دبرا اندرسون و همکارانش (۲۰۰۵) در پژوهش خود با عنوان “استفاده از فیلم در آموزش سیاستگذاری رفاه اجتماعی ” سه فیلم را برای استفاده در آموزش سیاستگذاری رفاه اجتماعی و مددکاری اجتماعی مورد بحث قرار داده­اند و به این نتیجه رسیده ­اند که از آنجایی که دوره­ سیاستگذاری رفاه اجتماعی از دوره­هایی است که شور و اشتیاق کمتری در بین دانشجویان ایجاد کرده است، استفاده از فیلم­ها (فیلم­هایی که هم عصر باشد یعنی منسوخ و کهنه نباشد، محتوای فیلم مناسب و درخور موضوع باشد و …) می ­تواند این شور و اشتیاق را به کلاس درس بکشاند و دانشجویان را در یک مسیر داستانی قرار دهد که فهم مسائل اجتماعی بسیار پیچیده را به آنها می­دهد. به نظر آنها این فیلم­ها توانایی این را دارند که مفاهیم انتزاعی سیاستگذاری اجتماعی را در دورن یک فرمت متمرکز و زمینه­ای بیاورند و اظهار می­ کنند که استفاده از فیلم در آموزش مددکاری اجتماعی و سیاستگذاری رفاه اجتماعی یک شیوه­ آموزشی مهم است.
تصویر درباره جامعه شناسی و علوم اجتماعی
پائول آدامز (۲۰۰۴) در پژوهش خود با عنوان “ارزیابی کلاس و سیاستگذاری رفاه اجتماعی: توجه به چالش­های آموزش و یادگیری” به سه چالش اصلی وابستگی، دانش پیشین و درک غلط اشاره می­ کند و نشان می­دهد که چگونه استفاده­ی درست و منطقی از تکنیک­های ارزیابی کلاس (CATs) می ­تواند موانع اصلی یادگیری دانشجو را کاهش دهد. او همچنین اظهار می­دارد که رویکرد سنتی آموزش سیاستگذاری رفاه اجتماعی- در دوره­ های پیمایشی شامل سخنرانی­های سنگین محتوا و طولانی، و ارزیابی به وسیله­ آزمایشهای (تست­های) انتخاب چندگانه حافظه-ممکن است بیش از اینکه این مشکلات را کاهش دهد، آنها را تشدید کند. به اعتقاد وی هدف اصلی از تکنیک­های ارزیابی کلاس، ارزیابی اساتید یا درجه­بندی عملکرد دانشجویان نیست بلکه هدف، فراهم کردن زمینه­ای است که اساتید بتوانند آموزش را بهتر بفهمند و گسترش دهند و همچنین توانایی اساتید را افزایش دهد تا به دانشجویانشان کمک کنند که خودارزیاب و خودآموز شوند. به عبارت دیگر هدف اصلی عبارت است از توانمند کردن معلمان و دانشجویان برای بهبود بخشیدن کیفیت آموزش در کلاس. همچنین تکنیک­های ارزیابی کلاس به هر چهار ویژگی محیط­های کلاسی که توسط انجمن تحقیق ملی پیشنهاد شده، توجه می­ کند: دانشجو محور بودن، دانش محور بودن، ارزیابی محور بودن، جامعه محور بودن (یعنی یک محیطی را توسعه دهد که دانشگاه را تشویق کند به ریسک کردن، همکاری در حل مسئله، و استفاده از بازخورد برای تجدید نظر در محتوای دوره).

 

 

۲-۳-۲ پژوهش­های داخلی

 

در پژوهش­ها و تحقیقاتی که در داخل کشور انجام گرفته است اثری از پژوهشی که راجع به آموزش آکادمیک رفاه اجتماعی و سیاستگذاری اجتماعی انجام گرفته باشد، دیده نمی­ شود و پژوهش­هایی که انجام گرفته یا راجع به آموزش علوم اجتماعی و علوم انسانی به طور کلی بوده است و یا در ارتباط با گفتمان رفاهی و سیاستگذاری اجتماعی، آن هم به تعداد خیلی محدود. در زیر به چند مورد از این پژوهش­ها اشاره می­ شود.
لهسایی زاده (۱۳۷۴) در کتاب جامعه ­شناسی در ایران، معتقد است که تحقیق، فعالیت و تفکر جامعه­شناختی در ایران با بحران هویت روبرو است، بحرانی که به طور کلی تحقیق علوم اجتماعی را ویژگی می­بخشد. به نظر وی این بحران محصول مشکلات و شرایط گوناگونی است از جمله: افزایش پذیرش دانشجو، عدم کفایت زبان و کیفیت متون، تاکید بعد نظری آموزش، کمبود کادر علمی، حساسیت سیاسی، نجش و ارزیابی و …
بهرامی (۱۳۷۴)، خلیجی (۱۳۷۶)، بازرگان و همکاران (۱۳۷۹)، ابیلی (۱۳۷۶) و محمدی و همکاران (۱۳۸۴) درباره فقدان نظامی مطلوب برای ارزشیابی و تضمین کیفیت آموزش عالی ایران به بحث پرداخته­اند. از مهمترین ابعاد این معضل که در بحث­ها مورد توجه قرار گرفته است، ابعاد فرهنگی ارزشیابی است. بدون توسعه­ فرهنگ ارزشیابی مانند شفافیت، مسئولیت­ پذیری، انتقادپذیری و احساس پاسخگویی در میان یاران و ذی­نفعان آموزش عالی، چگونه می­توان انتظار داشت که نظام تضمین کیفیت استقرار پیدا بکند، به­ویژه آن­که ارزشیابی آموزش عالی در درجه­ نخست باید با خود-ارزیابی گروه­های دانشگاهی و ارزیابی درونی آغاز بشود و این­جاست که فرهنگ ارزشیابی به ­مثابه پیش شرط اصلی موضوعیت پیدا می­ کند (فراستخواه، ۱۳۸۸: ۱۳۸).
شارع پور و سلیمانی بشلی (۱۳۹۰) پژوهشی تحت عنوان “چالش­های آموزش علوم اجتماعی در ایران” با هدف تحلیل زوایای پنهان ناکارآمدی مدرسان و متولیان امر آموزش علوم اجتماعی در ایران و بررسی چالش­های اصلی در زمینه­ آموزش علوم اجتماعی انجام داده­اند و به این نتیجه رسیده ­اند که چالش­های احتمالی آموزش علوم اجتماعی عبارتند از: ۱. چالش در حوزه­ روش تدریس در علوم اجتماعی ۲. چالش مربوط به سطح آموزش استادان ۳. چالش مربوط به ارزشیابی و شیوه ­های آن ۴. چالش مربوط به ترغیب دانشجویان به تفکرات انتزاعی محض ۵. چالش یکسان بودن شیوه­ آموزش علوم اجتماعی و علوم طبیعی ۶. چالش مربوط به حوزه­ مواد آموزشی یا ضعف تکنولوژی آموزشی. آنها همچنین اظهار کرده ­اند که بررسی آموزش علوم اجتماعی در ایران را می­توان از موضع کاستی در ایجاد و تقویت بینش جامعه­شناختی آغاز کرد و در نتیجه سه روش برای ایجاد و تقویت بینش جامعه­شناختی به منظور آموزش علوم اجتماعی برشمرده­اند که عبارتند از: ۱. آموزش بینش جامعه­شناختی با اشیای مانوس ۲. بهره بردن از روش تفهیم درس به کمک هنر کاریکاتور ۳. استفاده از نوشتن به عنوان یکی از ابزارهای یادگیری. در آخر آنها به این نتیجه رسیدند که بررسی مفهوم بینش جامعه­شناختی، شناخت شیوه ­های ایجاد و تقویت آن و تدوین شاخص ­های سنجش بینش جامعه­شناختی می ­تواند نقطه­ی آغاز خوبی برای بررسی آموزش علوم اجتماعی باشد، مشروط بر اینکه ابتدا به رفع نقایص و چالش­های احتمالی در زمینه­ آموزش علوم اجتماعی بپردازیم تا مقدمات آموزش درست و هدفمند علوم اجتماعی و فراگیری، بسط و کاربرد آن در جامعه و در زندگی اجتماعی فراهم آید.
ابراهیمی (۱۳۷۱) در تحقیقی با عنوان “اجتماع علمی و رابطه آن با توسعه علمی”، از سطح بسیار پایین ارتباطات علمی، حتی در بین اساتید، گزارش می­دهد و معتقد است سطح نازل ارتباطات علمی نوعی انقطاع نسل دانشگاهی در فضای علوم اجتماعی ایران را به وجود آورده است. وی برای رفع این مشکل راه کار توسعه­ ارتباطات علمی را پیشنهاد می­دهد.
توسلی (۱۳۷۴) در پژوهشی با عنوان “تاملی در آموزش، پژوهش و توسعه آتی علوم اجتماعی در ایران” به معضلاتی که از حیث معرفتی موانعی برای توسعه­ علوم اجتماعی در ایران به وجود آورده­اند و ضرورت بازنگری در نحوه­ پژوهش، آموزش، به کارگیری و جذب دانشجو در رشته علوم اجتماعی پرداخته و بهبود وضعیت اسفبار علوم اجتماعی را در گرو توجه به این عوامل دانسته است.
سعیدی (۱۳۸۷) در مقاله خود با عنوان “چالش­ها و فرصت­های فراروی نظام جامعه رفاه و تامین اجتماعی” که با هدف ارائه­ تحلیلی کلی از موانع و فرصت­های پیش روی نظام جامع رفاه و تامین اجتماعی به مثابه یکی از راهکارهای توسعه­ پایدار نوشته است و استدلال کرده است که علی­رغم استفاده از مفهوم و مقولات مختلف سیاستگذاری اجتماعی در جامعه­ ایران، و علی­رغم ظهور و تاکید بر ویژگی-های یک دولت رفاهی تمام عیار بعد از انقلاب اسلامی و متعهد ساختن دولت به تدوین برنامه ­های اجتماعی، نمی­توان از وجود یک سیاستگذاری اجتماعی منسجم و هماهنگ با سیاست­های دیگر فرهنگی و اقتصادی در ایران سخن گفت. به نظر وی یکی از دلایل عمده­ی تحقق نیافتن سیاستگذاری اجتماعی مدون و قابل اجرا، فقدان یک گفتمان رفاهی در جامعه­ روشنفکران، عالمان علوم اجتماعی و صاحب­نظران بوده است. در حقیقت تا هنگامی که برنامه ­های توسعه­ کشور تنها توسط دستگاه­های دولتی، بدون تعامل موثر با صاحب­نظران و سایر اصحاب فکر و اندیشه تهیه شده باشد، نمی­توان آن برنامه­ها را برنامه­ای منسجم و مدون در سیاستگذاری اجتماعی ایران محسوب کرد که با بهره گرفتن از روش­شناسی و مشارکت همه­ی ذینفعان تدوین شده است. وی همچنین اظهار می­دارد ضرورت رسیدن به سیاستگذاری اجتماعی به عنوان رشته­ای دانشگاهی و علمی، انتشار کتب دانشگاهی و پژوهش­های علمی از طریق مشارکت عالمان علوم اجتماعی در تدوین برنامه­هاست.
عکس مرتبط با اقتصاد
در یک جمع­بندی باید گفت که برنامه ­ریزی رفاه اجتماعی، یکی از موضوعاتی است که تاکنون به طور جدی و همه­جانبه مورد مطالعه و ارزیابی قرار نگرفته است. در رابطه با گرایش­هایی مانند جامعه ­شناسی و همچنین علوم اجتماعی به طور کلی تحقیقات چندی در زمینه بررسی و ارزیابی صورت گرفته است ولی در حوزه­ برنامه ­ریزی رفاه اجتماعی تاکنون کتاب یا مقاله­ و یا پایان نامه ای با این محوریت انجام نشده است. البته نشست­هایی در این رابطه با حضور اساتید این رشته صورت گرفته که این نشست­ها هم بیشتر حول محور گفتمان رفاهی و سیاستگذاری اجتماعی بوده تا آموزش این رشته. ولی کار تحقیقی خاصی به طور جدی در این زمینه انجام نشده است که هدف آن ارزیابی رشته برنامه ­ریزی رفاه اجتماعی در دانشگاه­های ایران باشد.

 

 

فصل سوم:

 

 

روش­شناسی تحقیق

 

 

۳-۱ مقدمه

 

در این بخش از بررسی به مبانی روش­شناختی، روش تحقیق و تکنیک­های عمده­ی گردآوری اطلاعات و تجزیه و تحلیل داده ­ها پرداخته می­ شود. با توجه به اینکه روش­ عمده­ی این تحقیق، روش کیفی بوده و شیوه­ گردآوری اطلاعات و تحلیل داده ­ها نیز به روش کیفی (و البته استفاده از روش تحلیل محتوای کمی جهت تکمیل بخشی از اطلاعات) انجام شده است، لذا این فصل با مروری مقدماتی بر پژوهش کیفی آغاز شده و در ضمن بررسی مذکور، سعی شده است به نحوه­ استفاده از این روش در پژوهش حاضر نیز پرداخته شود.

 

 

۳-۲ روش تحقیق

 

واژه­ی روش، در کل، به روندها و شیوه­ هایی گفته می­ شود که از طریق آن با مسائل مواجه می­شویم و برای آنها جوابی می­یابیم. با هر روشی فقط می­توان به سوالات خاصی جواب داد، زیرا که هر سوالی داده ­های خاصی را می­طلبد و هر نوع داده­ای، روش گردآوری اطلاعات و پردازش و تحلیل خاص خود را دارد (محمدی، ۱۳۸۷: ۱۶-۱۷).
روش­های تحقیق را می­توان بر اساس معیارهای گوناگونی طبقه ­بندی کرد؛ بر اساس هدف، روش­های تحقیق به سه نوع بنیادی، کاربردی و توسعه­ای تقسیم ­بندی می­شوند و از نظر ماهیت داده ­ها نیز می­توان آن­ها را به روش­های کمی، کیفی و ترکیبی تقسیم ­بندی نمود.
پژوهش حاضر با توجه به هدف آن، از نوع پژوهش­های کاربردی است. همچنین از نظر ماهیت داده ­ها و نیزبا توجه به اینکه سوال­های پژوهش حاضر مستلزم طرح تحقیق با روش­ کیفی بود، بنابراین از این روش استفاده شد.
هم­چنین در بخشی از کار جهت تکمیل داده ­ها از روش کمی نیز بهره گرفته شده است. بدین صورت که در بخش کیفی کار از طریق روش مصاحبه (مصاحبه با اساتید، فارغ­التحصیلان، دانشجویان دکتری و مدیران اجرایی وزارت رفاه) به کشف آسیب­های رشته و دربخش کمی با توجه به اهداف مورد بررسی، از روش تحلیل محتوا (تحلیل مجتوای پایان نامه­ها) استفاده شد و از آنجایی که در پی بررسی ویژگی­های آشکار متن­های مورد نظر (موضوع و روش) بودیم از تحلیل محتوای کمی استفاده شده است. بنابراین روش غالب در پژوهش حاضر، روش کیفی بوده است.
روش تحقیق کیفی به رویه­ی تحقیقی گفته می­ شود که یافته­ های آن از طریق داده ­های آماری و یا کمی کردن حاصل نشده است، به عبارتی تحقیق کیفی با معانی، مفاهیم، تعاریف، نمادها و توصیف ویژگی­ها سروکار دارد (محمدی، ۱۳۸۷: ۱۶).
روش تحلیل محتوا غالبا برای توصیف ویژگی­های پیام به کار می­رود، بدون مراجعه به نیات فرستنده و یا اثر پیام بر کسی که پیام خطاب به آنهاست. بخش عمده­ای از این شیوه متوجه تنوعی از سوال­هایی است که با “چه؟” عنوان می­ شود (هولستی، ۱۳۸۰: ۲۸). برلسون تحلیل محتوا را “روشی برای توصیف عینی، کمی و قاعده­مند محتوای آشکار ارتباطات” می­داند (رایف، ۱۳۸۱: ۲۴). در تحلیل محتوا می­توان از دو نوع تکنیک استفاده کرد:

 

 

 

 

تکنیک مقوله­ای: در این تکنیک، مقوله­هایی را از متن می­سازیم. مقوله­ها، واحدهای قابل بررسی هستند که با توجه به اهداف تعریف شده در تحقیق ساخته می­شوند.

 

 

تکنیک ارزیابی: این تکنیک برای برقراری ارتباط بین ساختار توصیف شده از محتوا با مشخصه­های بیرونی و یا در خصوص یک وضعیت اجتماعی به­کار می­رود (نقیب­السادات، ۱۳۸۴: ۳۳-۳۵).

 

 

 

در این پژوهش از تکنیک مقوله­ای استفاده شده است. بدین صورت که پایان نامه ­های مورد بررسی در قالب دو مقوله­ی عنوان یا موضوع و روش تحقیق بررسی شده ­اند.

 

 

۳-۳ جمعیت مورد مطالعه

 

جمعیت مورد مطالعه در پژوهش حاضر شامل اساتید، دانشجویان (دانشجویان دکتری)، فارغ­التحصیلان، مدیران اجرایی وزارت رفاه و پایان نامه ­های (شامل کلیه­ پایان نامه ­های دفاع شده از زمان راه­اندازی دوره تا کنون) دانشگاه­های تهران، علامه طباطبایی و علوم بهزیستی در دوره­ تحصیلات تکمیلی رشته رفاه اجتماعی یا برنامه ­ریزی رفاه اجتماعی می­باشد.

 

 

۳-۴ حجم نمونه و شیوه نمونه گیری

 

در این تحقیق از هر دو شیوه­ نمونه گیری کمی و کیفی استفاده شده است. هدف نمونه گیری کمی نمایایی و هدف نمونه گیری کیفی اشباع اطلاعات بوده است. از این­رو به منظور تعیین کردن نمونه­های تحقیق در بخش کیفی کار از نمونه گیری کیفی استفاده شد که به آن نمونه گیری هدفمند نیز گفته می­­شود. با بهره گرفتن از نمونه گیری هدفمند، محقق با افرادی تماس برقرار می­ کند که در زمینه­ موضوع تحت بررسی یا جنبه­ هایی از آن دارای اطلاعات و شناخت مناسب و نسبتا کافی باشند. این افراد را اصطلاحا “مطلعین” و یا “دروازه­بان” می­خوانند (محمدپور، ۱۳۸۶: ۲۵). در این شیوه­ نمونه گیری ، تعداد افراد مورد مصاحبه یا به عبارت دیگر، حجم نمونه به اشباع نظری سوال­های مورد بررسی بستگی دارد. اشباع نظری زمانی اتفاق می افتد که محقق به این نتیجه برسد که در یک مرحله از کار به مفاهیم و پاسخ های مشابه دست یافته و مفاهیم جدیدی ظهور نیابند (گلاسر و اشتراوس ۱۹۶۷: ۶۱). بر همین اساس با بهره گرفتن از نمونه گیری هدفمند با ۲۵ نفر از افراد مدنظر مصاحبه شد.
در بخش کمی کار یعنی در ارتباط با پایان نامه ­ها روش نمونه گیری ما از نوع «پوشش کامل» بوده و حجم آن نیز برابر با حجم کل پایان نامه ­های مقطع تحصیلات تکمیلی در رشته رفاه اجتماعی در سه دانشگاه تهران، علامه طباطبایی و علوم بهزیستی که تا الان دفاع شده و قابل دسترسی بود، می باشد.

 

 

۳-۵ تکنیک گردآوری داده ­ها

 

در پژوهش حاضر برای گردآوری داده ­ها از دو روش متفاوت کمی و کیفی بهره گرفته شد، یعنی از مصاحبه­ی کیفی و تحلیل محتوای کمی برای گردآوری داده ­ها استفاده شد.
۳-۵-۱ مصاحبه
در این پژوهش در بخش کیفی، برای گردآوری اطلاعات لازم از مصاحبه (مصاحبه با اساتید، فارغ­التحصیلان، دانشجویان دکتری و مدیران اجرایی وزارت رفاه) استفاده شده است. مصاحبه یکی از مهمترین و پرکاربردترین شیوه ­های گردآوری اطلاعات در روش کیفی است. طبقه ­بندی­های متعارفی از روش مصاحبه در متون روش تحقیق ارائه شده ­اند که بر اساس آنها مصاحبه را می­توان در سه دسته­ی زیر قرار داد:

 

 

 

 

مصاحبه­ی ساخت­یافته، بسته و منظم

 

 

مصاحبه­ی نیمه-ساخت­یافته، نیمه بسته و نیمه­منظم

 

 

مصاحبه­ی ساخت­نیافته، باز، عمیق و نامنظم

 

 

 

برخی از انواع مختلف مصاحبه از نظر فلیک نیز عبارتند از: مصاحبه­ی متمرکز، مصاحبه­ی نیمه استاندارد، مصاحبه­ی مسئله­محور، مصاحبه با متخصصان و مصاحبه­ی ­قوم­نگارانه (فلیک، ۱۳۹۱: ۱۶۵).
با توجه به این طبقه ­بندی­ها، در این پژوهش از مصاحبه­ی نیمه­باز و یا به گفته­ی فلیک مصاحبه با متخصصان استفاده شده است. در مصاحبه­ی نیمه باز همان­طور که از نام آن برمی­آید، طرفین (پرسشگر و پاسخگو) محدودیت­هایی احساس می­ کنند. یعنی پرسشگر موضوعات معینی را مطرح و در خصوص آنها جواب دریافت می­ کند. در این نوع مصاحبه، سوالات تنظیم شده اما به فراخور پاسخ­های مصاحبه شونده سوالات دیگری نیز ممکن است ارائه شود (ظهوری، ۱۳۸۷: ۵۸).
مورز و ناگل مصاحبه با متخصصان را نوعی مصاحبه­ی نیمه­استاندارد می­دانند. در این­جا بر خلاف مصاحبه­های زندگینامه ­نگارانه به مصاحبه­شونده نه به عنوان کل یا شخص، بلکه به قابلیتش به عنوان متخصص در یک حوزه­ خاص توجه می­ شود. متخصصان نه به عنوان یک مورد منفرد بلکه به منزله­ی نمایندگان یک گروه در نمونه گنجانده می­شوند (همان: ۱۸۳).
سوالات مصاحبه در این پژوهش بر مبنای الگوی ارزشیابی سیپ و بر اساس متغیرهای تحقیق و در سه دسته عوامل درونداد، فرایند و برونداد و همچنین گفتمان رفاهی تهیه و تدوین شده است. . لازم به ذکر است که ابتدا مصاحبه با تعدادی سوال آغاز و سپس بر اساس مطالب بیان شده، سوالات دیگر در صورت نیاز مطرح شدند و روند مصاحبه ادامه پیدا کرد. در عین حال، محقق سعی بر حفظ ارتباط سوالات با هدف مصاحبه را با احاطه بر موقعیت داشته است. راهنمای مصاحبه که حاوی تعدادی سوال مشخص بود به محقق امکان داد تا حیطه­ی موردنظر را در طول مصاحبه مورد کنکاش قرار دهد بدین صورت که در رابطه با هر عامل یا متغیر سه سوال باز طراحی و پرسیده شد و در رابطه با مفهوم گفتمان رفاهی نیز یک سوال کلی و باز تدوین و از مصاحبه­شوندگان پرسیده شد.
۳-۵-۲ تحلیل محتوا
برای جمع­آوری داده ­ها در بخش تحلیل محتوا، تمام پایان نامه ­ها را از کتابخانه­ی هر یک از دانشگاه­ها دریافت نموده و بر اساس دستورالعمل کدگذاری تهیه شده و با بهره گرفتن از سیاهه­ی وارسی اطلاعات مورد نیاز را جمع­آوری کردیم. البته با توجه به زیاد بودن متون، تنها برخی از جنبه­ های پایان نامه ­ها که بیشتر توانایی دسته­بندی و خصوصیات آماری داشت مود توجه قرار گرفت. لذا با تکیه بر “موضوع پایان نامه ” و “روش”، به جمع­آوری داده ­ها مبادرت شد.

 

 

۳-۶ فنون تحلیل داده ­ها

 

در پژوهش حاضر، به منظور تحلیل داده ­ها در بخش کیفی کار از روش تحلیل تماتیک یا موضوعی استفاده شد. این نوع تحلیل از متعارف­ترین و پرکاربردترین روش­های تحلیل داده ­های کیفی است. تحلیل تماتیک عبارت است از تحلیل مبتنی بر استقرای تحلیلی که در آن محقق از طریق طبقه ­بندی داده ­ها و الگویابی درون­داده­ای و برون­داده­ای به یک سنخ شناسی تحلیلی دست می­یابد. در تعریفی دیگر، تحلیل تماتیک عبارت است از عمل کدگذاری و تحلیل داده ­ها با این هدف که داده ­ها چه می­گویند. این نوع تحلیل در وهله­ی اول به دنبال الگویابی در داده ­هاست. زمانی که الگویی از داده ­ها به­دست آمد، باید حمایت تمی یا موضوعی از آن صورت گیرد. به عبارتی تم­ها از داده ­ها نشات می­گیرند (محمدپور، ۱۳۹۲: ۶۶). در این پژوهش نیز ابتدا متن مصاحبه­ها به دقت پیاده­سازی شد و برای تجزیه و تحلیل مورد استفاده قرار گرفت. سپس با مطالعه­ دقیق این متون، در ابتدا برای هر یک از مصاحبه­های تهیه شده تمامی ایده­های مستقل در قالب مفاهیم و تم­های فرعی بر اساس سوالات و اهداف تحقیق شناسایی و سپس به هر کدام یک کد اختصاص داده شد. این کار برای هر کدام از مصاحبه­ها انجام شد و در صورت وجود بخش­هایی با مضامین مشابه در متن مصاحبه­های قبلی، از همان کدهای قبلی اختصاص داده شده استفاده گردید. سپس بر اساس تمامی تم­های فرعی شناسایی شده در کل تحقیق دسته­بندی کلی­تری انجام شد که منجر به شناسایی تم­های اصلی گردید.
در بخش تحلیل محتوای کمی نیز داده ­های بدست آمده از پایان نامه­ها، با بهره گرفتن از نرم افزار spss مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. به این صورت که داده ­های ثبت شده بر روی دستورالعمل کدگذاری را با بهره گرفتن از نرم افزار spss وارد کامپیوتر نموده و سپس با بهره گرفتن از جداول توصیفی و درصد فراوانی به توصیف داده ­ها پرداختیم.
هم­چنین در بخش نتیجه ­گیری از تحلیل سوات (SWOT) نیز استفاده کردیم. اس دبلیو اتی در انگلیسی حروف اول کلمات قوت (Strength)، ضعف (Weakness)، فرصت (Opportunity) و تهدید (Threat) است. تحلیل SWOT یک ابزار حمایت کننده برای تصمیم ­گیری می­باشد و به صورت معمول به عنوان ابزاری برای تحلیل سیستماتیک محیط داخلی و خارجی یک سازمان به کار برده می­ شود. بوسیله­ شناسایی فرصتها، تهدیدها، نقاط قوت و ضعف، سازمانها می­توانند استراتژیهای خود را بر مبنای نقاط قوت خود تعیین کنند، نقاط ضعف خود را از بین برده، از فرصتها بهره ­برداری کرده یا از آنها برای مقابله با تهدیدها استفاده نمایند. نقاط قوت و ضعف به وسیله­ ارزیابی عوامل محیط داخلی و فرصتها و تهدیدها به وسیله­ ارزیابی عوامل محیط خارجی شناسایی می­شوند (فرد، ۱۳۷۹).

 

 

۳-۷ اعتبار و پایایی

 

در مورد روش کیفی، به طور کلی ارزیابی تحقیق کیفی یا به عبارت دیگر سنجش اعتبار و پایایی آنها با تحقیقات کمی متفاوت است. در حالی که اعتباربخشی در تحقیقات کمی به ساخت ابزار نیاز دارد، در تحقیقات کیفی”خود محقق” ابزار است. اعتبار تحقیق کیفی به میزان توانایی و تلاش محقق بستگی دارد (خسروی، ۱۳۸۷: ۱۷۷). پژوهش کیفی تفسیری بر مبنای معیاری ارزیابی می­ شود که به “اعتمادپذیری یا شاخص قابلیت اعتماد” موسوم است. این معیار به معنای متقاعدکننده بودن یافته­ ها و قدرت الهام­بخشی به مطالعه­های دیگر است. معیار اعتمادپذیری خود شامل باورپذیری، اطمینان­پذیری، تاییدپذیری و انتقال­پذیری است (محمدپور، ۱۳۹۰: ۱۶۷). اصولا تحقیق خوب، تحقیقی است که قابل تکرار، موثق، قابل انتقال، عینی، و دارای قابلیت اعتماد و اعتبار باشد.از میان همه­ی این معیارها، هیچ کدام به اندازه­ قابلیت اعتبار (روایی) مهم نیست و در عمل هم برای اکثر متفکران اعتبارپذیری تحقیق بیش از سایر معیارها دغدغه­ی فکری به همراه دارد (محمدی، ۱۳۹۰: ۱۴۴).برای افزایش قابلیت اعتبار در تحقیقات کیفی، یک روش خاص و از پیش تعیین شده وجود ندارد بلکه مجموعه ­ای از عوامل می ­تواند به این امر کمک کند مانند: بررسی آگاهانه­ی ارزش­های فردی و تعصبات شخصی، دقت فراوان، شکاکیت نظری، استفاده از شاهد مثال­های زنده، ارائه­ صادقانه­ی روش تجزیه و تحلیل و… . به هر حال، اگر کار دقیق، صادقانه و دارای توضیحات کافی باشد، مشکل چندانی در متقاعد کردن دیگران نخواهیم داشت (همان: ۱۴۹). بنابراین در تحقیقات کیفی بر خلاف تحقیقات کمی، روایی و پایایی به­ طور مجزا مورد توجه قرار نمی­گیرند، بلکه به­جای آنها اصطلاحاتی که در برگیرنده­ی هر دو مفهوم هستند از جمله: اعتبارپذیری، انتقال­پذیری و اعتمادپذیری به کار می­روند. لینکلن و گوبا نیز بر “مصاحبه­ی حضوری” به عنوان یک ابزار سنجش که می ­تواند اعتمادپذیری تحقیق کیفی را افزایش دهد، تاکید ورزیده­اند (خسروی، ۱۳۸۷: ۱۷۹).
در این تحقیق، کیفیت ضبط و مستندسازی داده ­ها محور اصلی افزایش پایایی داده ­ها قرار گرفت. برای افزایش اعتبار درونی نیز سعی شده است استنادات و نقل قول­های کافی در گزارش آورده شود. همچنین در پژوهش حاضر از مصاحبه­ی حضوری بهره گرفته شده است.
در ارتباط با تحلیل محتوای پایان نامه­ها نیز از آنجایی که مقوله­ها و دستورالعمل کدگذاری بر اساس ادبیات تخصصی انتخاب شده و همچنین نظر اساتید و صاحب­نظران نیز مدنظر قرار گرفته است از طرف دیگر نمونه گیری نیز به صورت کل شماری می­باشد، بنابراین از اعتبار درونی و برونی برخوردار می­باشد.

 

 

۳-۸ مفاهیم اصلی تحقیق

 

ارزشیابی
اصطلاح ارزشیابی یا ارزیابی، به طور ساده، به تعیین ارزش برای هر چیزی یا داوری ارزشی کردن گفته می­ شود. با این حال تعریف جامعتری از ارزشیابی به شرح زیر می­توان به دست داد:
“ارزشیابی به یک فرایند نظامدار (سیستماتیک) برای جمع­آوری، تحلیل، و تفسیر اطلاعات گفته می­ شود، به این منظور که تعیین شود آیا هدفهای مورد نظر تحقق یافته­اند یا در حال تحقق یافتن هستند و به چه میزانی” (سیف، ۱۳۷۵: ۳۱).
آموزش
به طور کلی به رویکردی که هدف اصلی آن تغییر و یادگیری آدمی و تواناتر کردن فرد برای ایفای نقش کارآمدتر باشد، آموزش گفته می­ شود. آموزش نظری عبارت است از “آموزش افکار و دانش و درک بهتر جهان” و آموزش عملی عبارت است از “آموختن مهارتهای تخصصی و چگونگی انجام کارها به شکلی موثر و کارا” (تراب احمدی، ۱۳۸۹: ۵۰).
در اینجا منظور ما از تجربه­ی آموزش، تجربه­ی اساتید و دانشجویان حوزه­ رفاه و هم­چنین مجریان این حوزه می­باشد، بدین معنی که در این پژوهش، افراد مذکور ، تجربه­ی زیسته و آگاهی­شان را از آموزش برنامه ­ریزی رفاه اجتماعی تشریح می­ کنند.
آموزش عالی
منظور از آموزش عالی عبارت است از انواع آموزش (کلاسیک، فنی و حرفه­ای و دانش­سرا) که در موسسات مربوط به دانشجویانی که معمولا حداقل دارای ۱۸ سال بوده و دوره­ متوسطه را به پایان رسانده­اند، ارائه می­ شود و پایان تحصیلات با گواهینامه یا درجه­ دانشگاهی تضمین شده است (قاسمی، ۱۹۶۷: ۳۶). آموزش عالی شامل چهار مقطع کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری می­باشد که در این پژوهش دو مقطع کارشناسی ارشد و دکتری مدنظر می­باشد.
رفاه اجتماعی
اصطلاح رفاه اجتماعی، بسیار قدیمی است اما، هم در محدوده­ آکادمیک و هم در حوزه­ اجتماعی، شناخت از رفاه محدود و اندک است. این اصطلاح از کلمه­ی قدیمی Farewell گرفته شده است که به معنی خوب بودن یا خوب شدن است و در معنی وسیعتر، حالتی از مناسب بودن است. رفاه اجتماعی سطوح مختلف دارد. این حالت می ­تواند هم در جنبه­ های فردی و هم جنبه­ های اجتماعی وجود داشته باشد و به عبارت دیگر می ­تواند برای افراد، خانواده­ها، انجمن­ها، سازمان­ها و جوامع مطرح شود. سه جنبه­ مهم، یعنی رفع مشکلات جامعه، برخورد با نیازها و ایجاد فرصت­ها، همه باهم ترکیب می­شوند تا نیازهای اساسی جامعه را در برگیرند و به وضعیتی از بهبود و رفاه دست یابند. وقتی تمام این ابعاد تامین شد، خانواده، گروه و جامعه، از سطح رضایت بخش رفاه بهره می­برند (میجلی، ۱۳۷۶: ۴-۶).
رفاه اجتماعی عبارت از مجموعه­ی سازمان یافته­ای از قوانین، مقررات، برنامه­ها و سیاست­هایی است که در قالب موسسات رفاهی و نهادهای اجتماعی به منظور پاسخگویی به نیازهای مادی و معنوی انسان ارائه می­ شود تا زمینه­ رشد و تعالی او را فراهم آورد (سمت، ۱۳۷۳؛ به نقل از زاهدی اصل، ۱۳۹۰: ۱۴).
سیاستگذاری اجتماعی
سیاستگذاری اجتماعی را می­توان به دو صورت تعریف کرد: نخست این ­که موضوعی علمی است که باید پژوهش و مطالعه شود. دوم این ­که سیاست­ها بر جهان “واقعی” تاثیر می­گذارند و دولت، اقتصاد، و سازمان­های داوطلبی، هر کدام، سیاست­هایی دارند که افراد و خانواده­ها آن را تجربه می­ کنند. هدف سیاستگذاری­های اجتماعی، بهبود رفاه انسانی و نیز برآورده کردن نیازهای انسانی در باب آموزش، بهداشت، مسکن و تامین اجتماعی است (بلیک مور، ۱۳۸۹: ۳). منظور از سیاستگذاری اجتماعی در این پژوهش، تعریف اول از این مفهوم است (به عنوان رشته­ای دانشگاهی و علمی).
سیاست اجتماعی هم به فعالیت­های سیاستگذاران در راستای ارتقای بهزیستی و هم به مطالعه­ علمی و دانشگاهی این فعالیت­ها اطلاق می­ شود. این رشته از یک سو، یک رشته دانشگاهی مجزا با مباحث نظری و کانون­های توجه نظری خاص خود است و از سوی دیگر از سایر علوم هم­خانواده­ی خود بهره گرفته و با آن­ها پیوند برقرار می­ کند (پیت الکاک، ۱۳۹۱: ۲۸).
به طور کل، سیاستگذاری­های اجتماعی به تنظیم سازگاری سیاست­های اقتصادی با محیط اجتماعی (اعم از امکان­ پذیری و واقع­بینی سیاست­ها)، تنظیم پیامدهای اجتماعی و فرهنگی سیاست­های اقتصادی، (اعم از قابلیت قبول و مطلوب بودن نتایج سیاست­های اقتصادی در زمینه­ نظام اجتماعی و فرهنگ جامعه، بر اساس اهداف، ابزارها و اولویت­ها) دربرنامه ­های توسعه­ پایدار می ­پردازد (سعیدی، ۱۳۸۷: ۹۲).

 

 

 

موضوعات: بدون موضوع
[چهارشنبه 1400-01-25] [ 07:36:00 ق.ظ ]