۴-۱۷ نتایج تحلیل رگرسیون چند گانه خوش بینی از روی ویژگی های شخصیتی…. ۱۲۰
۴-۱۸ نتایج تحلیل رگرسیون چند متغبره خوش بینی از روی سبک های دلبستگی… ۱۲۱
۴-۱۹ نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه خوش بینی از روی سبک های دلبستگی…… ۱۲۱
فهرست نمودارها صفحه
۴-۱ نمودار توزیع افراد به تفکیک جنسیت……………………………………… ۱۰۶
۴-۲ نمودار توزیع افراد به تفکیک سطح تحصیلات…………………………. ۱۰۷
۴-۳ مقایسه میانگین افراد نمونه در عامل های پنج گانه شخصیت…….. ۱۰۸
۴-۴ مقایسه میانگین افراد در سبک دلبستگی…………………………………. ۱۰۹
فصل اول
کلیات پژوهش

 

 


مقدمه

روان شناسی مثبت نگر به دنبال آن است که تصویری از زندگی خوب را به روشنایی بیان کند (البته از لحاظ روان شناختی) و برای این که مشخص کند چه چیزی زندگی را برای زیستن با ارزش می کند، از روش های روان شناسی استفاده می کند. هدف این است که نشان داده شود چه اعمالی به تجربیات بهورزی و رفاه، به پرورش افکار مثبت نگری که خوش بین و انعطاف پذیر هستند، و به آفریدن موسسات و انجمن های شکوفا کننده می انجامد. بنابراین موضوع اصلی روان شناسی مثبت نگر، تحقیق کردن درباره ی این گونه تجربیات ذهنی مثبت است؛ بهورزی، خشنودی، رضایت خاطر، لذت، امید، خوش بینی روانی، شایستگی، عشق، عشق به کار، جرات، پشتکار، خودمختاری، مهارت میان فردی، استعداد، خلاقیت، ابتکار، دوراندیشی، خرد، مسئولیت میان فردی، نوع دوستی، وجدان کاری و پرورش دیگران (ریو[۱]، ۲۰۰۵، ترجمه ی سیدمحمدی، ۱۳۹۱).
روان شناسی مثبت نگر به سلامت روانی افراد و کیفیت زندگی آن ها توجه می کند (سلیگمن[۲] و میهالی[۳]، ۲۰۰۰). و این که قوت ها به اندازه ی ضعف ها اهمیت دارند، انعطاف پذیری به اندازه ی آسیب پذیری اهمیت دارد (اسنایدر[۴] و لوپز[۵]، ۲۰۰۲). این که افراد بتوانند توانمندی های خود را پرورش دهند دو نتیجه به بار می آورد:۱- پرورش دادن رشد شخصی و سلامتی و ۲- پیشگیری از بیماری هایی مثل افسردگی که می تواند در شخصیت ریشه دار شود.
نتیجه تصویری درباره سلامت روانی
خوش بینی به معنای نگاه کردن به جنبه ی روشن امور حتی در شرایط مصیبت بار است (کار[۶]، ۲۰۰۴، ترجمه ی پاشا شریفی و نجفی زند، ۱۳۸۵). به نظر تایگر[۷] (۱۹۷۹)، خوش بینی، جزء ذاتی انسان و یک نوع ویژگی متمایز کننده و سازگارانه قلمداد می کند. تحقیقات تایلر[۸] (۱۹۸۹) نیز نشان می دهد که مردم، به ویژه افراد سالم به گونه ای سوگیرانه خود را خوش بینانه می بینند. خوش بینی از مثبت نگری نسبت خود به وجود می آید و می توان آن را به صورت نگرش مثبت یا خوش خلقی در نظر گرفت که با آن چه فرد انتظار دارد در آینده نزدیک یا دور پدیدار شود، ارتباط دارد (پیترسون[۹]، ۲۰۰۰). علم ثابت کرده است که خوش بین موهبتی است سترگ چه به عنوان خصیصه ای فرهنگی که کل نظام را در برمی گیرد. نگرش انتظار مثبت به ما انرژی می دهد و استعدادهای پنهان ما را فرا می خواند این نگرش آگاهی های ما را افزایش می دهد.خوش بینی پرتوی قوی از روشنایی را با دور گوشه های تاریک زندگی مان می اندازد و امکانات بالقوه ای را که در تاریکی پنهان شده اند آشکار می سازد. فرد خوش بین، حوادث را از زاویه دید امید تفسیر می کند، مزیت های آن را کشف کرده و راه حل های اخلاقی را می یابد که انسان های بدبین متوجه آن ها نمی شوند (پریچت[۱۰]، ۲۰۰۳، ترجمه ی عنقایی، ۱۳۸۴).
سلیگمن (۱۹۹۸) خوش بینی را به عنوان یک سبک تبیین[۱۱] مفهوم بندی کرده است. برطبق این دیدگاه، افراد خوش بین رویدادها یا تجربه های منفی را با نسبت دادن آن ها به عوامل بیرونی، گذرا و خاص مانند اوضاع و احوال تعیین می کنند. برعکس افراد بدبین رویدادها یا تجربه های منفی را با نسبت دادن علت آن ها به عوامل درونی ثایت و کلی مثل شکست شخصی تعیین می کنند (کار، ۲۰۰۴، ترجمه ی پاشا شریفی و نجفی زند، ۱۳۸۵).
شی یر[۱۲] و کارور[۱۳] (۱۹۸۵) خوش بینی را به عنوان یک صفت روان شناسی مثبت شخصیت گسترده که مشخصه ی آن انتظارات خوش بینانه کلی است مفهوم بندی کرده است.تحقیقات مختلف نشان داده است که عملکرد افراد بدبین در سه جنبه از عملکرد افراد خوش بین ضعیف تر است:

 

دانلود متن کامل پایان نامه در سایت fumi.ir

 

آن ها به مراتب بیشتر دچار افسردگی می شوند.
نتیجه تصویری برای موضوع افسردگی

 

آن ها در مدرسه، در شغل، و در زمینه ی ورزش به میزان کمتری از آن چه استعدادهای آن ها انتظار می رود، پیشرفت می کنند.

سلامت جسمانی آن ها در مقایسه با افراد خوش بین ضعیف تر است (سلیگمن، ۲۰۰۶، ترجمه ی داور پناه و محمدی، ۱۳۹۱).

از جمله سازه هایی که با میزان خوش بینی افراد ارتباط دارد ویژگی های شخصیت است . این دیدگاه که شخصیت و رفتار انسان، از مجموعه ای از صفات[۱۴] تشکیل شده است و این که صفات در مرکز شخصیت افراد قرار دارد از قدیم وجود داشته است و نظریه پردازان در زمان معاصر در طی سالیان دراز چند رویکرد بسیار متفاوت برای تعیین این امر که کدام صفات مهم هستند و کدام مهم نیستند اتخاذ کرده اند.مک کری[۱۵] و کاستا[۱۶] مدل پنج عاملی شخصیت را که بر بینش های آیزنک و کتل و دیگران متکی است بنا کردند (مک کری، ۲۰۰۰). به طوری که این پنج عامل ایشان، چارچوب کاملی به دست می دهد که می توانیم مفاهیم صفات آیزنک و کتل را با هم ترکیب و درک کنیم (پروین[۱۷] و جان[۱۸]، ۲۰۰۱، ترجمه ی جوادی و کدیور، ۱۳۹۲).این پنج عامل عبارتد از: ۱- روان رنجور خویی[۱۹] ۲- برون گرایی[۲۰] ۳- گشودگی[۲۱] ۴- خوشایندی[۲۲] (توافق پذیری) ۵- وظیفه شناسی[۲۳] (با وجدان بودن).
از دیگر سازه هایی که انتظار می رود با میزان خوش بینی افراد رابطه داشته باشد، سبک های دلبستگی است. تلاش برای جست وجو و حفظ تماس با افراد مهم زندگی یک قاعده برانگیزاننده اولیه و ذاتی بشر است که در تمام طول زندگی با وی همراه است. دلبستگی یکی از بخش های ذاتی بشر است که با گذشتن از دوران کودکی و نوجوانی از وی جدا نمی شود (بالبی[۲۴]، ۱۹۹۸). دلبستگی را می توان یک موقعیت پایدار و عمیق بیولوژیکی و اجتماعی دانست که بر اساس ارتباط بین کودک و مراقبان او در سال های اولیه زندگی شکل می گیرد (آینزورث[۲۵]، ۱۹۷۳). این ارتباط بین والد و کودک منجر به شکل گیری الگوهای مختلف دلبستگی در کودک می شود که شامل سه الگوی دلبستگی می شود: ۱- دلبستگی ایمن[۲۶] ۲- دلبستگی ناایمن اجتنابی[۲۷] ۳- دلبستگی ناایمن دوسوگرا[۲۸]. تحقیقات هازان[۲۹] وشاور[۳۰] (۱۹۹۰) نشان می دهد که این الگوهای ارتباطی در دوران طفولیت به روابط آتی اطفال در بزرگسالی حاکم می شوند.
تصویر درباره جامعه شناسی و علوم اجتماعی
با توجه به این که هدف اصلی روان شناسی بهبود وضعیت و کیفیت زندگی انسان است (پترسون و سلیگمن، ۱۹۸۴). نزدیک شدن به مفهوم خوش بینی می تواند ما را به این دو هدف می رساند. پژوهش پیش رو بر آن است تا رابطه ی ویژگی های شخصیت مدنظر در نظریه ی پنج عاملی مک کری و کاستا و سبک های دلبستگی را با خوش بینی تعیین کند و هم چنین سهم هر سازه را در میزان پیش بینی خوش بینی تبیین نماید.

 

 


بیان مساله

نحوه ای که اغلب افراد فکر می کنند، نه انعطاف پذیر و نه دقیق است. اکثر افراد تصور می کنند که از حد متوسط بهتر هستند و اکثرا فکر می کنند که در تمام زمینه ها بهتر از متوسط هستند. خیلی از افراد نسبت به خود سوگیری مثبت دارند. مردم به ویژه افراد سالم به گونه ای سوگیرانه خود را خوش بینانه می بینند (تیلور، ۱۹۸۹) . تفکر بشری با سوگیری مثبت جدی مشخص می شود. یعنی این که، مغز ما طوری طراحی شده است که به جای اندیشیدن به طور واقع بینانه و منفی، به شیوه ی مثبت می اندیشیم (کار،۲۰۰۴؛ ترجمه پاشاشریفی و نجفی زند). بنابراین خوش بینی جزو سرشت انسان ها است وبه معنی تمایل به اتخاذ امیدوارانه ترین دیدگاه است و به یک پیش آمادگی عاطفی و شناختی در خصوص این که چیزهای خوب در زندگی مهم تر از چیزهای بد است، اشاره دارد(کارور و شی یر،۱۹۹۲)
خوش بینی، غالبا با درجات متغیری از واقع گرایی، تقدیر گرایی و حتی بد بینی ترکیب ومحدود می شود. عقیده بر این است که خوش بینی و میزانی که به طور خوش بینانه فکر می کنیم، هم به لحاظ فردی بر اساس ویژگی های سرشتی شخص و هم به لحاظ اجتماعی که در ارتباط با دنیای های اجتماعی که در آن زندگی می کنیم، شکل می گیرد (حیدری، احتشام زاده حلاجانی، ۱۳۸۹). شی یر و کارور (۱۹۸۵) خوش بینی را یک انتظار تعمیم یافته تعریف می کنند که بر مبنای آن در آینده، بیش تر رویدادهای خوب اتفاق خواهند افتاد تا رویدادهای بد. از این رو افراد خوش بین در رویارویی با دشواری ها، به دنبال کردن اهداف باارزش خود ادامه می دهند و با به کارگیری راهبردهای کنار آمدن موثر، خودشان و حالت های شخصی شان را تنظیم می کنند تا این که بتوانند به هدف خود برسند (شی یر، کارور و بریجز[۳۱]،۲۰۰۰). تحقیقات نشان داده است که خوش بینی با سلامت روانی بالا(آقایی، دهکردی و آتش پور،۱۳۵۸ )، استقامت بیشتر و مساله گشایی موثرتر ( پترسون، ۲۰۰۰)، انگیزش پیشرفت و رضایت از زندگی (نوری، ۱۳۸۵ )، استفاده از راهبردهای کنار آمدن مساله مدار (موسوی نسب و تقوی،۱۳۸۴ ) رابطه دارد. این ویژگی ها احتمالا منجر به شکل گیری احساس امید به آینده در افراد خوش بین می شود. بنابراین افراد خوش بین دارای ویژگی ها و صفات شخصیتی خاصی هستند که می توانند نگاه خوش بینانه به آینده را در آنها تقویت کند.
شخصیت هر کس ، مجموعه ای از صفات هیجانی و رفتاری است که فرد را در زندگی روزمره اش احاطه و همراهی می کند. به بیان دیگر، شخصیت خصوصیات مستمری است که فرد از طریق آن ها تعامل و سازگاری خود را با دیگران و محیط اجتماعی تنظیم می کند (آلبرت یو[۳۲]، مانیاجی[۳۳]، برگسیوسی[۳۴] و بوگتااف[۳۵]، ۲۰۰۶). نظریه های صفات بر این فرض مبتنی هستند که شخصیت فرد، چکیده ای است از صفات یا شیوه های مشخص از رفتار کردن، فکر کردن، احساس کردن، واکنش نشان دادن و نظایر آن ها است (کریمی، ۱۳۸۵). مک کری وکاستا نظریه پنج عاملی صفات را بنا نهادند که شامل روان رنجورخویی، برون گرایی، گشودگی( پذیرا)، خوشایندی (توافق پذیری )، و وظیفه شناسی ( باوجدان بودن ) است (کاستا، ۲۰۰۰ ). روان رنجورخویی به صورت تمایل کلی به داشتن حالت های عاطفی منفی، ایده های غیر منطقی و درگیری با اعمال تکانشی مشخص می شود (نریمانی، عینی، دهقان، غلام زاده و صفاری نیا،۱۳۹۱). افراد برون گرا نگاهی امیدوارانه به آینده دارند (مک کری، ۲۰۰۰). گشودگی نسبت به تجربه، با یک تمایل کلی به گسترش اطلاعات جدید، داشتن تفکر واگرا و استرس های غیرمعمول مشخص می شود (نریمانی و همکاران،۱۳۹۱). ویژگی افراد خوشایند تاکید بر ارتباطات فردی و احساس همدردی با سایرین است و افراد وظیفه شناس، تمایل به کنترل تکانه ها و به کارگیری طرح و برنامه برای رسیدن به اهداف شخصی دارند (حق شناس،۱۳۸۵ ).
مجموع ویژگی های شخصیتی، افراد روان رنجورخو را برای تجربه ی رویدادهای منفی و افراد برون گرا را برای تجربه ی رویدادهای مثبت آماده می کند (کار،۱۳۸۵ ). ششواهد پژوهشی نیز نشان داده است ویژگی شخصیت روان رنجورخویی با خوش بینی رابطه ای منفی و با بدبینی رابطه ی مثبت دارد (کریستین و همکاران، ۲۰۰۳؛ مشکی، ۱۳۸۵).و ویژگی شخصیتی برون گرایی با خوش بینی رابطه ی مثبت نیرومندی وجود دارد (کریستین[۳۶]، براور[۳۷] و بندورانت[۳۸]، ۲۰۰۳). افراد پذیرا عمیق تر از افراد غیرپذیرا هیجان های مثبت و منفی را تجربه می کنند و افراد خوشایند، اساسا نوع دوست هستند و باور دارند که دیگران متقابلا کمک کننده هستند. در مقابل افرادی که در انتهای بعد خوشایندی قرار دارند، ستیزه جو، خود مدار، شکاک و بدبین می باشند (مک کری و کاستا، ۱۹۹۰؛ به نقل از روشن، ۱۳۸۵). افرادی که در وظیفه شناسی نمره ی بالایی می گیرند خوش قول و مطمئن هستند (مک کری، کاستا و بوش، ۱۹۸۶؛ به نقل از روشن، ۱۳۸۵) و به نظر افرادی خوش بین هستند.
سبک دلبستگی از جمله سازه هایی است که خوش بینی را در افراد شکل می دهد (هاینون[۳۹]، ۲۰۰۴؛ تامپسون[۴۰]۱۹۹۹). به نظر بالبی دلبستگی به معنای پیوند عاطفی است که در کودکی، بین کودک و مراقب اصلی وی شکل می گیرد و این دلبستگی بر رشد اجتماعی و احساس کودک در کل زندگی تاثیرگذار است (بالبی، ۱۹۸۹). آینزورث دلبستگی را به انواع دلبستگی ایمن، دلبستگی ناایمن اجتنابی و دلبستگی ناایمن دوسوگرا تقسیم نمود (خوشابی و ابوحمزه، ۱۳۸۵). دلبستگی ایمن پایگاهی ایمن را ایجاد می کند که افراد به واسطه ی آن می توانند پاسخ های سازگارانه تری به محیط اطرافشان بدهند. تحقیقات نشان داده است که دلبستگی ایمن با احساس خود کفایتی بالا، احساس مثبت و منسجم نسبت به خود مرتبط است (میکولینسر[۴۱]، ۱۹۹۵) و به این ترتیب، بافت خوش بینانه ای را برای رشد مستمر شخصیت مهیا ساخته که زمینه ساز مهمی برای شکل گیری خوش بینی است ( تامپسون،۱۹۹۹ ). بنابراین افراد دارای سبک دلبستگی ایمن خوش بینی بالاتری نسبت به افراد دارای سبک های دلبستگی ناایمن دارند. شواهد پژوهشی نیز این فرضیه را تایید کرده است (ازجمله پژوهش های: چگنی،بهروزی،شیخ شبانی هاشمی مهرابی زاده هنرمند،۱۳۹۱؛ معدنی پور، رنجبر، کاکاوند و ذاکر، ۱۳۹۰؛ یلسین، ۲۰۱۱). بوو[۴۲] (۲۰۱۰) نیز در پژوهش خود نشان داده است که افراد خوش بین دارای سبک دلبستگی ایمن و افراد بدبین افرادی افسرده و دارای سبک های دلبستگی ناایمن هستند. پژوهش حاضر در پی پاسخ گویی به سوالات زیراست:
۱- آیا بین ویژگی های شخصیت و سبک های دلبستگی با خوش بینی رابطه ای وجود دارد؟ و ۲- سهم متغیرهای پیش بین (ویژگی های شخصیت یا سبک های دلبستگی) در پیش- بینی متغیر ملاک (خوش بینی) چقدر است؟

 


اهمیت موضوع تحقیق

روان شناسی مثبت نگر به دنبال آن است که به افراد کمک کند توانایی شایستگی های خود را پرورش دهند. پرورش این توانایی ها دو نتیجه ی مرتبط به بار می آورد: ۱- پرورش دادن رشد شخصی و سلامتی و ۲- پیشگیری از این که بیماری انسان (مثلا افسردگی و خودکشی) در شخصیت ریشه دار شود (ریو، ۲۰۰۵؛ به نقل از سیدمحمدی، ۱۳۹۱). از جمله توانمندی های شخصی که می تواند نتایج فوق را به بار آورد خوش بینی است. چرا که خوش بینی به معنای نگاه کردن به جنبه های روشن امور حتی در شرایط مصیبت بار است (کار، ۲۰۰۴؛ به نقل از پاشاشریفی و نجفی زند، ۱۳۸۵). بنابراین می توان انتظار داشت که افراد خوش بین به هنگام مواجه شدن با یک چالش، مصر و مطمئن هستند (حتی اگر پیشرفت سخت یا کند باشد) و بد بین ها مشکوک و مردد هستند. افراد خوش بین می توانند یک فاجعه ی بزرگ را با موفقیت پشت سر بگذارنند (کارور و همکاران، ۱۹۹۳). از آن جا که افراد خوش بین انتظار نتایج مطلوبی را دارند احتمالا ترکیبی از احساسات مثبت را تجربه می کنند، در مقابل افراد بدبین نتایج نا مطلوبی را انتظار می کشند. احتمالا باید احساسات منفی مثل اضطراب، غمگینی و ناامیدی را تجربه کنند (شی یر و همکاران، ۲۰۰۱) و چون بد بینی عادت ریشه دار ذهنی است که عواقب گسترده و مصیبت بار نظیر خلق گرفته، کناره گیری، بی کفایتی عملکرد و حتی عوارض جسمانی خلاف انتظار دارد ومشخصه ی کلیدی افسردگی و اضطراب است (سلیگمن، ۲۰۰۶، ترجمه ی داور پناه و محمدی، ۱۳۹۱). تحقیقات نشان داده است که افراد خوش بین طول عمر بیش تری دارند (ماریوتا[۴۳] و همکاران، ۲۰۰۰).
ازجمله توانمندی های شخصی که با خوش بینی ارتباط دارد صفات و ویژگی های شخصیتی است.مدل پنج عاملی صفات که توسط مک کری و کاستا تهیه شده بر بینش آیزنک و کتل و دیگران بنا شده است (مک کری، ۲۰۰۰). شواهد پژوهشی نشان می دهد که روان رنجور خویی، افراد را برای تجربه ی رویدادهای منفی بیشتر آماده کرده و برون گرایی افراد را برای تجربه ی رویدادهای مثبت آماده می کند (کار، ۲۰۰۴، ترجمه ی پاشاشریفی و نجفی زند، ۱۳۸۵). برون گرایی با سلامت هیجانی همبستگی مثبت داشته درحالی که روان رنجورخویی با سلامتی هیجانی همبستگی منفی دارد (شولتز[۴۴]، شولتز، ۲۰۰۵، ترجمه ی سیدمحمدی، ۱۳۸۵). هم چنین افرادی که از لحاظ روان رنجورخویی بالا هستند مستعد افسردگی، اضطراب و سرزنش خویش هستند (جروم[۴۵]، ۱۹۸۷).
کسانی که از نظر گشودگی بالا هستند دامنه ی وسیعی از تمایلات عقلانی دارند و دنبال چالش هستند (مک کری و کاستا، ۱۹۸۵). هم چنین کسانی که از لحاظ وظیفه شناسی بالا هستند قابل اعتماد، مسئول، کارآمد بوده و نمرات بهتری را نسبت به کسانی که در این صفت نمره ی پایین می گیرند کسب می کنند (گلدبرگ[۴۶]، ۱۹۹۰). در تحقیق دیگری معلوم شد که افرادی که در عامل توافق پذیری بالا بودند یاری گر، کمک رسان، نوع دوست و صادق بودند (جان، ۱۹۹۰).
از دیگر عواملی که با میزان خوش بینی افراد ارتباط دارد سبک های دلبستگی است. بالبی هماهنگ با اسلاف خود، قائل به وجود نیازهای نخستین و ضروری برای ارضا (مثلا نیاز تغذیه) است. معذلک وی این نکته را مورد تاکید قرار می دهد که افزون بر نیازهایی که تاکنون به عنوان نیاز نخستین در فرد آدمی شناسایی شده اند یک نیاز دیگر نیز در واقع وجود دارد که تاکنون آن را ثانوی می پنداشتند: و این نیاز دلبستگی است. نیاز دلبستگی نیز نخستین است. یعنی ازهیچ نیاز دیگری مشتق نشده است و نیاز اساسی برای تحول شخصیت است (منصور و داستان، ۱۳۸۸).
دلبستگی محصول تکامل و ضامن بقای کودک است. چون باعث می شود مراقبان کودک از او محافظت کنند و زمینه ساز رشد و نمو وی شوند (کاپلان[۴۷]، ۲۰۰۰، ترجمه ی فیروز بخت، ۱۳۹۰). رفتار دلبستگی که ازنقطه ی شروع در کودکی وجود دارد به تدریج متنوع می گردد، به چهره های معین گسترش می یابد، در تمام زندگی پابرجا می ماند و تحت اشکال مختلفی متجلی می گردد و گاهی تحت اشکال رمزی (نامه نگاری، ارتباطات تلفنی) به منظور تامین تماس بروز می کند (منصور و داستان، ۱۳۸۰).
تحقیقات نشان داده که کیفیت دلبستگی کودک به مادرش بر تمامی روابط شخصی وی اثر می گذارد و با قابلیت های او در روابط شخصی وی تاثیر می گذارد و با قابلیت های او در روابط میان فردی آینده اش ارتباط دارد (کاپلان، ۲۰۰۰، ترجمه ی فیروز بخت، ۱۳۹۰). هم چنین تحقیقات نشان داده که افراد برخوردار از سبک دلبستگی ایمن، بیشتر از افراد دارای دلبستگی ناایمن کنجکاوند و اطلاعات جدید را می پذیرند (کار، ۲۰۰۴؛ ترجمه ی پاشاشریفی و نجفی زند، ۱۳۸۵).
(سلیگمن، ۲۰۰۰؛ به نقل از کار، ۲۰۰۴) خوش بینی را جزء هیجان های مثبت که با آینده پیوند دارند طبقه بندی می کند. خوش بینی به معنای نگاه کردن به جنبه های روشن امور حتی در شرایط مصیبت بار است. در دیدگاه شی یر و کارور (۱۹۸۵) خوش بینی به عنوان یک صفت شخصیتی گسترده که مشخصه ی آن انتظارات خوش بینانه ی کلی است مفهوم شده است. طبق دیدگاه ایشان خوش بینی سرشتی یا گرایشی یکی انتظار کلی است دایر بر این که در آینده بیشتر رویدادهای خوب اتفاق خواهد افتاد تا اتفاق های بد.
بنابراین نتایج پژوهش حاضر از نظر علمی می تواند اطلاعات مفیدی در اختیار محققان قرار دهد. حتی می تواند زمینه ساز مطالعات بیشتر در رشته ی روان شناسی مثبت نگر باشد چرا که هر سه متغیر این پژوهش از مباحث مطروح در این رشته از روان شناسی نسبتا است. این پژوهش در پی تعیین رابطه ویژگی های شخصیت و سبک های دلبستگی با خوش بینی است و سعی دارد مشخص سازد سهم متغیرهای پیش بین در پیش بینی متغیرملاک ( خوش بینی ) چقدر است.
۱-۴) اهداف تحقیق
۱-۴-۱) هدف کلی:

 

 

تعیین رابطه بین ویژگی های شخصیت و سبک های دلبستگی با خوش بینی دانشجویان.

۱-۴-۲) اهداف جزیی:

 

 

تعیین رابطه بین ویژگی های شخصیت و مولفه های آن (برون گرایی، روان رنجور خویی، گشودگی، توافق پذیری، و وظیفه شناسی) با خوش بینی.

تعیین رابطه سبک های دلبستگی ایمن، دلبستگی ناایمن اجتنابی، و دلبستگی ناایمن دوسوگرا با خوش بینی.

تعیین رابطه ویژگی های شخصیت با سبک های دلبستگی .

تعیین سهم ویژگی های شخصیت و سبک های دلبستگی در تبیین خوش بیینی
فرضیه های تحقیق

بین ویژگی های شخصیت و مولفه های آن (برون گرایی، روان رنجور خویی، گشودگی، توافق پذیری، و وظیفه شناسی) با خوش بینی رابطه وجود دارد.

موضوعات: بدون موضوع
[چهارشنبه 1400-01-25] [ 01:07:00 ق.ظ ]