ارزیابی پذیرش کیفیت خدمات الکترونیکی، رضایت و تمایلات مشتری در مطالعه میدانی بانک ملت استان کرمانشاه- قسمت ۸- قسمت 2 | ... | |
مصرف کنندگان از نظر سن، درآمد، میزان تحصیلات، سلیقه و عوامل دیگر با یکدیگر تفاوت بسیاری دارند. رفتار مصرفکننده تحت تأثیر خصوصیات فردی و فرایند تصمیم گیری او قرار میگیرد. خصوصیات فردی از چهار عامل اصلی فرهنگی، اجتماعی، شخصی و روانی تشکیل میشود. در ادامه هر یک از این عوامل به اختصار توضیح داده میشوند.
الف) عوامل فرهنگى عوامل فرهنگى داراى بیشترین و عمیقترین تأثیرات بر رفتار مصرفکننده هستند. به عنوان نمونهای از عوامل فرهنگی میتوان به فرهنگ، خُردهفرهنگ، طبقه اجتماعى و … اشاره نمود. ب) عوامل اجتماعى رفتار مصرفکننده تحت تأثیر عوامل اجتماعى نیز قرار مىگیرد. این عوامل اجتماعى از گروههاى کوچک، افراد فامیل و جایگاه و نقش اجتماعى مصرفکننده تشکیل مىشوند. شرکتها باید هنگام تدوین خطمشىهاى بازاریابى خود این عوامل را دقیقاً مدنظر قرار دهند، زیرا این عوامل بر واکنشهاى مصرفکننده شدیداً تأثیر مىگذارند.
ج) عوامل شخصى تصمیمات یک خریدار تحت تأثیر خصوصیات فردى او نیز قرار مىگیرد. این خصوصیات شامل سن و مرحله زندگی، شغل، وضعیت اقتصادی، سبک زندگى و شخصیت و تصویر شخصى مىشوند.
د) عوامل روانى انتخاب و خرید شخص، تحت تأثیر چهار عامل روانى عمده، شامل انگیزش، درک، یادگیرى و باورها و عقاید نیز قرار مىگیرد.
رفتار مصرفکننده در محیط دیجیتال محیط دیجیتال[۴۹] فضای مبتنی بر شبکه است که امکان ارتباط مستقیم مصرف کنندگان و تولیدکنندگان همچنین ارایهکنندگان اطلاعات کالاها و خدمات را فراهم میکند. ساختار ذهنی، در مطالعه رفتار مصرفکننده در محیط دیجیتال بسیار مهم است زیرا مفهوم ساختار ذهنی در برگیرنده گرایشات شناختی افراد است(فرید[۵۰]،۲۰۰۶: ۹۰-۱۰۰). محیط دیجیتال میتواند این گرایشات و در نتیجه ساختار ذهنی افراد را تغییر داده و بدین ترتیب آنها را بهسوی خرید سوق دهد. در این صورت ممکن است مصرفکننده بالقوهای که تنها با انگیزه تفریح به سایت دلخواه مراجعه کرده، تبدیل به مصرفکنندهای بالفعل شده و از سایت خرید نماید. به عبارت دیگر، ساختار ذهنی لذتجو و تجربهگرا، او را به ساختار ذهنی عملگرا سوق میدهد. بدین ترتیب میتوان «مدل شکلگیری و تأثیر ساختار ذهنی» را معرفی نمود. رفتار ارتباطی مصرف کنندگان در محیط دیجیتال در حال حاضر بهکارگیری رفتارهای مرتبط برای دستیابی به اثربخشی بیشتر در تصمیمگیریها، کاهش هزینه های پردازش اطلاعات، دستیابی به شناخت بیشتر مطابق با تصمیمات آنها و کاهش ریسک مربوط به انتخاب از جمله تمایلات مصرف کنندگان در محیط دیجیتال میباشد. بعد از چند مبادله موفق، مصرف کنندگان به تأمین کنندگان خدمات و عرضهکنندگان کالاها اعتماد میکنند. زمانی که اعتماد آنها جلب گردید، آنها میدانند که این شرکتهای مجازی قادر به تأمین نیازها و خواستههایشان میباشند و به آنها متعهد میشوند. محیط دیجیتال به مصرف کنندگان کمک میکند تا با فراهم کردن انتخاب گسترده، ارزیابی اطلاعات، دقت و مقایسه کالاها زمان کمتری را صرف تصمیم گیری نمایند. این محیط اطلاعات مقایسهای و ارزیابی شدهای را فراهم میکند و ممکن است هزینه جستجوی اطلاعات و تلاش برای تصمیم خرید را کاهش دهد. اگرچه مصرف کنندگان اینترنتی عمدتاً در تعامل با سیستمهای کامپیوتری هستند و نمیتوانند به طور فیزیکی کالای واقعی را لمس و احساس کنند، ولی آنها با بهره گرفتن از اطلاعات فراهمشده به وسیله فروشگاههای دیجیتال میتوانند به شکل الکترونیکی تصمیم گیری کنند(جری[۵۱]،۲۰۰۶ :۴۵). بنابراین بحث در مورد عوامل مهم در رفتار خرید مصرف کنندگان در محیط تجارت الکترونیکی نیازمند تمرکز بر قابلیت دسترسی اطلاعات است. موفقیت در خرید دیجیتالی با توانایی استفاده از اطلاعات برای پیشبینی و پاسخ به نیازهای مصرف کنندگان ارتباط دارد. نیاز اساسی برای ترغیب مصرفکننده به خرید اینترنتی عبارت است از کاهش هزینه جستجوی اطلاعات و افزایش قابلیت پیشبینی(زالاتمان[۵۲]،۲۰۰۳ :۱۲). منافع زیادی برای مصرف کننده در محیط دیجیتال وجود دارد که از جمله آنها میتوان به صرفهجویی در زمان، افزایش سهولت و کاهش ریسک عدم رضایت خرید اشاره کرد. براساس مطالعات انجام شده، کیفیت اطلاعات و کیفیت ارتباط مصرف کنندگان بر رضایت اطلاعاتی مصرف کنندگان تأثیر میگذارد. اطلاعات فراهمشده توسط فروشگاههای دیجیتال به اطلاعات در مورد کالا و اطلاعات در مورد خدمات تقسیم می شود. اطلاعات کالا شامل نشانههای کالا، توصیه به مصرف کنندگان و ارائه گزارشهای ارزیابی است. اطلاعات خدمات نیز شامل اطلاعات در مورد اعضا، شیوههای پاسخگویی، ارائه اطلاعات در مورد تحویل و سفارش کالا و تبلیغات میشود(زانگ و پریباتگ، ۲۰۰۵). از آنجا که ناتوانی سیستم، بخشی از خطر احتمالی است و اغلب با یک نقصان همراه است، فهمیدن اینکه خطر احتمالی چگونه می تواند بر کیفیت خدمات الکترونیکی و خشنودی مشتری های الکترونیکی تأثیر بگذارد، آسان است. لپز نیکلاس و مولینا کاستیلو (۲۰۰۸) و گفن ات ال (۲۰۰۳) بیان کردند که خطر احتمالی بر عملکرد خرید و تمایل به خرید الکترونیکی تأثیر می گذارد: خطرات بالاتر، تمایل مشتری الکترونیکی برای خرید را کم می کند. خطر درک شده احساسات خوب یابد را تحریک می کند که ممکن است عقاید، نگرش ها و تمایلات رفتاری را تغییر دهد. (پالو، ۲۰۰۳). زانگ و پری باتک (۲۰۰۵) بیان کردند که خطر احتمالی، تأثیر گذار برجسته ای بر کیفیت خدمات الکترونیکی دریافت شده توسط مشتری الکترونیکی و خشنودی مشتری دارد. به هر حال چانگ ات ال (۲۰۰۵) بازنگری مفاهیم برای مشخص کردن تأثیر خطر درک شده بر خرید آن لاین را در میان عوامل دیگر پیشنهاد کرد و نتیجه گرفت در حالی که برخی پژوهش های تأثیرات منفی عمده ای را یافته اند. متغیر وابسته متغیر مستقل تمایلات رفتاری مشتری
۲-۱۱٫ مدل نهایی در تلاشی که برای این پژوهش انجام شده، یک مدل مفهومی برای آزمایش تأثیر کیفیت خدمات وب، برنگرش های مصرف کنندگان انتخاب شده در زمینه خطر احتمالی، رضایتمندی حاصل، تمایل رفتاری، تسهیلات خدماتی رضایت و تمایل رفتاری پیشنهاد کردیم مدل روابط و فرضیه های مرتبط بیان شده اند.
[چهارشنبه 1400-01-25] [ 06:53:00 ق.ظ ]
لینک ثابت
|