تبیین نقش مدیریت دانش آفرین سازمان پلیس بر عملکرد پلیس پیشگیری در شهر تهران- قسمت ۳- قسمت 2 | ... | |
این مطالعه با تبیین دانش دفاعی و به تبع آن، مدیریت دانش دفاعی، ضرورت پرداختن به مدیریت دانش در نیروهای مسلح را آشکار می سازد. همچنین، در این مطالعه ارکان مختلف اینوشاک ـ به عنوان مدل نوینی برای مدیریت دانش ـ و ابعاد مختلف آن مورد بررسی قرار می گیرد. این مطالعه «تدوین راهبرد مدیریت دانش دفاعی» و «طراحی و پی ریزی نهاد متولی آن» را به عنوان دو گام اساسی به سوی مدیریت دانش دفاعی در نیروهای مسلح ایران اسلامی معرفی می کند.
طرهانی، زندی، مسعودپور (۱۳۸۶)، نقش مدیریت دانش در راهبری سازمان های دفاعی: در این مقاله ضمن بررسی فرایند و چرخه مدیریت دانش و مفاهیم مرتبط، نقش دانش در سازمان های یادگیرنده را مورد مطالعه قرار می دهد و همچنین به تبیین نقش کلیدی آن در توانمند سازی و راهبری سازمان های نظامی می پردازد.
حسنوی، جنیدی جعفری (۱۳۸۶)، اهمیت و کارکرد مدیریت دانش در حوزه دفاعی: این مطالعه ضمن بیان کارکردهای مهم مدیریت دانش، زمینه های عملکردی بخش دفاع در این حوزه را نیز تبیین می سازد.
مرادی، جواهری کامل، و اسعدی زنوزق(۱۳۸۹)، عوامل موثر بر اثربخشی تحقیقات پلیس. در این پژوهش به بررسی عوامل مؤثر بر اثربخشی تحقیقات پلیس پرداخته است. در این مطالعه موفقیت تحقیقات پلیس به عنوان اندازه هایی که هر یک از فعالیت های اصلی در تحقیقات پلیس به طور موفقیت آمیزی هدایت و انجام می شود معرفی می گردد .همچنین اثربخشی تحقیقات پلیس، اثربخشی و موفقیت واحد تحقیقاتی پلیس در پنج فعالیت شناخت مسائل، یافتن دیدگاه های تحقیقاتی، انتخاب یک دیدگاه تحقیقاتی بهینه، اجرای دیدگاه تحقیقاتی بهینه و حل مسأله یا مشکل معرفی می شود. نتایج به دست آمده از این مطالعه نشان می دهد که عوامل مؤثر بر اثربخشی تحقیقات پلیس عبارتند از : فناوری اطلاعات ، مدیریت دانش ، فرهنگ حرفه ای و نقش های رهبری.
الوانی، عصار، و عابدینی (۱۳۹۰)، بررسی رابطه اعتماد با تسهیم دانش در معاونت آموزش ناجا و مراکز تابعه: این مطالعه به بررسى رابطه اعتماد سازمانى با تسهیم دانش درمعاونت آموزش ناجا و مراکز تابعه آن پرداخته است.که براساس مدل مارتینز (۲۰۰۲) دربررسى عوامل اعتماد (توجه، انصاف، گشودگى، ثبات، مشارکت، تفویض اختیار) افراد به اهداف سازمانى مورد توجه قرار مى گیرد و به عنوان یک عامل اثر گذار برروى تسهیم دانش مهم خواهد بود. نتایج این مطالعه نشان می دهد که معاونت آموزش ناجا و مراکز تابعه با افزایش سطح اعتماد کارکنان، مشارکت آنها را در تصمیم گیرى ها و توزیع دانش خود جلب کرده و در جهت رسیدن به اهداف سازمانى خود نیز موفق بوده است با این وجود نیاز به تلاش بیشترى است. همچنین، سطح اعتماد در ابعاد هفتگانه آن در معاونت آموزش ناجا از وضعیت مطلوبى برخوردار است. بعلاوه، این معاونت در شرایط فعلى و به طور نسبى در بین ابعاد اعتماد، بهترین وضعیت را در مشارکت و ضعیف ترین آن را مورد توجه دارد. از همین رو، مدیریت در سازمان باید این احساس را در کارکنان ایجاد نماید که به نیاز هاى آن ها توجه مى شود و آن ها ازحمایت اجتماعى مدیریت برخودارهستند.
محمدى مقدم، الوانى، و حبیبى بدر آبادى (۱۳۹۱)، الگوى جامع دانش آفرینى در سازمان هاى پلیسى: این مطالعه، طراحى الگوى تولید دانش نو پلیسى در سازمان نیروى انتظامى جمهورى اسلامى ایران را ارائه مى دهد. نتایج به دست آمده از این مطالعه نشان این مهم است که بین فناورى توانا سازها، فرایندهاى مدیریت دانش و تسهیل کننده هاى مدیریت دانش با تولید دانش نو رابطه معنادار و مستقیم وجود دارد. نوآورى پژوهش حاضر در بررسى شیوه تأثیر گذارى تواناسازها وتسهیل کننده هاى مدیریت دانش بر فرایندهاى مدیریت دانش و تولید دانش نو پلیسى مى باشد.
قربانى زاده ، محمدى مقدم (۱۳۹۱)،الگوى مدیریّت دانش در سازمان ناجا: این مطالعه با هدف ارائه الگوى مدیریّت دانش در سازمان ناجا به دنبال این است؛ تا فرایند هاى مدیریّت دانش انتظامى را با توجه به ماهیت مشاغل در سازمان ناجا بشناساند و با به کار گیرى سبک مناسب مدیریّت آن و اهمیت دادن به آنها شکاف موجود بین دانش موجود سازمانى و دانش مطلوب سازمان را از بین ببرد. نتایج حاصل از این پژوهش نشان مى دهد؛ بین فناورى سازمانى، فرایند هاى تولید دانش و سبک مدیریّت دانش رابطه مستقیم و معنادارى وجود دارد و مدل ارائه شده از برازش مناسبى برخوردار مى باشد.
سبا، رولی، و دلبریج (۲۰۱۲)، اشتراک دانش در پلیس دبی: این مطالعه با هدف کمک به فهم مدیریت و اشتراک دانش در بخش عمومی در منطقه خاورمیانه و از طریق یک نمونه پژوهی بر پایه بررسی ابتکارات، چالش ها و موانع پیش روی دانش صورت گرفته است. نیروی پلیس دبی دارای تعهدی راهبردی به توسعه مدیریت دانش به منظور افزایش کارایی خویش است. این نیرو در سال ۲۰۰۳ برنامه سرمایه گذاری بر روی مهارت ها را آغاز و در سال ۲۰۰۵ اداره مدیریت دانش و در سال ۲۰۰۹ اداره آموزش را تاسیس نمود. اما شواهد به دست آمده از مصاحبه ها نشان می دهد که سازمان هنوز نتوانسته است فرهنگ دانشی را درون سازمان جا بیندازد. چهار مانع کلیدی بالقوه پیش روی اشتراک دانش شناسایی شد: ساختار سازمانی، رهبری، اختصاص دادن زمان و اعتماد. این مقاله اهمیت رهبری، اختصاص دادن زمان و اعتماد را در مسیر ترویج فرهنگ دانشی و تشویق در به اشتراک گذاشتن دانش آشکار می سازد.
[سه شنبه 1400-01-24] [ 09:40:00 ب.ظ ]
لینک ثابت
|