سال ها است که در کشورهای پیشرفته، معلم ورزش اگر نقش و جایگاهی مهم تر و برجسته تر از سایر معلمان نداشته باشد، نقش کم اهمیت تر ندارد! گواه این ادعا، نقش برجسته معلم ورزش در امر اهداف آموزشی و سلامت دانش آموزان است. یکی از رویکردهای اساسی و مطرح در آموزش و پرورشهای پیشرفته، رویکرد تربیت بدنی تلفیقی است. منظور از تربیت بدنی تلفیقی این است که یا به کمک ورزش و بازی، سایر دروس و مطالب آموخته شوند یا مفاهیم ورزش در حین اجرای مهارت ها آموزش داده شوند. از طرفی بدون شک مهمترین منبع هر سازمانی از جمله آموزش پرورش نیروی انسانی است. آموزش و پرورش به معلمان کارآمد و با انگیزه نیازمند است چرا که معلم عامل اساسی تربیت و نوسازی اجتماعی است. در این میان معلمان تربیت بدنی نقش مهمی در تربیت و تندرستی نسل جوان دارند و همچنین در ایجاد یک زندگی سالم و با نشاط برای دانش آموزان مؤثرند. بنابراین معلمان تربیت بدنی در مدارس با ایجاد آمادگی جسمانی در خود و فراگیری علوم ورزشی می توانند به عنوان یک الگو بهترین انگیزه ها را در دانش آموزان ایجاد کنند و آنها را با اثرهای سودمند ورزش بر روی سلامت جسم و روان آشنا سازند که برای حصول به این اهداف خود نیز بایستی دارای انگیزه باشند. از طرفی معلم ورزش تاثیر مستقیمی بر توسعه سلامت جسمی و روانی دانش آموزان و آموزش شیوه های صحیح زندگی سالم دارد. همچنین معلم ورزش آگاه، با آشنایی با شیوه های استعدادیابی، نقش موثری در شناخت قهرمانان آینده کشور دارد. با این باور مسابقات علمی- تخصصی تربیت بدنی از سال ۶۳ با اهداف: ایجاد انگیزه در کسب اطلاعات در زمینه تعلیم و تربیت به ویژه تربیت بدنی، ایجاد تمایل بیشتر در کسب مهارتهای ورزشی، ایجاد علاقه و زمینه درک تحقیقات علمی پیرامون تربیت بدنی، و ایجاد زمینه مناسب جهت رقابت سالم ورزشی اجرا می شود. در این تحقیق مرحله استانی دوره مسابقات در استان یزد بررسی می گردد. از آنجایی که بحث “انگیزه” نیز در علوم اجتماعی جایگاه خاصی دارد و تمامی تلاشهای مدیریت برای بالا بردن انگیزه های افراد و هدایت آنان به سمت بهبود عملکرد است، بنابراین یافتن عواملی که باعث انگیزش معلمان تربیت بدنی برای شرکت در این مسابقات شده و در کارایی آنان مؤثر است بعنوان موضوع تحقیق حاضر انتخاب شده است.
تصویر درباره جامعه شناسی و علوم اجتماعی
۱-۳- ضرورت و اهمیت تحقیق
هر کشوری به استادان و معلمان با انگیزه و کارآمد برای تعلیم و تربیت خود نیاز دارد تا بتواند جوانان را در قالب سیستم تعلیم و تربیتی خود پرورش داده و برای آینده ای بهتر آماده سازد. صاحبنظران معتقدند که انگیزه می تواند همانند یک نیرو در ایجاد یادگیری مؤثر باشد (پارسائیان و اعرابی، ۱۳۸۶). آنان بر این باورند که انگیزه زمینۀ پیدایش رفتارها را سبب می شود. در بررسی نظامهای تعلیم و تربیت همواره روش هایی ایجاد شده که رشد انگیزه را در افراد تقویت کنند تا سریعتر به اهداف مورد نظر دست یابند. در این رابطه، بهره گیری از رقابتهای سالم به منظور ظهور استعدادها و شکوفایی خلاقیت و توانایی افراد از جایگاه والایی برخوردار است. حس رقابت جویی در هر موضوعی به رشد انگیزه ها کمک می کند. بر این اساس اداره کل تربیت بدنی وزارت آموزش و پرورش به منظور رقابت اندیشه ها و شکوفایی افکار و بازدهی بیشتر در میان تمام افرادی که در تلاش برای پرورش دانش آموزان هستند، اقدام به برگزاری مسابقات علمی- تخصصی نموده است تا در معلمین انگیزۀ رشد و تقویت خود را ایجاد نماید تا هر یک از معلمین در سایه برخورداری از رضایت حاصله، وظایف محوله را به نحوی مطلوب انجام دهند اما از آنجا که هر برنامه رقابتی در مرحله اجرا دارای یک سری نقاط قوت و ضعف می باشد نیاز به دقت نظر دارد. لذا تحقیق حاضر به دنبال روشن کردن بعضی از زمینه هایی است که بعنوان اهداف اصلی برگزاری این مسابقات بیان شده است، تا بتواند اطلاعات مفیدی در ارتباط با انگیزش معلمان فراهم نماید تا در زمینه های مختلف وزارت آموزش و پرورش و اداره کل تربیت بدنی مورد استفاده قرار گیرد و در صورت لزوم اصلاحات و تجدید نظراتی انجام شود. امید است این پژوهش در بهبود وضعیت تربیت بدنی در سطح جامعه و آموزش و پرورش و در ارتباط با معلمان پرتلاش تربیت بدنی اقدامی مؤثر باشد.
۱-۴-اهداف تحقیق
۱-۴-۱-هدف کلی
بررسی و مقایسه اثربخشی مسابقات علمی تخصصی از دیدگاه معلمان ورزش فارغ التحصیل رشته تربیت بدنی و غیر تربیت بدنی مقاطع آموزش و پرورش شهر یزد
۱-۴-۲-اهداف اختصاصی
بررسی دیدگاه معلمان تربیت بدنی امکانات رفاهی در تمایل آنها به شرکت مجدد در مسابقات علمی- تخصصی
بررسی دیدگاه معلمان تربیت بدنی وضعیت اجرایی مسابقات در تمایل آنها به شرکت مجدد در مسابقات علمی- تخصصی
بررسی دیدگاه معلمان تربیت بدنی نتایج و جوایز در تمایل آنها به شرکت مجدد در مسابقات علمی- تخصصی
بررسی دیدگاه معلمان تربیت بدنی مفاد آزمون در تمایل آنها به شرکت مجدد در مسابقات علمی- تخصصی
بررسی دیدگاه معلمان تربیت بدنی اثربخشی مسابقات بر عملکرد در تمایل آنها به شرکت مجدد در مسابقات علمی- تخصصی
بررسی دیدگاه معلمان تربیت بدنی انگیزش درونی در تمایل آنها به شرکت مجدد در مسابقات علمی- تخصصی
مقایسه میان دیدگاه معلمان ورزش دارای مدرک تحصیلی تربیت بدنی و غیر تربیت بدنی در خصوص تاثیر امکانات رفاهی در تمایل به شرکت مجدد در مسابقات علمی- تخصصی
مقایسه میان دیدگاه معلمان ورزش دارای مدرک تحصیلی تربیت بدنی و غیر تربیت بدنی در خصوص تاثیر وضعیت اجرایی مسابقات در تمایل به شرکت مجدد در مسابقات علمی- تخصصی
مقایسه میان دیدگاه معلمان ورزش دارای مدرک تحصیلی تربیت بدنی و غیر تربیت بدنی در خصوص تاثیر مفاد آزمون مسابقات در تمایل به شرکت مجدد در مسابقات علمی- تخصصی
مقایسه میان دیدگاه معلمان ورزش دارای مدرک تحصیلی تربیت بدنی و غیر تربیت بدنی در خصوص تاثیر نتایج و جوایز مسابقات در تمایل به شرکت مجدد در مسابقات علمی- تخصصی
مقایسه میان دیدگاه معلمان ورزش دارای مدرک تحصیلی تربیت بدنی و غیر تربیت بدنی در خصوص اثربخشی مسابقات بر عملکرد در تمایل به شرکت مجدد در مسابقات علمی- تخصصی
مقایسه میان دیدگاه معلمان ورزش دارای مدرک تحصیلی تربیت بدنی و غیر تربیت بدنی در خصوص تاثیر انگیزش درونی در تمایل به شرکت مجدد در مسابقات علمی- تخصصی
۱-۵- فرضیه های تحقیق
از دیدگاه معلمان تربیت بدنی امکانات رفاهی در تمایل آنها به شرکت مجدد در مسابقات علمی- تخصصی تاثیر معناداری دارد.
از دیدگاه معلمان تربیت بدنی وضعیت اجرایی مسابقات در تمایل آنها به شرکت مجدد در مسابقات علمی- تخصصی تاثیر معناداری دارد.
از دیدگاه معلمان تربیت بدنی نتایج و جوایز در تمایل آنها به شرکت مجدد در مسابقات علمی- تخصصی تاثیر معناداری دارد.
از دیدگاه معلمان تربیت بدنی مفاد آزمون در تمایل آنها به شرکت مجدد در مسابقات علمی- تخصصی تاثیر معناداری دارد.
از دیدگاه معلمان تربیت بدنی اثربخشی مسابقات بر عملکرد در تمایل آنها به شرکت مجدد در مسابقات علمی- تخصصی تاثیر معناداری دارد.
از دیدگاه معلمان تربیت بدنی انگیزش درونی در تمایل آنها به شرکت مجدد در مسابقات علمی- تخصصی تاثیر معناداری دارد.
بین دیدگاه معلمان ورزش دارای مدرک تحصیلی تربیت بدنی و غیر تربیت بدنی در خصوص تاثیر امکانات رفاهی در تمایل به شرکت مجدد در مسابقات علمی- تخصصی تفاوت معناداری وجود دارد.
بین دیدگاه معلمان ورزش دارای مدرک تحصیلی تربیت بدنی و غیر تربیت بدنی در خصوص تاثیر وضعیت اجرایی مسابقات در تمایل به شرکت مجدد در مسابقات علمی- تخصصی تفاوت معناداری وجود دارد.
بین دیدگاه معلمان ورزش دارای مدرک تحصیلی تربیت بدنی و غیر تربیت بدنی در خصوص تاثیر مفاد آزمون مسابقات در تمایل به شرکت مجدد در مسابقات علمی- تخصصی تفاوت معناداری وجود دارد.
بین دیدگاه معلمان ورزش دارای مدرک تحصیلی تربیت بدنی و غیر تربیت بدنی در خصوص تاثیر نتایج و جوایز مسابقات در تمایل به شرکت مجدد در مسابقات علمی- تخصصی تفاوت معناداری وجود دارد.
بین دیدگاه معلمان ورزش دارای مدرک تحصیلی تربیت بدنی و غیر تربیت بدنی در خصوص اثربخشی مسابقات بر عملکرد در تمایل به شرکت مجدد در مسابقات علمی- تخصصی تفاوت معناداری وجود دارد.
بین دیدگاه معلمان ورزش دارای مدرک تحصیلی تربیت بدنی و غیر تربیت بدنی در خصوص تاثیر انگیزش درونی در تمایل به شرکت مجدد در مسابقات علمی- تخصصی تفاوت معناداری وجود دارد.
۱-۶-محدوده تحقیق
تمام آزمودنی ها دبیران تربیت بدنی آموزش و پرورش بودند.
آزمودنی ها از شهر یزد انتخاب شدند.
تحقیق در سال تحصیلی ۹۳-۹۲ انجام شده است.
زمان و مکان برگزاری مسابقات برای تمام شرکت کنندگان یکسان بود.
تعداد دفعاتی که آزمودنی ها در این دوره ها شرکت کرده اند.
۱-۷-محدودیتهای تحقیق
هر پژوهش با هر روش جمع آوری اطلاعات دارای نقاط قوت و ضعف است. پژوهش حاضر نیز همانند سایر پژوهش ها با محدودیت هایی مواجه بوده است. که در زیر به برخی از آنها اشاره شده است.
عدم ایجاد شرایط یکسان برای تمامی پاسخ دهندگان هنگام تکمیل پرسشنامه
عدم کنترل ویژگیهای فرهنگی، اجتماعی افراد منتخب
نبودن منابع علمی کافی مرتبط با تحقیق حاضر در داخل و خارج از کشور
عدم وجود شرایط لازم برای ارزشیابی انگیزش کلیه آزمودنیها از طریق رفتارهای آشکار و مسائل فیزیولوژیکی
عدم توجه کافی برای مشارکت فعال گروه نمونه انتخاب شده در این پژوهش علمی، یکی دیگر از محدودیت های پژوهش بوده است.
کافی نبودن تعداد آزمودنی های حاضر در تحقیق
۱-۸- تعریف واژگان و اصطلاحات
۱-۸-۱- تعریف های مفهومی متغیرهای تحقیق
– معلم ورزش: به کلیه کارکنانی اطلاق می شود که در فرایند تعلیم و تربیت (آموزش عمومی کشور) عهده دار مسئولیت امر تربیت بدنی و ورزش دانش آموزان بوده و در استخدام رسمی وزارت آموزش و پرورش هستند(افشار نژاد، ۱۳۸۴).
– انگیزش: عبارت است از انجام کار با تمایلات باطنی به طوری که حداکثر توان شخص در انجام کار مورد استفاده قرار گیرد(نادری نسب، ۱۳۸۳).
– میزان شرکت: متغیری است برای سنجش میزان مشارکت معلمان تربیت بدنی در مسابقات علمی- تخصصی بر حسب تعداد مراحل شهرستانی، استانی و کشوری
– امکانات رفا هی: عبارت است از کلیه تجهیزات وسایل و تسهیلاتی که سبب راحتی و رفاه در حیطه انجام فعالیت می شود .
– وضعیت اجرایی: به شرایط و ضوابطی اطلاق می شود که در فرایند اجرای برنامه و فعالیت لحاظ می گردد. در این تحقیق منظور وضعیت اجرا کنندگان.وضعیت مکان و زمان مسابقات.رعایت عدالت و … می باشدنشریه ارزش و ورزش، ۱۳۸۲).
– مفاد آزمون: محتوی و هدف آزمون و تست را مفاد آزمون گویند. در این پژوهش منظور مواردی چون استاندارد بودن تست ها.جذاب بودن تست ها.موثر بودن تست ها در عملکرد شغلی.نیاز سنجی و نظر خواهی بومی –منطقه ای و …. می باشد(علیمردانی، ۱۳۸۴).
۱-۸-۲- تعریف های عملیاتی متغیرها
مسابقۀ علمی- تخصصی: مسابقه ای است که بین معلمان ورزش سراسر کشور در سه مرحله شهرستان، استان و کشور همه ساله در دو ماده علمی و عملی برگزار می شود.
– معلم ورزش: در این پژوهش منظور افراد مشغول به تدریس تربیت بدنی در مدارس استان یزد در سال تحصیلی ۹۳-۹۲ می باشند.
– میزان شرکت: متغیری است برای سنجش میزان مشارکت معلمان تربیت بدنی در مسابقات علمی- تخصصی بر حسب تعداد مراحل شهرستانی، استانی و کشوری
– امکانات رفاهی: در این تحقیق منظور خدمات تسهیلاتی در روند انجام کار (سرویس حمل و نقل. تغذیه.لباس و تجهیزات ورزشی و…) می باشد.
– عوامل انگیزش درونی : اینها عواملی هستند که برتمایلات و خواسته های درونی تاثیرگذارندکه در این تحقیق منظور مواردی است که بر از نظر درونی سبب شرکت معلمان در مسابقات می شود و شامل مواردی چون ترغیب خانواده. دیدار و تبادل تجربه و افکار با همکاران. ارتقا جایگاه اجتماعی بالاتر.رقابت دوستانه. رفع خستگی ورهایی از رکود جسمی و فکری . تنوع در کار و زندگی. محک زدن توتنایی های علمی و مهارتی. حضور فعال در فعالیت های ورزشی به عنوان یک معلم تربیت بدنی
– نتایج و جوایز: مقصود پاداش ها و مزایایی است که نتیجه این مسابقات در پی دارد که شامل افزایش حقوق و پاداش مالی.گرفتن سنوات.کسب امتیاز برای دریافت وام.مسکن.زمین و سایر خدمات.کسب ساعات ضمن خدمت.ارتقا پست.آزادی در انتخاب مکان تدریس.امتیاز در انتقال.پرورش و شکوفایی استعداد های معلم می شود.
فصل دوم
ادبیات و پیشینه تحقیق
۲-۱- مقدمه
آموزش و پرورش در یک جامعه عامل کلیدی در توسعه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی آن جامعه است. بررسی عوامل مؤثر در رشد و توسعه جوامع صنعتی و پیشرفته بیانگر آن است که همهی این کشورها از آموزش و پرورش قوی و کارآمد برخوردارند. نقش معلمان اثر بخش در نظام آموزشی یک جامعه، انکار ناپذیر است. بخشی از چالش های موجود در درس تربیت بدنی نشأت گرفته از عدم آگاهی و دانش روز معلمان درمورد مسائل عملی و تئوری و نحوه ی اداره کلاس و جلسات تمرین است. اگرچه کار معلمان تدریس است. اما در انجام فعالیت های مربوط به تدریس، بایستی به مهارت های مختلف چون مهارت در تصمیم گیری، سخنرانی و فن بیان، شیوه های آموزش مهارت های ورزشی و مهارت برقراری ارتباط مؤثر با دانش آموزان، مربیان و مسئولان آشنا باشند. (مختاری، ۱۳۹۰).
عکس مرتبط با اقتصاد
با عنایت به اینکه معلمان به عنوان بدنه ی نظام آموزشی و گرداننده ی سیستم تربیتی محسوب می شوند و به طور مستقیم با دانش آموزان، که آینده سازان جامعه می باشند، در ارتباط اند، ضرورت ایجاب می کند کسانی در این سمت گمارده شوند که بالاترین میزان مهارت عملی و تئوری را داشته باشند. لذا به منظور برنامه ریزی و سازماندهی در هر کاری داشتن اطلاعات و آگاهی کافی از وضع موجود و گذشته، نقش بسیار مهمی ایفا می کند. مسابقات علمی- تخصصی با هدف آموزش، بهسازی و نگهداری دبیران تربیت بدنی انجام می گیرد[۴]، لذا در این فصل مسابقات علمی- تخصصی، نحوه اجرا، سیر تحول و تاریخچه آن را مورد بررسی قرارگرفته است و همچنین تاریخچه تعاریف و مفاهیم انگیزش قسمت بعدی این فصل را تشکیل می دهند. در این فصل مروری بر تحقیقات مشابه و یا مربوط به موضوع تحقیق در داخل و خارج از کشور شده است، که جمع بندی آنها به جهت دهی این تحقیق، برای رسیدن به اهداف آن، کمک خواهد کرد.
۲-۲- آزمون ها و مسابقات
۲-۲-۱- اهمیت مسابقات
برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت fotka.ir مراجعه نمایید.
موضوعات: بدون موضوع
[چهارشنبه 1400-01-25] [ 09:26:00 ق.ظ ]