پرسشنامه انگیزه پیشرفت، ابزاری مداد – کاغذی است که برای سنجش پیشرفت مورد استفاده قرار می گیرد. این پرسشنامه توسط هرمنس[۱۲۲](۱۹۷۰) با توجه به مبانی نظری که درباره انگیزه پیشرفت وجود دارد تهیه شده است. وی با توجه به بررسی هایی که انجام داد ۱۰ ویژگی را به عنون صفات افراد دارای انگیزه پیشرفت بالا در نظر گرفت که شامل موارد زیر بود.
۱- سطح آرزوی بالا[۱۲۳] ،۲- رفتار مخاطره پذیری[۱۲۴]، ۳- انگیزه قوی برای تحرک بسوی بالا[۱۲۵]، ۴- پشتکار،[۱۲۶]۵- وظیفه مداری[۱۲۷]، ۶- اداراک پویا از زمان[۱۲۸]، ۷-آینده نگری[۱۲۹]، ۸- انتخاب دوست[۱۳۰]، ۹- قدرت تشخیص[۱۳۱] و ۱۰- پیشرفت[۱۳۲].
هرمنس (۱۹۷۰) برای تدوین پرسشنامه ابتدا ۹۲ ماده را انتخاب کرده سپس با انجام پژوهشی که روی نمونه ای از دانشجویان سال اول رشته های روانشناسی، حقوق، ریاضی و زیست شناسی انجام داد، تعداد ماده ها را به ۳۵ ماده تقلیل داد. در پژوهش مزبور پایایی آزمون ۸۶/۰ گزارش شده است. با بهره گرفتن از اعتبار یابی افتراقی[۱۳۳] همبستگی بین این آزمون و آزمون اضطراب ۰۰۱/۰ گزارش شده است. هرمنس (۱۹۷۰) با انجام پژوهش های دیگر تعداد ماده ها را از ۳۵ به ۲۹ ماده تقلیل داد. وی برای تعیین اعتبار آزمون از اعتبار یابی سازه استفاده کرد که شاخصهای اعتبار مورد استفاده شامل نمره آزمونهای استعداد و آزمون pmt[134] بود. همبستگیهای بدست آمده با این روش در سطح ۰۵/۰ معنی دار بود. همانطور که اشاره شد فرم نهایی این پرسشنامه دارای ۲۹ ماده است که بصورت جملات نیمه تمام می باشند و گزینه های ارائه شده برای هر ماده ۵ گزینه است بر این اساس حداکثر نمره هر ماده بین ۱ تا ۵ می باشد که با توجه به تعداد گزینه های هر ماده تغییر می کند. طریقه نمره گذاری به این صورت است که برحسب اینکه گزینه های مربوط به هر ماده انگیزه پیشرفت را از خیلی کم به خیلی زیاد یا از خیلی زیاد به خیلی کم اندازه گیری می کند. ممکن است گزینه خیلی کم بالاترین نمره را به خود اختصاص دهد یا گزینه خیلی کم پایین ترین نمره را بگیرد. یعنی سوالهای ۲۹و۲۸،۲۷،۲۳،۱۶،۱۵،۱۴،۱۰،۹،۴،۱ بصورت خیلی کم (۱)، کم (۲)، متوسط (۳)، زیاد (۴)، خیلی زیاد (۵) است و سوالات ۲۶و۲۵،۲۴،۲۲،۲۱،۲۰،۱۹،۱۸،۱۷،۱۳،۱۲،۱۱،۸،۷،۶،۵،۳،۲ بصورت خیلی کم (۵) ، کم (۴)، متوسط (۳)، زیاد (۲)، خیلی زیاد (۱) می باشد.
پایایی مقیاس
هرمنس (۱۹۷۰) برای بدست آوردن پایایی پرسشنامه از فرمول کودر- ریچاردسون استفاده کرد ضریب بدست آمده بر این اساس ۸۶/۰ بود که از نظر روان سنجی مقدار مناسبی است.
در پژوهش شکرکن و همکاران(۱۳۸۸)برای محاسبه ضریب پایایی، برای آزمودنیهای دختر، پسر و کل آزمودنیها، از روش آلفای کرونباخ و تنصیف استفاده شده است. در روش تنصیف، ضریب همبستگی گاتمن و فرمول اسپرمن – براون برای آزمودنیهای دختر و پسر و کل آزمودنیها ۷۲/۰ می باشد. همچنین ضریب پایایی محاسبه شده به روش گاتمن برای آزمودنیهای دختر ۷۱/۰ و برای آزمودنیهای پسر و کل آزمودنیها ۷۰/۰ است. آلفای کرونباخ محاسبه شده برای آزمودنیهای دختر۸۰/۰ و برای آزمودنیهای پسر ۷۶/۰ و کل آزمودنیها ۷۸/۰ می باشد.
در پژوهش حاضر نیز پایایی مقیاس با بهره گرفتن از روش آلفای کرونباخ۷۲/۰ محاسبه گردید.
د) پرسشنامه کارآفرینی
این پرسشنامه بر اساس پرسشنامه ی استاندارد شده ی بین المللی مرکز کارآفرینی دانشگاه « دارهام» توسط پارسونز(۱۹۹۸) طراحی شده است که در کشورهای هند، فیلیپین، مالزی و انگلیس آزمون شده و در رساله ی دکترای احمد پور داریانی(۱۳۷۷) در دانشگاه تربیت مدرس مورد استفاده قرار گرفته و حاوی ۳۱ سوال می باشد که براساس یک طیف ۵ گزینه ای لیکرت از کاملا موافقم(نمره ۵) تا کاملا مخالفم(نمره ۱)، نمره گذاری می شود.
پایایی و روایی
پایایی این آزمون با بهره گرفتن از آلفای کرونباخ ۸۶/۰ و روایی آن مطلوب گزارش شده است. بهرنگی و طباطبایی (۱۳۸۸) و دهقان(۱۳۹۰) پایایی کل مقیاس را با بهره گرفتن از آلفای کرونباخ، ۸۳/۰ بدست آورده اند. و پایایی هر کدام از ابعاد با بهره گرفتن از آلفای کرونباخ بترتیب، برای خصوصیات خلقی۸۰/۰، نحوه استفاده از منابع انسانی و مادی ۷۵/۰، صرفه جویی در استفاده از منابع ۷۸/۰، تمایل به مخاطره آمیزی ۶۸/۰، تاکید بر شیوه های نوین و آکادمیک ۷۹/۰، استفاده از استعداد ها و توانایی های زیر دستان ۶۹/۰، تفویض اختیار به زیر دستان ۷۳/۰ و دست و پا گیری قوانین و آیین نامه ها دولتی۸۰/۰، بدست آورده است.
در پژوهش حاضر نیز پایایی مقیاس با بهره گرفتن از روش آلفای کرونباخ ۸۵/۰ محاسبه گردید.
جدول۵-۳ ابعاد و سؤالات مربوط به ابعاد کارآفرینی

 

دانلود متن کامل پایان نامه در سایت fumi.ir

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ابعاد گویه ها
خصوصیات خلقی ۶-۵-۴-۳-۲-۱
نحوه استفاده از منابع ۸ -۷
صرفه جویی در منابع ۱۹-۱۸-۱۷-۱۰-۹
تمایل به مخاطره آمیزی ۱۳-۱۲-۱۱
تاکید بر شیوه های نوین و آکادمیک ۱۴-۱۲
استفاده از استعداد ها و توانایی های زیر دستان ۲۳-۲۲-۲۱-۲۰
تفویض اختیار به زیر دستان سوالات۱۶-۱۵
دست و پا گیری قوانین و آیین نامه ها دولتی ۳۱-۳۰-۲۹-۲۸-۲۷-۲۶-۲۵

روش جمع آوری داده ها
روش گردآوری داده ها، میدانی و با بهره گرفتن از پرسشنامه بوده است. پس از تعیین حجم نمونه و انتخاب اعضای نمونه و توجیه آنها، پرسشنامه ها توزیع و جمع آوری شد و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
روش تجزیه و تحلیل داده ها
در پژوهش حاضر روش های آمار توصیفی و استنباطی بکار برده شد. روش های توصیفی مورد استفاده شامل محاسبه انحراف معیار، میانگین، فراوانی، نمودار …. بود. برای آزمون فرضیه ها از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیری استفاده شد. ضمناً تجزیه و تحلیل داده ها با بهره گرفتن از کامپیوتر و برنامه آماری SPSS انجام گرفت.
ملاحظات اخلاقی:
موارد زیر ضمن اجرای تحقیق رعایت شد.

 

 

رعایت بی نام بودن پرسشنامه

تلاش جهت جلب رضایت و اعتماد آزمودنی ها

کسب اجازه جهت اجرای پژوهش

توجیه محرمانه بودن اطلاعات

فصل چهارم
تجزیه و تحلیل داده ها
در این فصل به منظور بررسی فرضیه های پژوهش به تجزیه و تحلیل داده ها در دو بخش توصیفی و استنباطی پرداخته ایم.
الف)یافته های توصیفی
یافته های توصیفی بخشی از نتایج تجزیه و تحلیل داده ها است که به میانگین و انحراف معیار متغیرهای پژوهش مربوط می باشد.
جدول۱-۴: شاخصهای آماریمیانگینوانحراف معیار متغیرهای باورهای هوشی، عزت نفس، انگیزه پیشرفت و کارآفرینی

 

 

 

موضوعات: بدون موضوع
[چهارشنبه 1400-01-25] [ 12:55:00 ق.ظ ]