استفاده بلندمدت از RFID یرای بهره ­برداری ، مزیت رقابتی کوتاه­مدت شرکت را از طریق یادگیری برای تنظیم شدن بهبود می­دهد.

استفاده بلندمدت از RFID برای مطالعه ، مزیت رقابتی بلندمدت شرکت را از طریق یادگیری برای تغییر دادن بهبود می­دهد.

ترانگ (۲۰۰۷) در مقاله خود تحت عنوان “چارچوبی تئوریک برای سیستم شناسایی از طریق فرکانس­های رادیویی و مدیریت زنجیره تامین” یک چارچوب تئوریک را ارائه کرده است که می ­تواند برای مشخص­کردن شرایط و مقتضیات بکارگیری RFID و تحلیل تاثیرات حیاتی RFID بر روی مدیریت زنجیره­تامین، مورد استفاده قرار گیرد. در این چارچوب به منظور موفقیت بکارگیری RFID بایستی چهار پیش نیاز حیاتی تامین شده باشند که شامل: زیرساخت IT، قابلیت IT، شبکه­ های ارتباطی و استانداردهای واحد RFID می­باشند. وی در پژوهش خود به تاثیر RFID بر روی مدیریت زنجیره اشاره می­ کندکه شامل : فرایند ارتقایافته سفارش و جایگزین­کردن مجدد، مدیریت کارآمد موجودی و انبار ، فرایند تدارکات موثر و نظام­یافته ، خدمات مشتری و تبلیغ بهبودیافته ، و همکاری بهتر در زنجیره­تامین است.
سون و گوتینرز (۲۰۰۸) در مقاله خود با عنوان “اثرات الزامی­کردن RFID بر روی مدیریت زنجیره تامین” به این موضوع اشاره کرده ­اند که خرده­فروشان بزرگ در قاره­های مختلف ، تامین­کنندگان خود را به منظور ادامه کار با آنها مجبور به پذیرش و بکارگیری تکنولوژی RFID کرده ­اند که در نتیجه به نظر می­رسد تغییری در وابستگی قدرت در زنجیره­تامین به وجود آمده است. این امر بر روی چگونگی پذیرش RFID از سوی تامین­کنندگان برای پذیرفتن الزامات تاثیر داشته است که این تاثیر ، اثر بلندمدتی بر روی مدل­های کسب و کار جاری دارد. آنها اثرات این اجبارها را به سه سطح تقسیم کرده ­اند. سطح اول مربوط به عجله­کردن برای پیروی از الزامات است که در نتیجه ممکن است منجر به بکارگیری شتابزده RFID شود . سطح دوم ادغام RFID در سیستم موجود بعد از پیروی­کردن از الزامات است و سطح سوم ، ایجاد و شکل گیری فرایندهای عملیاتی جدید که در نتیجه ادغام است.
بوستانداگ و تانیاس(۲۰۰۸) ، در مقاله خود تحت عنوان ” آثار فناوری شناسایی از طریق فرکانس های رادیویی بر روی هزینه­ های زنجیره­تامین” چگونگی تاثیر سه عامل ارزش محصول ، زمان تحویل و عدم اطمینان در تقاضا را بر عملکرد زنجیره­تامین نظام­یافته با RFID بر اساس عوامل هزینه در سطح پلکانی بررسی کرده ­اند. آنها با بکارگیری یک مدل شبیه­سازی ، فواید مورد انتظار حاصل از یک زنجیره­تامین نظام­یافته با RFID را محاسبه کردند که در آن عوامل فروش از دست رفته ، دزدی ، موجودی ، سفارش و هزینه­ های نیروی کار در نظر گرفته شده است. پژوهش آنها نشان داد که عوامل ارزش محصول و عدم­اطمینان در تقاضا تاثیر قابل ملاحظه ای بر روی فواید مورد انتظار سیستم­های نظام یافته با RFID دارد. افزایش عرضه محصول ، صرفه­جویی در هزینه­ های کل زنجیره­تامین را افزایش می­دهدو افزایش در عدم­اطمینان در تقاضا ، صرفه­جویی در هزینه­ های زنجیره­تامین را کاهش می­دهد. نتایج پژوهش­های آنها همچنین نشان داد که هر یک از اعضای زنجیره­تامین به صورت یکسان از یکپارچگی RFID منتفع نمی­شوند. خرده­فروش بالاترین صرفه­جویی در هزینه­ها را دارد و عامل هزینه روش از دست­رفته اثر بالایی بر روی زنجیره­تامین نظام­یافته با RFID دارد. افزایش صرفه­جویی در هزینه­ها برای توزیع­کننده و تولیدکننده تقریبا به طور یکسان ارزش محصول را افزایش می­دهد. افزایش زمان تحویل باعث کاهش صرفه­جویی در هزینه­ های کل زنجیره­تامین برای خرده­فروش می­ شود . کاهش صرفه­جویی در هزینه­ها برای خرده­فروش ، توزیع­کننده و تولیدکننده تقریبا به طور یکسان عدم­اطمینان در تقاضا را افزایش می­دهد.
لین(۲۰۰۹) در مقاله خود تحت عنوان” چارچوبی نظام­مند برای توسعه فناوری شناسایی از طریق فرکانس­های رادیویی RFID در لجستیک و مدیریت زنجیره­تامین” یک چارچوب سه مرحله­ ای برای توسعه RFID در تایوان ارائه کرد که در مرحله اول سلسله مراتبی از عوامل کلیدی موثر بر پذیرش این فناوری مشخص شد که البته این مرحله نیز خود شامل دو قسمت است. در قسمت اول این مرحله از یک پرسشنامه اولیه همراه با کاربرد روش دلفی فازی به منظور غربال نمودن عوامل نامناسب استفاده شد. در قسمت دوم این مرحله از یک پرسشنامه ثانویه همراه با کاربرد روش فرایند تحلیل سلسله مراتبی فازی به منظور محاسبه وزن عوامل استفاده شد. سپس در مرحله دوم یک رویه ساختاری برای صنعت لجستیک به منظور پذیرش این فناوری ارائه شد. در قسمت سوم هم ، سلسله­ای از شرکت­های موجود در زنجیره­تامین جهت بکارگیری این فناوری ارائه شد. لین این چارچوب را برای پژوهش در مورد ۲۱ شرکت در کشور تایوان که از این فناوری استفاده کرده بودند ، بکار برد. او برای پژوهش خود از نظرات ۸ کارشناس که نماینده اعضای متعدد زنجیره­تامین این شرکت­ها بودند و همچنین از این فناوری در بعضی از قسمت ­های سیستم خود بکار گرفته بودند ، استفاده کرد. همچنین ۴ کارشناس دیگر از آژانس دولتی ، انجمن صنعت لجستیک و سازمان پژوهش و توسعه تایوان برای این نظرسنجی انتخاب شدند.
فصل سوم روش پژوهش
۳-۱-مقدمه
پژوهش عبارت است از فعالیتی سازمان یافته و روشمند برای پاسخ به یک یا چند پرسش و یا حل یک مسئله . پژوهش فرایندی منطقی و معقول است که طی آن پژوهشگر با بهره گرفتن از روش علمی به جستجو و گردآوری داده ها و اطلاعات لازم می ­پردازد تا از طریق تحلیل به آنها بتواند پاسخ مناسبی برای سوال خود به دست­آورده ، استنباط و نتیجه ­گیری معتبری درباره آن ارائه نماید. بنابراین پژوهش فرایند رسیدن به راه­ حل­های قابل اطمینان مسائل از طریق گردآوری ، تحلیل و تفسیر داده ­ها به گونه­ ای برنامه ­ریزی شده و نظام­مند است.
روش پژوهش همان متدولوژی است. فرهنگ آکسفورد برای واژه متدولوژی تعریفی ارائه کرده است که بیشتر معنای شیوه و راه از آن استنباط می­ شود. روش پژوهش مجموعه ­ای از فنون و مهارت­ هایی است که از طریق آن می توان پدیده ­ها و موضوعات را در حوزه های مختلف علوم پژوهش کرد. روش­های گوناگونی برای انجام پروژه­ ها وجود دارد اما پژوهش­گر باید مناسبترین روش علمی را که می ­تواند وی را در هدایت پژوهش و رسیدن به نتایج موفقیت­آمیز کمک کند برگزیند. شناسایی این که چه روشی برای کدام نوع از پروژه­ ها مناسب است و نیز آشنایی با ابزارها و شیوه ­های گردآوری داده ­ها از ملزومات روش شناسایی پژوهش به شمار می­رود . در واقع مباحث طرح پژوهش، برنامه ­ریزی پژوهش، فرایند پژوهش، متغیرها، فرضیه، تعاریف مفهومی و عملیاتی ، گردآوری اطلاعات اعم از اسمی، رتبه­ای، فاصله­ای و نسبی ، نمونه گیری و … از مباحث روش پژوهش هستند که در این فصل به آنها پرداخته می­ شود.
تحقیق عبارت است از فرایند جستجوی منظم برای مشخص­کردن یک وضعیت نامعین (سرمد و دیگران ، ۱۳۸۱، ص ۲۲)
در این فصل به بررسی روش پژوهش به کار گرفته شده در این پژوهش پرداخته می­ شود که شامل تشریح روش پژوهش، جامعه آماری، ابزار پژوهش، سنجش روایی و پایایی ابزار پژوهش و روش تحلیل داده ­ها است.
۳-۲- روش پژوهش
روش تحقیق به عنوان یک فرایند نظام­مند برای یافتن پاسخ یک پرسش یا راه­حل یک مسئله است (خاکی، ۱۳۸۷، ص ۲۰۱) تحقیقات را بر اساس معیارها و مبناهای مختلفی طبقه ­بندی می­نمایند . طبقه ­بندی روش تحقیق بر اساس هدف پژوهش شامل پژوهش­های پایه ای (بنیادی)، تحقیق کاربردی، تحقیق و توسعه، تحقیقات ارزیابی و تحقیق علمی است.( خاکی، ۱۳۸۲، ص ۹۳)
روش پژوهش حاضر با توجه به هدف کاربردی است که هدف از آن توسعه دانش کاربردی در یک زمینه خاص است. به عبارت دیگر تحقیقات کاربردی به سمت کاربرد علمی دانش هدایت می­شوند (سرمد و دیگران، ۱۳۸۱، ص ۷۹).

 

 

موضوعات: بدون موضوع
[چهارشنبه 1400-01-25] [ 01:07:00 ب.ظ ]