بر مبنای محاسبات جدول شماره ۶-۴ شعبه ۵۰۲۶ با احراز کارآیی رتبه ای ۱٫۳۳ یا ۱۳۳ درصدی رتبه اول، برترین عملکرد را از آن خود کرده است. ضعیف ترین عملکرد مربوط به شعبه شماره ۵۰۵۰ با رتبه ۱۴۲ و اختیار کارآیی مالی ۳۰٫۹۲ درصد بوده است. ۱۴۰ شعبه باقی مانده در بین رتبه اول تا ۱۴۲ و بین دو شعبه ۵۰۲۶ و ۵۰۵۰ قرار گرفته و سایر رتبه ها را اختیار نموده اند.
۴-۵) تعیین عوامل موثر بر کارآیی شعب:
در این بخش با تکیه بر روش تحلیل‌پوششی‌داده‌ها، عوامل موثر بر اندازه‌کارآیی شعب بانک کشاورزی استان اصفهان مورد بررسی قرار‌گرفته‌اند. این عوامل عبارت از گروه‌های مرجع، مقادیر نهاده‌ها و ستانده‌ها و ضرایب ارزشی هر یک از این عوامل به عنوان منابع یا نتایج عملکرد می‌باشند.
الف) عملکرد گروه‌های مرجع:
در روش‌تحلیل پوششی‌داده‌ها، یا DEA اندازه کارآیی هر واحد مورد ارزیابی( در این تحقیق هر شعبه از بانک کشاورزی استان اصفهان) به عنوان یک واحد تصمیم‌گیری (DMU)مقداری نسبی بین صفر تا یک یا بر حسب صفر تا ۱۰۰ درصد را به عنوان اندازه‌کارایی اختیار کرده است. واحدی که اندازه یک را اختیار می‌کند واحدی کارآ تلقی شده و به تعبیری هیچ یک از دیگر واحد‌ها نتوانسته‌اند با به کارگیری همان منابع یا نهاده‌ها، ستانده بیشتری تولیدکنند، و یا به تعبیر دیگر همان ستانده‌ها را نتوانسته‌اند با نهاده‌کمتری تولید نمایند. بنابراین هر شعبه در مقایسه با دیگر شعب یا ترکیب خطی از عملکرد آن ها مورد ارزیابی قرار می‌گیرند. مبانی نظری روش نشان‌می‌دهد که، واحد کارآ در واقع با خودش به عنوان مرجع مقایسه شده و واحدهای ناکارآمد با ترکیب خطی واحدهای‌کارآ که اندازه کارایی واحد اختیار کرده‌اند. بنابراین به واحدهای کارآمدی که مبنای ارزیابی کارآیی دیگر واحدها قرار می‌گیرند، گروه مرجع گفته می‌شود. متعلق به این واحدها عددی غیر صفر می‌شود. طی جدول ۱۸-۴ بر مبنای حل مدل ریاضی، به ازای هر یک از شعب بانک کشاورزی استان اصفهان ، مقادیر این متغیر را نشان می‌دهد. و در واقع بیان می‌‌کند، با چه ترکیبی از عملکرد چه واحدهای یک شعبه مورد ارزیابی قرار گرفته‌اند. اندیس مربوطه نشان‌دهنده شماره شعبه ای است، که در ارزیابی به عنوان مرجع قرارگرفته، و مقدار متغیر نشان‌دهنده نسبتی از ترکیب خطی عملکرد واحد مرجع است، که در ارزیابی مبنای ارزیابی واقع شده‌است. واحدی که کارآمد تلقی می شود برابر یک و اندیس آن معادل شماره واحد مورد ارزیابی است. مثلا شعبه بانکی اول با کد ۵۰۰۱ که کارآ تلقی شده، و اندازه کارآیی معادل یک اختیار نموده است، ۱ = را اختیار نموده‌است. ولی شعبه بانکی شماره دو با کد ۵۰۰۲ که اندازه کارایی ۰٫۹۵۳۷ و کمتر از واحد را اختیار نموده و ناکارآمد تلقی شده با دیگر شعب کارآمد به عنوان گروه مرجع خود سنجیده شده‌است. لذا ۰= و با توجه به ترکیب گروه مرجع آن شعب بانکی سوم، هشتم و سی و نهم با میزان تاثیر گذاری λ۳=۰٫۱۴۴۶, λ۸=۰٫۱۳۹۳, λ۳۹=۰٫۷۱۶۱λ۲۹=.۱۰۵۴ مبنای ارزیابی قرار گرفته اند. گروه های مرجع در این ارزیابی ۲۴ شعبه کارآمد بوده که مبنای ارزیابی دیگر شعب قرار گرفته اند. طی جدول شماره ۷-۴ عملکرد گروه های مرجع بر مبنای دفعات مورد استفاده در ارزیابی خلاصه شده است:
پایان نامه - مقاله - پروژه
جدول شماره ۴-۷: توزیع فراوانی گروه های مرجع

 

کد واحد شماره شعبه دفعات مرجعیت رتبه اهمیت
۵۰۶۹ ۶۹ ۷۲ مرتبه اول
۵۰۰۳ ۳ ۶۶ مرتبه دوم
۵۰۱۱ ۱۱ ۵۴ مرتبه سوم
۵۰۳۹ ۳۹ ۵۱مرتبه چهارم
۵۰۸۱ ۸۱ ۴۸ مرتبه پنجم
موضوعات: بدون موضوع
[پنجشنبه 1400-07-29] [ 06:06:00 ب.ظ ]