تبصره ـ نیروی انتظامی موظف است ترتیبی اتخاذ نماید که کارکنان واجد شرایط بتوانند به موقع برای طی دوره‌های مندرج در این قانون اعزام شوند. در موارد استثنائی و نیازهای سازمانی با تصویب فرمانده نیروی انتظامی فقط برای یک دوره اعزام کارکنان به تعویق می‌افتد.
ماده ۶۵ ـ نیروی انتظامی می‌تواند بخشی از نیازهای تخصصی خود را با هماهنگی وزارتخانه‌های علوم‌ ، تحقیقات و فناوری و بهداشت‌ ، درمان و آموزش پزشکی ازطریق اخذ سهمیه و یا استخدام دانشجو از دانشگاه ها و مؤسسات آموزشی خارج از نیروی انتظامی تأمین نماید.
تبصره ۱ ـ نیروی انتظامی موظف است همه ساله نیازمندیهای تخصصی و تحصیلی خود را اعلام کند تا کارکنان بتوانند درصورت تمایل در رشته‌های مزبور تحصیل نمایند.
تبصره ۲ ـ نیروی انتظامی هزینه تحصیلی کارکنانی را که در رشته‌های مورد نیاز در دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی تحصیل می‌کنند پرداخت می کند.
ماده ۶۶ ـ نیروی انتظامی می‌تواند به منظور مبادله علوم و تجربیات تخصصی در امور انتظامی و در قالب سیاستهای کلی کشور نسبت به اعزام کارکنان خود به سایر کشورها و قبول افراد نیروهای انتظامی آنها جهت طی دوره‌های آموزشی مبادرت نماید.
ماده ۶۷ ـ نیروی انتظامی می‌تواند تجربیات مدون و نتایج تحقیقات علمی مرتبط و مورد نیاز خدمتی کارکنان را که ممتاز شناخته می‌شوند به عنوان بخشی از آموزشهای تخصصی تکمیلی طول خدمت پذیرفته و برای آنها گواهی کفایت آموزش صادر نماید.
تبصره ـ اجرای این ماده طبق دستورالعملی خواهد بود که به تصویب فرمانده نیروی انتظامی می‌رسد.
ماده ۶۸ ـ نیروی انتظامی می‌تواند به منظور ارتقا تحصیلی کارکنان خود با بهره گرفتن از امکانات آموزش از راه دور نسبت به برگزاری تمام یا قسمتی از دوره‌های آموزشی موضوع ماده (۳۳) این قانون با هماهنگی وزارتخانه‌های ذی‌ربط اقدام نماید.
ماده ۶۹ ـ تغییر رسته خدمتی کارکنان نیروی انتظامی در طول خدمت براساس ضوابط و رعایت ماده (۲۸) این قانون مستلزم طی نمودن دوره‌های تخصصی مورد نیاز و یا قبولی در آزمون‌های مربوط به رسته جدید می‌باشد.
۲-۲-۴-۷ روش های آموزشی ناجا:
در ناجا آموزش ها به روش های مختلفی به کارکنان ارائه می شود،از جمله : آموزش حضوری ، آموزش استاد – شاگردی ، آموزش الکترونیکی ( مجازی ) ، آموزش مکاتبه ای ، تطبیق انجام تحقیقات علمی ، تطبیق تجربیات مدون خدمتی ، تیم آموزش.( املایی، علی ، ۱۳۸۰)
آموزش های حضوری :
این روش آموزشی با حضور استادان و فراگیران و به صورت رودررو در مجتمع های آموزشی استان ها و یگان ها انجام می شود . حدنصاب شرکت فراگیران در کلاس های درون سازمانی ۲۵ تا ۳۰ نفر می باشد. که یگانها پس از کسب مجوز اجرای دوره ها بر اساس کتاب آموزش های تخصصی _ تکمیلی سالیانه یا بر اساس نیاز سنجی انجام شده در دوره های آموزشی تخصصی کوتاه مدت اقدام به برگزاری آن می کنند. در این روش آموزشی فراگیران در تمامی کلاس های پیش بینی شده در برنامه های تفصیلی حضور یافته و آزمون آنان نیز به صورت حضوری برگزار می گردد و در پایان ، گواهینامه آموزشی صادر خواهد شد.
در برخی تخصصها و موارد خاص مرتبط با ناجا ، فراگیران می توانند در دوره های آموزشی مؤسسات برون سازمانی مورد تأیید ناجا شرکت کرده ، در پایان دوره ،گواهینامه قبولی را دریافت کنند که در صورت صحت آن مورد قبول ناجا واقع می شود. ( همان)
آموزش به روش استاد – شاگردی ( چهره به چهره ):
به گونه ای از روش ها و شیوه های آموزشی گفته می شود که در آن استاد ( آموزش دهنده ) به شکل رودررو و نفر به نفر از نزدیک مطالب آموزشی را به یادگیرنده ( فراگیر ) منتقل می نماید . این روش که یکی از قدیمی ترین روش های آموزش ضمن خدمت می باشد، در صنایعی مانند مانند فلزکاری، نجاری ، لوله کشی ، جوشکاری ، و… فراوان انجام می شود و بطور معمول افرادی که می خواهند حرفه ای را بیاموزند ، بیش از آنکه در این مشاغل پذیرفته شونداین نوع آموزش را باید بگذرانند. البته بعضی از کارآموزان به دلیل ویژگی های فردی از قدرت یادگیری مطلوب تری نیز برخوردارند و برخی ممکن است کندتر یادبگیرند.
نکته قابل توجه در این نوع آموزش ، به روز نگه داشتن مواد آموزشی در رابطه با شغل می باشد.
آموزش الکترونیکی( مجازی ) :
به گونه ای از روش های آموزش از راه دور اطلاق می شود که با بهره گرفتن از فناوری آموزشی « اینترنت ، انترانت و سی دی های آموزشی » اجرا می شود.
در زمان کنونی بیشتر برنامه های آموزشی با بهره گرفتن از شبکه اینترنت به اجرا در می آید. در این نوع آموزش ، فرد با بهره گرفتن از پست الکترونیکی ، دروس ارسال شده را دریافت می کند و تکلیفی را که مربی خواسته انجام می دهد و از طریق نشانی الکترونیکی به مربی ارسال می کند. افرادی که از طریق اینترنت در آموزش شرکت می کنننه تنها بوسیله پست الکترونیکی مطالب را برای دانشجو و یا کارآموز
می فرستند، بلکه براساس تکالیفی که مربی تعیین می کند ممکن است به صورت گروهی با دیگر کارآموزان به بحث بپردازدو ضمن آموزش گروهی ، با افراد جددیدی نیز آشنا شوند.
آموزش مکاتبه ای:
به گونه ای از روش های آموزشی اطلاق می شود که فراگیران بدون حضور دائمی در کلاس ، با دریافت منابع آموزشی و کسب آمادگی در آزمون مربوطه شرکت می کنند و در صورت موفقیت ، از امتیاز لازم برخوردار می شوند.
امروزه بعضی از شرکت ها آموزش از راه دور را با استفاده موفقیت آمیز از تلفن امکان پذیر ساخته اند.این نوع شرکت ها با یک برنامه ریزی مشخص ، مطالب درسی و راهنمایی ارائه خدمات را به مشتری را به کارکنان آموزش می دهندو هرگاه تغییراتی در برنامه ایجاد شود از طریق تلفن آنها را توجیه می نمایند و سپس در سال چند بار با توجه به سیاست ها و برنامه های شرکت ، از طریق تلفن در مورد فعالیت ها افراد را مورد آزمون قرار می دهند . در ناجا با واگذاری منابع درسی تخصصی یا طراحی سؤالات تخصصی و واگذاری به کارکنان در همان سال از کلیه کارکنان در رسته های مربوطه آزمون جامع به عمل می آید.( آزمون علملی ارزیابی کارائی کارکنان). ( همان)
روش تطبیق تحقیقات علمی:
به تحقیقاتی اطلاق می شود که برابر ماده ۶۷ قانون استخدام ناجا مرتبط و مورد نیاز خدمتی کارکنان بوده و ممتاز شناخته شود و برابر ضوابط و دستورالعمل مربوطه محاسبه و پذیرفته شود. ( همان)
تطبیق تجربیات مدون:
به تجربیاتی اطلاق می شود که برابر ماده ۶۷ قانون استخدامی ناجا مرتبط و مورد نیاز خدمتی کارکنان بوده و ممتاز شناخته شود و به عنوان بخشی از آموزش های تخصصی – تکمیلی طول خدمت برابر دستورالعمل مربوطه محاسبه و پذیرفته می شود.
تیم آموزش:
به منظور ارتقاء کارایی و اثربخشی کارکنان نیروی انتظامی در اجرای محوله و مشخص کردن ضعف های آموزشی که متأسفانه به جهت بی توجهی ، بی تجربگی ، سهل انگاری و عدم رعایت مسائل حفاظتی رخ می دهدو نیز به منظور تقویت آموزش فردی و یگانی و افزایش ضریب هوشیاری کارکنان در جهت تسلط و اقتدار آنان در انجام مأموریتها و درخشش در عرصه های مختلف مأموریتی و بهره گیری دقیق از فرصتها و امکانات با توجه به تنوع مأموریتها که امکان آموزش متمرکز را غیر ممکن می سازد ، ضرورت تشکیل تیم آموزش جلوه گر می شود وارائه برنامه های آموزشی توسط تیم های آموزشی استانها و یگانها برای کارکنان براساس برنامه زمانبندی ضرورت می یابد ، براین اساس تیم های آموزشی متشکل از کارکنان مجرب با تشخیص فرماندهان و نیاز یگان ها در کلانتری ها و پاسگاه ها حضور می یابند و کارکنان جمعی را در ابعاد مختلف مورد آموزش ضمن خدمت قرار می دهند.
*درحال حاضر آموزشهای ضمن خدمت در واحدهای آموزشی ( مجتمع های آموزشی ) به صورت دوره های تخصصی تکمیلی ترفیعاتی و تخصصی کوتاه مدت اجرا می گردد. دوره های تخصصی تکمیلی برابر برنامه های تفصیلی ارسالی از معاونت تربیت و آموزش ناجا اجرا شده و مدت آن برای درجات مختلف متفاوت بوده و از ۱۳۲ ساعت الی ۶۳۲ساعت می باشد و در پایان برای فراگیرانی که دوره را با موفقیت طی می نمایند گواهینامه آموزشی صادر شده تا کارکنان در اخذ ترفیع بعدی خود مشکلی نداشته باشند.
دوره های تخصصی کوتاه مدت نیز بر اساس نیاز سنجی انجام شده و برابر برنامه تفصیلی اجرا شده و مدت آن بیش از ۳ روز وکمتر از دوهفته اجرا می شود. درپایان این دوره ها نیز گواهینامه آموزشی برای فراگیران صادر شده و کارکنان در صورتی که مجموع ساعات آموزشی دوره های کوتاه مدت طی شده آن ها در طول درجه فعلی آنها برابر ساعات اشاره شده در قانون استخدامی ناجا باشد با اخذ کفایت آموزشی از معاونت تربیت و آموزش استان اخذ ترفیع آنان بلامانع خواهد بود.
آموزش های الکترونیک ( آموزش مجازی ) نیز در حال حاضر در سطح ناجا فعال بوده و با سرور ناجا و مدیریت در معاونت تربیت و آموزش استان این دوره ها اجرا شده و در پایان گواهینامه آموزشی برای فراگیرانی که در آزمون موفق به اخذ نمره قبولی می گردند،صادر می شود.
تیم آموزش نیز در استان ها فعال بوده و برابر دستورالعمل معاونت تربیت و آموزش ناجا استان ها موظفند سالیانه ۲ مرتبه نسبت به اعزام تیم آموزش به کوپهای سطح استان و با بهره گیری از اساتید مجرب نسبت به این مهم اقدام نمایند . در پایان این آموزش ها گواهینامه ای برای فراگیران صادر نمی گردد.
آزمون علمی ارزیابی کارایی نیز به صورت سالیانه در سطح ناجا و با بهره گیری از فناوری اطلاعات در ناجا اجرا شده و هرساله کارکنان ناجا پس از مطالعه منابعی که قبلا در اینترانت ناجا قرار داده شده است، برابر رسته خود در این آزمون شرکت نموده و در پایان گواهینامه برای آنان صادر می گردد. این آزموندر دوسال اخیر از طریق اینترانت ناجا برگزار می گردد.
نتیجه تصویری درباره فناوری اطلاعات
۲-۲-۴-۸ انواع آموزشهای ضمن خدمت
آموزش ضمن خدمت با توجه به ماهیت آموزش ها، مدت زمانی که برای آموزش در نظر گرفته می شود و نیز هدف و منظور از آموزش، متفاوت است. به این اعتبار آموزش های ضمن خدمت را می توان بر حسب زمان به سه دسته آموزشها کوتاه مدت، بلند مدت و ترکیبی تقسیم نمود. بر اساس هدف آموزش های ضمن خدمت نیز، می توان انواع آموزش های توجیهی، بازآموزی، جبرانی و دانش افزایی یا ارتقاء را برشمرد. آموزش های ویژه و تخصصی نیز ، تقسیم بندی آموزش های ضمن خدمت بر اساس ماهیت آنهاست که در ذیل به شرح هر یک می پردازیم.
۲-۲-۴-۹ انواع آموزش های ضمن خدمت بر حسب ماهیت، هدف ، زمان
۲-۲-۴-۹-۱ انواع آموزش های ضمن خدمت بر حسب ماهیت
آموزش های ضمن خدمت را همچنین می توان بر اساس ماهیت آنها طبقه بندی کرد.
از این رهگذر آموزش های ضمن خدمت به انواع تخصصی ( ویژه ) و عمومی تقسیم می شوند.
الف- آموزش های ویژه یا تخصصی
در این نوع آموزش ها، عموماً مطالب و موضوع هایی مورد بحث واقع می شود که در دوره های آموزشی قبل از خدمت به اندازه کافی موردتوجه قرار نگرفته است و از آنجا که نیازهای سازمان ایجاب می کند که فرد از مهارت ها و توانایی های ویژه ای برخوردار باشد، این آموزش ها طراحی و اجرا می شود. تربیت مدرس یا معلم برای کلاس ها چند پایه یا تدریس دانش آموزان عشایری در زمره این نوع آموزش هاست.
ب- آموزش های عمومی
این نوع آموزش ها برای ایجاد وحدت بینش، نگرش و طرز تفکر در بین کارکنان سازمان و نیز ایجاد یا توسعه برخی مهارت های عمومی به کارکنان ارائه می شود. در برخی از موارد نیز تعمیق نگرش ها، بینش ها یا مهارت های عملی ( که عمدتاً در سطح مطلوبی نیست) هدف اصلی این آموزش ها را تشکیل می دهد. برای مثال آموزش زبان انگلیسی برای کارکنان سازمان در زمره آموزش های عمومی قرار می گیرد.
۲-۲-۴-۹-۲ انواع آموزش های ضمن خدمت بر حسب هدف
آموزش های ضمن خدمت را می توان بر اساس هدف آموزش ها به انواع توجیهی، باز آموزی، جبرانی و دانش افزایی تقسیم نمود.
الف- آموزش های توجیهی
آموزش های توجیهی به آن دسته از آموزش های ضمن خدمت اطلاق می شود که برای هماهنگی و آگاه سازی کارکنان جدید الاستخدام ارائه میگردد تا انطباق لازم میان رویه های فردی کارکنان و انتظارات سازمانی به وجود آید. هدف های اساسی این نوع آموزش ها عبارتند از:

 

جهت دانلود متن کامل پایان نامه به سایت azarim.ir مراجعه نمایید.

 

کمک به تشکیل حس ارزشمندی افراد ( بدین معنا که افراد درک کنند که برای سازمان ارزشمندند)؛

کمک به افراد در جهت اجرای وظایف محوله با حداقل ناآشنایی و فشار روحی؛

کمک به افراد در شناسایی منابع حمایتی در اجرای نقش و وظایف حرفه ای خود؛

تقویت حس مسئولیت و تعهد در قبال وظایف و ارباب رجوع ( دولابی نژاد وملک محمدی، ۱۳۷۲).

اگر چه این نوع آموزش های ضمن خدمت در اکثر سازمان ها برای کارکنان تازه وارد ارائه می شود، ماهیت و محتوای آنان متفاوت است. به این ترتیب بر حسب ضرورت و سیاست های سازمان، آموزش های توجیهی حول یک محور یا چند محورزیر ارائه می شود( کاظمی، ۱۳۷۰).

 

 

ارائه مطالب نظری و در صورت ضرورت همراه با فعالیت های عملی برای ارتقای مهارت و توانایی های شغلی و حرفه ای؛

آشنایی با محیط کار ( از آنجا که کارکنان جدید با محیط کار خود آشنایی ندارند و در برخی از موارد از اهداف ومقاصد سازمان مطلع نیستند و از مقررات و ضوابط مربوط آگاهی ندارند، این امر ممکن است منجر به بروز اشتباه هایی در اجرای امور شود که در نهایت هم برای فرد و هم برای سازمان مشکل ایجاد نماید. از این رو در دوره های توجیهی، مقررات و ضوابط برای افراد تشریح میشود)؛

تشریح سیاست های کلی سازمان مربوط و ارتباط آن با سایر سازمان ها؛

تشکیلات و وظایف سازمان و واحدهای سازمانی محل اشتغال فرد؛

ساعات کار موسسه، شیوه حضور وغیاب، پرداخت حقوق، میزان و نحوه استفاده از مرخصی ها، ترفیعات، اضافات و مقررات استخدامی؛

مقررات مربوط به شکایات و لزوم رعایت سلسله مراتب اداری در این زمینه؛

تسهیلات و خدمات رفاهی موجود برای پرسنل از قبیل خدمات درمانی، بهداشتی و بانکی
( کاظمی،۱۳۷۰ ).

در برخی از موارد، شرط استخدام قطعی فرد در سازمان یا ادامه همکاری وی منوط به طی موفقیت آمیز دوره های توجیهی است. نظر به ضرورت آگاهی کارکنان از شرایط، مقررات، اهداف، تشکیلات و ساختار سازمانی، آموزش های توجیهی در زمره یکی از انواع مهم آموزش های ضمن خدمت قرار می گیرد.
ب- بازآموزی
یکی دیگر از آموزش های ضمن خدمت، آموزش های مجدد یا بازآموزی است. منظور از بازآموزی عبارت است از آن آموزش هایی که برای یادآوری و تکرار محتوای آموزشی که قبلا فراگرفته شده است، سازماندهی و اجرا می شود. برای مثال در صورتی که برای مدیران سازمان برخی از دروسی را که قبلا در دانشگاه و درباره مدیریت گذرانیده اند، مجدداّ برای یادآوری و بیان تحولات جدید ارائه گردد، به اصطلاح بازآموزی گویند.
دو نکته مهم در خصوص بازآموزی قابل توجه است. نخست آنکه بازآموزی ها در برخی مشاغل نظیر علوم پزشکی و فنی و مهندسی از معنا و مفهوم بیشتری برخوردار است دوم اینکه منحصراّ، بازآموزی تکرار مکررات نیست بلکه در بسیاری از موارد، مشتمل بر یافته های جدید و بررسی مفاهیم و تکنیک های منسوخ شده می باشد. در چنین حالتی بازآموزی یکی از آموزش های مؤثر کارکنان است. اما اگر بازآموزی به تکرار و یادآوری آموخته های قبلی محدود گردد، فاقد ارزش تربیتی است.

 

موضوعات: بدون موضوع
[چهارشنبه 1400-01-25] [ 12:47:00 ق.ظ ]