چشم انداز مشترک

 

 

۱۳ تا ۱۶

 

 

درجه­بندی این پرسشنامه بر اساس مقیاس لیکرت پنج درجه­ای بوده و درجه­های “خیلی کم”، “کم”، “متوسط”، “زیاد”، و “خیلی زیاد” را شامل می­ شود. مقیاس لیکرت از مجموعه ­ای از گویه ­ها که به ترتیب خاصی تدوین شده ­اند تشکیل می­ شود و از لحاظ ارزش اندازه ­گیری دارای فاصله مساوی هستند. جهت تجزیه و تحلیل و نمره­گذاری این پرسشنامه و مؤلفه­ های آن و تبدیل پاسخ­های کیفی به مقادیر کمی از روش وزن­دهی استفاده می­ شود. بدین معنی که با محاسبه میانگین مربوط به هر سوال، امتیاز هر یک از سوالات مشخص می­گردد و با تعیین فراوانی پاسخ­های مربوط به هر کدام از گزینه­ ها و تعیین امتیاز مربوط به هر گزینه ( خیلی کم = ۱، کم = ۲، متوسط = ۳، زیاد = ۴، خیلی زیاد = ۵) امتیاز هر کدام از سوالات مشخص می­گردد.

 

روایی و پایایی ابزار

در راستای گرداوری داده های مورد نیاز پژوهشگر، اعتبار و پایایی، دو عاملی هستند که هر محقق کمی حین طراحی یک تحقیق باید آنها را مورد توجه قرار دهد. از نظر کمپل و فیسک مشابه بودن نتایج حاصل از دو آزمایش برای اندازه ­گیری یک رفتار از طریق روش­هایی که دارای حداکثر سطح تشابه هستند، پایایی نام دارد. همینطور، روایی به معنی مشابه بودن نتایج حاصل از دو آزمایش برای اندازه ­گیری یک رفتار از طریق روش­هایی است که دارای حداکثر سطح اختلاف هستند (گل افشانی، ۲۰۰۳). در ذیل به هر یک از مباحث روایی و پایایی پرسشنامه های این تحقیق پرداخته شده است.

 

برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت fotka.ir مراجعه نمایید.

 

روایی ابزار پژوهش

مفهوم اعتبار به این سوال جواب می‌دهد که ابزار اندازه‌گیری تا چه حد خصیصه مورد نظر را می‌سنجد، بدون آگاهی از اعتبار ابزار اندازه‌گیری نمی‌توان به دقت داده‌های حاصل از آن اطمینان داشت. برای تعیین اعتبار پرسشنامه روش­های متعددی وجود دارد که یکی از این روش­ها اعتبار محتوا می‌باشد. اعتبار محتوا نوعی اعتبار است که برای بررسی اجزای تشکیل دهنده یک ابزار اندازه‌گیری بکار برده می‌شود. اعتبار محتوای یک ابزار اندازه‌گیری به سوال­های تشکیل دهنده آن بستگی دارد. اگر سوال­های پرسشنامه معرف ویژگی‌ها و مهارت­ های ویژه‌ای باشد که محقق قصد اندازه‌گیری آنها را داشته باشد، آزمون دارای اعتبار محتوا است. برای اطمینان از اعتبار محتوا، باید در موقع ساختن ابزار چنان عمل کرد که سوالهای تشکیل دهنده ابزار اندازه‌گیری معرف قسمت های محتوای انتخاب شده باشد(آذر و مومنی، ۱۳۹۰).
از این جهت اعتبار محتوا، ویژگی ساختاری ابزار اندازه‌گیری است که همزمان با تدوین آزمون در آن تنیده می‌شود. اعتبار محتوای یک آزمون معمولاً توسط افرادی متخصص در موضوع مورد مطالعه مشخص می گردد. در این گام با انجام تست خبرگان، مشورت با اساتید محترم راهنما و مشاور و همچنین نظرات افراد متخصص در ارتباط با موضوع رهبری تحول آفرین و یادگیری سازمانی، روایی این پرسشنامه تایید شده است.

 

پایایی ابزار پژوهش

پایایی یا قابلیت اعتماد پرسشنامه به این سوال پاسخ می­دهد که ابزار اندازه ­گیری تحقیق در شرایط یکسان تا چه حد نتایج یکسانی بدست می­دهد. با توجه به تعریف­های موجود معمولاً دامنه ضریب پایایی از صفر (عدم ارتباط) تا ۱+ (ارتباط کامل) خواهد بود. این ضریب بیانگر آن است که ابزار اندازه ­گیری محقق تا چه اندازه ویژگی­های باثبات آزمودنی و یا ویژگی­های متغیر و موقتی وی را می­سنجد (سرمد، بازرگان، و حجازی، ۱۳۹۰). جهت بررسی پایایی ابزارهای پژوهش روش­های مختلفی وجود دارد، که سرمد و همکاران رایج­ترین آنها را موارد زیر عنوان می­ کنند؛
۱) اجرای دوباره آزمون یا روش بازآزمایی،
۲) روش موازی یا استفاده از آزمون همتا،
۳) روش تصنیف (دو نیمه کردن)،
۴) روش کودر- ریچاردسون، و
۵) روش آلفای کرونباخ.
استفاده از روش اخیر امروزه توجه بیشتری را در تحقیقات علوم اجتماعی به خود جلب کرده­است. از این رو، در پژوهش حاضر نیز سعی شده­است که پایایی ابزارهای پژوهش با بهره گرفتن از روش آلفای کرونباخ سنجیده شود. این روش برای محاسبه­ی هماهنگی درونی ابزار اندازه ­گیری از جمله پرسشنامه ­ها یا آزمون­هایی که خصیصه­های مختلف را اندازه ­گیری می­ کند بکار می­رود. جهت بدست آوردن ضریب آلفای کرونباخ ابتدا واریانس نمره­های هر زیر مجموعه سوال­های پرسشنامه و واریانس کل را باید محاسبه کرد. در مرحله بعدی با بهره گرفتن از فرمول ضریب آلفای کرونباخ مقدار ضریب بدست خواهد آمد. استفاده از روش ضریب آلفای کرونباخ، امروزه توجه گسترده ای را در تحقیقات علوم انسانی به خود معطوف داشته ­است. از این رو، در این تحقیق نیز سعی شده­است که پایایی ابزارهای پژوهش با بهره گرفتن از روش آلفای کرونباخ سنجیده شود. محاسبات آماری این آزمون با بهره گرفتن از نرم­افزار SPSS صورت گرفته است.
تصویر درباره جامعه شناسی و علوم اجتماعی
روش آلفای کرونباخ برای محاسبه هماهنگی درونی ابزار اندازه‌گیری که خصیصه‌های مختلف را اندازه‌گیری می‌کند به کار می‌رود. برای محاسبه ضریب آلفای کرونباخ ابتدا باید واریانس نمره‌های هر زیرمجموعه سوال‌های پرسشنامه و ورایانس کل را محاسبه کرد. سپس با بهره گرفتن از فرمول زیر مقدار ضریب آلفا را محاسبه می‌کنیم.

که در آن :
تعداد زیر مجموعه‌های سئوال‌های پرسشنامه یا آزمون = J
واریانس زیر آزمون Jام Sj2 =
واریانس کل پرسشنامه یا آزمون S2 =
بنابراین به منظور اندازه‌گیری قابلیت اعتماد، از روش آلفای کرونباخ و با بهره گرفتن از نرم‌افزار SPSS نسخه ۱۶ انجام گردیده است. نتایج حاصل از آزمون ضریب آلفای کرونباخ در جدول بعدی به نمایش گذاشته شده است.
جدول ۳- ۳ ضرایب آلفای کرونباخ بدست آمده برای پرسشنامه‌های تحقیق

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

پرسشنامه ها ضرایب آلفای کرونباخ بدست­آمده
رهبری تحول آفرین ۸۴۱/۰
یادگیری سازمانی ۸۲۶/۰

از آنجا که بر اساس نتایج مشاهده شده در جدول ۳-۴، ضریب آلفای کرونباخ پرسشنامه ها بالاتر از ۷/۰ بوده، می توان اینگونه نتیجه گیری کرد که پرسشنامه مورد استفاده در این پژوهش از پایایی لازم برخوردار هستند.

روش ها و آزمون های آماری به کارگرفته شده در این تحقیق

این تحقیق از جهت هدف کاربردی است و از لحاظ نوع پژوهش، توصیفی – همبستگی می باشد. همچنین این پژوهش در دسته مطالعات پیمایشی و در شاخه تحقیقات میدانی قرار می گیرد. نحوه آزمون این تحقیق نیز با بهره گرفتن از آزمون های همبستگی در آمار استنباطی و از طریق نرم افزار spss نسخه شانزدهم و نیز نرم افزار لیزرل جهت ارائه مدل معادلات ساختاری، خواهد بود. نوع داده های این پژوهش کمی بوده و با بهره گرفتن از ابزار پرسشنامه دستی جمع آوری خواهد شد. در راستای تجزیه و تحلیل داده ها و آزمون فرضیات، از جداول و نمودارهای فراوانی استفاده خواهد شد. ضمن این که به منظور توصیف بهتر داده‏ها از شاخص‏های مرکزی و همچنین شاخص‏های پراکندگی استفاده می شود. در راستای تایید یا عدم تایید توزیع نرمال بودن داده ها جهت سنجش متغیرها از آزمون کلموگروف اسمیرونوف استفاده می­گردد. همچنین برای بررسی ارتباط میان مولفه های رهبری تحول گرا و یادگیری سازمانی کارکنان اداری شهرداری شهر کرمانشاه از آزمون همبستگی استفاده می شود. در این راستا، جهت بررسی تاثیر مولفه های رهبری تحول گرا در توسعه یادگیری سازمانی کارکنان اداری شهرداری شهر کرمانشاه از مدل معادلات ساختاری با بهره گرفتن از نرم افزار لیزرل استفاده می شود.

 

فصل چهارم

 

یافته های پژوهش

 

مقدمه

در این بخش به بررسی ویژگی­های جمعیت­شناختی جامعه آماری مورد نظر در این پژوهش خواهیم پرداخت که در تحقیق و تکمیل پرسشنامه همکاری کرده ­اند. در بخش اطلاعات جمعیت­شناختی، ابتدا اطلاعات کلی پاسخ ­دهندگان، در ارتباط با مولفه هایی چون جنسیت، تجربه کاری و میزان تحصیلات تحلیل می شوند. پس از آن، این فصل را با ارائه اطلاعاتی در رابطه با آمار توصیفی و شاخص ­های کمی مربوطه ادامه می­دهیم. در پایان، بخش انتهایی این فصل به آمار استنباطی اختصاص می­یابد، که در این بخش با بهره گرفتن از آزمون­های مناسب آماری فرضیات تحقیق را مورد آزمایش خواهیم کرد. در جهت تحلیل فرضیات این پژوهش، از آزمون هایی همچون کلموگروف – اسمیرونوف، همبستگی پیرسون و مدل معادلات ساختاری استفاده می شود. تحلیل اطلاعات از اصلی ترین و مهمترین بخش‌های هر پژوهشی به شمار می رود. در این گام، داده‌ های خام بدست­آمده از جامعه آماری با بهره گرفتن از تکنیک‌های آماری مناسب و نرم افزارSPSS و نرم افزار لیزرل مورد تجزیه و تحلیل، و پس از پردازش به شکل اطلاعات در اختیار دیگران قرار می گیرد. در این تحقیق ابتدا از آمار توصیفی مولفه های جمعیت شناختی و سپس به تحلیل داده‌ها با بهره گرفتن ازآزمون­های آماری مورد روی خواهیم آورد.

 

اطلاعات مربوط به آمار توصیفی (جمعیت‌شناختی)

آمار توصیفی مرتبط با اطلاعات جمعیت­شناختی، مواردی هستند که به شرح نمونه­ مورد بررسی از لحاظ جنسیت، مدرک تحصیلی، تجربه کاری و مواردی از این قبیل را شامل می شود. خصوصیات جمعیت­شناختی نمونه مورد نظر در این پژوهش، از لحاظ جنسیت، مدرک تحصیلی و تجربه کاری مورد بررسی قرار گرفته است.

 

آمار توصیفی مرتبط با اطلاعات جمعیت‌شناختی (جنسیت)

در این پژوهش، نتایج حاصل از آمار توصیفی مرتبط با اطلاعات جمعیت شناختی جنسیت نشان داده که تعداد مردان بیشتر از جامعه آماری زنان بوده است. به­ طور کلی، از ۲۰۳ پاسخ­دهنده به پرسشنامه، ۱۶۴( تقریباً ۸/۸۰ درصد) نفر مرد و ۳۹ (تقریباً ۲/۱۹درصد) نفر زن بوده ­است.
نمودار ۴-۱ نمودار جنسیت کارکنان اداری شهرداری شهر کرمانشاه

 

آمار توصیفی مرتبط با اطلاعات جمعیت‌شناختی (سطح تحصیلات)

مدارک تحصیلی آکادمیک شامل، کاردانی یا فوق دیپلم، کارشناسی یا لیسانس، کارشناسی ارشد یا فوق لیسانس و مدرک دکتری تخصصی می­ شود. در گویه مربوط به سطح تحصیلات در پرسشنامه، سطوحی که شامل زیر دیپلم، دیپلم، فوق دیپلم، لیسانس، فوق لیسانس، و دکتری، به پاسخ ­دهندگان ارائه شد. در جدول ۴- اطلاعات جمعیت­شناختی مرتبط با سطح تحصیلات کارکنان اداری شهرداری شهر کرمانشاه آورده شده است.
جدول ۴- ۱سطح تحصیلات کارکنان اداری شهرداری شهر کرمانشاه

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

حق انحصاری © 2021 مطالب علمی گلچین شده. کلیه حقوق محفو

 

موضوعات: بدون موضوع
[سه شنبه 1400-01-24] [ 11:29:00 ب.ظ ]