استفاده بلندمدت از RFID یرای بهره برداری ، مزیت رقابتی کوتاهمدت شرکت را از طریق یادگیری برای تنظیم شدن بهبود میدهد.
استفاده بلندمدت از RFID برای مطالعه ، مزیت رقابتی بلندمدت شرکت را از طریق یادگیری برای تغییر دادن بهبود میدهد.
ترانگ (۲۰۰۷) در مقاله خود تحت عنوان “چارچوبی تئوریک برای سیستم شناسایی از طریق فرکانسهای رادیویی و مدیریت زنجیره تامین” یک چارچوب تئوریک را ارائه کرده است که می تواند برای مشخصکردن شرایط و مقتضیات بکارگیری RFID و تحلیل تاثیرات حیاتی RFID بر روی مدیریت زنجیرهتامین، مورد استفاده قرار گیرد. در این چارچوب به منظور موفقیت بکارگیری RFID بایستی چهار پیش نیاز حیاتی تامین شده باشند که شامل: زیرساخت IT، قابلیت IT، شبکه های ارتباطی و استانداردهای واحد RFID میباشند. وی در پژوهش خود به تاثیر RFID بر روی مدیریت زنجیره اشاره می کندکه شامل : فرایند ارتقایافته سفارش و جایگزینکردن مجدد، مدیریت کارآمد موجودی و انبار ، فرایند تدارکات موثر و نظامیافته ، خدمات مشتری و تبلیغ بهبودیافته ، و همکاری بهتر در زنجیرهتامین است.
سون و گوتینرز (۲۰۰۸) در مقاله خود با عنوان “اثرات الزامیکردن RFID بر روی مدیریت زنجیره تامین” به این موضوع اشاره کرده اند که خردهفروشان بزرگ در قارههای مختلف ، تامینکنندگان خود را به منظور ادامه کار با آنها مجبور به پذیرش و بکارگیری تکنولوژی RFID کرده اند که در نتیجه به نظر میرسد تغییری در وابستگی قدرت در زنجیرهتامین به وجود آمده است. این امر بر روی چگونگی پذیرش RFID از سوی تامینکنندگان برای پذیرفتن الزامات تاثیر داشته است که این تاثیر ، اثر بلندمدتی بر روی مدلهای کسب و کار جاری دارد. آنها اثرات این اجبارها را به سه سطح تقسیم کرده اند. سطح اول مربوط به عجلهکردن برای پیروی از الزامات است که در نتیجه ممکن است منجر به بکارگیری شتابزده RFID شود . سطح دوم ادغام RFID در سیستم موجود بعد از پیرویکردن از الزامات است و سطح سوم ، ایجاد و شکل گیری فرایندهای عملیاتی جدید که در نتیجه ادغام است.
بوستانداگ و تانیاس(۲۰۰۸) ، در مقاله خود تحت عنوان ” آثار فناوری شناسایی از طریق فرکانس های رادیویی بر روی هزینه های زنجیرهتامین” چگونگی تاثیر سه عامل ارزش محصول ، زمان تحویل و عدم اطمینان در تقاضا را بر عملکرد زنجیرهتامین نظامیافته با RFID بر اساس عوامل هزینه در سطح پلکانی بررسی کرده اند. آنها با بکارگیری یک مدل شبیهسازی ، فواید مورد انتظار حاصل از یک زنجیرهتامین نظامیافته با RFID را محاسبه کردند که در آن عوامل فروش از دست رفته ، دزدی ، موجودی ، سفارش و هزینه های نیروی کار در نظر گرفته شده است. پژوهش آنها نشان داد که عوامل ارزش محصول و عدماطمینان در تقاضا تاثیر قابل ملاحظه ای بر روی فواید مورد انتظار سیستمهای نظام یافته با RFID دارد. افزایش عرضه محصول ، صرفهجویی در هزینه های کل زنجیرهتامین را افزایش میدهدو افزایش در عدماطمینان در تقاضا ، صرفهجویی در هزینه های زنجیرهتامین را کاهش میدهد. نتایج پژوهشهای آنها همچنین نشان داد که هر یک از اعضای زنجیرهتامین به صورت یکسان از یکپارچگی RFID منتفع نمیشوند. خردهفروش بالاترین صرفهجویی در هزینهها را دارد و عامل هزینه روش از دسترفته اثر بالایی بر روی زنجیرهتامین نظامیافته با RFID دارد. افزایش صرفهجویی در هزینهها برای توزیعکننده و تولیدکننده تقریبا به طور یکسان ارزش محصول را افزایش میدهد. افزایش زمان تحویل باعث کاهش صرفهجویی در هزینه های کل زنجیرهتامین برای خردهفروش می شود . کاهش صرفهجویی در هزینهها برای خردهفروش ، توزیعکننده و تولیدکننده تقریبا به طور یکسان عدماطمینان در تقاضا را افزایش میدهد.
لین(۲۰۰۹) در مقاله خود تحت عنوان” چارچوبی نظاممند برای توسعه فناوری شناسایی از طریق فرکانسهای رادیویی RFID در لجستیک و مدیریت زنجیرهتامین” یک چارچوب سه مرحله ای برای توسعه RFID در تایوان ارائه کرد که در مرحله اول سلسله مراتبی از عوامل کلیدی موثر بر پذیرش این فناوری مشخص شد که البته این مرحله نیز خود شامل دو قسمت است. در قسمت اول این مرحله از یک پرسشنامه اولیه همراه با کاربرد روش دلفی فازی به منظور غربال نمودن عوامل نامناسب استفاده شد. در قسمت دوم این مرحله از یک پرسشنامه ثانویه همراه با کاربرد روش فرایند تحلیل سلسله مراتبی فازی به منظور محاسبه وزن عوامل استفاده شد. سپس در مرحله دوم یک رویه ساختاری برای صنعت لجستیک به منظور پذیرش این فناوری ارائه شد. در قسمت سوم هم ، سلسلهای از شرکتهای موجود در زنجیرهتامین جهت بکارگیری این فناوری ارائه شد. لین این چارچوب را برای پژوهش در مورد ۲۱ شرکت در کشور تایوان که از این فناوری استفاده کرده بودند ، بکار برد. او برای پژوهش خود از نظرات ۸ کارشناس که نماینده اعضای متعدد زنجیرهتامین این شرکتها بودند و همچنین از این فناوری در بعضی از قسمت های سیستم خود بکار گرفته بودند ، استفاده کرد. همچنین ۴ کارشناس دیگر از آژانس دولتی ، انجمن صنعت لجستیک و سازمان پژوهش و توسعه تایوان برای این نظرسنجی انتخاب شدند.
فصل سوم روش پژوهش
۳-۱-مقدمه
پژوهش عبارت است از فعالیتی سازمان یافته و روشمند برای پاسخ به یک یا چند پرسش و یا حل یک مسئله . پژوهش فرایندی منطقی و معقول است که طی آن پژوهشگر با بهره گرفتن از روش علمی به جستجو و گردآوری داده ها و اطلاعات لازم می پردازد تا از طریق تحلیل به آنها بتواند پاسخ مناسبی برای سوال خود به دستآورده ، استنباط و نتیجه گیری معتبری درباره آن ارائه نماید. بنابراین پژوهش فرایند رسیدن به راه حلهای قابل اطمینان مسائل از طریق گردآوری ، تحلیل و تفسیر داده ها به گونه ای برنامه ریزی شده و نظاممند است.
روش پژوهش همان متدولوژی است. فرهنگ آکسفورد برای واژه متدولوژی تعریفی ارائه کرده است که بیشتر معنای شیوه و راه از آن استنباط می شود. روش پژوهش مجموعه ای از فنون و مهارت هایی است که از طریق آن می توان پدیده ها و موضوعات را در حوزه های مختلف علوم پژوهش کرد. روشهای گوناگونی برای انجام پروژه ها وجود دارد اما پژوهشگر باید مناسبترین روش علمی را که می تواند وی را در هدایت پژوهش و رسیدن به نتایج موفقیتآمیز کمک کند برگزیند. شناسایی این که چه روشی برای کدام نوع از پروژه ها مناسب است و نیز آشنایی با ابزارها و شیوه های گردآوری داده ها از ملزومات روش شناسایی پژوهش به شمار میرود . در واقع مباحث طرح پژوهش، برنامه ریزی پژوهش، فرایند پژوهش، متغیرها، فرضیه، تعاریف مفهومی و عملیاتی ، گردآوری اطلاعات اعم از اسمی، رتبهای، فاصلهای و نسبی ، نمونه گیری و … از مباحث روش پژوهش هستند که در این فصل به آنها پرداخته می شود.
تحقیق عبارت است از فرایند جستجوی منظم برای مشخصکردن یک وضعیت نامعین (سرمد و دیگران ، ۱۳۸۱، ص ۲۲)
در این فصل به بررسی روش پژوهش به کار گرفته شده در این پژوهش پرداخته می شود که شامل تشریح روش پژوهش، جامعه آماری، ابزار پژوهش، سنجش روایی و پایایی ابزار پژوهش و روش تحلیل داده ها است.
۳-۲- روش پژوهش
روش تحقیق به عنوان یک فرایند نظاممند برای یافتن پاسخ یک پرسش یا راهحل یک مسئله است (خاکی، ۱۳۸۷، ص ۲۰۱) تحقیقات را بر اساس معیارها و مبناهای مختلفی طبقه بندی مینمایند . طبقه بندی روش تحقیق بر اساس هدف پژوهش شامل پژوهشهای پایه ای (بنیادی)، تحقیق کاربردی، تحقیق و توسعه، تحقیقات ارزیابی و تحقیق علمی است.( خاکی، ۱۳۸۲، ص ۹۳)
روش پژوهش حاضر با توجه به هدف کاربردی است که هدف از آن توسعه دانش کاربردی در یک زمینه خاص است. به عبارت دیگر تحقیقات کاربردی به سمت کاربرد علمی دانش هدایت میشوند (سرمد و دیگران، ۱۳۸۱، ص ۷۹).
موضوعات: بدون موضوع
[چهارشنبه 1400-01-25] [ 01:07:00 ب.ظ ]