علاوه براین سازمان بایستی تعهد کارکنان خود را به این هدف افزایش دهد. ایجاد یک آرمان مشترک به ویژه آرمان وضع مطلوب آینده، منجربه یادگیری میشود.
٢- تعهد و توانمندسازی رهبری[۷۴]: رهبرباید نسبت به اهداف سازمان، به ویژه هدف یادگیری متعهد باشد. آنها باید یک جواعتماد ومساوات ایجاد نمایند که طی آن رهبران قابل دسترس بوده وشکست ها جزئی از فرایند یادگیری باشند. رهبری به عنوان یک عنصرمهم درترویج یک جو یادگیری ازطریق بازخورد مناسب، پذیرش انتقادات واشتباهات وتوانمندسازی کارکنان برای تصمیمگیری و خطرپذیری است. رهبری به عنوان تسهیل کننده عمل میکند و با انتقادات سازنده، با آغوش باز برخورد میکند.
٣- آزمایش گری[۷۵] ( خلاقیت و نوآوری): مشکلاتی که برای سازمانها ایجاد میشود، فرصتهایی را برای آزمایش گری ایجاد میکند. سیستمها وساختارهای سازمانی باید ازاین آزمایش گری حمایت نمایند. سازمان باید به تیمها وافراد فرصت دهد تا فرایندهای موجود را بهبود بخشیده و یا نوآوری کنند. بایستی آزادی لازم برای آزمایش شیوههای جدید کاری و فرایندهای نوآوری به افراد داده شده و ازآنها حمایت شود.
۴- انتقال دانش[۷۶]: ارتباطات باید شفاف و سریع باشد. اطلاعاتی که به مشکلات سازمان و فرصتها مربوط میشود باید درسراسرمحدودهی ساختاری و وظیفهای درون سازمان انتقال داده شود. یادگیری از خطاها و اشتباهات گذشته، برای رشد و یادگیری سازمانی ضروری و حیاتی است. سازمانهای موفق نه تنها یادگیری ازافراد دیگررا درسازمان ها تشویق میکنند، بلکه مکانیزمهایی را برای ترویج و تولید دانش و تخصصی شدن به کارمی گیرند. آنها با تعیین بهترین فعالیت دیگرسازمانها سعی درالگویابی مینمایند.
۵- کارتیمی[۷۷] و حل مسئلهی گروهی: درجهان پیچیدهی امروز، بایستی افراد به یکدیگردر تحقق اهداف سازمان کمک کنند. ساختارها وسیستمهای سازمانی باید افراد رابه کارهای تیمی وحل مسئلهی گروهی تشویق کنند. تیمهای اثربخش ازچندین حیطهی عملکردی تشکیل شدهاند. این تیمها، یادگیری و پرسشگری را تشویق نموده وازیک رویکرد سیستمی برای حل مسئله حمایت میکنند. (نقل ازهویدا، ١٣٨۶، ص ۵٧)
اهداف سازمان یادگیرنده
حیدری تفرشی وهمکاران اهدافی را که سازمانهای یادگیرنده به دنبال دستیابی به آنها هستند بدین شرح بیان میکنند:
– خلق عملکرد بهتر[۷۸]
– توسعهی کیفیت
– ایجاد تعهد رقابتی
– نیرو و تعهد بخشیدن به نیروی کار
– درک وابستگیهای درونی
– طلب زمان
– ادارهی تغییر[۷۹]
– اصلاح و بهبود قدرت سازگاری و کارایی درمقابل تغییرات محیطی
– نشان دادن عکسالعمل سریعتردرمقابل محیط پویا و پیچیده
– بهبود کیفیت تصمیم گیری
– ابداع و خلاقیت درسازمان
– ایجاد پلی بین کار و خلاقیت (١٣٨١، ص ٢٢۶)
تفاوت سازمان های سنتی وسازمان های یادگیرنده
سازمان های سنتی به طوردقیق دربرابرسازمان های یادگیرنده قراردارند وجریان یادگیری درهرکدام با توجه به شکل ٢-١۴، متفاوت با دیگری است.
شکل ٢-١۴: مقایسهی جریان یادگیری درسازمان یادگیرنده با سازمان سنتی (لوتانز به نقل از زالی، ١٣٧٨، ص ۴٣)
اینگونه سازمان ها را ازپنج بعد میتوان با هم مقایسه کرد:
١- تعیین جهت کلی سازمان ٢- شکل دهی و اجرای اندیشهها و فکرها ٣- ماهیت تفکرسازمانی
۴- حل تضاد ۵- رهبری وگزینش.
دریک نظام سنتی، بینش به وسیلهی مدیران عالی سازمان ارائه میشود. درواقع جهت کلی سازمان از سوی رهبران و مدیران عالی آن تعیین میشود. طبیعی است که در چنین سازمان هایی، اتخاذ استراتژی و اعمال کنترل دراختیارسطوح عالی سازمان میباشد. درصورتیکه دریک سازمان یادگیرنده، یک بینش مشترک سازمانی وجود دارد که در سطوح مختلف سازمانی (ازکارکنان تا مدیران عالی) نمایان گشته و مدیریت عالی سازمان تنها مسئول اطمینانیافتن از وجود این بینش و نیزپرورش آن است. درنظام اداری سنتی، مدیریت عالی تصمیم میگیرد که چه چیزی اجراء شود و بقیه تنها باید آن را اجراء کنند. در حالی که در یک نظام اداری یادگیرنده، کارکنان خود را توانمند و قدرتمند ساخته و لذا شکلگیری و اجرای ایدههای نوین، در همهی سطوح سازمانی انجام شود. (زالی، ١٣٧٨، ص ۴٣)
در نظام اداری سنتی، جزء نگری حاکم است. در حالی که در سازمان یادگیرنده، تفکرنظامیافته حاکمیت دارد. این تفکرنظام یافته، سازمان یادگیرنده را قادرمیسازد تا تغییرات را به طور اثربخش ایجاد نمایند.
برای آنکه یک سازمان یادگیرنده شود، مدیران باید دارای تفکری نظام یافته باشند. ازسوی دیگر در یک نظام اداری سنتی، تضاد ازطریق به کارگیری قدرت و نفوذ سلسله مراتبی حل میشود. در صورتی که سازمان های یادگیرنده، تضاد را از طریق یادگیری جمعی و یکپارچهسازی دیدگاههای مختلف کارکنان در سراسرسازمان حل میکنند و سرانجام ازنظررهبری و انگیزش میان سازمانهای یادگیرنده و نظام اداری سنتی تفاوت اساسی وجود دارد.
نقش رهبر در سازمانهای سنتی ایجاد بینش، ارائه پاداش و تنبیه و اعمال کنترل است. اما درسازمان های یادگیرنده، رهبر بینش مشترک سازمانی ایجاد و اقدام به قدرتمندسازی کارکنان میکند. به طورکلی در نظام اداری یادگیرنده رهبران سه نقش اساسی طراحی، معلمی و خدمتگذاری را ایفا میکنند. (زالی، ١٣٧٨، ص ۴۴) جدول ٢- ١۴ تفاوتهای بین سازمان سنتی و سازمان های یادگیرنده را نشان میدهد.
جدول ٢- ١۴: تفاوت سازمان یادگیرنده با سازمانهای سنتی (لوتانزبه نقل از زالی، ١٣٧٨، ص ۴٧)
برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت tinoz.ir مراجعه کنید.
سازمان های سنتی سازمان یادگیرنده ابعاد
یک بینش مشترک وجود دارد که درسطوح عالی سازمان ارائه شده ومدیرمسئول اطمینان یافتن ازوجود وتوسعه آن است. بینش ازسوی مدیریت عالی سازمان ارائه میشود. تعیین جهت کلی
سازمان
شکل دهی واجرای ایده ها وافکاردرتمام سطوح سازمانی انجام میشود. مدیریت عالی تصمیم میگیرد که چه چیزی درسازمان انجام میشود و دیگران وظیفه دارند آنرا اجرا کنند. شکلدهی و
اجرای ایدهها
تفکرنظام مند: کارکنان نه تنها کارخود رابلکه ارتباط وپیوستگی دیگرمشاغل موجود در سازمان را درک میکنند. جزءنگری: هرکسی مسئول کارخودش است. ماهیت تفکر
تضادها از راه به کارگیری یادگیری جمعی و یکپارچه سازی اندیشههای مختلف درسراسر سازمان حل میشود. از طریق به کارگیری قدرت و نفوذ سلسله مراتبی حل میشود. حل تضاد
نقش رهبرایجادبینش مشترک، قدرتمند سازی کارکنان وبه طورکلی ایفای سه نقش طراح، معلم وخدمتگذاراست. نقش رهبر، ارائه بینش، پاداش، تنبیه واعمال نظارت است. رهبری وانگیزش
پژوهشهای انجام شده در ایران
زارعی متین (١٣٨٠) درتحقیقی الگوهای رفتاری سازمان یادگیرنده را بررسی کرد و با وضعیت موجود سازمانها مورد مقایسه قرار داد. ویژگیها و مولفههای سازمان یادگیرنده که مورد بررسی قرارگرفت عبارتند از: آرمان مشترک، ساختار سازمانی، قابلیت فردی، نگرش سیستمی و استراتژیک، کارگروهی، توانمند سازی کارکنان، فرهنگ یادگیری، پاداش برای رفتار معطوف به یادگیری، نظام پذیرش و بررسی پیشنهادات، آشکارسازی اسناد واطلاعات، رویکرد مشتری محوری و رهبری تحول آفرین. براساس نمرات بدست آمده از این تحقیق، این ویژگیها و مولفهها درقالب بالاترازحد قابل قبول و پایینترازحد قابل قبول دستهبندی شد که در جدول ٢- ١۴ نیزارائه شده است.
جدول ٢- ۱۵ ویژگیهای سازمان یاد گیرنده به دست آمده در تحقیق زارعی متین
حق انحصاری © 2021 مطالب علمی گلچین شده. کلیه حقوق مح
موضوعات: بدون موضوع
[چهارشنبه 1400-01-25] [ 02:07:00 ق.ظ ]