جامعه آماری این تحقیق را والدین کودکان عادی و والدین کودکان مرزی(آموزش پذیر) ۱۲-۷ ساله شهرستان الشتر میباشند.
۳-۴ نمونه و روش نمونه گیری
به منظور دستیابی به گروههایی از آزمودنیها که امکان تحلیل آماری مناسب فراهم سازد، با توجه به جدول مورگان۱۴۰ نفر برای این طرح انتخاب شده اند. که والدین کودکان آموزش پذیر ۷۰ نفر بودند و والدین کودکان عادی ۷۰ نفر بودند و این والدین از نظر سن، تحصیلات وشغل و محل سکونت، میزان درآمد با والدین کودکان آموزش پذیر همتا و همگن انتخاب شدند. روش نمونه گیری، روش خوشه ایی می باشد. این روش در صورتی که فهرست کامل افراد جامعه مورد مطالعه در دسترس نباشد می توان افراد جامعه را در دسته هایی خوشه بندی کرد سپس از میان خوشه ها نمونه گیری به عمل آورد. لازم به ذکر است که به دلیل کمبود دانش آموزان آموزش پذیر ۷-۱۲ تعداد ۷۰ نفر از والدین دعوت به همکاری شدند.
پایان نامه
۳-۵ ابزار پژوهش
پرسشنامه خودکارآمدی بندورا،
پرسشنامه سلامت روان (GHQ-28)
پرسشنامه خودکار آمدی بندورا
پرسشنامه ای که بندورا برای سنجش خود کار آمدی پنداری ساخته است شامل ۵۵ گویه است که خود کار آمد پنداری را در شش زمینه می سنجد که عبارتند از

 

    1. خود کارآمدی پنداری از نظر موفقیت تحصیلی

 

    1. خودکارآمدی پنداری در زمینه خود نظم دهی به یادگیری

 

    1. خودکارآمدی پنداری در زمینه فعالیتهای فوق برنامه

 

    1. خود کارآمدی پنداری در زمینه بر آوردن انتظارات دیگران

 

    1. خودکارآمدی پنداری در زمینه خود نظم دهی انگیزشی

 

    1. خود کارآمدی پنداری در زمینه استحکام خود

 

برای بدست آوردن نمرات در هر زمینه ، نمرات مربوط به گویه های آن زمینه را باهم جمع
می شوند . پس از محاسبه نمرات فرد در هر زمینه با جمع کردن نمرات شش زمینه بدست آمده نمرات خود کار آمدی کلی فرد بدست می آید .
برای بدست آوردن نمره خود کار آمد پنداری در هر حیطه به شرح ذیل عمل می شود :
نمره خود کار آمدی در زمینه موفقیت تحصیل از جمع نمرات گویه های زیر بدست می آید :
۴۹-۴۴-۴۰-۳۹-۲۳-۲۱-۱۲-۱۱-۱
نمره خود کار آمدی در زمینه یاد گیری از طریق نظم دهی از جمع نمرات گویه های زیر بدست
می آید :
۵۱-۴۶-۴۲-۳۳-۳۱-۲۹-۲۵-۱۹-۱۴-۴-۳
نمره خود کار آمدی از نظر فعالیت های فوق برنامه از جمع نمرات گویه های زیر بدست می آید:
۵۳-۴۸-۴۳-۳۴-۲۶-۱۶-۸-۶
نمره خود کار آمدی از نظر برآوردن انتظارات دیگران از جمع نمرات گویه های زیر به دست
می آید:
۳۵-۲۷-۱۷-۷
نمره خود کارآمدی از نظر استحکام خود از جمع نمرات گویه های زیر به دست می آید :
۳۸-۳۰۲۰-۱۰
نمره خود کار آمدی در زمینه خود نظم دهی از جمع نمرات گویه های زیر به دست می آید:
۵۵-۴۷-۳۷-۲۸-۱۸-۹
اعتبار و روایی آزمون خود کارآمد ی بندورا
ضریب آلفای کرنباخ پرسشنامه خود کار آمد پنداری بندورا توسط مرتضوی (۱۳۸۳) از مجموع داده های ایرانی (۸۹۵ (N=محاسبه شده ۹۲/۰ می باشد و نیز در تحقیقی که توسط (خاکسار، ۱۳۸۴ ،به نقل از صمدی ،۱۳۸۶) گزارش شده است ۹۲/۰ می باشد.
اعتبار و روایی پرسشنامه سلامت عمومی(۲۸-GHQ):
پرسشنامه سلامت عمومی[۶۸] نیز یک پرسشنامه غربالگری است که توسط آزمودنی تکمیل میشود و در مجموعه های بالینی با هدف تشخیص کسانی که دارای اختلال روانی هستند، مورد استفاده قرار میگیرد. در این پرسشنامه، دو طبقه اصلی از پدیده ها مورد توجه است. اول، ناتوانی فرد در نشان دادن کارآمدی مناسب از خود و دوم، بروز پدیده های جدید با ماهیت معلول کننده. این پرسشنامه اولین بار توسط گلدنبرگ تنظیم شده و به طور وسیعی برای تشخیص اختلالات خفیف روانی در موقعیتهای مختلف به کار برده شده است. پرسشنامه اصلی دارای ۶۰ سئوال است، اما فرمهای کوتاه شده ۳۰ سئوالی، ۲۸ سئوالی و ۱۲ سئوالی آن نیز در پژوهشهای مختلف استفاده شده است. پرسشنامه شامل چهار خرده مقیاس نشانه های جسمانی، اضطراب، اختلال در عملکرد و افسردگی است. فرمهای مختلف این پرسشنامه از روایی و پایایی[۶۹] بالایی برخوردار است و کارایی فرم ۲۸ سئوالی، تقریباً به همان میزان کارایی فرم ۶۰ سئوالی است. داده های تحقیق ارائه شده توسط گلدنبرگ و ویلیامز(۱۹۷۸) در انگستان و سایر کشورها، موید این مطلب بودهاند(۱۵).
نتیجه فرا تحلیل ۴۳ پژوهش در زمینه روایی و پایایی این پرسشنامه، میانگین حساسیت ۸۴ درصد و متوسط ویژگی ۸۲ درصد را گزارش کرده است(۱۵). مطالعات انجام شده در ایران نیز حاکی از روایی بالای این ابزار است. بررسی انجام گرفته در خصوص شیوع اختلالات روانی در ایران که از پرسشنامه سلامت عمومی ۲۸ سئوالی استفاده شده، نشان دهنده این است که میزان روایی و پایایی این آزمون با نقطه برش ۶، بین ۹۳ -۸۴ درصد و با نقطه برش ۲۳، بین ۹۴-۶۸ درصد متغیر است(۱۴و ۱۶).
۳-۶ روش اجراء
با مراجعه به مرکز آموزش مدارس استثنائی در خصوص کارتحقیقاتی توضیحات لازم ارائه شده و سپس با توجه به استقبال مدیر مرکز، از خانواده ها دعوت بعمل آمد و پژوهشگر در خصوص طرح توضیحات لازم را ارائه داد. سپس برای طرح پژوهشی، گروههایی که بایستی در پژوهش شرکت داشته باشند انتخاب و پرسشنامه در اختیارشان قرار گرفت و پس از پاسخگویی پرسشنامه ها جمع آوری شدند تا داده های مورد نیاز استخراج گردد. ضمناً تمام اطلاعات در این پرسشنامه ها محرمانه بوده و جهت یک کار پژوهشی میباشد.
۳-۷ روش تجزیه و تحلیل داده ها
در این پژوهش از روش های آماری توصیفی و استنباطی استفاده شده است. در آمار توصیفی از جداول فراوانی، نمودارها، اندازهای گرایش مراکزی(نما- میانه- میانگین) و انحراف معیار و در آمار استنباطی از ضریب همبستگی، تحلیل واریانس و آزمون t گروه های مستقل استفاده شده است.
۳- ۸ پایایی پرسش نامه
مفهوم پایایی دلالت بر آن دارد که ابزار اندازه‌گیری در شرایط یکسان تا چه اندازه نتایج یکسانی بدست می‌دهد. به عبارت دیگر اگر وسیله اندازه‌گیری که برای سنجش متغیر و صفتی ساخته شده در شرایط مشابه در زمان و مکان دیگری مورد استفاده قرار گیرد، نتایج مشابهی از آن حاصل شود. به طور کلی باید گفت ابزار پایا ابزاری است که از خاصیت تکرارپذیری و سنجش نتایج یکسان برخوردار باشد (سرمد و همکاران، ۱۳۸۵: ۱۶۶).
برای سنجش پایایی از شاخصی به نام ضریب پایایی استفاده می‌شود. ضریب همبستگی بین اندازه‌های نتایج اندازه‌گیری مکرر، با یک وسیله اندازه‌گیری در شرایط یکسان، نشان‌دهنده پایایی اندازه‌گیری آن وسیله اندازه‌گیری می‌باشد. ضریب پایایی به روش‌های مختلفی اندازه‌گیری می‌شود که عبارتند از:

 

    1. آزمون مجدد

 

    1. آزمون‌های همتا

 

    1. دونیمه کردن

 

موضوعات: بدون موضوع
[پنجشنبه 1400-07-29] [ 04:30:00 ق.ظ ]