کسب برنامه کار از رئیس سازمان زندان های کل استان؛

برنامه ­ریزی و اتخاذ تدابیر لازم برای انجام امور مربوط به کانون و مددجویان؛
برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت tinoz.ir مراجعه کنید.

ایجاد هماهنگی بین واحدهای سازمانی کانون از طریق نظارت، کنترل و صدور دستورات شفاهی و کتبی؛

نظارت بر حسن اجرای قوانین و مقررات، آیین­نامه ها و دستورالعمل ها در واحدهای تحت سرپرستی؛

بازرسی ادواری و موردی از قسمت های مختلف کانون و ملاقات حضوری با مددجویان به منظور اطلاع از وضعیت و نحوه اداره و مشکلات مددجویان و ترتیب رسیدگی به درخواست­های آنها؛

نظارت بر نحوه آموزش فنی و حرفه ای در کارگاه ها و ایجاد تسهیلات لازم در جهت رفع مشکلات آنها؛

نظارت و کنترل در امور مربوط به اصلاح و تربیت ، بهداشت و درمان، امور فرهنگی، اشتغال و حرفه­آموزی، تغذیه، آموزش تحصیلی، تربیت بدنی، و اقدامات حمایتی و قانونی به روش گزارش­گیری و شرکت در جلسات؛

ریاست و شرکت در جلسات شورای طبقه بندی و شورای انضباطی و بررسی و اظهار نظر در زمینه ­های عفو و آزادی، آزادی مشروط، مرخصی، انتقال مددجویان به خارج از کانون جهت مداوا و …؛

همکاری با انجمن حمایت از زندانیان، بنگاه تعاون و حرفه آموزی در جهت حمایت از مددجویان؛

نظارت بر انجام امور مربوط به ملاقات های عمومی ، حضوری، و اقدام در جهت رفع مشکلات و ایجاد تسهیلات و امکانات لازم برای ملاقات­کنندگان و ملاقات­شوندگان؛

برقراری ارتباط مددجویان و خانواده آنها در جهت رسیدگی به مسائل و مشکلات معیشتی، اجتماعی و سایر امور مربوطه به آنان؛
تصویر درباره جامعه شناسی و علوم اجتماعی

 

اتخاذ تدابیر لازم جهت برقراری نظم و آرامش و جلوگیری از حوادث و اغتشاشات و نظارت بر اجرای مراسم صبحگاهی و شامگاهی و مراسم های ملی و مذهبی؛

ایجاد ارتباط با مقامات قضایی و اداری به منظور بحث و تبادل­نظر در جهت حل مشکلات اداری و قضایی؛

نظارت بر تهیه و تنظیم بودجه پیشنهادی سالانه بر اساس اصول بودجه نویسی و دستورالعمل تهیه و تنظیم و دفاع از بودجه پیشنهادی؛

شرکت در جلسات داخل و خارج از کانون بر حسب ضرورت و اظهارنظر تخصصی، تهیه گزارش از اقدامات و فعالیت­های انجام شده با بیان مشکلات و مسایل که موظفند هر شش ماه یک بار گزارش کاملی از وضع کانون به اداره ی خدمات اجتماعی ارسال و طرقی را که برای بهبود وضعیت کانون در نظر دارند، پیشنهاد نمایند.گزارش­های رسیده در شورایی که از این نظر در اداره خدمات اجتماعی تشکیل خواهد گردید، مطرح شده و راهکارهایی که برای بهبود مناسب تشخیص داده شود. پس از تصویب وزارت دادگستری برای اجرا ابلاغ خواهند نمود.

ارائه گزارش حداقل سه ماه یک بار از وضع رفتار و اخلاق هر طفل و پیشرفت هایی که حاصل نموده است، به رئیس دادگاهی که طفل را به کانون اعزام داشته است و در صورت تجدیدنظر در تصمیمات قبلی اجرای تصمیمات مجدد را به کانون اعلام خواهد داشت.[۵۵]

۲-وظایف مددکاران اجتماعی

راه اندازی تشکیلات مددکاری در سازمان زندانها مطابق ماده ۳۶ آیین نامه اجرایی سازمان با ایجاد دوایر و واحدهای مددکاری در زندانها فعال شده است.
استخدام مددکاران متخصص از طریق آزمون­ها، برقراری دوره های آموزشی بدو خدمت و ضمن خدمت برای مددکاران سازمان به عمل می­آید. با توجه به اینکه یک مددکار اجتماعی از نظر روانی و خصوصیات فردی برای فعالیت در زندان باید شرایط ویژه ای داشته باشد، انجام مصاحبه علمی در بدو استخدام بسیار اهمیت دارد.[۵۶]مددکاران اجتماعی قبل از ورود به خدمت مکلفند سوگند یاد کنند که در انجام وظایف و مسئولیت های که بر عهده دارند کمال صداقت و امانت را رعایت داشته و هنگام تحقیقات و تهیه و تنظیم پرسشنامه هرگز برخلاف حقیقت و راستی ننویسند. در مورد آنچه که در حین انجام وظیفه از زندگی خصوصی اشخاصی مطّلع می شود جز در جهت منافع مددجو و انجام وظیفه ­ای که بر عهده دارد از فاش نمودن آن خودداری نمایند.[۵۷]
مددکاران اجتماعی برای شناسایی شخصیت اطفال و نوجوانان بزهکار، ناراحتی ها و مشکلات مادی و معنوی، خانوادگی و اجتماعی آنان باید با مسئولین کانون اصلاح و تربیت همکاری نمایند.اقدامات و فعالیت­های مددکاران به چهار قسمت تقسیم می­شوند که به شرح زیر می­باشد:

 

 

اقدامات در خصوص تحقیق و مطالعه مشکلات خانوادگی و اجتماعی مددجویان که عبارتند از:

 

پذیرش اوّلیه مددجویان در بدو ورود آنها به واحد تشخیص و پذیرش؛

بررسی وضعیت روانی، خانوادگی و اجتماعی مددجویان؛

مطالعه و بررسی پرونده قضایی مددجویان؛

بازدید از محل سکونت، محل کار و محل تحصیل مددجویان؛

مصاحبه و مشاوره با اعضای خانواده و معلمان مددجویان؛

تشخیص علت ارتکاب جرم و تنظیم طرح حمایتی و گزارش به شورای طبقه بندی و قسمت اصلاح و تربیت؛

 

اقدامات و حمایت های قضایی مددکاران که عبارتند از:

 

مراجعه به مراجع قضایی (­پیگیری پرونده) و ارائه گزارش حسن رفتار و دوره­هایی که برای مددجو طی شده است، به مدیر کانون و ارجاع از طریق مدیریت به دادگاه اطفال برای صدور حکم آزادی و یا تخفیف مجازات؛

ارائه گزارش در خصوص پرونده شخصیتی به شورای طبقه بندی کانون و دادگاه اطفال در صورت تقاضای آن؛

ارائه نظریه مشورتی به مسئولین کانون و مقامات قضایی و تماس با مسئولین سایر زندانها در رابطه با مشکلات مددجویان؛

شرکت در جلسات شورای طبقه بندی و هم چنین شرکت در جلسات دادگاه؛

مشاوره و ارتباط با خانواده اولیای دم و یا شاکی و هم چنین تلاش برای اخذ رضایت از اولیای دم و یا شاکی پرونده؛

تلاش برای آزادی مددجو؛

 

از جمله اقدامات حمایتی و رفاهی مددکاران نسبت به مددجویان عبارتند از:

 

انتقال مددجو از گروهی به گروه دیگر در پی پیشنهاد مددکار است؛

دادن مرخصی و یا حق ملاقات بیشتر برای مددجو در پی تشخیص و پیشنهاد مددکار؛

تماس تلفنی مددجو با خانواده برای رفع مشکلات بین آنها در صورت تشخیص مددکار؛

ارجاع به واحد اشتغال و حرفه آموزی یا واحدهای فرهنگی و تربیتی؛

 

از جمله وظایف و فعالیتهای مددکاران اجتماعی انجام تعاملات درون و برون­سازمانی است که عبارتند از:

 

ارتباط با مراکز مراقبت پس از خروج؛

ارتباط با انجمن حمایت از زندانیان، کمیته امداد خمینی(ره) و ستاد دیه؛

ارتباط با مراکز بهزیستی و معرفی مددجویان بدون سرپرست به آنجا بعد از آزادی از کانون؛

ارتباط با سازمان هلال احمر و مراکز بهداشتی و درمانی خارج از کانون؛

مددکاران کانون اصلاح و تربیت دارای مدرک تحصیلی مددکار اجتماعی هستند و به صورت رسمی یا پیمانی به استخدام سازمان زندانها در می­آیند و به صورت دوره­ای در ضمن خدمت، آموزش­های مبانی حقوق، روش های مصاحبه در مددکاری و عدالت ترمیمی را می­بینند و با سازمان یونیسف ارتباط بسیار نزدیکی دارند.

 

۳-وظایف مراقبین تربیتی:

به منظور حفظ نظم، اجرای اقدامات تامینی و تربیتی، حسن رفتار مددجویان، مراقبت و راهنمایی اطفال در کانون اصلاح و تربیت مامورین خاصی به نام مراقب تربیتی در هریک از قسمت های کانون انجام وظیفه می­ کنند. مراقبین تربیتی براساس شرایط علمی( سوم متوسطه و ششم ابتدایی) و مذهبی استخدام می­شوند. سن مراقبین تربیتی در زمان استخدام نباید از ۲۰ سال کمتر باشد و به علاوه باید متاهل بوده و از نظر اخلاقی و سلامت جسمانی و روانی صلاحیت آنها محرز گردد.
کلیه مراقبین قبل از شروع خدمت در کانون اصلاح و تربیت یک دوره آموزشی تخصصی و کارآموزی علمی را که چگونگی آن را وزارت دادگستری تعیین می­ کنند باید طی نمایند. علاوه بر آن در ضمن خدمت به صورت دوره­ای آموزش روانشناسی، مبارزه با بیماری­های خاص و واگیردار، آمادگی جسمانی و فیزیکی و با توجه به میزان تحصیلات و محل فعالیت، آموزش زبان و رایانه را هم طی می­نمایند. از طرف مدیر کانون یک نفر سرپرست برای مراقبین تربیتی تعیین می­گردد.[۵۸] با توجه به اینکه این مراقبین وظیفه تربیت اطفال و نوجوانان بزهکار را برعهده دارند بهتر است از افراد تحصیل کرده در زمینه اصلاح و تربیت استفاده گردد و قانون نیز داشتن مدرک تحصیلی تخصصی را به جای مدرک متوسطه و ششم ابتدایی لحاظ نماید.
در هر روز یا شیفت ۱۰ نفر به عنوان مراقب فعالیت می­نمایند و از ساعت ۸ صبح مددجویان را به کارگاه ها، مدارس، سینما،و.. میبرند. هر گروه در خوابگاه یک مراقب دارد و در کلیه فعالیت های روزانه مددجویان به همراه آنها هستند. مراقبین مسئولیت برقراری نظم و امنیت در خوابگاه و مراکز فنی و حرفه ای را بر عهده دارند و در زمان خاموشی به خوابگاه ها سرکشی می­نمایند.
مسئولین تربیتی، مراقبین داخلی، آموزگاران تعلیمات حرفه ای، بر حسب وظیفه که از نظر تربیت و مراقبت یا آموزش اطفال بر عهده دارند، موظفند وضع اخلاق، رفتار، پیشرفت های درسی و طرز کار اطفال را حداقل ماهی یک بار طی گزارشی به مدیر کانون اعلام نمایند.[۵۹]

 

موضوعات: بدون موضوع
[چهارشنبه 1400-01-25] [ 02:51:00 ق.ظ ]