عنوان تحقیق

تعریف مسئله و موضوع تحقیق

اهمیت و ضرورت تحقیق

سؤالات و فرضیات تحقیق

اهداف تحقیق

روش تحقیق

مراحل انجام تحقیق

چارچوب و ساختار تحقیق

عنوان تحقیق
ارائه الگوی جامع سنجش انگیزش کارکنان صنعت نفت
تعریف مسئله و موضوع تحقیق
انگیزش، مفهومی است پیچیده که همواره مورد توجه جامعه شناسان و روان شناسان بوده است ، ولی در عین حال این دو گروه هیچگاه نتوانسته اند در باب ماهیت ، علل و معادل­های مفهومی انگیزش به اجماع دست یابند. بونگ[۱](۱۹۹۶) بر اساس تحقیقات خود به این نتیجه رسید که اغلب مطالعات و تئوری­های ارائه شده در حوزه­ انگیزش بگونه­ایست که نتوانسته یک مدل ساده که توانایی در بر­گیری تمام اثرات داخلی و خارجی بر روی انگیزش را داشته باشد، ارائه دهد چرا که این مدل­ها عموماَ بر روی یکی از دو حالت زیر تمرکز کرده ­اند:

 

 

روان شناختی[۲] (توجه به افکار و عقاید فرد)

جامعه شناختی[۳] (توجه به اثرات ناشی از پدیده­های اجتماعی در افراد)
تصویر درباره جامعه شناسی و علوم اجتماعی

 

بر این اساس وی معتقد است که مدل­های انگیزش به دو دسته­ی مدل­های شناختی و مدل­های شناختی-اجتماعی تقسیم می­شوند. بونگ (۱۹۹۶) برای داشتن یک مدل جامع انگیزش دو روش را پیشنهاد می­دهد: روش اول شامل یک مدل کلی است که طیف گسترده ای از متغیرهای انگیزشی را در بر می گیرد و روش دوم از طریق ایجاد چندین مدل انگیزشی است که هر کدام بر روی یک بعد مشخص متمرکز می شوند. و در نهایت وی پیشنهاد می­دهد که روش اول به علت سهولت در استفاده از آن، کاراتر می­باشد.
بر این اساس تحقیق حاضر ضمن توجه به برداشت­های متفاوت از مفهوم انگیزش در مکاتب جامعه­شناختی و روان­شناختی ، می­کوشد با رویکردی جامع و با طراحی مدل تلفیقی که در پرتو نظریه های مطروح تدوین شده است ، ضمن طراحی و تست مدل نظری، به سنجش انگیزش کارکنان در بخش ستاد صنعت نفت ایران بپردازد. همچنین تحقیق حاضر ضمن سنجش انگیزش به کار در جامعه مورد مطالعه در پرتو مبانی نظری، رابطه­ منفرد عوامل موثر بر آن را مورد تدقیق قرار می­دهد. لزوم توجه به تحلیل چند متغیره انگیزش به کار از آن جهت است که پدیده ­ها و واقعیت­های انسانی و اجتماعی دارای تاثیرات متقابل هستند و شبکه­ ای از مناسبات و روابط پیچیده بر آن­ها حاکم است. از این رو توجه صرف به روابط دو متغیره کفایت نمی­ کند و استفاده از تحلیل رگرسیون چندگانه ضرورت می­یابد. بدین ترتیب تحقیق حاضر می کوشد نتایج رگرسیون چندگانه را که در پیمایش انجام شده تاثیرات شبکه­ ای، جمعی و همزمانی متغیرهای مستقل بر متغیر وابسته­ی انگیزش به کار را اندازه ­گیری کرده است ، عرضه نماید.
اهمیت و ضرورت تحقیق
گرچه تحقیقات متعددی بر روی مفهوم انگیزش در صنعت نفت ایران صورت گرفته است ، اما این تحقیقات به صورت جزیره­ای و پراکنده در ۳ شرکت زیر مجموعه صنعت نفت (شرکت ملی گاز ، شرکت ملی پالایش و پخش، شرکت ملی صنایع پتروشیمی) صورت پذیرفته و از جامعیت لازم جهت استفاده در مجموعه صنعت نفت ایران برخوردار نیستند. از طرف دیگر، مطالعاتی که تاکنون درخصوص انگیزش به کار، از طریق تنظیم و تدوین مدل­های تبیینی و توصیف روابط علّی میان انگیزش به عنوان متغیر وابسته و متغیرهای مستقل تاثیرگذار بر متغیر وابسته صورت گرفته است در حد توصیف روابط جزئی این متغیرهای علّی (X,Y) بوده است و کمتر به تحلیل رگرسیون چند­گانه پرداخته اند چرا که گاه لازم است با بهره گرفتن از رگرسیون چندگانه نشان داد مجموعه ای از متغیرهای مستقل تا چه حد تغییرات متغیر وابسته را تبیین می­ کنند.
سؤالات و فرضیات تحقیق

 

برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت tinoz.ir مراجعه کنید.

 

عوامل موثر بر انگیزش کارکنان کدامند ؟

الگوی مناسب سنجش انگیزش کارکنان چیست ؟

روش تحقیق
روش تحقیق در این طرح مبتنی بر مطالعات کتابخانه­ای از پایان نامه ­ها، مقالات منتشر شده در مجلات معتبر، مصاحبه و طراحی و توزیع پرسشنامه و جمع­آوری نظرات خبرگان و ارائه مدل می­باشد. در این پژوهش از دو روش کیفی و کمی برای انجام تحقیق استفاده می­ شود:

 

 

مرور ادبیات موضوع

شناسایی عوامل مؤثر بر انگیزش کارکنان

مطالعه موردی در شرکت­های زیر مجموعه صنعت نفت

ارائه مدل مناسب جهت سنجش انگیزش کارکنان

تجزیه و تحلیل نتایج

مراحل انجام تحقیق

 

 

روش پژوهش و مراحل انجام تحقیق بشرح ذیل ­می­باشد:

انجام مطالعات اولیه و انتخاب موضوع

مطالعه و بررسی میدان مورد مطالعه

جمع­آوری اطلاعات بوسیله پرسشنامه

شناسایی عوامل مؤثر بر انگیزش کارکنان

تجزیه و تحلیل آماری اطلاعات و ارائه مدلی برای سنجش انگیزش کارکنان

جمع­بندی و نتیجه ­گیری

چارچوب و ساختار تحقیق
ساختار و محتوای فصول این تحقیق عبارتند از:

 

 

فصل دوم

در این فصل تئوری­ها و مدل­های ارائه شده مرتبط با مبحث انگیزش مورد بررسی قرار گرفته است. در انتهای این فصل شکاف­های موجود در این مدل­ها مورد بررسی قرار گرفته است.

 

 

فصل سوم

در این فصل ضمن ارائه­ مدل پیشنهادی ، فرایند انجام تحقیق شامل نحوه­ تهیه­ پرسشنامه و اعتبار سنجی آن، جامعه آماری و نحوه انتخاب نمونه آماری، معرفی شرکت­های مورد مطالعه و همچنین نحوه تجزیه و تحلیل آماری اطلاعات جمع­آوری شده شرح داده شده است.

 

 

فصل چهارم

در این فصل که پیکره­ی اصلی تحقیق می­باشد، نخست داده ­های جمع­آوری شده از نظر آمار توصیفی و غیر پارامترک و نیز اعتبار مورد بررسی قرار گرفته و در انتها بر اساس روش­های آماری مدل پیشنهاد شده مورد اعتبار سنجی قرار گرفته و در صورت نیاز اصلاح می­ شود.

 

 

فصل پنجم

در این فصل ابتدا جمع­بندی و نتایج بدست آمده از موضوع تحقیق عنوان شده و پیشنهاداتی برای توسعه تحقیقات در زمینه موضوع تحقیق ارائه می­گردد.

مروری بر منابع
مقدمه
در این فصل اکثر مطالعات انجام شده بر روی مفهوم انگیزش مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته است. بر این اساس در ابتدا به صورت خلاصه و گذرا انواع تئوری­های مطرح شده در باب مفهوم انگیزش -که زیر بنای هر مدل انگیزشی هستند- مورد بررسی قرار گرفته گرفته­اند. سپس به بیان مدل جامع سنجش انگیزش کارکنان که توسط آقای دارن جیمز الدینگ[۴](۲۰۰۵) ارائه شده است، پرداخته می­ شود. بر این اساس دو مدل موجود از مدل­های انگیزش یعنی مدل مشخصه های شغلی هاکمن و اولدهام و مدل انتظار پورتر و لاولر به صورت جامع و کامل مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گرفته­اند[۱].

 

موضوعات: بدون موضوع
[سه شنبه 1400-01-24] [ 09:57:00 ب.ظ ]