاد داخلی ترجیح دارد؛ بنابراین پی‌ریزی یک نظام مالیاتی منظم و سیستماتیک جو مناسبی برای احراز برنامه‌های گوناگون فراهم می‌کند که بایستی در قالب برنامه‌های توسعه اقتصادی پیش‌بینی شود (پورمقیم، نعمت‌پور و موسوی، ۱۳۸۴).
نقش ورزش ازنظر اجتماعی، روانی، فرهنگی و جسمانی در جهان امروز انکارناپذیر است (حسینی و همکاران، ۱۳۸۹). صنعتی شدن ورزش و تفریحات سالم، یکی از رویدادهای مهم قرن گذشته به شمار میرود. مولین (۱۹۸۳) برای اولین بار از ورزش به‌عنوان یک صنعت یادکرد. او اشاره داشت هرگونه فعالیت ورزشی آماتور و حرفه‌ای که موجبات افزایش ارزش‌افزوده‌ی کالا و خدمات ورزشی را فراهم کند، صنعت ورزش محسوب می‌شود (عسگریان و همکاران، ۱۳۸۴).
در حال حاضر، بحث خصوصی‌سازی در تمام صنایع موردتوجه قرارگرفته و صنعت ورزش نیز از این مقوله مستثنا نیست. در بسیاری از کشورهای جهان ساختار سنتی باشگاه‌ها تغییر کرده و به مدد تجاری شدن باشگاه‌ها صنعت ورزش رونق زیادی یافته است. در کشورهای پیشرفته ارزش‌افزوده صنعت ورزش بخش قابل‌توجهی از محصول ناخالص داخلی (GDP) را تشکیل می‌دهد و نقش مهمی در ایجاد درآمد، اشتغال و نیز تفریح و سرگرمی دارد (علیدوست قهفرخی، فراهانی، نادران، ۱۳۸۹). این در حالی است که صنعت ورزش در ایران هزینهبر است. باشگاه های ایرانی از دولت بودجه می گیرند و توان درآمدزایی زیادی ندارند (سازمان بورس اوراق بهادار تهران،۱۳۸۱).
نقش باشگاه‌ها در صنعت ورزش، اهمیت بسیاری دارد، به‌طوری‌که باشگاه‌های حرفه‌ای ورزشی هسته اصلی آن به شمار می‌روند، ریشه و هسته اصلی توسعه ورزش حرفه‌ای در درون باشگاه‌ها شکل می‌گیرد و زیرساخت اصلی صنعت ورزش، باشگاه‌هایی هستند که به‌مثابه کارخانه‌های تولیدی و بنگاه‌های اقتصادی این صنعت عمل می‌کنند (خبیری، الهی، ۱۳۸۴).

 

جهت دانلود متن کامل این پایان نامه به سایت abisho.ir مراجعه نمایید.

 

بیان مسأله:

در عصر حاضر ورزش به‌عنوان یک بخش اقتصادی در تولید و مصرف کالاها و خدمات ورزشی و توسعه اقتصادی جوامع مختلف نقش دارد و هم‌اکنون یکی از عوامل اثرگذار در رشد اقتصاد ملی و یکی از صنایع درآمدزا در قرن ۲۱ به شمار می‌رود. ورزش جزء پدیده‌هایی است که در جامعه مدرن تأثیرگذاری غالبی دارد. هیچ جنبه دیگری از مسائل اجتماعی تا این حد موردتوجه رسانه‌ها قرار ندارد (وان هردن و پلیسیس[۱]، ۲۰۰۳).
در سطح بین‌المللی، ورزش یازدهمین رتبه را در بین صنایع عمده مختلف داراست (عسگریان و همکاران، ۱۳۸۴). صنعت ورزش، بخش‌هایی نظیر کالاهای ورزشی، بازاریابی، سرپرستی اجرا و حمایت مالی، ورزش‌های حرفه‌ای، پوشاک ورزشی، رسانه‌های ورزشی و ورزش‌های تفریحی را در برمی‌گیرد و هرساله در حال رشد است(آندروف، ۱۳۸۶؛ احسانی و همکارانش، ۱۳۸۷؛ ایزدی،۱۳۸۳). در بازارهای امروزی شرکت‌ها به دنبال روش‌های جدید برای فعالیت‌های بازاریابی خود هستند وسعی می‌کنند به نحوی خود را از رقبا متمایز سازند و سهم بازار و فروش خود را افزایش دهند و بدین منظور هزینه‌های هنگفتی را صرف این کار می‌کنند. یکی از این‌ روش‌ها حمایت‌های مالی ورزشی است که از این طریق شرکت‌ها با حمایت از رویدادها یا باشگاه‌های ورزشی به دنبال اهداف مختلفی هستند (بلوریان، ۱۳۸۷).
امروزه بازاریابی ورزشی همگام با صنعتی شدن ورزش، خود به یک صنعت جهانی درآمدساز تبدیل‌شده است که نتیجه‌اش کسب سرمایه و درآمدزایی برای سازمان‌های ورزشی است که همسو با آن فرایندهایی مانند بلیت‌فروشی، حق پخش تلویزیونی، حامیان مالی و … اهمیت فراوانی پیدا نموده است (محرم زاده، ۱۳۸۲).
ورزش سال‌هاست که از حالت ورزش صرف خارج ‌شده و تبدیل به یک صنعت و عامل اقتصادی بسیار فراگیر، حتی سلاحی سیاسی شده است (شجاعی، ۱۳۹۰). یکی از راه‌های تأمین بودجه کافی جهت انجام فعالیت‌های ورزشی به ویژه فعالیت‌های قهرمانی، جذب سرمایه‌گذاری شرکت‌ها و کارخانه‌های خصوصی در صنعت ورزش است (احسانی و همکارانش،۱۳۸۷؛ تندنویس و قاسمی، ۱۳۸۶؛ میناگان، ۲۰۰۱؛ اسمیت[۲]، ۲۰۰۸). حمایت مالی ورزشی روشی است که یک شرکت با بهره گرفتن از آن برای حمایت از یک رویداد فرهنگی، اجتماعی یا ورزشی و به‌منظور دستیابی به مؤلفه‌های آمیخته بازاریابی آن شرکت برمی‌گزیند (استوتلار[۳]، ۲۰۰۹).
امروزه در فرایند مدیریت و برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری کلان پرداختن به ورزش به‌عنوان یکی از محورهای اصلی بالندگی و شکوفایی استعدادها در آحاد یک ملت،‌ موردتوجه اکثریت قریب به‌اتفاق دولت‌هاست. بخصوص در ایران به خاطر تنیده شدن زندگی اجتماعی و روزمره مردم با انواع استرس‌ها و اضطراب‌ها و دل‌مشغولی‌ها،‌ فراهم کردن شرایط و امکانات مدرن و مناسب و با استانداردهای جهانی ورزش جزو ضروری‌ترین اقدامات به ‌حساب می‌آید. در صورت توجه و به‌کارگیری توانایی مدارس،‌ در درازمدت می‌توان با کمترین هزینه به بهترین گزینه و افتخارات رسید و می‌توان از مدارس علاوه بر محلی برای یادگیری کتب درسی به‌عنوان محلی برای سرگرمی و تفریح صحیح علمی و عملی و یادگیری موسیقی و انواع فعالیت‌های هنری و فکری استفاده کرد(رضوی، ۱۳۸۵).
در کشورهای پیشرفته مدارس تا آخر روز باز هستند و دانش آموزان اوقات فراغت خود را با مشغول بودن به انواع امکانات هنری و علمی در آنجا صرف می‌کنند و به همین خاطر در آن‌ ها هرگز روحیه مدرسه گریزی وجود ندارد. همین روحیه باعث می‌شود که بین مربیان و دانش آموزان فاصله مصطلح در کشورهای غیر پیشرفته وجود نداشته باشد و مربیان در جریان همین فعالیت‌ها نیز بهتر به کشف استعدادها بپردازند (همان منبع).
باشگاه‌های ورزشی نقش بسیار مؤثری در عمومی کردن ورزش، ایجاد انگیزه، جذب جوانان به ورزش قهرمانی و تربیت ورزشکاران در رشته‌های مختلف ورزشی دارند و با برگزاری رقابت‌های ورزشی باعث شور و نشاط در جامعه میشوند. ازاین‌رو نقش و سهم باشگاه‌های ورزشی به‌عنوان بنگاه‌های اقتصادی نباید فراموش شود. احمدی (۱۳۸۵) وضعیت نامناسب قانون کار، بیمه و مالیات را به‌عنوان یکی از موانع و مشکلات خصوصی‌سازی ورزش از دیدگاه صاحبان باشگاه‌های ورزشی بیان می‌کند.
عارفیان (۱۳۸۵) اظهار می‌دارد ۹۰ درصد مدیران استان مازندران به‌شدت در نیل به اهداف خصوصی‌سازی، با اصلاح قوانین و مقررات اعم از اعطای تسهیلات بانکی، بخشودگی مالیاتی، تعدیل عوارض و واگذاری زمین‌هایی با کارایی ورزشی و …، درراه رفع موانع و مشکلات خصوصی‌سازی موافق بوده‌اند. بایستی قوانین حقوق مالکیت معنوی، قانون مالیاتی و قانون کار به‌منظور خصوصی‌سازی باشگاه‌های ورزشی و ضمانت اجرایی آن‌ ها اصلاح شوند و درنهایت اینکه بر اساس اولویت‌های حاصل با طی کردن مسیر مستمر و پیوسته، پیش‌زمینه‌های لازم برای خصوصی‌سازی باشگاه‌های ورزشی ایجاد شود (پاداش، سلطان حسینی و خبیری، ۱۳۹۰).
بنگاه‌های کوچک و متوسط نقش مهمی در توسعه اقتصادی و اجتماعی کشورها بر عهده ‌دارند. آن‌ ها در تمامی اقتصادها، اکثریت عظیمی از بنگاه‌های تجاری را تشکیل می‌دهند که عهده‌دار ایجاد شغل در جامعه‌اند و یک‌سوم تا دوسوم حجم معاملات بخش خصوصی در این شرکت‌ها صورت می‌گیرد. اهمیتی که صنایع کوچک در توسعه اقتصادی کشورها دارند، توجه روزافزون سیاست‌گذاران را در جوامع مختلف به دنبال داشته است (کرد، ۱۳۹۱).
اصولا در بیشتر کشورهای توسعه یافته جهان، اتخاذ سیاستهای مربوط به حمایت از بنگاه‌های کوچک و متوسط به‌منظور کاهش فقر و ایجاد اشتغال، از مهمترین اولویت های توسعه دولت ها محسوب می‌شود. میزان موفقیت دولتها به فراهم آوردن شرایط مناسب برای فعالیت بخش خصوصی که بخش اعظم آن‌ ها در چارچوب بنگاه‌های کوچک و متوسط فعالیت می کنند، بستگی دارد. در ایران با وجود آنکه ۹۹ درصد از بنگاه‌های تجاری را کسب و کارهای کوچک و متوسط تشکیل می‌دهند، تنها ۱۷ درصد ارزش‌افزوده صنعت متعلق به آن‌ ها است (همان منبع).
گسترده شدن دخالت دولت در عرصه‌های اقتصادی و اجتماعی و در پی آن، گسترش تعهدات دولت در جهت اهدافی چون رشد اقتصادی، ثبت قیمت‌ها، افزایش اشتغال و توزیع عادلانه درآمدها، مخارج دولت را با روند صعودی مواجه نموده است. در این میان در کشورهای توسعه‌یافته درآمدهای مالیاتی در تأمین مالی مخارج دولت از اهمیت وافری برخوردار هستند. اما در کشورهای درحال‌توسعه، به دلیل وجود ساختار تورمی و کارا نبودن سیستم مالیاتی، درآمدهای مالیاتی درصد ناچیزی از تولید ناخالص داخلی این کشورها را تشکیل می‌دهد. در ایران پس از درآمدهای نفتی، عمده درآمد دولت در راه تأمین مالی بودجه، درآمدهای مالیاتی هست که از آن طریق سه هدف تخصیص منابع اقتصادی، توزیع مجدد درآمدها و تثبیت اقتصادی پیگیری می‌شود (پورمقیم، نعمت‌پور و موسوی، ۱۳۸۴).
در زمینه‌های اجرایی در یک نظام مالیاتی، بحث عدالت در اجرا و به خصوص ایجاد انگیزه بیشتر برای پرداخت مالیات‌ها، جایگاه ویژه‌ای دارد. به‌طورکلی مردم مایل نیستند مالیات بپردازند، چون پرداخت مالیات به معنای کاهش درآمد و قدرت خرید آنان است و با کاهش مصرف کالاها و خدمات، مطلوبیت آن‌ ها کاهش خواهد یافت. در چنین جایگاهی اگر افراد مطمئن باشند دولت با کسب درآمدهای مالیاتی، کالاها و خدمات دیگری (عمومی) را فراهم می‌کند که به سبد مصرفی آنان اضافه می‌شود، فشار مالیاتی برای آنان کاهش یافته و حتی این امر می‌تواند موجب پرداخت داوطلبانه‌ی مالیات از سوی افراد شود (پژویان، ۱۳۸۳).
مالیات ابزار تعدیل اقتصادی است. انواع معافیت‌ها چه معافیت‌های موضوعی و چه معافیت‌های پایه درآمدی به واسطه جهت‌دهی منابع مالی به سوی فعالیت‌های اقتصادی یا محل‌های جغرافیایی خاص همیشه به‌عنوان یک ابزار حمایت در کنار سایر سیاست‌های حمایتی دولت در نظام اقتصادی مطرح بوده است و بدین لحاظ وضع آن‌ ها ضروری است (مظلوم، ۱۳۸۵).
با توجه به این ملاحظات این طرح جهت بررسی نقش معافیتهای مالیاتی بر توسعۀ باشگاه های کوچک ورزشی در قانون مالیات‌های مستقیم از دیدگاه مدیران باشگاه‌ها و کارشناسان ورزشی انجام میگیرد. از طرف دیگر پژوهش‌های محدودی در رابطه با معافیت‌های مالیاتی در ورزش وجود دارد. لذا با توجه به اهمیت هر دو فاکتور معافیتهای مالیاتی و باشگاه های کوچک ورزشی محقق در پی آن است که نقش معافیت‌های مالیاتی را بر پیشبرد اهداف باشگاه های کوچک ورزشی از دیدگاه مدیران باشگاه‌ها و کارشناسان ورزشی مورد پژوهش قرار دهد و به این سوال کلی پاسخ دهد که معافیتهای مالیاتی تا چه حد میتواند بر توسعه باشگاه های کوچک ورزشی تاثیرگذار باشد؟

 

ضرورت و اهمیت پژوهش

اهمیت منابع مالی در پیشبرد هر برنامه بر کسی پوشیده نیست و تربیت‌بدنی نیز از این قاعده مستثنا نمی‌باشد. منابع مالی تربیت‌بدنی نیز مانند نیروی انسانی متخصّص هرگز در حّد مطلوب نبوده است.
مالیات‌ها نقش مهمی در اقتصاد دارند. منبع اصلی درآمدهای دولت در اکثر کشورهای جهان به ویژه کشورهای پیشرفته صنعتی درآمدهای مالیاتی است که برای عرضه خدمات عمومی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، مالیات‌ها نقش چشمگیری در هدایت و تنظیم فعالیت‌های اقتصادی کشور نداشتند. وجود ذخایر نفتی و افزایش قیمت جهانی آن به ویژه در دهه ۵۰ موجب افزایش درآمدهای ارزی ناشی از صادرات نفت و کاهش توجه به اهمیت درآمدهای مالیاتی شده بود. اما پس از انقلاب شرایط به طور کامل دگرگون شد و درآمدهای ارزی دولت علاوه بر کاهش بی‌ثبات هم شد. بروز این شرایط زمینه توجه و اعتماد بیشتر به مالیات‌ها را به صورت یک درآمد دائمی برای دولت پدید آورد (حمزه‌پور، صدر و کفائی، ۱۳۸۱).
نامتناسب بودن مالیات‌های مستقیم با مالیات‌های غیرمستقیم به ویژه مالیات‌های حقوق و دستمزد در مقابل سایر منابع مالیاتی، نقش توزیعی نظام مالیاتی را در تقسیم درآمد و تأمین عدالت اجتماعی به‌روشنی آشکار کرد. تاکنون اصلاحات بسیاری در نظام مالیاتی اعمال شده اما هنوز نارسایی‌هایی در نظام مالیاتی ایران به چشم می‌خورد. نه سهم درآمدهای مالیاتی از کل درآمدهای دولت به حد کافی بالاست و نه ترکیب مالیات‌های مستقیم و غیرمستقیم مطلوب است (همان منبع).
همچنین نظام مالی کشور از برداشت قدیمی بحران مشروعیت که در گذشته به نظام سیاسی حکومت های وقت نسبت داده می شد رنج می برد؛ برای مثال امروزه نیز مردم از پرداخت مالیات به دولت همانند سنت قدیم که دولت را مشروع و شایسته تعیین مالیات نمی دانستند پرهیز می‌کنند (ابراهیمی نژاد و فرج وند، ۱۳۸۹).
سیاستهای مالی مهم ترین اهرم تنظیم فعالیت‌های مختلف اقتصادی برای رسیدن به توسعه وتعادل اقتصادی و درنهایت عدالت اجتماعی است. ازاین‌رو نگاه دقیق به نظام مالیاتی که مهم ترین ابزار سیاست‌های مالی است، ضرورت دارد. در حال حاضر مخارج مالیاتی (معافیت‌ها، ترجیحات، بخشودگی و انگیزه‌های مالی) یکی از پایه های اصلی ابزار مالیاتی است. آنچه شاهد آن هستیم تحولات شدید در حیات اجتماعی است که در ملت‌ها رخ می‌دهد. رشد بی رویه جمعیت و نیازهای رو به تزاید انسانی و در برابر آن کمبود منابع طبیعی است که همواره این تعادل را بر هم می زند. به همین دلیل شناخت و بررسی معافیت‌ها و ترجیحات مالیاتی در نظام مالیاتی حائز اهمیت است (مظلوم، ۱۳۸۵).
در جوامع امروزی دیگر نقش دولت منحصر به حفظ نظم و تامین امنیت نبوده و ابعاد مختلف از فعالیت های اقتصادی و غیراقتصادی را شامل می شود. بطوریکه در عصر حاضر علاوه بر حفظ نظم و امنیت و تصویب و اجرای قوانین، انجام فعالیت هایی نظیر توسعهء امور زیربنایی، انجام سرمایه گذاری های اقتصادی، رفع نقایص بازار، رفع موانع و تنگناهای ساختاری، ایجاد تعادل در بازارهای پولی و مالی، ایجاد فضا و جو مناسب برای رشد و شکوفایی خلاقیت و پویایی رشد اقتصادی برای دولت ها لازم می باشد که در این صورت به موازات گسترش وظایف دولت، دسترسی به منابع مالی بااهمیت تر می شوند و در نتیجه مالیات ها به عنوان اصلی ترین منبع تامین درآمدهای دولت، نقش مهم تری را به عهده می گیرند (آقایی، ۱۳۸۰).
امروزه ورزش از ضروری‌ترین نیازها و اساسی‌ترین نهادهای جوامع بشری است. ورزش همچنین کانون توجه سیاست‌مداران، صاحبان صنایع و محققین قرارگرفته است (قهفرخی، فراهانی، نادران، ۱۳۸۹).
کسب‌وکارهای کوچک در ارتباط با تنوع روابط اجتماعی و نیاز جوامع به خصوص نیازهای دنیای تجارت زمینه ساز مشاغل جدیدی شده است. این مشاغل نیز همراه با پیشرفت های زمان می‌تواند در حوزه های مختلف ایجاد شود. توسعه کسب‌وکارهای کوچک می‌تواند نقش مهمی در فرایند خصوصی‌سازی و ایجاد انگیزه برای کارآفرینی نیز داشته باشد(کرد، ۱۳۹۱).
کسب‌وکارهای‌های کوچک، نقش مهمی در توسعه اقتصادی و اجتماعی کشورها بر عهده ‌دارند. آن‌ ها در تمامی اقتصادها، اکثریت عظیمی از بنگاه‌های تجاری را تشکیل میدهند که عهده‌دار ایجاد شغل در جامعه اند و یک‌سوم تا دوسوم حجم معاملات بخش خصوصی در این شرکت‌ها صورت می‌گیرد. اهمیتی که صنایع کوچک در توسعه اقتصادی کشورها دارند، توجه روزافزون سیاست‌گذاران را در جوامع مختلف به دنبال داشته است (همان منبع).
یکی از مواردی که در ارزیابی اثرات انواع معافیت های مالیاتی باید به آن توجه داشت این است که دولت از دریافت چه میزان منابع مالی محروم می شود و وجوهی که به دست دولت نمی رسد در دست کدام گروه از افراد باقی می ماند؟
در این چارچوب با ارزیابی مزایا و معایب هر معافیت می توان به لزوم وجود یا عدم وجود معافیت آشکار یا پنهان پی برد.گردآوری و تدوین اطلاعات دربارهء ماهیت انواع معافیتها یکی از اقدامات ضروری است که به مطالعهء همه جانبه نیاز دارد. اگرچه مطالعه موردی درباره برخی معافیتها وجود دارد، ولی بنظر میرسد که مطالعه ای جامع بخصوص در مورد معافیت بخش ورزش انجام نشده و ضرورت انجام چنین مطالعه ای انکارناپذیر است (آقایی، ۱۳۸۰).
با توجه به بیان واقعیت های موجود و به لحاظ اینکه تا به حال بررسی های متعددی در زمینه‌ی مالیات، مسائل و مشکلات مالیاتی و ارزیابی سیستم موجود مالیاتی انجام گرفته است، اما در رابطه با این موضوع که معافیت‌های مالیاتی چه نقشی بر توسعه‌ی باشگاه‌های کوچک ورزشی از دیدگاه مدیران باشگاه‌ها و کارشناسان ورزشی دارد، تحقیقی صورت نگرفته است و همچنین با نظر به ضرورت توجه به معافیت‌های مالیاتی جهت توسعه باشگاه‌های کوچک ورزشی، چه از طرف خود صاحبان این باشگاه‌ها و چه از طرف دولت، لذا اجرای چنین طرحی مورد تاکید است.
مطالعات نشان می‌دهد که در کشور ایران به مسئله معافیت‌های مالیاتی در امر ورزش توجه شده است اما اینکه چرا در ایران در مقایسه با کشورهای دیگر افراد کمتری به سمت سرمایه‌گذاری در امر ورزش روی آورده اند واضح و مشخص نیست و تاکنون هم تحقیقی در این زمینه صورت نگرفته تا دلیل آن مشخص شود. لذا در این شرایط ضرورت احساس شد تا این تحقیق انجام گیرد و وضعیت معافیت‌های مالیاتی در امر توسعه‌ی باشگاه‌های کوچک ورزشی واضح گردد.

 

اهداف پژوهش

 

۱-۴-۱ هدف کلی پژوهش

نقش معافیتهای مالیاتی بر توسعۀ باشگاه های کوچک ورزشی از دیدگاه مدیران باشگاه ها و کارشناسان ورزشی
۱-۴-۲ اهداف اختصاصی
۱) نقش معافیت‌های مالیاتی بر توسعۀ باشگاه‌های کوچک ورزشی از دیدگاه مدیران باشگاه‌ها
۲) نقش معافیت‌های مالیاتی بر توسعۀ باشگاه‌های کوچک ورزشی از دیدگاه کارشناسان ورزشی
۳) نقش معافیت‌های مالیاتی پایه درآمدی بر توسعۀ باشگاه‌های کوچک ورزشی از دیدگاه مدیران باشگاه‌ها
۴) نقش معافیت‌های مالیاتی پایه درآمدی بر توسعۀ باشگاه‌های کوچک ورزشی از دیدگاه کارشناسان ورزشی
۵) نقش معافیت‌های مالیاتی موضوعی بر توسعۀ باشگاه‌های کوچک ورزشی از دیدگاه مدیران باشگاه‌ها
۶) نقش معافیت‌های مالیاتی موضوعی بر توسعۀ باشگاه‌های کوچک ورزشی از دیدگاه کارشناسان ورزشی
۷) مقایسه دیدگاه مدیران باشگاه‌ها با کارشناسان ورزشی در خصوص نقش معافیت‌های مالیاتی بر توسعۀ باشگاه‌های کوچک ورزشی
۸) مقایسه دیدگاه مدیران باشگاه‌ها با کارشناسان ورزشی در خصوص نقش معافیت‌های مالیاتی پایه درآمدی بر توسعۀ باشگاه‌های کوچک ورزشی
۹) مقایسه دیدگاه مدیران باشگاه‌ها با کارشناسان ورزشی در خصوص نقش معافیت‌های مالیاتی موضوعی بر توسعۀ باشگاه‌های کوچک ورزشی

 

فرضیه های پژوهش

۱) از دیدگاه مدیران باشگاه‌ها، معافیت‌های مالیاتی بر توسعۀ باشگاه‌های کوچک ورزشی نقش دارد.
۲) از دیدگاه کارشناسان ورزشی، معافیت‌های مالیاتی بر توسعۀ باشگاه‌های کوچک ورزشی نقش دارد.
۳) از دیدگاه مدیران باشگاه‌ها، معافیت‌های مالیاتی پایه درآمدی بر توسعۀ باشگاه‌های کوچک ورزشی نقش دارد.
۴) از دیدگاه کارشناسان ورزشی، معافیت‌های مالیاتی پایه درآمدی بر توسعۀ باشگاه‌های کوچک ورزشی نقش دارد.
۵) از دیدگاه مدیران باشگاه‌ها، معافیت‌های مالیاتی موضوعی بر توسعۀ باشگاه‌های کوچک ورزشی نقش دارد.
۶) از دیدگاه کارشناسان ورزشی، معافیت‌های مالیاتی موضوعی بر توسعۀ باشگاه‌های کوچک ورزشی نقش دارد.
۷) بین دیدگاه کارشناسان ورزشی و مدیران باشگاه‌ها در خصوص معافیت‌های مالیاتی تفاوت وجود دارد.
۸) بین دیدگاه کارشناسان ورزشی و مدیران باشگاه‌ها در خصوص معافیت‌های مالیاتی پایه درآمدی تفاوت وجود دارد.
۹) بین دیدگاه کارشناسان ورزشی و مدیران باشگاه‌ها در خصوص معافیت‌های مالیاتی موضوعی تفاوت وجود دارد.

 

قلمرو موضوعی:

 

 

تحقیق حاضر، یک تحقیق برای بررسی نقش معافیت‌های مالیاتی بر توسعۀ باشگاه‌های کوچک ورزشی از دیدگاه مدیران باشگاه‌ها و کارشناسان ورزشی است.

قلمرو زمانی: داده‌های تحقیق از سال ۱۳۹۳ شروع به جمع آوری گردیده است.

قلمرو مکانی تحقیق:‌ باشگاه‌های کوچک مستقر در شهر اصفهان

 

موضوعات: بدون موضوع
[سه شنبه 1400-01-24] [ 11:24:00 ب.ظ ]