و ارتباطات الکترونیک به سمتی حرکت می کند که ارتباطات مسطح و افقی شکل گرفته و ارتباط فرد با فرد برقرار می شود ( ارتباطات چهره به چهره ) نه از نوع مستقیم بلکه ابزاری و غیر مستقیم .
استفاده از اینترنت به معنای این است که در محل کامپیوتر شخصی خود بنشینید و برای انجام کار یا منظوری در مسیر جریان اطلاعات قرار بگیرید ، جلسه ممکن است با بررسی صندوق پستی الکترونیکی آغاز شود ، پیام های رسیده را بخوانید و به آنها پاسخ دهید . سپس ممکن است بخشی از گروه خبری را مطالعه کنید ، مجلات و روزنامه های الکترونیکی را ورق بزنید یا بر روی کامپیوتری در کشوری دیگر به دنبال اطلاعات بگردید . پرونده های مطلوب را پیدا کرده و برای کامپیوتر خود ارسال نمایید .
اینترنت شبکه ای گسترده و بی حدو مرز است . این شبکه گسترده مجموعه ای از شبکه های کوچک متعدد است ، که به واسطه لینک های فعال بین کامپیوترها ایجاد می شود .
اینترنت در حال تولید فرم های جدید انسان اجتماعی و عملکرد های جدید فرهنگی و نیز متحول ساختن جهت گیری ها و عملکرد های قدیمی است . سرعت این تحول آن چنان بالاست که اغلب بررسی کلی تحولات ناشی ازآن دشوار است .
تصویر درباره جامعه شناسی و علوم اجتماعی
بررسی های انجام شده و آمار های موجود نشان می دهد که در دهه ۱۹۹۰ افراد تنها از ایمیل استفاده می کردند ، یعنی از چت استفاده نکرده و در وب هم جستجو نمی کردند به تعبیری آنها در عصر حجر زندگی میکردند . یکی از تحولات مهم در اینترنت تغییر کاربرد های کاملاً ابزاری۴ آن به کاربرد های بیانی ۵ بوده است. [۳]این تحول تولید رسانه های جدید ، توسعه روابط اجتماعی ، بیان احساسات و بروز خلاقیت های بسیاری را
[۴]آسان کرده است دانشمندان علوم اجتماعی بسیار دیرمتوجه ابعاد بیانی نو ظهور این فن آوری شدند ؛ زیرا آنها
نیز گرایش ابزاری نسبت به کامپیوتر داشتند . این وسیله ورای کاربردهای نظامی اش ، اساساً در حوزه های کاری به کار می رود . پژوهش های اولیه ایی که در فاصله ی سال های ۱۹۷۵و ۱۹۹۰ صورت گرفته است ، تاثیر چشمگیر پست الکترونیکی ” ایمیل ۶ “ بر ارتباط کاری و غیره را کاملاً نشان داده است .
پژوهشگران در اوایل دهه ی ۱۹۸۰ این وسیله را سرد ، بی هویت و فاقد حضور اجتماعی دیدند ، چرا که فاقد امکان استفاده از نشانه های ارتباط شفاهی نظیر گفتگوی رو در ور بود . امروز می دانیم که فضای مجاری به همان میزان که به افراد و فعالیت های آنان مربوط است ، با انتقال اطلاعات نیز در ارتباط است .
گروهی از محققان نسبت به این فناوری دیدگاه هایی متفاوت دارند . به عنوان نمونه شری ترکل ۷ کامپیوترها را امتداد خود و یا حتی خود دوم محسوب می کند و می گوید : ” کاربران اینترنت احساس در جریان بودن و بی زمانی می کنند و حالت سحر آمیز تعامل با کامپیوتر ، حتی زمانی که به تنهایی و بدون مخاطب انسانی باشند ، این حس در جریان بودن را برای آنها تقویت می کند .
اینترنت از نگاه ویکتور ترنر۸ ، مردم شناس این طور تعریف شده است : فضایی است متفاوت از زندگی عادی و غیر عادی . او این فضا را یک فضای آستانه ای ۹ تعریف می کند. لذا این فضا یک فضای بینا بین ۱۰ و فاقد قوانین و انتظارتی است که عموماً بر زندگی روزانه حاکمند . به همین دلیل این امر فضایی جدید و به لحاظ فرهنگی بدون چهارچوب است . دست کم در فرم های نوشتاری آن غالباً هویت فردی را پنهان می کند و مسئولیت در برابر کنش ها را کاهش می دهد . (http://www.hccmr.com)
در نهایت شبکه ای ایجاد شد که نمی توان آن را از هیچ مرکزی کنترل کرد ، سانسور و کنترل این سیستم بسیار مشکل است و تنها راه کنترل آن ، وارد نشدن به شبکه است ، البته این شبکه در سراسر جهان گسترش یافته است و کاربران زیادی دارد .
وانواع اطلاعات را در تمام دنیا انتقال می دهد . این شبکه از هزاران شبکه کامپیوتری مستقل تشکیل شده است که راه های بسیاری برای برقرارای ارتباط دارد . شبکه ای که در سراسر جهان ، افراد میتوانند از آن به راحتی استفاده کنند و بایک دیگر ارتباط برقرار کنند . اینترنت ثانیه به ثانیه و لحظه به لحظه در حال گسترش است و تمدنی جدید را در سراسر جهان ایجاد می کند . این تمدن تنها به منطقه و جامعه ای خاص[۵]
محدود نمی شود بلکه تمام تمدن ها و همه انسان ها را در بر می گیرد .اینترنت این وسیله ارتباطی عظیم و این رسانه قدرتمند که در بیست و پنج سال گذشته در کنار لیزر و دوربین های دیجیتالی ، یکی از بهترین اختراعات بوده است ، جهان را به جامعه ای شبکه ای تبدیل کرده و با از بین بردن فاصله های زمانی و مکانی به افراد و گروه ها این توانایی را داده است که از اطلاعات استفاده کنند و با انسان های سر تا سر کره زمین ارتباط برقرار کنند . اینترنت ، نه تنها فاصله مکانی و زمانی را کاهش داد ، حتی محدودیت زبان را ، با توجه به اینکه زبان انگلیسی به یک زبان بین المللی تبدیل شده از بین برده است . (www.bashgah.net)
” شبکه اینترنت ، ستون فقرات ارتباطات کامپیوتری جهانی در دهه ۱۹۹۰ است . چرا که بتدریج بیشتر شبکه ها را به یکدیگر متصل ساخت ، صاحب نظران اعتقاد دارند که این شبکه می تواند در اوایل قرن بیست و یک ،
صد ها میلیون کاربر را به خود جذب کند . ” (کاستلز،۱۳۸۰،۴۰۷)
اینترنت تنها یک بانک اطلاعاتی نیست ، بلکه گسترده ترین و با اهمیت ترین شبکه کامپیوتری جهان است و شاید نمونه ای اولیه از بزرگراه های اطلاعاتی ربع قرن بیست و یکم باشد . اینترنت در حکم مخزنی از اطلاعات خوب و بد ، زشت وزیبا ، اخلاقی و غیر اخلاقی تلقی می شود. ” (محسنی،۱۳۸۰،۷۲)
با اتصال به شبکه اینترنت می توان با افرادی که فر سنگ ها دورتر از ما هستند ، ارتباط برقرار کرد ؛ از هر نقطه در دنیا اطلاعات سیاسی ، اقتصادی و هنری مورد نیاز را بدست آورد ؛ از فعالیت های علمی آگاه شده ؛ وارد کتابخانه شد و کتاب مورد نظر را مطالعه کرد و ده ها و صد ها کار دیگر می توان انجام داد که در گذشته امکان پذیر نبوده است ؛ هر چه که اینترنت آمیزه ای از رسانه هایی از قبیل تلویزیون و تلفن است ؛ اما شاید خصلت تعاملی بودنش این وسیله ارتباطی را از بقیه رسانه ها جدا می سازد . شاید در گذشته دور ، انسان نمی توانست باور کند که آدم های شرق و غرب جهان در قرن بیستم بتوانند در آن واحد ، با یکدیگر گفت وگو کنند و پیام ها ی خود را با سرعت سرسام آور برای یک دیگر بفرستند ؛ پیامی که در آن دوره ، زمان زیادی می برد تا از یک نقطه به نقطه ای دیگر منتقل شود . (هفته نامه پگاه حوزه،۱۳۸۶ش ۲۱۳)
عکس مرتبط با اقتصاد
زندگی روزمره انسانها همیشه با خود دگرگونی های را به همراه داشته است، دگرگونی های که حاصل آن بهره برداری از امکانات با ساده ترین روش ها را سبب می شود . تا آنجا که اگر در سالهای نه چندان دور برای جویا شدن از احوال دوست واقوام خود دو روش نامه نگاری که به روش سنتی در خوشبینا نه ترین حالت ها بیش از یک ماه زمان سپری می شد یا روش تماس تلفنی که بسیار هزینه بر بود امروزه به مدد تکنولوژی نوین ارتباطی همچون اینترنت می توان در کمتر از چند ثانیه به اقصی نقاط دنیا ارتباط برقرار کرد و این ارتباط همیشه و همه جا امکان پذیر است . (http://iranictnews.ir)
اینترنت همبستگی « درون گروهی » را کاهش میدهد ، گفتگو با اعضای بیگانه را آسان می کند ودر نتیجه ارتباطات « برون گروهی » را تسهیل می نماید . اینترنت به عنوان رسانه ای که می تواند به کار تامین مقاصد سیاسی بیاید یا عاملی برای رشد اقتصادی باشد ، می تواند موجبات تغییر فرهنگ جوامع را فراهم کند . از این جهات اینترنت به افراد میدان می دهد تا عقاید ، نظریات و ارزش هایشان را به دیگری عرضه کنند و به این ترتیب به آنها امکان می دهد که بهترین بهره را از این ابزار ببرند اینترنت به دو شیوه موجب تغییر فرهنگی می شود ؛ نخست فرهنگ خودش را عرضه می کند و دوم اینکه گذر گاهی برای سایر فرهنگ ها تدارک می کند . اینترنت ، علاوه بر آنکه محیطی برای تبادل فرهنگی مهیا و گذرگاهی برای دسترسی کاربران به فرهنگ های دیگر تدارک می کند ، خود نوعی فرهنگ یا خرده فرهنگ است که همه فرهنگ ها را در بر می گیرد. “
)http://www.aftab.ir/ articles (
” اینترنت یک شاهراه اطلاعاتی است که در سراسر جهان پخش است . شما از هر جای این شاهراه می توانید وارد اینترنت شوید ، اطلاعاتی بگیرید و اطلاعاتی به آن ارائه کنید . از طرف دیگر ، اینترنت مردم را به هم نزدیک کرده است . از طریق اینترنت شما می توانید با اقتصادی ترین روش با دوستان و بستگان خودتان ارتباط صوتی داشته باشید و مهم تر از آن ، ارتباط تصویری که از طریق تصویر می توانید احساستتان را هم منتقل کنید یا بحث تجارت اینترنتی که موجب صرفه جویی در وقت و هزینه شما می شود و می توانید سود اقتصادی چشمگیری برای شما در پی داشته باشد . ویژگی ممتاز اینترنت نسبت به سایر رسانه ها را دو سویه بودن آن معرفی کردند . ارتباط دو سویه با اینترنت یکی از ابعاد مثبت این رسانه است . ” ( ماهنامه پرسمان ، ۱۳۸۱،۴)
شبکه های اجتماعی:
عکس مرتبط با شبکه های اجتماعی
تا کنون تعریف گوناگونی از شبکه های اجتماعی اینترنتی یا مجازی ارائه شده است . آخرین تعریفی که دقیق تر به نظر میرسدمیگوید ، شبکه های اجتماعی اینترنتی عموما سرویس های مبتنی بر وب هستند . سرویس آنلاین ، پلتفرم یا سایتی محسوب می شوند که مردم در آنها می توانند ، نظرات ، علاقه مندی ها و در یک کلام محتوا ایجاد و با دوستان و سایرین به اشتراک بگذارند .
در دنیای ارتباطات علمی ، شبکه های اجتماعی را میتوان از بسترهای مؤثر در تولید علم ، اشتراک عقاید و رشد فردی و اجتماعی دانست . هدف شبکه اجتماعی این است که با فراهم آوردن امکان ارتباط بین سرمایههای فردی و تشکیل سرمایه اجتماعی ، به رشد و ارتقای سطح علم کمک کند .
هدف کلی هر شبکه اجتماعی ، ایجاد سرمایه اجتماعی و تسهیل ارتباط بین متخصصان ، هنرمندان و صاحبان حرفههای متعدد است . تبدیل سرمایه فردی به سرمایه اجتماعی ، از مسائل مهم و مورد توجه تمامی حوزههای علمی است . از این طریق، دانش فردی به دانش جمعی تبدیل و در واقع از دانایی جمعی برای حل مسائل و مشکلات دنیای علم بهرهبرداری میشود .
فضای مجازی مجال شکل گیری اجتماعات جدید از کاربران را فراهم می کند . از زمان تونیس (Tonnies) و تلاش او برای تعریف دو گونه تجمع انسانی یعنی « اجتماع » در مقابل « جامعه » به بعد همه متفکران علوم اجتماعی و فرهنگی « رو در رو بودن » « محدودیت تعداد » و « ابتناء بر روابط عاطفی و نه روابط عقلانی را از خصائص بینا بینی » اجتماع عنوان کرده اند .
هر چند روابط کاربران فضای مجازی رابطه ای با واسطه است و نه رو در رو ، بسیاری از مطالعه کنندگان اینترنت تمایل دارند از اصطلاح « اجتماع » برای اشاره به جمع کاربران استفاده کنند . در این میان تلاش های متعددی در حال انجام است تا حوزه و دامنه معنایی کاربرد های جدید این اصطلاح را برای اشاره به تجمعات کاربران فضای مجازی ، روشن سازد . از جمله می توان به تلاش های خانم شلینی ونچرلی اشاره کرد. نظرات ونچرلی در سایت usinfoارائه شده است او به شبکه ها و سازمان های رسمی که به سامان بخشیدن به روابط و مقررات ارتباطاتی در فضای مجازی اشتغال دارند می پردازند و در ادامه به موضوع اجتماعات کاربران و خصوصیت های آنها اشاره می کند . شبکه های اجتماعی بر پایه اینترنت از قبیل www.facebook.com,www.myspace.com در بین جوانان آمریکایی محبوبیت بسزایی کسب کرده اند . این شبکه های اجتماعی در عین حال که فضاهایی هستند که در آنها افراد دوستان جدیدی پیدا می کنند و یا دوستان قدیمی خود را در جریان تغییرات زندگی شان قرار می دهند ، مکان هایی برای تبادل نظر هستند که در آنها جوانان عقاید و نظرات خود را با هم به اشتراک می گذارند . این قابلیت که یک جوان بتواند با امثال خود در کشور های دیگر جهان ارتباط برقرار کند باعث می شود تا این شبکه ها به مکانی تبدیل شوند که در آنها ایده های جدیدی معرفی می شوند و مورد بحث قرار می گیرند.استفاده از خدمات شبکه های اجتماعی ، روز به روز محبوبیت بیشتری پیدا می کند . هم اکنون سایت های شبکه های اجتماعی ، بعد از پرتال های بزرگی مثل یاهو یا اس ام ان موتورهای جستجو مثل گوگل ، تبدیل به پر استفاده ترین خدمات اینترنتی شده اند .
شبکه های اجتماعی ، به خصوص آن هایی که کاربرد های معمولی و غیر تجاری دارند، مکان هایی در دنیای مجازی هستند که مردم خود را به طور خلاصه معرفی می کنند . وامکان برقراری ارتباط بین خود و همفکرانشان را در زمینه های مختلف مورد علاقه فراهم می کنند البته در بعضی از این موارد مثل مای ناسا سمت وسوی اصلی این علایق مشخص است .
به نظر می رسد شبکه های اجتماعی در اینترنت ، در آینده بیش از این هم اهمیت پیدا می کند . این شبکه ها هم اکنون روز به روز محبوب تر می شوند . با شبکه های اجتماعی، دیگر افراد برای پیدا کردن همفکران خود در موارد گوناگون تنها نیستند ؛ یک دوست آرژانتینی برای تحلیل بازی های بوکاجونیورز ، یک دوست سوئدی برای صحبت در مورد فناوری اطلاعات ، یک دوست فرانسوی برای صحبت در مورد فیلم های سینمای مستقل یا یک دوست مصری برای بحث در مورد مسائل خاورمیانه . مسلماً در دنیای حقیقی هیچ گاه افراد علاقه مند ، موضوعات مورد علاقه خود را به این گستردگی نمی یافتند .
نتیجه تصویری درباره فناوری اطلاعات
این دلیل و شاید دلایل مشابه این ، سرویس شبکه های اجتماعی را به یکی از مهم ترین ارکان اینترنتی دردو ، سه سال اخیر تبدیل کرده است .
یک شبکه اجتماعی ، یک ساختار اجتماعی است که از گرده همایی (که عموماً فردی یا سازمانی هستند) تشکیل شده است که توسط یک یا چند نوع خاص از وابستگی به هم متصل اند . به بیان دیگر ، یک شبکه اجتماعی سایت یا مجموعه سایتی است که به کاربرانی که دوست دارند علاقه مندی ها ، افکار ، فعالیتهای خودشان را با یکدیگر به اشتراک بگذارند و دیگران هم با آنان به اشتراک بگذارند .
شبکه های اجتماعی اینترنتی به خصوص آن هایی که کاربرد های معمولی و غیر تجاری دارند ، مکان هایی در دنیای مجازی هستند که مردم خود را به طور خلاصه معرفی می کنند و امکان برقراری ارتباط بین خود وهمفکرانشان را در زمینه های مختلف مورد علاقه فراهم می کنند . (Wikipedia)
انقلاب ارتباطات، نوع جدیدی از ارتباطات مجازی را که خالی از روح حاکم بر روابط واقعی اجتماعی است به وجود آورده است . از طریق ماهواره، اینترنت و … جهان جدیدی به موازات جهان واقعی به وجود می آید . رسانه های الکترونیکی مخاطبان وسیع و متکثری دارند که مجموعههایی از حیث محتوای نمادین را به این مخاطبان عرضه می کنند . در چنین شرایطی فضای مجازی شکل میگیرد و فرهنگها همه از طریق واسطـه های الکتـرونیکی منتقـل میشوند و مفاهیـم زمان و مکـان معانی تازهای پیدا می کنند . فواصل زمانی و مکانی عملاً از میان برداشته میشوند و انتقال اطلاعات ، داده ها و سرمایهها و امکان ارتباط همزمان میان افراد در نقاط مختلف بهوجود می آید .
جهان طی چند سال گذشته قدم به دنیای جدیدی تحت عنوان «وب ۱» و در ادامه «وب ۲» گذاشته که ظرف مدت زمان اندکی ، «وب ۲» به سبب امکان ارتباط تعاملی دوسویه مورد استقبال کاربران فضای سایبری قرار گرفته است . اکنون نتایج پژوهشها بیانگر افزایش فعالان مجازی نسبت به شبکه های اجتماعی است که در عصر کنونی به محبوبترین نوع وب سایتها بدل شده و کاربران، بخش قابلتوجهی از وقت خود را به این شبکه ها اختصاص دادهاند . در ابتدا «وب۱» ، دنیای اطلاعات را در فواصل زمانی سالهای ۱۹۹۰تا ۲۰۰۰ متحول ساخت و با ایجاد دسترسی همگانی به اطلاعات مختلف بدون هیچگونه محدودیتی ، در دنیای فیزیکی انقلابی شگرف در زمینه دسترسی به اطلاعات و پیشرفت علم ایجاد کرد و پس از آن «وب۲» و وبسایتهای دوسویه و شبکه های اجتماعی مجازی از سال ۲۰۰۰ تاکنون دنیای ارتباطات را چنان دگرگون ساختهاند که کاربران این بار ضمن دریافت پیام، خود شخصا اقدام به خوراک دهی سایتها و وبلاگها میپردازند . گسترش وبلاگها از سال ۱۹۹۹ میلادی و در ایران از سال ۱۳۸۰ با راهاندازی چندین سرویس رایگان و یا ارزانقیمت در رابطه با وبلاگ و وبلاگنویسی آغاز شده و بهعنوان رسانهای محاورهای عمومیت یافته بهصورتیکه اکثر وبلاگنویسـان از وبلاگ برای بحث در ارتباط با موضـوعات مورد علاقه استفاده و با به کارگیری لینکهای متعدد را امکان دنبال کردن مباحث مورد علاقه خود را در اختیار خوانندگان قرار داده و آنها را ضمن شرکت در مباحث موردنظر و آگاهی از سایر دیدگاه های موجود ، ترغیب به بیان عقاید و نقطهنظرات خود می کنند . وبلاگها بعضاً دارای یک مولف و برخی هم بهصورت گروهی اداره میشوند و عملکرد برخی از آنها نظیر پرتال بوده و خوانندگان را به سایر وبسایتها و وبلاگها هدایت می کنند ، در حالی که برخی دیگر در عرصه های مختلف و در ارتباط با مسائل سیاسی ، اجتماعی و فرهنگی و … اقدام به نشر اطلاعات کرده و مخاطبان را با رویکردی کاملاً آزاد قادر به مطالعه مطالب و درصورت تمایل بیان و ارائه دیدگاه ها و نقطه نظرات در ارتباط با آن موضوع می کنند . در مجموع ، این ارتباطات دو طرفه ” در «وب۲» سبب ایجاد شبکه های اجتماعی بزرگی همچون فیسبوک (نادریان،شانزدهمین کنفرانس وحدت اسلامی،۱۳۸۲) ، (سومین جامعه بزرگ دنیا) ، آمازون (کاظمی پور،۱۳۸۳،۲۱) ، (بزرگترین کتاب فروشی دنیا) ، ویکیپدیا (کلمن، ۵۲،۱۳۷۷) ، (بزرگترین دایرهالمعارف دنیا) ، ابای (گیدنز،۷۶،۱۳۸۰) ، (بزرگترین سوپرمارکت دنیا) و بسیاری دیگر ، در تمامی زمینه های زندگی بشر شده و به نوعی تمامی روابط اجتماعی جامعه بشری را تحت تاثیر خود قرار داده است.”
بهاعتقاد صاحب نظران ارتباطات ، شبکه های اجتماعی باعث شکل گیری مفاهیمی همچون صمیمیت و اعتماد در فضای سایبری شده است ، مفاهیمی که در گذشتهای نه چندان دور دستیابی و تحقق آن در حد یک رؤیا بود .
)پست الکترونیکی (Electronic Mil “E.mail “
ایمیل یک نشانی پستی یا به اصطلاح آدرس پست الکترونیکی (Electronic mail) است که از طریق این نشانی میتوان با هر شخصی یا ارگان و سازمانی به صورت الکترونیکی و از طریق شبکه جهانی اینترنت ارتباط پیدا کرد . واز طریق آن همه افراد از هر کجای دنیا می توانند پیام ها ، عکس هاو هر فایل دیگری را ارسال نمایند. مزیت جهانی بودن دسترسی به صندوق پست الکترونیک و عدم محرومیت زمانی دسترسی به منظورارسال و دریافت نامه ها و همچنین آنی بودن همین ارسال ها و دریافت ها ، پست الکترنیک را به یک ضرورت فوق مهم بدل کرده است .
پست الکترونیک (ایمیل یا رایانامه) ، نامه ای الکترونیکی است که با رایانامه فرستاده می شود . یکی از کاربردهای اینترنت فرستادن و دریافت نامه های الکترونیکی است ؛ نامه الکترونیکی پرونده ایست که از طریق شبکه اینترنت برای مخاطبی که دارای رایا نشانی است ، فرستاده می شود . (http://fa.wikipedia:rg)
پست الکترونیکی یکی از خدمات مهم اینترنت است که شباهت زیادی به خدمات پست معمولی دارد ودر واقع ارتباط غیر همزمان را برای افراد پدید می آورد و در عرصه ارتباطات توجه روز افزونی به آن میگردد . استفاده از این گونه پست آسان است و فرستادن پیام به هر نقطه ای از دنیا چند دقیقه بیشتر طول نمی کشد و لزومی به خرید تمبر و کاغذ و پاکت نیست ؛ و مهم تر آنکه عکس ، سندو جز آن را نیز می توان از طریق پست الکترونیکی ارسال کرد .
استفاده از پست الکترونیکی به سبب مزایای بسیار به طور گسترده ای رشد یافت . این مزایا عبارتند از : ارتباط همزمان چند کاربر با یکدیگر از طریق کنفرانس پست الکترونیکی ، امکان ذخیره یا دستکاری پیام ، سرعت بالای ارسال پیام ، هزینه ناچیز ارسال پیام ؛ امکان ارسال همزمان پیام برای چند نفر و ایجاد گروه های مباحثه و دریافت خودکار اطلاعات ؛ حذف نسخه برداری و استفاده از کاغذ ؛ رسید دریافت پیام و حذف محدودیت های زمانی و جغرافیایی (ماهنامه ریز پردازنده، ۱۳۷۸،۳۸-۴۱)
اطلاع رسانی و اطلاع گیری از طریق اینترنت امری معمولی و بدیهی است . یکی از روش های کسب پیام یا ارسال پیام پست الکترونیک است که افراد آن را جایگذین ارسال نامه ها از طریق پست سنتی کرده اند .
با این سرویس می توانید برنامه های خود را ارسال و یا پیام های رسیده را از صندوق پستی خود “Emil” دریافت کنید . همچنین این امکان وجود دارد که به وسیله این سرویس هر چیزی که در پرونده ای ذخیره می شود پیوست گردد مثل تصاویر ، اعلامیه ها و غیره .
این سرویس مهم ترین و کارآمدترین موضوع اینترنت است که به دلیل سادگی از طرف دارترین سرویس های اینترنتی محسوب می شود ، به طوری که در حدود ۵۰ درصد از کشورهایی که به اینترنت متصل هستند عمده بهره وری آنها از همین سرویس است .
امروزه افراد و شرکت ها ی مختلف از این سرویس بهره فراوانی می برند در واقع این سرویس پیام ها را رد و بدل و مشکل اشغال تلفن را رفع می کند . پست الکترونیک به طور خلاصه جای تلفن ، نامه های پستی ، فاکس و … را گرفته است .
امروزه با گسترش شبکه جهانی اینترنت ، پست الکترونیک به عنوان یکی از رایج ترین سرویس های این شبکه (اینترنت ) رواج و گسترش زیادی یافته است . سرعت بالا ، ضریب ایمنی مناسب و بسیاری از مزایایی که این سرویس داراست ، سبب شده است که این ابزار قوی و مناسب ، نامه های کاغذی را کم کم از میدان خارج کرده و به صورت یک سرویس همگانی ، مورد استفاده اکثر مردم جهان قرار گیرد .
امروز E-mail بهترین ابزار ارتباطی در سراسر دنیاست . چرا که علیرغم سرعت بالا ، ارزان قیمت و ofline است ، یعنی بر خلاف تلفن ، نیازی نیست که گیرنده شرایطی را فراهم می آورد که حتی ساکت ترین افراد نیز به ناگاه شروع به نوشتن مطالبی خواهند کرد که هیچ گاه جرات به زبان آوردن آنها را نداشته اند . هم چنین E-mail روشی مناسب برای حفظ شادابی و پویایی تیم های کاری است و از طریق آن می توانید اخبار شرکت خودرا بین مخاطبان توزیع و بازتاب سریع آن را به سرعت دریافت کرده ونسبت به شکایت های مخاطبان عکس العمل سریع و مناسب نشان دهید .
مزایای پست الکترونیک ، ایمیل ، E-mailچیست؟
در مجموع مزایای E-mail عبارتند از :
– افزایش بهره وری : دیگر مجبور به پاسگویی تلفن های همکاران خود و گذاشتن پیغام برای آنها نیستند .
-کاهش هزینه های ارتباطی : پست الکترونیکی یکی از ارزانترین روش های موجود برای برقراری ارتباط میان دفاتر کار است .
– E-mail انتقال سریع اطلاعات : می توانید با بهره گرفتن از داده ها را به کاربران منتقل کرده و یا پرس و جو از یک پایگاه اطلاعاتی انجام دهید .
– هم چنین در این برنامه سندی از ساعت و تاریخ خوانده شدن پیامهای ارسالی شده ، نگهداری می شود .
– E-mail سهولت ارتباط امکان برقراری ملاقات های فوری را فراهم می سازد .
E-mail- ایجاد پاسخگویی صادقانه: هنگامی که کاربران به عادت کردند و پی می برند که در پاسخگویی بی پروا بوده و مخاطب با این روش در بیان احساسات واقعی (حتی اگر نا محبوب یا سخت باشد) ، نسبت به زمانی که رو در رو قرار گرفته، موفق تر خواهد بود .
-حفظ ارتباط مداوم : اگر شرکت شما کارمندانی دارد که معمولاً در محل کار خود حاضر نیستند ، می توانید یادداشت های داخل شرکت را از طریق E-mailبرای آنها بفرستید . در حقیقت E-mail می تواند راه بسیار خوبی برای حفظ تماس کارمندان راه دور با دفتر مرکزی باشد و اگر به تعداد کافی کارمند راه دور دارید ، این موضوع می تواند توجیه مناسبی برای نصب ایمیل باشد .
– تلفن همراه :
تلفن همراه یا تلفن مبایل که در فارسی گوشی مبایل هم گفته می شود ، یک وسیله شخصی و قابل حمل برای ارتباط مخابراتی است .
– تماس صوتی۱۱:
به افراد اجازه می دهد با هم دو به دو صحبت کنند . و صدای یکدیگر را از طریق گوشی تلفن همراه دریافت کنند .
– تماس تصویری:۱۲
این قابلیت به افراد اجازه می دهد تا دو به دو با هم صحبت کنند و همزمان تصویر همدیگر را نیز به روی گوشی تلفن همراهشان مشاهده کنند .
– پیام کوتاه:sms
این واژه مخفف کلمه short message service به معنی سرویس پیام کوتاه است . سرویسی که به [۶]مشتریان این امکان را میدهد تا پیام کوتاه را از طریق موبایل های خود به یکدیگر ارسال کنند .
– بلوتوث:
این واژه نمایانگر سیستمی در گوشی های تلفن همراه است که شبکه اختصاصی و بی سیم مختص برای ارتباط تلفن ها و کامپیوتر ها و ابزاری از این قبیل است. در مسافت های کوتاه و بدون استفاده از سیم و از طریق فرکانس های رادیویی با قدرت پایین انتقال اطلاعات صورت می گیرد .
با بهره گرفتن از بلوتوث می توان اطلاعات و یا برنامه های موجود در حافظه یک گوشی را به گوشی های نزدیک و یا کامپیوتر منتقل کرد .
-mms
موضوعات: بدون موضوع
[چهارشنبه 1400-01-25] [ 06:45:00 ق.ظ ]