مطالب این جلسه به این صورت بیان شد که اضطراب ، فشار روانی ، برانگیختگی ، خستگی و تنش اغلب به عنوان شاخص های آمادگی برای شکست تفسیر می شوند . احساسات و هیجانات منفی هم به شکل رسوباتی در اعماق ذهن و جان جای می گیرند و موجب عدم تمرکز می شوند .
پاسخ آرام سازی از 3 مؤلفه تشکیل شده است : محیط ، بدن ، ذهن
محیط : فراگیری پاسخ آرام سازی در یک محیط آرام، آسانتر است . در جایی که عوامل مزاحم وجود ندارد ، خود را در وضعیت راحتی قرار دهید .
بدن : وقتی شما عمل آرام سازی را انجام می دهید بدنتان آرام می شود ، تنفس و فشار خونتان کاهش می یابد ضربان قلبتان کندتر می شود و ماهیچه ها و عضلات بدنتان کمتر تنیده است . یک نقطه شروع خوب ، آرام کردن تنفس است . آهسته و عمیق نفس بکشید ، نگه دارید و بیرون بدهید .
ذهن : آرام سازی زمانی به خوبی جواب می دهد که شما افکار روزمره را کنار بگذارید و در یک موضع فکری آرام قرار بگیرید . بعداز بیان این مطالب شیوه آرام بخشی به آنان آموزش داده شد و به عنوان تمرین در منزل بصوت نوشته ای در اختیار آنان قرار گرفت .
شوخ طبعی از چند طریق به ما کمک می کند تا با تنش مقابله کنیم . شوخ طبعی احساس خودکارآمدی ما را بالا می برد و کمک می کند تا کمتر دچارتنش شویم. افرادی که از حس شوخ طبعی مناسبی برخوردارتد ، کمتر از افراد فاقد شوخ طبعی تمایل دارند تا در هنگام روبرو شدن با تجارب تنش زا با خلق و خوی منفی عکس العمل نشان دهند . شوخی شیوه مؤثری برای رویارویی با هیجانات منفی از قبیل خشم ، غمگینی ، و افسردگی می باشد . افرادی که شوخ طبعی مناسبی دارند تمایل بیشتری دارند که موضع فعالی در برابر هیجانات منفی اتخاذ کرده است و سعی در غلبه بر آنها داشته باشند . افراد با شوخ طبعی مناسب ، فرصت بهتری را برای تجربه کردن سلامت جسمی خود دارند
نتیجه تصویری برای موضوع افسردگی
مطالعات نشان می دهد شوخی با کارکرد ایمنی مثبت و شاخص های فیزیولوژیکی پایین فشار روانی ، رابطه دارد.
شوخی به ما کمک می کند تا به چندین طریق با فشار روانی رویارویی کنیم . اولاً ، احساسات خود اثربخشی را در ما افزایش می دهد . به جای اینکه با ترس یا هراس عکس العمل نشان دهیم ، می توانیم یک واقعه تنش زا را ساده فرض کنیم و به آن به عنوان یک رویداد نزدیک شویم . دوماً ، شوخی به ما کمک می کند خود را از مشکل دور کنیم و فرصتی را ارائه می دهد که به راه حل های جانشین هم فکر کنیم . سومین منفعت شوخی این است که دیگران بیشتر تمایل دارند اطراف ما باشند و هنگامی که با نشاط هستیم از ما حمایت می کنند. بعد از بیان این مطالب از افراد نظر خواهی شد و آنها بیان نمودند که این تجربه را در خود دیده اند اما اکنون که به آن فکر می کنیم ، می فهمیم که چقدر مؤثر بوده است.
بعد از به بیان اهمیت ورزش پرداختیم و چون آنها خود ورزشکار بودند با اشتیاق گوش می دادند.
ورزش فرصتی فراهم می کند تادرد و رنج ها را از ذهن خود بیرون کرده ، توجهتان را از مسائل و مشکلات منحرف ساخته و فرصتی برای کنترل خشم ، افسردگی ، اضطراب ایجاد می کند . تحقیقات بسیار فراوانی درباره مزایای ورزش کردن انجام گرفته وبعضی فواید آن اینگونه ذکر شده کاهش فشار روانی ، افزایش بازده اکسیژن ، افزایش رضایت از ظاهر فیزیکی خود ، بهبود وضع فیزیولوژیکی از فشار روانی ؛ افزایش کارکرد قلبی – عروقی، کاهش فشار روانی و اضطراب ؛ اصلاح خود اثر بخشی ؛ افزایش اعتماد به نفس ؛ کاهش افسردگی ؛ افزایش خلق مثبت و …
.تکلیف :
– تکنیک آرام بخشی را در منزل تکرار کنید تا زمانیکه بتوانید آن را به خوبی انجام دهید.
– آیا افراد شوخ طبعی را می شناسید که بتوانند استرس را از شما دور کنند .
در پایان جزوه ای در اختیار آنان قرار گرفت تا تکنیک relaxation یا تن آرامی را در منزل تمرین کرده و جلسه بعدی بتوانند آن را اجرا کنند.
نمونه ای از تصدیقهای قدرتمند برای غلبه بر خستگی و استرس و ناامیدی در اختیار آنان قرار داده شد تا در منزل تمرین کنند از جمله گفتن جملاتی از این قبیل : تن من قوی و سالم است .
ذهن من به راحتی جسم مرا در حالت آرامش قرار خواهد داد.
احساس می کنم که نیرویی حیات بخش بر ذهن و جسم من حاکم است.
می توانم به راحتی با ناامیدی ها کنار بیایم .
من برای غلبه با ناامیدی ها از روشی عاقلانه و صحیح استفاده می کنم .
جلسه ششم : خود باوری و اعتماد به نفس واقعی (1)
راهبردها:
– بررسی تکلیف هفته گذشته
– اعتماد به نفس واقعی چگونه است؟
– چگونه خود باوری و اعتماد به نفس را از هم اکنون در خود تقویت کنیم ؟
چرا اعتماد به نفس ضعیف عادتی است که ترک آن مشکل است ؟ –
– خلاصه، نتیجه گیری، ارائه تکلیف
پس از خوش آمدگویی به افراد و بررسی تکالیف جلسه قبل یکی از افرادی که به خوبی به تکنیک تن آرامی مسلط شده بود ، به کمک یکی از شرکت کنندگان آن را اجرا نمود، افراد از این تکنیک راضی بودند و آن را بسیار مؤثر دانستند .
سپس بحث این جلسه با این سؤال شروع شد که اعتماد به نفس واقعی چیست ؟ چگونه از تخریب خویشتن دست بشوییم و به رؤیاهای خود اعتماد کنییم ؟ با این پرسش افراد درگیر موضوع شدند و نظرات خود را گفتند . سپس رهبرگروه گفت ، مهارتهای معدودی وجود دارد که شما می توانید به خوبی آنها را بیاموزید و در انجام دادنشان توانایی فوق العاده به دست آورید . بنابراین چنانچه اعتماد به نفس درونی خود را بر اساس کارهایی که در آن مهارت دارید بنا کنید ، فقط مواقعی که مشغول انجام دادن ابن قبیل کارها هستید

جهت دانلود متن کامل پایان نامه به سایت azarim.ir مراجعه نمایید.
احساس اعتماد به نفس و خود باوری می کنید نه در همه اوقات .
اعتماد به نفس واقعی آن است که روی آگاهی ها وتوانایی های ما نیز اثربگذارد . اعتماد به نفس واقعی هیچ گونه ارتباطی با آن چه در زندگی بیرونی شما اتفاق می افتد ندارد، اعتماد به نفس واقعی زاییده ی شغل شما نیست . اعتماد به نفس راستین ، نتیجه باور قلبی و درونی شما به توانایی ها و قابلیت های تان است . این باور که هرکاری را بخواهید ، می توانید انجام دهید . هنگامی که اعتماد به نفس وخودباوری خود را بر اساس آن که و آن چه به راستی هستید ونه براساس موفقیت ها و دست یابی ها یا شکست ها و ناکامی های خود بنا کنید؛ چیزی را در خود خلق می نمایید که هیچ کس و هیچ چیز یارای گرفتنش را ازشما نخواهد داشت . به خود بگویید اعتماد به نفس من برخواسته از این حقیقت است که می دانم چنان چه تصمیم بگیرم کاری را انجام دهم حتماً آن را انجام خواهم داد.
یک دقیقه به پاسخ این پرسش فکر کنید : چنان چه ، کسی همین حالا شغلی به شما پیشنهاد کند ، آیا چنین عکس العملی از خودتان نشان نمی دهید ؟” مطمئن نیستم که بتوانم به خوبی از عهده اش بربیایم یا زیاد تو این کار به خود اعتماد ندارم ” نقطه ای که در آن از تعقیب رؤیاهایتان چشم پوشی می کنید همان نقطه ای است که اعتماد به نفس شما در آن آسیب دیده و مختل شده است ، این نقطه همان نقطه ای است که در آن به خودتان اعتماد کافی ندارید . داشتن اعتماد به نفس وخودباوری نیز اساساً به این معناست : به خودتان اعتماد داشته باشید که می توانید ترس های خود را کنار بگذارید و تسلیم نشوید .
چنان چه می خواهید موفق باشید باید کاری صورت دهید و اشتباه های زیادی مرتکب شوید. چنان چه بخواهید صبر کنید تا اعتماد به نفس کافی برای تعقیب رؤیاهایتان به دست آورید ممکن است مجبور باشید تا ابد صبر کنید . هر چه بیشتر منتظر تعقیب رؤیاهایتان بمانید اعتماد به نفس خود را بیشتر از دست خواهید داد و در عوض بر ترس ها و نگرانی های شما افزوده خواهد شد . این ترس که شاید هرگز به خواسته ها و رؤیاهایتان نرسید . به این گونه ممکن است فرصتهای خود را از دست بدهید بی آن که حتی متوجه باشید هر چه انجام دادن کاری را به تعویق بندازید ؛ بیش تر از حرکت محروم می شوید . و هر چه بی تحرک و منفعل تر باشید ، بیش تر ترس به شما چیره می شود و از اعتماد به نفس تان کاسته می شود.
برای آنکه باورهای خودکارآمدی بالایی داشته باشیم لازم است ه سه نوع اعتماد به نفسی که به ذکر آن خواهیم پرداخت را داشته باشیم در ادامه به ذکر انواع اعتماد به نفس پرداختیم و گفته شد که به این مهم بپردازیم که چگونه می توان سطوح عمیق تری از اعتماد به نفس و خودباوری را در خود تجربه کنیم . سه نوع اصلی واساسی اعتماد به نفس هست که ما باید در خود به وجود آوریم . اعتماد به نفس رفتاری ، اعتماد به نفس احساسی ، عاطفی و در نهایت روحی و معنوی . به منظور آن که اقتدار شخصی لازم را به دست آورده و رضایت و غنایی را که استحقاقش داریم تجربه کنیم ، به هر سه نوع اعتماد به نفس نیازداریم . ادامه مطالب به جلسه آینده موکول شد.
تکلیف: اعتماد به نفس خود را چگونه ارزیابی می کنید ؟ مواردی را که در آن خود را باور دارید و مواردی که در انجام آن احساس ضعف می نمایید، نوشته و همراه خود بیاورید .
آیا اعتماد به نفسی که بتواند همیشه و در هر موقعیتی به شما کمک کند که کارآمد باشید رادر خود می یابید؟

جلسه هفتم : اعتماد به نفس و خود باوری واقعی (2)
راهبردها:
– چگونه اعتماد به نفس و خودباوری را در خود شکوفا کنیم ؟
– سه نوع اصلی و اساسی از اعتماد به نفس که ما در خود باید ایجاد کنیم کدام است ؟
اعتماد به نفس رفتاری به معنای قابلیت و توانایی در عمل کردن و انجام دادن کارهاست از کارهای ساده تا مشکل .
چگونه اعتماد به نفس رفتاری را در خود بالا ببریم ؟
1- اعتماد و ایمان به قابلیت و توانایی در عمل کردن .
2- اعتماد و ایمان با اینکه پشتکار خواهید داشت و پیوسته و مداوم به اقدام های خود ادامه خواهید داد تا به نتیجه مطلوب و نهایی برسید.
3- اعتماد و ایمان به قابلیت و توانایی خود در ، از سر راه برداشتن مانع ها و مشکل ها
4- اعتماد و ایمان داشتن به اینکه قابلیت و توانایی آن را دارید تا در صورت لزوم از دیگران کمک بخواهید
در مورد هریک از موارد مذکور توضیحاتی همراه با مثال ارائه شد . اعتماد به نفس رفتاری واقعی دارای این چهار ویژگی است . چنان چه یک یا چندین نشانه از علائم چهارگانه زیر را از خود بروز می دهید بی گمان باید بیشتر روی اعتماد به نفس رفتاری خود بیشتر کار کنید :
– شروع کردن را به تأخیر می اندازید
– بیش از حد خود را معطل تجزیه و تحلیل و بررسی جوانب کار می کنید بدون آنکه تصمیم مشخص و واضحی بگیرید و خود را متعهد کنید . یا آنقدر در تصمیم گرفتن مردد و متزلزل هستید که به محض موفق شدن درتصمیم گیری ، دیگر شور و حال و هدفمندی خود را از دست داده اید – از رویارویی با سختی ها و مشکل های اصلی طفره می روید و دقت خود را روی مسائل و موضوع هایی که توجه و رسیدگی زیادی نمی خواهند تلف می کنید .
– درهنگام بروزسختی ها، نیازخود به کمک خارجی را انکارمی کنید ( حال چه درخانه وچه در شغل و کارتان ) و به همه می گویید که هیچ مشکلی ندارید اگردارای یکی یا بیشترازعلائم بالا هستید یا به طورغریزی حس می کنید که به اعتماد به نفس رفتاری بیشتری نیازمندید می توانید توصیه های زیر را به کار بندید .
قدم های کوچک ، خاص و مشخصی را برای رسیدن
به هر یک ازرؤیاهایتان تعریف کنید و برای انجام آنها مدت زمان خاصی را تعیین کنید . وراهکارهای دیگری در ادامه ارائه شد .
چگونه اعتماد به نفس احساسی – عاطفی خود را افزایش دهیم ؟
اعتماد به نفس احساس – عاطفی به این معناست که می دانید قابلیت و توانایی لازم برای این که دنیای احساسات و عواطف تان را زیر سلطه و در اختیار خود در آورید، را دارید .
راهکارهای لازم در این زمینه نیز ارائه شد .
چگونه اعتماد به نفس روحی – معنوی را در خود تقویت کنیم ؟
این نوع از اعتماد به نفس را ممکن است نشنیده باشید ، اما مهمترین نوع اعتماد به نفس محسوب می شود چرا که تعریف کننده رابطه شما و جهان هستی – جایی که در آن زندگی می کنید – می باشد . سپس ویژگیهای بارز آن و راهکارهای افزایش آن ارائه شد .
ارائه تکلیف : برای بهبود اعتماد به نفسم چه کارهایی از من ساخته است؟
بازخورد: از یکی از شرکت کنندگان خواسته شد تا خلاصه آنچه در این جلسه مطرح شد را بیان نماید .

 

موضوعات: بدون موضوع
[چهارشنبه 1400-01-25] [ 04:25:00 ب.ظ ]