کاهش ارتباط موثر

 

واریانس بین گروهی

 

۴۰۲۱.۷۳۳

 

۲

 

۲۰۱۰.۸۶۷

 

۳۹.۳۹۹

 

۰.۰۰۰۱

 

 

 

واریانس درون گروهی

 

۲۹۰۹.۲

 

۵۷

 

۵۱.۰۳۹

 

 

 

 

 

 

 

مجموع

 

۶۹۳۰.۹۳۳

 

۵۹

 

 

 

 

 

 

 

 

 

جدا کردن امور مالی از یکدیگر

 

واریانس بین گروهی

 

۱۷۴۰.۴۳۳

 

۲

 

۸۷۰.۲۱۷

 

۳۸.۶۸۲

 

۰.۰۰۰۱

 

 

 

واریانس درون گروهی

 

۱۲۸۲.۳

 

۵۷

 

۲۲.۴۹۶

 

 

 

 

 

 

 

مجموع

 

۳۰۲۲.۷۳۳

 

۵۹

 

 

 

 

 

 

 

 

 

بر اساس داده های جدول ۴ - ۲۱ ، مشخص است که در مولفه های (کاهش همکاری ، کاهش رابطه جنسی، افزایش واکنش های هیجانی، افزایش جلب حمایت فرزند، افزایش رابطه فردی با خویشاوندان خود، کاهش ارتباط موثرو جدا کردن امور مالی از یکدیگر) واریانس بین گروهی در سطح معناداری برابر ۰۰۰۱/۰ می باشد و این مقدار کوچکتر از ضریب معناداری ملاک یعنی ۰۱/۰ است، و ه مقدارF به دست آمده بیش از مقدار جدول ( ۹۸/۴) با درجه آزادی ( ۵۷ ، ۲) می باشد، اما در مولفه کاهش رابطه خانوادگی با خویشاوندان همسر و دوستان اختلاف معنی داری بین سه گروه مشاهده نمی شود. بنابراین فرضیه پژوهش مبتنی بر تاثیر مشاوره زوجی به شیوه های عقلانی – عاطفی (الیس) و واقعیت درمانی (گلاسر)بر کاهش مولفه های تعارضات زوجین تایید می شود واین طور نتیجه گیری می گردد که بین میانگین نمرات مولفه های تعارض زناشویی در سه گروه آزمایش شیوه های عقلانی – عاطفی (الیس) و واقعیت درمانی (گلاسر)و کنترل تفاوت معنی داری وجود دارد. بنابراین فرضیه پژوهشی با ۹۹% اطمینان تایید می گردد. و مشخص می شود که مشاوره زوجی به شیوه های عقلانی – عاطفی (الیس) و واقعیت درمانی (گلاسر)بر کاهش مولفه های تعارضات زوجین تاثیر معنی دار دارد.
پایان نامه - مقاله - پروژه
به منظور تعیین میزان اثربخشی هر یک از روش های فنون زوج درمانی در مقایسه با گروه کنترل از روش مقایسه شفه استفاده شده است . برای آنکه مشخص شود آیا هر روش زوج درمانی در مقایسه با گروه کنترل موثر بوده است یا خیر. همان طور که ذکر آن رفت ابتدا اختلاف نمرات پیش آزمون و پس آزمون را در هر گروه آزمایشی و گروه کنترل محاسبه نموده و آنگاه میانگین اختلاف نمرات را بااستفاده از آزمون شفه مورد مقایسه قرار می دهیم.
جدول۴ - ۲۲ : مقایسه میانگین اختلاف نمرات پیش آزمون و پس آزمون مولفه های تعارض زناشوئی ، در گروه های مختلف با بهره گرفتن از آزمون شفه

موضوعات: بدون موضوع
[پنجشنبه 1400-07-29] [ 02:53:00 ب.ظ ]