مرتبط دانستن مشکلات اسلام به یک منشاء خارجی

اعتقاد به حفظ شدید سنت اسلامی ولواینکه کسانی آن را خرافات بپندارند.

اهمیت دادن به نظرات مراجع تقلید در مسائل دینی

اعتقاد به ربوی بودن نظام بانکداری در کشور و عدم امکان حذف ربا از این سیستم

عدم اعتقاد و توجه به عقل ابزاری به عنوان یکی از منابع اجتهاد

اعتقاد به اینکه بحران های دینی و سیاسی مسلمانان نشانه آخرالزمان است

طرد مقولات فلسفی و هنری و زیبا شناختی غرب

طرد سنت های ایرانی غیر اسلامی

اعتقاد به نقش موثر روحانیون طردگرا ( نسبت به غرب ) در جامعه اسلامی

سنت گرایی اسلامی ( طردگرا) در سوالات ۷ تا ۲۰ پرسشنامه مورد سنجش قرار گرفته اند
۹-تعریف عملیاتی دینداری سنت گرایانه جدید [۴۲] :

 

 

اعتقاد به مراقبت و احتیاط زیاد در برداشت از مدل های غربی

گرایش آن جهانی

تلقی غیرسیاسی از دیانت

پذیرش راه های غیر اسلامی در حال حاضر به عنوان یک تاکتیک برای پیاده سازی اسلام در آینده
برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت fotka.ir مراجعه نمایید.

 

اعتقاد به اقتباس از مدرنیته فقط در جنبه هایی که نسبت به دین و رسوم اجتماعی خنثی می باشد
تصویر درباره جامعه شناسی و علوم اجتماعی

 

مرتبط دانستن مشکلات اسلام به یک منشا خارجی

اعتقاد شدید به سنت اسلامی به عنوان یک میراث گران بها در برابر غرب

ضدیت با نواندیشان دینی و اسلام گرایان رادیکال

اعتقاد به پذیرش بانکداری ربوی در حال حاضر و تلاش برای حذف ربا در آینده

اعتقاد به رفع بحران های جهانی با تکیه بر سنت اصیل اسلامی

اعتقاد به غنی تر بودن مقولات فلسفه و هنر و زیبا شناختی در اسلام نسبت به غرب

پذیرش سنت های ایرانی غیراسلامی در کنار سنت های اسلامی

عدم اعتقاد به نظرات نواندیشان دینی و رسانه های رسمی حکومتی به عنوان مرجع مسائل شرعی

اعتقاد به عقل ابزاری به عنوان ابزاری برای کشف حقایق کتاب و سنت و نه منبعی مستقل در کنار آنها

سنت گرایی جدید در سوالات ۷ تا ۲۰ در پرسشنامه مورد سنجش قرار گرفته است.
۳-۱-۲-۳-نحوه شاخص سازی انواع دینداری :
همانگونه که در ابتدای بحث انواع دینداری گفته شد ، شاخص نوع دینداری یا قرائت دینی شامل ۱۴ سوال بود که هر سوال شامل ۵ گویه می شدو هرگویه نیز معرف یک نوع دینداری بود و پاسخگویان می باستی از میان ۵ گویه مربوط به هر سوال فقط یک مورد را که با نظر آنها بیشتر تطبیق می کرد را علامت بزنند. نمره گذاری گویه های مربوط به انواع دینداری نیز به این شکل می باش د: سکولاریسم ۱، تجددگرائی ۲، اسلام گرائی رادیکا ل ۳، سنت گرائی جدید ۴ و سنت گرائی( طردگرا) ۵٫ لذا با جمع نمرات ۱۴ گویه انتخابی از ۱۴ سوال دامنه تغییرات این متغیر از ۱۴ تا ۷۰ بود و لذا در سطح ترتیبی و فاصله ای قابل اندازه گیری است و بامقوله بندی آن در ۵طبقه، ۵نوع دینداری نیز قابل تشخیص خواهد بود و علاوه بر استفاده از تمامی آماره های توصیفی بسته به سطح متغیر وابسته می توا ن از آماره های استنباطی چون مقایسه ضریب همبستگی پیرسون، تحلیل واریانس یا ضرایب رگرسیونی، هم استفاده ، T-test ، میانگین ها نمود. سوالات ۷ تا ۲۰ پرسشنامه مربوط به سنجش این شاخص می باشند. اما پس انجام مرحله توزیع پرسشنامه ، به علت کم بودن فراوانی دو نوع دینداری طرد گرا و سنت گرای جدید، هردوی این دو نوع دینداری در یک دسته قرار گرفتند. از اینرو انواع دینداری ها به چهار نوع تقلیل یافت.
۳-۱-۲-۴-سنجش اعتبار و روایی شاخص انواع دینداری :
به گفته دواس هیچ راه کاملاَ مطلوبی برای تعیین اعتبار یک سنجه وجود ندارد. انتخاب روش بستگی به وضعیت دارد . از آنجا که اعتبار صوری بر ارزیابی ذهنی پژوهشگر از اعتبار وسیله اندازگیری استوار است . در واقع این اعتبار از لحاظ تجربی قابل بررسی نیست و از توافق ضمنی هیأت داوران حاصل می شود.( قاضی طباطبائی ، ۱۳:۱۳۷۴). لذت معرف های پرسشنامه ها به تعدادی از محققان دانشگاهی و غیر دانشگاهی در حوزه دین ، اساتید راهنما و مشاور ، دانشجویان دوره دکتری ، ارجاع گردیدکه از توافق ضمنی آنان برای اعتبار صوری استفاده شده است و در نهایت به تأیید آقای شپرد رسیده است ، از اینرو دارای اعتبار صوری می باشد
همچنین معرف های پرسشنامه به کررات توسط ذوالفقاری ، فرجی و ضیغمی استفاده گردیده است . براین اساس اتفاق نظر در خصوص معرف های انواع دینداری ، سبب شده این معرفها از اعتبار معیار نیز برخوردار گردند.
برای سنجش روایی مفهوم انواع دینداری از آزمون آلفای کرونباخ استفاده گردیده است . نتایج حاصله بیانگر آن است که میزان روائی شاخص مورد نظر یعنی آلفا برابر ۷۵ درصد می باشد که با توجه به دامنه صفر تا یک در حد مطلوبی است.
۳-۱-۳ متغیر وابسته : نگرش به جامعه مدنی
۳-۱-۳-۱- تعریف نگرش[۴۳] :
اکثر روانشناسان اجتماعی واژه نگرش را اینگونه تعریف می کنند : نگرش نظامی بادوام است که شامل یک عنصر شناختی ، یک عنصر احساسی و تمایل به عمل است . عنصر شناختی شامل اعتقادات و باورهای شخص درباره یک شی ء یا اندیشه است. عنصر احساسی یا عاطفی ، آن است که معمولاَ نوع احساس عاطفی با باورهای ما پیوند دارد و تمایل به عمل به جهت آمادگی برای پاسخگویی به شیوه ای خاص اطلاق می شود(کریمی ،۲۹۵:۱۳۷۳) .
آنچه در این تحقیق مورد سنجش قرار می گیرد نگرش افراد براساس سه عنصر یا سه بعد پیش گفته است . یعنی در بعد عاطفی ، ارزیابی مثبت یا منفی دانشجویان نسبت به جامعه مدنی مورد سنجش قرار می گیرد. در بعد شناختی ، آگاهی و اطلاعات دانشجویان درباره جامعه مدنی و در بعد رفتاری ، عمل افراد درباره جامعه مدنی مورد پرسش قرار می گیرد.
۳-۱-۳-۲-تعریف عملی نگرش : منظور از طرز تلقی ، نگرش مثبت یا منفی است و افراد به دلایل گوناگون نگرش های متفاوتی نسبت به یک چیز دارند.
۳-۱-۳-۳-جامعه مدنی[۴۴] :
جامعه مدنی مجموعه ای از تشکل ها صنفی ، اجتماعی ، سیاسی، قانونمند و مستقل از گروه ها ، اقشار و طبقات اجتماعی است که از یک طرف تنظیم کننده خواست ها و دیدگاه های اعضاء خود بوده و از طرف دیگر منعکس کننده این خواست ها و دیدگاه ها به نظام سیاسی حاکم و جامعه جهت مشارکت موثر در تصمیم گیری های سیاسی و اجتماعی می باشد. بنابراین تعریف جامعه مدنی در دو بعد سیاسی و اجتماعی شامل مولفه های زیر می گردد :

 

 

سیاسی ۱- وجود دموکراسی

۲-نهادینه شدن قانون
۳-غیرمطلق بودن حاکمیت

 

 

اجتماعی ۱-تکثرگرایی بنیادی

۲-حاکمیت روح تسالم و تسامح
۳-برقراری گفتمان
۴- وجود تشکل ها
۳-۱-۳-۴- تعریف عملیاتی نگرش به جامعه مدنی :
نگرش به جامعه مدنی در دو بعد سیاسی و اجتماعی مورد پرسش قرار می گیرد . در بعد سیاسی ، نگرش افراد نسبت به مولفه های دموکراسی ، نهادینه شدن قانون و غیر مطلق بودن حاکمیت پرسیده می شود و در بعد اجتماعی نیز نگرش افراد درباره مولفه های تکثرگرایی بنیادی ، حاکمیت روح تسالم و تسامح ، گفتمان و تشکل ها مورد پرسش قرار می گیرد. برای هریک از مولفه ها چند گویه در طیف ۵ قسمتی لیکرت از کاملاَ موافق تا کاملا مخالف تدوین شد.

 

 

تعریف عملیاتی دموکراسی : دموکراسی بدین معنی است که هریک از شهروندان مطمئن باشد که داوری و رأی تو در تصمیم گیری های مهم جمعی ، در روی کارآمدن یا کنار رفتن حکومت ها یا تأثیر بر خط مشی آنها ، همان ارزش و اعتباری را داراست که داوری و رأی شهروندان دیگر . همچنین شهروندان از امکان مشارکت موثر در فراگرد سیاسی و طبعاَ فرصت های کافی و مساوی با یکدیگر بهره مند باشند تا پس از تأمل و سنجش هر نهاد ارجحیت های سیاسی و اجتماعی خود را تعیین و دنبال کنند و بتوانند سبب هایی را که موجب شده است یک هدف یا خط مشی را بر هدف یا خط مشی دیگر برتری دهند برشمارند.دموکراسی در جامعه مدنی جز با مشارکت موثر افراد در سطوح مختلف در امور اجتماعی و حاکمیت آنها محقق نخواهد شد.

نگرش نسبت به دموکراسی با سوالات زیر مورد ارزیابی قرار می گیرد:
الف) شرایط آزادی سیاسی برای اقدامات نهادهای جامعه مدنی در کشور برقرار می باشد
ب) هرکس باید حق داشته باشد آزادانه نظر خود را بدهد
ج) شهروندان بایستی حق داشته باشند رهبران سیاسی شان را آزادانه انتخاب کنند
د) روزنامه ها و رسانه ها بایستی از تمام سانسورها و کنترل های دولتی آزاد باشند
ه) شرکت در انتخابات برایم اهمیت دارد
ز) همه افراد باید در تعیین سرنوشت خویش سهیم باشند
ر) در جامعه هیچ کس نباید حق آزار دیگران را داشته باشد
سوالات ۲۱ تا ۲۷ پرسشنامه به سنجش دموکراسی اختصاص یافته است.

 

 

تعریف عملیاتی نهادینه شدن قانون : بدین گونه که حاکمیت مطلق قانون در سرتاسر جامعه تحقق عینی داشته باشد و همه مراجع صاحب قدرت ، قدرت خود را تنها از قانون دریافت دارند؛ یعنی خود تابع و خاضع قانون باشند. در چنین جامعه ای هیچ نهاد و مرجعی اعم از دولتی یا غیردولتی ، دارای مقامی فراتر از قانون نمی باشد. در جامعه مدنی قوانین مدون وضع می گردد ،در مقام اجرا همان قوانین بدون هیچ گونه تفسیر انحرافی باید رعایت گردد. تمامی افراد ملت و گروه ها و اصناف و طبقات مختلف مردم در برابر قانون یکسانند و هیچ گونه مصونیت قانونی برای هیچ مقام یا صنف یا طبقه ای مشروعیت ندارد.

نگرش نسبت به نهادینه شدن قانون با سوالات زیر مورد ارزیابی قرار می گیرد:
الف) اغلب نهادهای جامعه مدنی به صورت قانونی ثبت شده اند
ب) اطاعت از قانون را برای خود واجب می دانم
ج) در جامعه افراد ملزم به رعایت اصول و مقررات رفتاری ، در مکان های مربوط به آن هستند
ه) در جامعه افرادی که قانون را رعایت نمی کنند باید به شدت مجازات شوند

 

 

موضوعات: بدون موضوع
[سه شنبه 1400-01-24] [ 09:56:00 ب.ظ ]