فصل چهارم: یافته های تحقیق ۷۵
مقدمه ۷۶
۴-۱- یافته های توصیفی ۷۶
۲-۲- یافته های استنباطی ۸۴
فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری ۹۷
۵-۱- بحث و نتیجه گیری یافته های تحقیق ۹۸
۵-۲- پیشنهادهای پژوهشی ۱۰۲
۵-۲-۱- پیشنهادات اجرایی ۱۰۲
۵-۲-۲- پیشنهادات پژوهشی ۱۰۲
۵-۳- محدودیت های پژوهش ۱۰۲
فهرست منابع ۱۰۵
پیوست ها ۱۱۸
فهرست جداول
جدول شماره ۴-۱- فراوانی و درصد دانش آموزان بر اساس جنسیت ۷۶
جدول شماره ۴-۲- فراوانی و درصد دانش آموزان بر اساس رشته تحصیلی ۷۶
جدول شماره ۴-۳- جدول توافقی فراوانی دانش آموزان بر اساس جنسیت و رشته تحصیلی ۷۷
جدول شماره ۴-۴- میانگین و انحراف معیار متغیرعملکرد تحصیلی دانش آموزان نمونه پژوهش ۷۷
جدول شماره ۴-۵- میانگین و انحراف معیار عملکرد تحصیلی (معدل) به تفکیک جنسیت ۷۷
جدول شماره ۴-۶- میانگین و انحراف معیار عملکرد تحصیلی دانش آموزان به تفکیک رشته تحصیلی ۷۸
جدول شماره ۴-۷- میانگین و انحراف معیار انگیزش تحصیلی در کل دانش آموزان نمونه پژوهش ۷۸
جدول شماره ۴-۸- میانگین و انحراف معیار انگیزش تحصیلی به تفکیک جنسیت ۷۸
جدول شماره ۴-۹- میانگین و انحراف معیار انگیزش تحصیلی به تفکیک رشته تحصیلی ۷۹
جدول شماره ۴-۱۰- میانگین و انحراف معیار سازگاری اجتماعی ۸۰
تصویر درباره جامعه شناسی و علوم اجتماعی
جدول شماره ۴-۱۱- میانگین و انحراف معیار سازگاری اجتماعی به تفکیک جنسیت ۸۱
جدول شماره ۴-۱۲- میانگین و انحراف معیار سازگاری اجتماعی به تفکیک رشته تحصیلی ۸۲
جدول شماره ۴-۱۳- همبستگی میان انگیزش تحصیلی و سازگاری اجتماعی ۸۴
جدول شماره ۴-۱۴- همبستگی میان انگیزش تحصیلی و سازگاری اجتماعی به تفکیک جنسیت ۸۶
جدول شماره ۴-۱۵- همبستگی میان انگیزش تحصیلی و سازگاری اجتماعی به تفکیک رشته تحصیلی ۸۷
جدول شماره ۴-۱۶- مراحل ورود متغیرهای پژوهش در مدل رگرسیون ۸۸
جدول شماره ۴-۱۷- خلاصه مدل رگرسیون بر اساس متغیرها ۸۸
جدول شماره ۴-۱۸- نتایج تحلیل واریانس متغیر پیشبین ۸۹
جدول شماره ۴-۱۹- نتایج آزمون t و ضرایب مربوط به متغیر پیشبین ۸۹
جدول شماره ۴-۲۰- میانگین و انحراف معیار انگیزه درونی دانش آموزان براساس جنسیت و رشته تحصیلی ۹۰
جدول شماره ۴-۲۱- تحلیل واریانس عاملی انگیزه درونی بر اساس جنسیت و رشته تحصیلی ۹۰
جدول شماره ۴-۲۲- میانگین و انحراف معیار انگیزه بیرونی بر اساس جنسیت و رشته تحصیلی ۹۱
جدول شماره ۴-۲۳- تحلیل واریانس عاملی انگیزه بیرونی بر اساس جنسیت و رشته تحصیلی ۹۱
جدول شماره ۴-۲۴- میانگین و انحراف معیار بی انگیزگی بر اساس جنسیت و رشته تحصیلی ۹۲
جدول شماره ۴-۲۵- تحلیل واریانس عاملی بی انگیزگی بر اساس جنسیت و رشته تحصیلی ۹۲
جدول شماره ۴-۲۶- میانگین و انحراف معیار سازگاری اجتماعی دانش آموزان براساس جنسیت و رشته تحصیلی ۹۳
جدول شماره ۴-۲۷- تحلیل واریانس عاملی سازگاری اجتماعی بر اساس جنسیت و رشته تحصیلی ۹۴
جدول شماره ۴-۲۸- میانگین و انحراف معیار عملکرد تحصیلی براساس جنسیت و رشته تحصیلی ۹۵
جدول شماره ۴-۲۹- تحلیل واریانس عاملی عملکرد تحصیلی بر اساس جنسیت و رشته تحصیلی ۹۵
فصل اول
طرح کلی پژوهش
۱-۱- مقدمه:
انگیزهها[۱] نیروهای محرکی هستند که در موجود زنده، حالتی از نشاط و فعالیت را بر میانگیزند.انگیزهها عامل بروز رفتار هستند و او را به سوی هدف یا هدفهای مشخصی راهنمایی می کنند. آنها، وظایف ضروری و مهمی برای موجود زنده انجام میدهند. انگیزش به معنای وسیع و تحت عنوان علت یا چرایی رفتار،تمامی روانشناسی را در بر میگیرد(خداپناهی، ۱۳۸۵: ۱۹).
انگیزه پیشرفت تحصیلی به عنوان یکی از انگیزههای روانی است. انسان خواهان پیشرفت و ترقی در تمام ابعاد زندگی میباشد، یکی از این پیشرفتها که خود نیز می تواند زمینه ساز پیشرفتهای دیگر باشد پیشرفت تحصیلی به عنوان ملاک ارزیابی و گزینش افراد در مراحل مختلف شغل و رشته تحصیلی میباشد. از مهمترین عواملی که می تواند در یادگیری توأم با موفقیت یادگیرنده نقش داشته باشد، انگیزه پیشرفت تحصیلی است. دانش آموزان با باورهای انگیزشی مثبت، همچون حفظ اهداف درونی برای یادگیری و نیاز به پیشرفت تحصیلی بالا، بیشتر از دانش آموزان دارای باورهای انگیزشی پایین در پردازش عمیق، بسط و سازماندهی تکالیف، درگیر میشوند. انگیزش درونی یکی از تعیینکننده های گرایش به مطالعه و یادگیری است و ترس از شکست در افراد با انگیزه درونی پایین، دیده شده است ( قربانی، ۱۳۸۶: ۱). سازگاری اجتماعی یک سازه کلان است که دسته ای از مؤلفه های خاص را در بر میگیرد که روی هم رفته عمکرد تحصیلی مطلوب را پیش بینی می کنند (والز و لیتل[۲]، ۲۰۰۵). عوامل گوناگونی از جمله عوامل تحصیلی، رفتاری و اجتماعی به منظور تشکیل الگوهای سازگاری، با هم و به عنوان یک نظام یکپارچه عمل می کنند و بر هم تاثیر متقابل دارند. انواع انگیزه های درونی و بیرونی اثر متفاوتی بر عملکرد تحصیلی و سازگاری اجتماعی دارد. در این میان انگیزش درونی می تواند نقش تسهیل گرانهای را در سازگاری اجتماعی داشته باشد و انگیزش بیرونی اثر مخربی بر سازگاری اجتماعی خواهد داشت (ملنیک[۳] و همکاران، ۲۰۰۸).
برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت fotka.ir مراجعه نمایید.
۱-۲- بیان مسأله:
در نظام آموزشی ایران، ملاک قضاوت و ارزیابی موفقیت و عدم موفقیت همه ارکان آموزشی از جمله رویکرد کلی نظام، گروه آموزش دهندگان، سیستم مدیریت و دانش آموزان در قالب متغیر عملکرد تحصیلی نمود پیدا می کند. بنا بر این همه دست اندر کاران آموزش همواره در تلاش برای رسیدن به مولفهها و فرایندهایی هستند که عملکرد تحصیلی دانش آموزان را بهبود بخشند. عملکرد تحصیلی به عنوان نمود عینی نتیجه و برآیند همه فعالیتهای آموزشی، به جنبه های قابل مشاهده یادگیری اشاره می کند. عملکرد همان محصول یادگیری است و ما با مشاهده تغییرات حاصل در عملکرد شخص استنباط میکنیم که در او یادگیری اتفاق افتاده است. عملکرد تحصیلی، همان نتایج عملکردی است که نشان میدهد یک دانش آموز تا چه حد به اهداف خاص مورد نظر در فعالیتهای آموزشی رسیده است (وولفولک، ۲۰۰۷).
نتایج پژوهشهای کوپر[۴] نشان داده که علاوه بر ساختار و محتوای آموزشی کلاس، عوامل گوناگونی از جمله سلامت روان، تواناییهای شناختی، عوامل انگیزشی، هیجانها و ویژگیهای فردی و خانوادگی نقش عمدهای در سطح عملکرد تحصیلی دانش آموزان دارند (پاشایی و همکاران، ۱۳۸۸).
گیج و برلاینر[۵] (۱۹۹۶)، انگیزه را به موتور یا فرمان اتومبیل تشبیه می کنند که شخص را برای رسیدن به هدف خاصی وادار به فعالیت می کند (ظهیری ناو و رجبی، ۱۳۸۸: ۷۰). انگیزه تحصیلی، انگیزه روانشناختی فراگیری است که با اثرگذاری بر انواع مختلف فعالیتهای تحصیلی به تمایل فرد برای رسیدن به هدفهای تحصیلی اشاره دارد. این سازه با حصول آگاهی از چگونگی تأثیر فرایندهای شناختی–انگیزشی شخص روی فعالیتهایی که برای پیشرفت تحصیلی وی اهمیت دارند، برآورد می شود (شهنی ییلاق و همکاران، ۱۳۸۴: ۴۸ ).
در نظام طبقه بندی دسی[۶]، شوارتز[۷] و رایان[۸] (۱۹۸۵ )، افراد، در سه نوع جهتگیری انگیزشی قرار میگیرند: افراد با جهتگیری انگیزشی بیرونی[۹]، افراد با جهتگیری انگیزشی درونی[۱۰] و افراد بدون انگیزه[۱۱](بحرانی، ۱۳۸۴: ۱۰۵). افرادی که دارای انگیزش درونی هستند، برای خود اهدافی تعیین می کنند و در جهت رسیدن به آن میکوشند. در واقع اگر آنان احساس کنند که در انجام فعالیتهای مورد علاقه خود، در فشار هستند؛ سطح انگیزش یا علاقه درونی آن ها کاهش مییابد. افراد با انگیزش بیرونی به جای تمرکز بر تکلیف و احساس رضایت، با انجام خوب آن، در انتظار نوعی پاداش یا تنبیه اجتماعی هستند. افراد بدون انگیزه، مانند افرادی که دارای انگیزش بیرونی هستند خود را شایسته نمیدانند. این افراد، در مقایسه با همسالان خود که دارای انگیزش بیرونی هستند، بعد از مدتها تلاش برای انجام تکلیف و صرف انرژی و وقت، آن را رها می کنند. ادراک شایستگی و کنترل در آنان، چنان پایین است که در موقعیتها احساس درماندگی می کنند.کوشش برای این افراد یک عمل بیفایده است. آنان موفقیت و شکستهای خود را نتیجه عوامل بیرونی و کنترل ناپذیر میدانند (دسی، اسکوارتز، شین من[۱۲]، و رایان: ۱۹۸۱، به نقل از بحرانی، ۱۳۸۴: ۱۰۵).
علاوه بر انگیزش که تا حد زیادی ناظر بر عوامل فردی یادگیری است، یادگیری در محیط و در کنش با دیگران انجام می شود. هر انسانی آگاهانه یا ناآگاهانه میکوشد تا نیازهای متنوع و گاه متناقضش را در محیط زندگی خود برآورده کند، و از آنجا که باید نیازهای خود را در قالب ساخت اجتماعی برآورده کند، سازگاری او لاجرم سازگاری اجتماعی است (والی پور، ۱۳۶۰، به نقل از مظاهری و افشار، ۱۳۸۸).
سازگاری اجتماعی[۱۳] به عنوان مهمترین نشانه سلامت روان از مباحثی است که در دهههای اخیر توجه بسیاری از جامعهشناسان، روانشناسان و به ویژه مربیان را به خود جلب کرده است (نظیری، ۱۳۸۱، به نقل از مظاهری و همکاران، ۱۳۸۵ :۱۷). از دیدگاه انجمن روانشناسی آمریکا سازگاری اجتماعی هماهنگ ساختن رفتار به منظور برآورده ساختن نیازهای محیطی است که غالباً مستلزم تکانهها، هیجانات یا نگرشها میباشد (حجاری و همکاران، ۱۳۸۵: ۵۲). گودشتاین و لانیون[۱۴](۱۹۹۵، به نقل از خوش کنش و همکاران، ۱۳۸۹) سازگاری را فرایند پیوستهای تعریف کرده اند که در آن، تجارب یادگیری اجتماعی شخص توانایی و مهارت هایی را فراهم میسازد که از آن طریق میتوان به ارضای نیازها پرداخت.
پژوهشهای متعددی در نظامهای آموزشی مختلف انجام شده است و به صورت تجربی نیز رابطه و اثر مثبت و معنادار عوامل انگیزشی و سازگاری اجتماعی را با عملکرد تحصیلی نشان داده است. این در حالی است که در نظام آموزشی ایران و به ویژه در شهر ابرکوه، پژوهشی که به طور خاص و با روش علمی رابطه این متغیرها را بررسی کرده باشد، انجام نشده است. لذا در این تحقیق، رابطه عوامل انگیزش تحصیلی و سازگاری اجتماعی با عملکرد تحصیلی در دوره متوسطه به عنوان یک نیاز اساسی در برنامه ریزیهای آموزشی بررسی شد.
۱-۳- اهمیت و ضرورت پژوهش:
انگیزهها نیرویی قوی در فرایند یاددهی-یادگیری هستند، به طوریکه حتی غنیترین و بهترین برنامه های کارآموزی و آموزش سازماندهی شده نیز در صورت فقدان انگیزه در فراگیران، سودمند نخواهند بود. یکی از مهمترین مسایل تأثیرگذار بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان انگیزه میباشد. انگیزه تحصیلی یکی از ملزومات یادگیری به حساب می آید و چیزی است که به رفتار شدت و جهت میبخشد و در حفظ تداوم آن به یادگیرنده کمک می کند. در واقع انگیزه آن چیزی است که به یادگیرنده انرژی میدهد و فعالیتهای او را هدایت می کند. از آنجا که انگیزه تحصیلی مستقیماً با میزان یادگیری و پیشرفت تحصیلی یادگیرندگان در ارتباط است، لازم است برای ایجاد یک نظام آموزشی موفق و پویا به این امر مهم توجه بیشتری شود. کم توجهی نسبت به مشکلات دانش آموزان بیگمان سبب تراکم و گره خوردن مشکلات با یکدیگر و به وجود آمدن نابسامانیهای روحی و آموزشی مختلف برای آنان خواهد شد. چنین غفلتهایی از یک طرف باعث اتلاف منابع انسانی و از طرف دیگر باعث افت کیفیت نیروی انسانی می شود. متاًسفانه یکی از مشکلات شایع نظامهای آموزشی در بسیاری از کشورها، پایین بودن سطح انگیزه تحصیلی در بین یادگیرندگان میباشد که سالانه زیانهای علمی، فرهنگی و اقتصادی زیادی را متوجه دولتها و خانوادهها می کند و نظام آموزشی کشورها را با افت تحصیلی مواجه میسازد(رمضانی و افشار، ۱۳۸۹: ۱۲).
عکس مرتبط با اقتصاد
انگیزش نمی تواند از چارچوب اجتماعی که آن را احاطه کرده است جدا شود. در درون هر جامعه، یک سری ارزشهای اجتماعی و اهداف فرهنگی وجود دارد که باید در نظر گرفته شود. افراد آدمی فقط با غذا و آب زندگی نمی کنند، بلکه انگیزههایی وجود دارند که شرایط اجتماعی و فرهنگی موجب بروز آن می شود. همچنین، انگیزش، در ارتباط با ارزشهای دیگران تغییر می کند. به عنوان مثال تحقیقات نشان میدهد که یادگیری بهوسیله همکاری با یادگیرنده تسهیل می شود (دریسکول[۱۵]،۳۰۸:۱۹۹۳). ارتباط در کلاس درس، خواه شناختی و یا عاطفی باشد، انتقال دهنده یافته ها از فردی به فرد دیگر و از یک گروه به گروه دیگر است. به عنوان مثال، نگرشی که فرد دارد یا ادراکات شخصی او در انگیزه او تاثیر میگذارد. رابطه بین انگیزش و پیامدهای مربوط به مدرسه مانند عملکرد تحصیلی و بهزیستی تحصیلی به خوبی جای خود را در تحقیقات آموزش و پرورش باز کرده است (دسی و رایان، ۲۰۰۰، به نقل از والز و لیتل، ۲۰۰۵).
انگیزش افراد در موقعیتهای تحصیلی پاسخها، تمایلات و کنشهای آنها را تحتتأثیر قرار میدهد. این سازه نقش مهمی در تعلیم و تربیت دارد. به عبارت دیگر، افرادی که انگیزش درونی دارند، از سازگاری اجتماعی برخوردارند و برای موفقیت تحصیلی تلاش می کنند و بر این باورند که با سعی و کوشش خود میتوانند موفق گردند. با توجه به این مسائل، معلمان با شناخت انگیزش دانش آموزان میتوانند در زندگی اجتماعی افراد نیز تاثیرگذار باشند. تحقیقات نشان دادهاند که انگیزش با سطح فعالیت افراد در موقعیتهای یادگیری ارتباط دارد (پینتریچ[۱۶]،۲۰۰۰).
۱-۴- متغیرهای اساسی پژوهش
متغیر پیشبین اول: انگیزش تحصیلی (درونی، بیرونی و بیانگیزهگی)
متغیر پیشبین دوم: سازگاری اجتماعی
متغیرهای تعدیل کننده:جنسیت، رشته تحصیلی
متغیر کنترل: مقطع تحصیلی، شهر محل سکونت و پایه تحصیلی
متغیر وابسته یا ملاک: عملکرد تحصیلی
۱-۵- اهداف پژوهش
۱-۵-۱- هدف کلی
هدف اصلی این پژوهش، بررسی رابطه انگیزش تحصیلی وسازگاری اجتماعی با عملکرد تحصیلی دردانش آموزان پایه سوم دبیرستان شهرستان ابرکوهدر سال تحصیلی ۹۳-۱۳۹۲میباشد
موضوعات: بدون موضوع
[چهارشنبه 1400-01-25] [ 06:08:00 ق.ظ ]