ـ احمد ابراهیمی عطری و همکاران (۱۳۹۰) در پژوهشی با عنوان قدرت دست و متغیرهای آنتروپومتری اختصاصی دست در هندبالیست‌های دختر تمرین کرده که در آن سعی شده تا به بررسی رابطه بین ابعاد اختصاصی دست و قدرت دست برتر برای استعداد یابی در بین هندبالیست‌های دختر بپردازد ۲۵ نفر از هندبالیست‌هایی لیگ برتر باشگاهی که حداقل ۳ روز در هفته به مدت ۲ ساعت زیر نظر مربی تمرین می‌کردند انتخاب شدند. برای اندازه‌گیری شاخص‌های ویژه دست از روش ویسناپو و همکارانش (۲۰۰۷) استفاده شد. برای اندازه‌گیری حداکثر قدرت ایزومتریک دست از یک دینامومتر استفاده شد. با توجه به این تحقیقات می‌توان نتیجه گرفت که هر رشته ورزشی ویژگی‌های آنتروپومتری خاص خود را نیاز دارد. بنابر این طول انگشتان وسط، اشاره، و شست دست و محیط فرضی p4 پیشگوی بسیار قوی برای قدرت دست برتر به شمار می‌رود و می‌توان از آنها برای استعداد یابی در هندبالیست دختر استفاده کرد.
ـ احمد ابراهیمی عطری و همکاران (۱۳۹۰)در تحقیقی با عنوان رابطه بین طول انگشتان و قدرت دست برتر و سطح تستوسترون هندبالیست‌های دختر تمرین کرده در آن سعی شده است تا به بررسی رابطه بین طول انگشتان و قدرت دست برتر و سطح تستوسترون به عنوان معیاری برای استعداد یابی در بین هندبالیست‌های دختر بپردازد.
۲۵ نفر از هندبالیست‌هایی لیگ برتر باشگاهی که حداقل ۳ روز در هفته به مدت ۲ ساعت زیر نظر مربی تمرین می‌کردند انتخاب شدند. برای اندازه‌گیری شاخص‌های ویژه دست از روش ویسناپو استفاده شد. برای اندازه‌گیری حداکثر قدرت ایزومتریک دست از یک دینامومتر دیجیتال، و سطح تستوسترون سرمی به روش آزمایشگاهی اندازه‌گیری شد
با توجه به این تحقیقات می‌توان نتیجه گرفت که طول انگشتان شست، اشاره و حلقه پیشگو بسیار قوی برای قدرت دست برتر هندبالیست‌های بشمار می‌رود اما نسبت طول انگشتان و سطح تستوسترون سرمی در زنان پیشگوی مناسبی برای سطح تمرین و قدرت دست برتر نمی‌باشد و نیاز به تحقیقات بیشتر در این زمینه می‌باشد.
ـ احمد ابراهیمی عطری و همکاران در تحقیقی با عنوان رابطه بین قدرت دست برتر و ویژگی‌های آنتروپومتریک اندام فوقانی در والیبالیست‌های دختر نوجوان که دختران ۱۲ تا ۱۷ سال والیبالیست نخبه نوجوان بودند که به طور تصادفی تعداد ۲۱ نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. قدرت دست، دور ساعد، قطر مچ و ابعاد آنتروپومتریکی اختصاصی دست برتر آنها ارزیابی شد. برای اندازه‌گیری حداکثر قدرت ایزومتریک دست و عضلات ساعد از دینامومتر استفاده شد. برای اندازه‌گیری شاخص‌های ویژه دست از روشویسناپو و همکارانش(۲۰۰۷) استفاده شد. که در والیبالیست‌های دختر نوجوان تنها فاصله بین انگشت شست و اشاره و بین شست و حلقه می‌تواند در حداکثر قدرت دست آنها مؤثر باشد و در رابطه با دیگر فاکتورهای آنتروپومتری اندازه‌گیری شده با قدرت دست رابطه‌ای یافت نشد. این یافته‌ها پیشنهاد می‌کند که برخی از ویژگی‌های آنتروپومتریک دست و رابطه آن با حداکثر قدرت آن با توجه به رشته‌های ورزشی، سن و جنسیت متفاوت هستند.
ـ مهدی بوستانی و همکاران در تحقیقی با عنوان بررسی عوامل تاثیرگذار بر استعدادیابی والیبال از نگاه مربیان باشگاهی استان خوزستان و ۶۲ نفر در تحقیق حضور داشتند جهت بررسی عوامل موثر بر استعدادیابی، پرسشنامه‌ای متشکل از ۵ بخش شامل شاخص‌های آنتروپومتریکی، شاخص‌های آمادگی جسمانی، شاخص‌های مهارتی، شاخص‌های روانشناختی و شاخص‌های اجتماعی تنظیم شد که هر کدام از این شاخص‌ها دارای چهار پرسش بودند و در مجموع پرسشنامه دارای ۲۰ سوال بود که با تجزیه و تحلیل پرسشنامه‌های پرشده می‌توان نتیجه گرفت که تمامی شاخص‌های مذکور در فرایند استعدادیابی دارای اهمیت می‌باشند و عوامل دیگر و اثرات تعاملی آنها نیز می‌تواند در این امر تاثیرگذار باشد.
تصویر درباره جامعه شناسی و علوم اجتماعی
ـ یحیی میرمعینی بیان می‌کند: استعدادیابی در والیبال مدارس از مجموعه نظرات متخصصین و صاحبنظران میبایست دریافت که سه مرحله اساسی در امر استعدادیابی والیبال در مدارس وجود دارد، کشف و شناسایی استعدادهای ورزشی ۶ تا ۱۱ سالگی با تمرینات عمومی جسمانی و دو و میدانی و مینی والیبال، گزینش استعدادها و هدایت برگزیدگان از سن ۱۲ تا ۱۶ سالگی با انجام تمرینات آمادگی عمومی حرکتی و تکنیکی رشته تخصصی ورزش والیبال، مرحله نهایی تخصصی شدن و اوج عملکرد ورزشی سنین بالای ۱۶ سال با تمرینات تخصص تر، در ایران انجام می‌گیرد.
ـ حیدر صادقی و همکاران (۱۳۹۰) در تحقیقی با عنوان استعدادیابی در هندبال با بهره گرفتن از تکنیک پردازش داده‌های PCA که ورزشکاران نخبه هندبالیست در تحقیق حاضر شرکت کردند. ویژگی‌های دامنه حرکتی مفاصل و تعادل ایستا و پویا در بخش بیومکانیکی، سن، قدایستاده، قد نشسته، وزن، طول دو دست، عرض شانه، محیط، طول، و قطر اندامها در بخش آنتروپومتریکی، توان و استقامت عضلات پا، سرعت، چابکی، توان هوازی و بی هوازی و انعطاف پذیری در بخش فیزیولوژیکی و ۶ عامل اعتماد به نفس، انگیزش، تصویر سازی ذهنی، کنترل حالت‌های روانی، هدف چینی و تمرکز در بخش روانی بوسیله پرسش نامه روانی(SASI Psych) اندازه‌گیری شد. نتایج نشان داد که ویژگی‌های انحراف مچ دست به سمت زند زیرین و زبرین، فلکشن مچ دست، فلکشن ران، پلانتار فلکشن و فلکشن جانبی کمر راست (در بخش بیومکانیکی) و پارامترهای درصد چربی بدن، محیط کف پا، قطر مچ پا، محیط ساعد، محیط ران در قسمت میانی، طول استخوان‌های ران و ساق پا در بخش آنتروپومتریکی و همچنین در بخش فیزیولوژیکی پارامترهای سرعت، چابکی، انعطاف تنه به جلو و توان بی هوازی و در نهایت ویژگی‌های انگیزش و تصویرسازی ذهنی در بخش روانی در هندبالیست‌های نخبه از سایر پارامترهای اندازه‌گیری شده برجسته تر می‌باشد.
ـ فاطمه کشکولی و همکاران در تحقیقی با عنوان بررسی وضعیت موجود و شاخص‌های استعدادیابی والیبال مردان از دیدگاه مربیان استان آذربایجان غربی که کلیه مربیان والیبال استان آذربایجان غربی بوده که به صورت تصادفی نمونه‌ای ۶۵ نفر انتخاب شده‌اند. و در نتیجه اولویت بندی ابعاد کلی استعدادیابی از نظر آزمودنی‌ها به ترتیب، ارتفاع قد در بعدی پیکری، سرعت واکنش در بعد آمادگی‌های عمومی بدنی، اسپک زدن در بعد تکنیک‌های انفرادی، جای گیری در بعد تاکتیک‌های انفرادی، نسبت قد به وزن در بعد ترکیب بدن، اعتماد به نفس در بعد مهارتهای روانی و روحیه همکاری در بعد مهار ت‌های اجتماعی بوده‌اند.
ـ علیرضا خوشرویی در تحقیقی با عنوان استعدادیابی در والیبال این نتایج را بیان کرد که:
در رشته ورزشی والیبال فاکتورهای فیزیولوژیکی و آنتروپومتریکی همچون قد بلند، دست‌های کشیده، عریض بودن شانه‌ها، ظرفیت هوازی، بی هوازی بالا، مقاومت علیه خستگی و استرس، هوش تاکتیکی و روحیه دسته جمعی اهمیت دارد. برای مثال پاسورها متخصص زمان دریافت، برخورد توپ، زمان سرویس با ساعد و حرکت گام اسپوکرها می‌باشند. فرایند استعداد یابی به صورت زیر می‌باشد:

 

جهت دانلود متن کامل این پایان نامه به سایت abisho.ir مراجعه نمایید.

 

 

۶ تا ۱۳ سالگی مرحله آشنایی

۱۱ تا ۱۵ سالگی شکل‌گیری ورزشی

۱۵ تا ۱۸ سالگی تخصصی شدن

۱۸سالگی به بالا خروج عملکرد

ـ محمدرضا حسین آبادی و همکاران در پژوهشی با عنوان تهیه نورم‌های استعدادسنجی هندبال ویژه مقاطع ابتدایی که جامعه تحقیق این پژوهش را کلیه دانش‌آموزان پسر مدارس ابتدایی شهرستان گنبد که حداقل یک سال در مدارس هندبال عضو بوده‌اند و یا در مسابقات شهرستانی، استانی و کشوری شرکت کرده‌اند، تشکیل می‌داد. پرسشنامه‌ها بین جامعه آماری توزیع شد و تعداد ۲۱۶ دانش‌آموز که پرسشنامه‌های خود را برگشت داده بودند به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. برای جمع آوری اطلاعات از یک فرم ۱۶ موردی که متشکل از مشخصات فردی، شاخص‌های آنتروپومتریک مورد نیاز ورزشکاران هندبال، تست هوش(IQ) و تست چابکی ۹×۴ بود.. در مجموع یافته‌های این پژوهش با نتایج بسیاری از پژوهشگران درمورد تدوین شاخص‌های استعدادیابی در رده‌های سنی مختلف در رشته هندبال همسو بود جمع بندی آنها براین است که باید شاخص‌های ساختاری آنتروپومتریکی، فیزیولوژیکی، آمادگی جسمانی و مهارتی و روانی ـ اجتماعی توجه شود.

 

۲ـ۳ـ۲ تحقیقات انجام شده در خارج کشور

ـ ویسناپو و همکاران (۲۰۰۸) در تحقیقی با عنوان تاثیر تیپ بدن و آنتروپومتری دست بر نتایج حاصل از آزمون پرتاب مختلف در هندبال و بسکتبال بازیکنان جوان که هدف از این مطالعه بررسی ارتباط بین تیپ بدن و دست پارامترهای تن سنجی خاص با برخی از نتایج خاص و غیر خاص آزمون پرتاب در هندبال جوانان پسر و بازیکنان بسکتبال بود و از افراد مورد مطالعه ۳۴ هندبالیست و ۳۸ بسکتبالیست بازیکنان گروه سنی ۱۰-۱۱ ساله، ۳۹ هندبالیست و ۲۲ بازیکن بسکتبال از گروه سنی ۱۲-۱۳ سال و ۳۹ بازیکن هندبال از گروه سنی ۱۴-۱۵ ساله. استفاده کردو ارتفاع بدن و توده بدن، طول بازوها، ارتفاع با دستان کشیده و قد نشسته برای پارامترهای تن سنجی اولیه اندازه‌گیری شد برای آنتروپومتری دست، ۱۵ پارامتر خاص با بهره گرفتن از روش ارائه شدهاندازه‌گیری شد. تجزیه و تحلیل رگرسیون چندگانه گام به گام نشان داد که نتایج پرتاب توپ در جوان ترین گروه سنی به شدت وابسته به ارتفاع بدن (بازیکن هندبال) و توده بدن (بازیکن بسکتبال) می‌باشد.. شاخص‌های تن سنجی نفوذ در عبور بر روی توپ در سرعت و یا دقت در بازیکنان هندبال در مقایسه با بازیکنان بسکتبال پایین‌تر است. نتیجه گیری ما این است که پارامترهای اساسی تن‌سنجی کمی از آنتروپومتری دست است که نتایج آزمایش پرتاب مختلف در هندبال جوان و بازیکن‌های بسکتبال را تحت تاثیر قرار مهمتر است.
ـ تسوناواکی و همکاران (۲۰۰۳) به مقایسه ترکیب بدنی و آمادگی جسمانی در والیبالیست‌ها و بسکتبالیست‌ها در تیم‌های دبیرستانی ژاپن پرداختند و به این نتیجه رسیدند که بازیکنان والیبال و بسکتبال برای پیروزی در مسابقات نیاز به ظرفیت‌های بالای هوازی، بی‌هوازی و توده بدنی بالا دارند. همچنین بسکتبالیست‌ها به توان هوازی و بی‌هوازی در مقایسه با والیبالیست‌ها نیاز دارند.
ـ نتایج پژوهش شی مال و ماهندرا (سال – ۲۰۰۹) بر روی بازیکنان مرد کریکت سنین(۱۷-۲۱) نیز نشان داد قدرت فشردن هر دو دست به طور معنی‌داری با قد، وزن، شاخص توده بدنی، درصد چربی بدن، محیط بازو همبستگی مثبت و با درصد توده بدون چربی همبستگی منفی دارد.
– گلوریا راتا تاتیانا (۲۰۱۲) در تحقیقی تحت عنوان مطالعه طولی در موضوع تکامل بازیکنان والیبال زن تیم استینتای شهر باکو که بر روی سه بازیکن زن انجام شد و در آن از یک آزمون ارزیابی تمرین ۱۵ جهشی استفاده شد و ثبت نتایج توسط برق نگار ماهیچه‌ای انجام شد و نتایج مربوط به متوسط ​​قدرت، متوسط ارتفاع پرش، حداکثر ارتفاع دست یافته شده، حداکثر قدرت محقق شده، حداکثر قدرت ممکن، و شاخص‌های سرعت تکرار، ثبت شده و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت به این نتایج دست یافتند که: بیشترین میزان پسرفت برای جوان ترین بازیکن و کمترین میزان پسرفت برای قدیمی‌ترین بازیکن ثبت شد.
ـ جاسپال سینگ (۲۰۱۰). در تحقیقی با عنوان ویژگی‌های تن سنجی و فیزیولوژیکی در بازیکنان والیبال بین دانشگاهی در هند که با هدف مطالعه‌ی دو مرحله‌ای، نخست، ارزیابی مشخصات اندام سنجی بازیکنان والیبال بین دانشگاهی در هند و دوم، جستجو برای یافتن نوع همبستگی بین شاخص توده بدن، درصد چربی بدن، قدرت دست (راست غالب) وVO2max، با دیگر ویژگی‌های تن سنجی و بر روی ۶۳ بازیکنان منتخب والیبال بین دانشگاهی در هند (۳۸ مرد و ۲۵ زن) با سن ۱۸-۲۵ سال از دانشگاه گوروناناک‌دو، آمریتسار، پنجاب، هند، انجام شد نتایج نشان داد که بازیکنان والیبال مرد بلندقدتر (۶٫ ۶۳%) و سنگین تر (۷٫ ۳۱%) و بازیکنان والیبال زن نیز، اندکی بلندتر (۰٫ ۳۱%) و (۳٫ ۷۴%) سبک‌تر از همتایان خود در گروه کنترل بوده‌اند و در میان بازیکنان والیبال، همبستگی مثبتBMI و ۱۹ متغیر دیگر، و درصد چربی بدن با ۶ متغیر، قدرت دست راست با ۲۰ متغیر و VO2max با ۱۹ متغیر دیگر، مشاهده گردید این در حالیست که همبستگی منفی قابل توجهی نیز بین درصد چربی بدن و ۱۶ متغیر دیگر، با قدرت دست راست و ۷ متغیرهای دیگر باVO2maxو ۸ متغیر دیگر، دیده شد.
ـ گریگوریس (۲۰۰۸)در تحقیقی تحت عنوان رابطه بین شاخص‌های آنتروپومتریکی و عملکرد دختران نوجوان والیبالیست که به بررسی ریخت بدنی، اندازه و ترکیب بدن در بازیکنان والیبال زن در حین مسابقات پرداختند و هدف از این تحقیق توصیف ویژگی‌های مورفولوژیکی بازیکنان دختر والیبال در هنگام مسابقات بوده است. ۱۶۳ بازیکن نخبه با سابقه که ۷۹ نفر در دسته اول و بقیه در دسته دوم لیگ یونان بودند و عمدتاً آندومورف، در این تحقیق شرکت کردند. وزن، قد، تعداد تنفس، قطر شکم و همچنین چین خوردگی پوستی در قسمت‌های مختلف بدن مورد اندازه‌گیری قرار گرفت. و نتایج به دست آمده به این صورت بود که بازیکنان دسته اول بلندتر، لاغرتر و با توده بدون چربی بیشتر نسبت به همتایان دسته دوم خود بودند و دیگر اینکه تفاوت معنی‌داری بین ورزشکاران با پست‌های مختلف بازی مشاهده شد.
ـ آمراواتی سرگروه تربیت بدنی دانشگاه ماهاراشترا هندوستان در تحقیقی با عنوان ارتباط ویژگی‌های تن سنجی و سینماتیک متغیرها با اسپک در بازیکنان والیبال که هدف از این مطالعه بررسی رابطه ویژگی‌های تن سنجی و حرکت شناسی بود با متغیر اسپک از بازیکنان والیبال که بر روی ۱۲ بازیکن مرد زیر ۱۹ سال تیم ملی والیبال راجستان هند انجام شد. در این مطالعه عملکرد اسپک زدن بازیکنان از سه منظر و توسط سه داور ثبت شد. میانگین ثبت نمرات برای آزمایش عملکرد اسپک زن بود.
نتایج به دست آمده نشان می‌دهد که خصوصیات کارآمد از ابعاد آنتروپومتری که روی سرعت اسپک تاثیر دارند عبارتند از: ارتفاع قد ایستاده، ارتفاع قد نشسته، وزن بدن.
ـ اسمیت و همکاران (۱۹۹۲) در تحقیقی اهمیت عوامل جسمانی و فیزیولوژیکی و تفاوت اجرا بین تیم ملی کانادا و تیم منتخب دانشگاه‌ها را بررسی کردند. آنها در جمع بندی کلی خود به این نتایج رسیدند که بازیکنان تیم ملی نسبت به بازیکنان دانشگاهی از قدرت سرعت و توان بیشتری برخوردار هستند و همچنین ترکیب بدن متشکل از توده بدون چربی و توده با چربی را از شاخص‌های مهم در تعیین اختلاف بین بازیکنان تیم ملی و دانشگاهی می‌دانند.

 

فصل سوم
روش پژوهش

 

۳ـ۱ مقدمه

در این فصل اطلاعات پیرامون روش‌شناسی تحقیق شامل جامعه نمونه آماری، ابزار و وسایل اندازه‌گیری و نحوه اجرای تست بیان شده است. همچنین در مورد نوع تحقیق و روش‌های آماری استفاده شده برای تجزیه و تحلیل داده‌ها بحث شده است

 

۳-۲روش تحقیق

این پژوهش توصیفی-همبستگی و از نوع تحقیقات کاربردی است

 

۳-۳ جامعه آماری

جامعه آماری تحقیق شامل۶۰ نوجوانان دختر والیبالیست و هندبالیست که در شهرستان دامغان مشغول به ورزش هستند، است. نمونه آماری این تحقیق را۱۵ نفر از نوجوانان سالم هندبالیست و ۱۵ نفر نوجوان سالم والیبالیست که واجد شرایط تحقیق بودند تشکیل دادند. که بر اساس نمرات پیش آزمون انتخاب شدند.

 

۳-۴ متغیرهای تحقیق

 

۳-۴-۱ متغیرهای مستقل

طول انگشتان، طول دست، پهنای دست، فاصله انگشتان، قطر مچ، محیط ساعد، محیط دست

 

۳-۴-۲ متغیر وابسته

 

 

قدرت دست

۳-۵ ابزار جمع آوری داده ها

۱-تست ویسناپو و همکاران
۲-متر نواری
۳-دینامو متر دیجیتالی

 

۳-۶ شیوه اجرای تست ویسناپو و همکاران[۵۸]

برای اندازه‌گیری شاخص‌های ویژه دست از روش ویسناپو و همکارانش ۲۰۰۷ استفاده شد. به این شکل که از آزمودنی خواسته شد تا انگشتان خود را در حالی که باز کرده و کشیده (ابداکشن کامل) است روی کاغذ قرار دهد سپس شکل دست توسط محققان به وسیله خودکاری که به صورت عمود روی کاغذ قرار گرفته بود، کشیده شد. سه گروه از ابعاد آنتروپومتری اندازه‌گیری شد. (پرویزی، ۱۳۸۷) (Visnupuu, 2007).
۱٫ گستردگی انگشتان[۵۹]:
از نوک انگشت شست Tتا نوک انگشت اشارهI
از نوک انگشت شست T تا نوک انگشت وسط M
از نوک انگشت شست T تا نوک انگشت حلقهR
از نوک انگشت شست Tتا نوک انگشت کوچکL

شکل ۳ـ۱ گستردگی انگشتان

۲٫ طول انگشتان[۶۰]:
از مچ دست تا نوک انگشت شستWT
از مچ دست تا نوک انگشت اشارهWI
از مچ دست تا نوک انگشت وسطWM
از مچ دست تا نوک انگشت حلقهWR
از مچ دست تا نوک انگشت کوچکWL

شکل ۳ـ۲ طول انگشتان

۳٫ پارامتر‌های محیطی انگشتان[۶۱]:

 

 

محیط فرضیp1 (WTIW)

محیط فرضیP2 ((WTMW

موضوعات: بدون موضوع
[چهارشنبه 1400-01-25] [ 06:32:00 ق.ظ ]