گراتز و رومر یک مفهوم چند بعدی تنظیم هیجان را پیشنهاد می­ کنند که شامل۱٫ آگاهی و شناخت و فهم هیجانها ۲٫ پذیرفتن هیجانها ۳٫ توانایی برای کنترل رفتارهای تکانشی و عمل کردن بر حسب اهداف مطلوب وقتی که هیجانهای منفی تجربه می­شوند ۴٫ توانایی در استفاده از تنظیم هیجانی به وسیله اجرا کردن استراتژی­ هایی که پاسخ­های هیجانی را در یک حالت انعطاف پذیر شکل می­دهند، می­باشد. غیبت نسبی یکی یا همه این تواناییها، اختلال در تنظیم هیجانی یا عدم تنظیم هیجانی را نشان خواهد داد. این ابعاد به مقیاس اختلال در تنظیم هیجانی مربوط هستند (کوتینهو، ریبریو، فری نینها و دایس[۹۹]، ۲۰۱۰).
طبق مدل تنظیم هیجانی، تنظیم هیجانی فرایندی منحصر به فرد و یگانه برای تعدیل تجربه هیجانی به قصد دستیابی به مطلوبیت اجتماعی و قرار گرفتن در یک وضعیت جسمانی و روانی آماده برای پاسخگویی مناسب به تقاضاهای درونی و بیرونی است. تنظیم هیجانی به منظم کردن و تنظیم فرایندهای احساسی در راستای عملکرد تطبیقی اطلاق می­ شود. بنابراین، بی نظمی احساسات، به فرایند­های تنظیمی اطلاق می­ شود که در نهایت عملکرد تطبیقی را مختل می­ کنند (هوانگ[۱۰۰]، ۲۰۰۶).
تصویر درباره جامعه شناسی و علوم اجتماعی
کوتینهو و همکاران ( ۲۰۱۰) بر اساس مطالعات پیشینه­ای عنوان می­ کنند که تنظیم هیجانی، به مرحله­ ای اشاره دارد که افراد به واسطه­ آن بر هیجانهای خود و اینکه آنها چگونه هیجانهایشان را بیان و تجربه می­ کنند، تأثیر می­گذارد. اختلال در تنظیم هیجانی باید نتیجه کمبود تواناییها و قابلیت­های تنظیم هیجانی باشد.
با شناخت دقیق تر دشواری­های تنظیم هیجانی و چگونگی تأثیر آن در به کار بردن راهبردهای مقابله­ای می­توان الگوهای کارآمدتری برای پیشگیری و درمان اختلال­های رفتاری و روانی در کودکان و نوجوانان در نظر گرفت.
۲-۵ تاریخچه و پیشینه تحقیق:
۲-۵-۱ تحقیقات انجام شده در داخل ایران:
در پژوهشی که بیابانگرد (۱۳۸۱) با عنوان تحلیلی بر فراشناخت و شناخت بر روی دانشجویان انجام داد، نشان داد که بین طرحواره­های ناسازگار اولیه و اختلالات هیجانی و نقش فعال شدن طرحواره­های بد کنش در پردازش و تفسیر سوگیرانه اطلاعات رابطه وجود دارد.
در تحقیقی که بیرامی، اکبری، قاسم­پور و عظیمی (۱۳۹۱) با عنوان بررسی حساسیت اضطرابی، فرانگرانی و مولفه­های تنظیم هیجانی با نشانگان بالینی اضطراب اجتماعی و بهنجار بر روی ۹۲ دانشجوی دانشگاه محقق اردبیلی، انجام داد نشان داد که دانشجویان دارای اختلال اجتماعی کمتر از دانشجویان بهنجار ارزیابی مجدد به عنوان یک راهبرد مثبت از تنظیم هیجانی استفاده می­ کنند.
در تحقیقی که شهامت (۱۳۸۹) با عنوان پیش ­بینی نشانه­ های سلامت عمومی بر اساس طرحواره­های ناسازگار اولیه بر روی ۱۵۹ دانشجوی دانشگاه فردوسی مشهد انجام داد، نشان داد که این پژوهش به نقش واسطه­ای طرحواره­ها در آسیب شناسی روانی صحه می­گذارد.
درپژوهشی که یوسف­نژاد و پیوسته­گر(۱۳۹۰) با عنوان رابطه رضایت از زندگی و طرحواره­های ناسازگار اولیه بر روی ۱۵۹ دانشجوی دانشگاه شهر بابل انجام دادند، نشان داد که بین طرحواره­های ناکارآمد اولیه و رضایت از زندگی در دانشجویان رابطه منفی وجود دارد.
در تحقیقی که (کاظمی، مطهری، و قربانی، ۱۳۹۰) با عنوان ارتباط بین طرحواره­های ناسازگار اولیه و حالات فراشناختی بر روی ۱۰۰ دانش ­آموز مقطع راهنمایی و دبیرستان شهر اصفهان انجام دادند، نتایج حاصل از داده ­ها نشان داد که ضریب همبستگی بینش­نگر رابطه منفی و معنی­دار بین نمره کل متغیرهای طرحواره­ها و حالات فراشناختی می­باشد.
در پژوهشی که پیچا­کلایی و همکاران (۱۳۹۱) با عنوان بررسی علل تداوم نشا­نگان بالینی شکست عاطفی دانشجویان با تأکید بر سبک­های دلبستگی و طرحواره­های ناسازگار اولیه بر روی ۸۰ دانشجوی دانشگاه شهر تبریز انجام دادند. نتایج حاصل این بود که افراد ایمن، دوری­گزین و دوسو­گرا، راهبردهای کاملاً متفاوتی برای تنظیم هیجان­ها و پردازش اطلاعات هیجانی به کار می برند. آنهایی که سبک دلبستگی ایمن داشتند از آن دسته راهبرد­های تنظیم هیجانی استفاده می­ کنند، که استرس را به حداقل رسانده و هیجان­های مثبت را بر می­انگیزند. سبک­های دلبستگی ناایمن، دوری­گزین و دوسوگرا از آن دسته راهبردهای تنظیم هیجانی سود می­جویند که بر هیجانهای منفی تأکید دارند یا تجربه­های هیجانی را سرکوب می­ کنند.
در تحقیقی که (حیدری، احتشام­زاده، حلاجانی، ۱۳۸۹) با عنوان رابطه تنظیم هیجانی، فراشناخت، خوش بینی با اضطراب امتحان، برروی ۴۴۰ دانشجوی علوم و تحقیقات خوزستان انجام دادند، نتایج تحلیل نشان داد که بین تنظیم هیجانی و اضطراب امتحان رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد.
در تحقیقی که (حیدری و اقبال، ۱۳۹۰) با عنوان رابطه دشواری در تنظیم هیجان، سبک­های دلبستگی و صمیمیت با رضایت زناشویی بر روی ۱۸۰ زوج شرکت صنایع فولاد شهر اهواز انجام دادند، نتایج تحلیل نشان داد که بین دشواری در تنظیم هیجانی و رضایت زناشویی زوجین و سبک دلبستگی زوجین رابطه مثبت و معنی‌داری وجود دارد و نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون نیز حاکی از وجود رابطه چندگانه دشواری در تنظیم هیجان، سبک های دلبستگی و صمیمیت با رضایت زناشویی زوجین بود.
در تحقیقی که قاسمی­پور، بهرامی احسان، قهرمانلونژاد و پورشریفی (۱۳۹۰) با عنوان اثر بخشی مصاحبه انگیزشی بر ارضاء نیاز­های بنیادی روانشناختی در بیماران عمل باز عروق کرونر قلب بر روی۱۶۳ نفر از بیماران مرکز قلب تهران انجام دادند، نتایج نشان داد که مصاحبه انگیزشی در ارضاء نیاز­های بنیادی روانی بیماران عروق کرونر موثر است. ارضای این نیاز­ها به کنترل بهتر عوامل خطر بیماری قلبی عروقی کمک می­ کند. به نظر می‌رسد افسردگی بیماران عروق کرونر قلب مانع ارضاء نیاز­ شایستگی می­ شود. بنابراین افسردگی باعث احساس شایستگی آنان در کنترل عوامل خطر قلبی عروقی خواهد کرد.
نتیجه تصویری برای موضوع افسردگی
۲-۵-۲ تحقیقات انجام شده در خارج از ایران:
در تحقیقی که نیلسون [۱۰۱](۲۰۱۲) با عنوان طرحواره­های ناسازگار اولیه و اختلال عملکرد در بیماران مبتلا به دوقطبی انجام داد، نتایج نشان داد که طرحواره­های، انزوای اجتماعی، عدم دستیابی به وابستگی، آسیب پذیری در برابر بیماری، مهار اجتماعی، خودکنترلی ناکافی و بدبینی با مدت بهبودی اختلال دوقطبی رابطه دارد.
در تحقیقی که کمرا و کلویت[۱۰۲] ( ۲۰۱۲) با عنوان طرحواره­های ناسازگار اولیه مدیران و تأثیر آنان در موقعیت استرس زا و افزایش اضطراب و افسردگی در دانشجویان دانشگاه، انجام دادند، نشان داد که حضور طرحواره­ها به منزله یک آسیب پذیری عامل برای هر دو عامل افسردگی و اضطراب است. و این اثر با جنس تعدیل می­ شود.
تحقیقات وانگ، هالورسن، ایزمان و واترلو[۱۰۳] (۲۰۱۰) نشان داد که افراد معتاد در مقایسه با جمعیت غیر معتاد آسیب­های روانی و طرحواره­های دسته­ی بریدگی و طرد به میزان زیادی در افراد معتاد بروز می­نماید.
در تحقیقی که برومت[۱۰۴](۲۰۰۷) انجام داد نشان داد که افرادی که طرحواره ­های نقص و وابستگی و تکانشی دارند به احتمال بیشتری به سمت مصرف مواد می­روند.
تحقیقات پتروسلی[۱۰۵] (۲۰۰۱) نشان داد که حدود ۷۶ درصد واریانس آسیب­های شخصیتی و اعتیاد را طرحواره محرومیت هیجانی، وابستگی/ بی کفایتی، استحقاق/ بزرگ منشی، خودتحول نیافته/ گرفتار و شکست، تبیین می­ کنند. وی نشان داد که این طرحواره­ها، ۶۰ درصد نمونه­هایی که آسیب شخصیتی دارند را درست پیش‌بینی می­ کنند.
تحقیقات بامبر و مک ماهان[۱۰۶] (۲۰۰۸) نشان داد طرحواره­ها پیش ­بینی کننده سطوح بالای فرسودگی شغلی و آسیبهای روانپزشکی هستند.
ولبورن[۱۰۷] (۲۰۰۲) در تحقیق خود به مطالعه طرحواره­ها بر روی یک جمعیت ۱۹۶ نفری در یک بیمارستان روانپزشکی پرداخت نتایج نشان داد که طرحواره­ها، قوی­ترین پیش ­بینی کننده­ های علائم روانی نظیر اضطراب، افسردگی، پارانوئید و سوء مصرف مواد می­باشند.
لیم و وانگ[۱۰۸] ( ۲۰۰۹) در پژوهشی نتیجه ­گیری کردند که ارضاء نیاز به استقلال، نقش تعیین کننده ­ای در تنظیم رفتار دارد. همچنین استقلال با فعالیت فیزیکی ارتباط مثبت دارد.
استاندیج، دودا و نتومانیس[۱۰۹] (۲۰۰۳) نتیجه ­گیری کردند که بین جهت­گیری پیشرفت مبتنی بر تکلیف ارضا نیاز­های اساسی، استقلال رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.
در تحقیقی که سارازین، گویلت و کری[۱۱۰] (۲۰۰۱) انجام دادند نشان دادند که نیاز به استقلال و نیاز به تعلق و وابستگی با جهت­گیری پیشرفت مبتنی بر خود، همبستگی منفی و معناداری دارد.
دانهام[۱۱۱](۲۰۰۸) در تحقیق خود به مطالعه اختلال در تنظیم هیجانی و تأثیر آن بر رضایت زناشویی و فرایند صمیمیت بر روی ۱۳۲ زوج آمریکایی­ و آفریقایی تبار پرداخت. تحقیقات نشان داد که هم در زنان و هم در مردان اختلال در تنظیم هیجانی با رضایت زناشویی و صمیمیت ایمن رابطه منفی داشت. همچنین نتایج حاکی از آن بود که صمیمیت ایمن، رضایت زناشویی و مهارت­ های هیجانی را میانجی­گری می­ کند.
در پژوهشی که یلسا و شریلان[۱۱۲] (۲۰۰۳) با عنوان اختلال در تنظیم هیجانی و رضایت زناشویی بر روی ۶۶ زوج مورد مطالعه قرار دادند. نتایج رگرسیون نشان داد که هم در زنان و هم در مردان اختلال تنظیم هیجانی با رضایت زناشویی رابطه منفی داشت.
کربی[۱۱۳] (۲۰۰۷) پژوهشی را با هدف تأثیر درمان اختلال تنظیم هیجانی بر رضایت زناشویی بر روی ۱۰ زوج انجام داد. نتایج نشان دادکه درمان اختلال تنظیم هیجانی، تأثیر قابل ملاحظه­ای در مرحله­های مختلف داشت که شامل: تنظیم هیجان و افزایش رضایت زناشویی و افزایش اعتماد در توانایی تنظیم هیجانی زوجین بود.
۲-۶ نتیجه ­گیری:
ارضای نیازها، موقعی آغاز می‌شود که تغییری در انگیزش فرد رخ خواهد داد بدین گونه است که به جای نیازهای قبل، سطح دیگری از نیاز، اهمیت یافته و محرک رفتار خواهد شد. نیازها به همین ترتیب تا پایان سلسله مراتب نیازها اوج گرفته و پس از ارضاء، فروکش کرده و نوبت به دیگری می‌سپارند. ارضاء کامل و به موقع نیازهای بنیادی روانی میتواند در ایجاد طرحوارههای مثبت و مقابلهی مؤثر با هیجانها و مدیریت آنها کمک بسیاری انجام دهد. شیوع بالای آشفتگیهای روانی بدست آمده از عدم ارضای نیازهای روانی و تأثیر این مشکلات روی عملکرد کلی فرد، موجب اختلال در تنظیم هیجانی میشود. افرادی که دارای اختلال در تنظیم هیجانی هستند، تنظیم هیجانی پایینی دارند، در پیش بینی خواسته­ های دیگران توانایی کمتری دارند. آنها فشارهای محیط را درک نمی­ کنند و هیجانهای خود را به خوبی مهار نمی­ کنند و در نتیجه در مقابل وقایع مقاومت کمتری نشان می­دهند. طرحواره­های ناسازگار اولیه نیز باورهایی هستند که افراد درباره خود، دیگران و محیط دارند و به طور معمول از ارضاء نشدن نیازهای هیجانی اساسی دوران کودکی به وجود می­آیند.
فصل سوم
روش اجرای تحقیق
۳-۱ مقدمه
این پژوهش به دنبال بررسی رابطه­ بین ارضاء نیازهای بنیادی روانی و طرحواره های ناسازگار اولیه با اختلالات تنظیم هیجانی دانشجویان دانشگاه بوعلی سینا است . یکی از موضوعاتی که در طی دو دهه­ِی گذشته تلاش و توجهات تجربی و نظری فراوانی را به خود جلب کرده است بحث هیجانات است. این علاقه و توجه تا حدی می ­تواند به دلیل نقشی باشد که هیجان و تنظیم هیجان در رفتارهای بیرونی ایفا می­نماید. از طرفی طرحواره­های ناسازگار اولیه، الگوهای هیجانی و شناختی خود آسیب رسان در فرد هستند که در ابتدای رشد و تحول در ذهن شکل گرفته و در مسیر زندگی تکرار می­شوند.
۳-۲ طرح پژوهشی
این پژوهش از لحاظ اجرا، جزء تحقیقات توصیفی همبستگی و از لحاظ هدف، جزء تحقیقات کاربردی می­باشد. در تحقیقاتی که هدف، آزمودن مدل خاصی از رابطه بین متغیرها است، از تحلیل مدل معادلات ساختاری[۱۱۴] یا مدل­های علی استفاده می­ شود.
۳-۳ جامعه مورد بررسی پژوهش
جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه­ دانشجویان دوره کارشناسی دانشگاه بوعلی سینا که در سال ۹۳ در هفت دانشکده ی شیمی، علوم، فنی و مهندسی، اقتصاد و علوم اجتماعی، ادبیات و علوم انسانی، هنر و معماری و کشاورزی مشغول به تحصیل بودند، تشکیل می­ دهند (۷۰۰۰=N).
عکس مرتبط با اقتصاد
۳-۴ نمونه آماری و روش نمونه گیری
نمونه آماری در این پژوهش عبارت است از تعداد ۳۶۴ نفر از دانشجویان دانشکده ­های دانشگاه بوعلی سینا که به صورت نمونه گیری خوشه­ای چند مرحله­ ای انتخاب شدند.
برای انتخاب نمونه پژوهش نخست از جامعه آماری مورد تحقیق هفت دانشکده ی شیمی، علوم، فنی و مهندسی، اقتصاد و علوم اجتماعی، ادبیات و علوم انسانی، هنر و معماری وکشاورزی دانشگاه بوعلی سینا انتخاب و سپس از دانشکده­ی شیمی رشته­های (شیمی محض و شیمی کاربردی) از دانشکده­ی علوم رشته­های (ریاضی و فیزیک اتمی) از دانشکده­ی فنی و مهندسی رشته­های (مکانیک و کامپیوتر) از دانشکده­ی کشاورزی رشته­های (بیوسیستم و مهندسی خاک) از دانشکده­ی ادبیات رشته­های (حقوق و علوم تربیتی) از دانشکده­ی اقتصاد و علوم اجتماعی رشته­های (روانشناسی و حسابداری) و از دانشکده­ی هنر و معماری رشته­های (باستان شناسی و معماری) به طور تصادفی ساده انتخاب و از هر رشته یک کلاس به طور تصادفی انتخاب شدند. حجم نمونه­ پژوهش، با توجه به جدول برآورد حجم نمونه مورگان و کرجسی تعداد ۳۶۴ نفر تعیین شده است. در مرحله­ بعد با مراجعه به گروه­های مربوطه، رشته­ها به طور تصادف انتخاب و با حاضر شدن در یکی از کلاسهای هر رشته، به تکمیل پرسشنامه ­های مورد نظر توسط دانشجویان پرداخته شد. که تعداد، ۱۶۶ نفر دختر و ۱۹۸ نفر پسر پرسشنامه ­ها را تکمیل نمودند.
حسابداری
۳-۵ ابزار گردآوری داده ­ها
۳-۵-۱- پرسشنامه­ نیازهای بنیادی روانی:
پرسشنامه نیازهای بنیادی روانی توسط گاردیا، دسی و ریان (۲۰۰۰) ساخته شده است. مقیاس مذکور شامل ۲۱ ماده است که سه خرده مقیاس، خودمختاری، شایستگی و ارتباط را می­سنجد، که میزان احساس حمایت از نیاز های خود مختاری را با سوالات، ۱، ۴ع، ۸، ۱۱ع، ۱۴، ۱۷، ۲۰ع ، نیاز به شایستگی را با سوالات، ۳ع، ۵، ۱۰، ۱۳، ۱۵ع، ۱۹ع ونیاز به ارتباط با دیگران را با سوالات۲، ۶، ۷ع، ۹، ۱۲، ۱۶ع، ۱۸ع، ۲۱، می­سنجد. که بر اساس مقیاس هفت درجه­ای لیکرت درجه بندی شده است. و سوالات دارای علامت ع به صورت معکوس نمره گذاری می­شوند. گاردیا و همکاران ( ۲۰۰۰) ضرایب پایایی حاصل از اجرای آن را روی مادر، پدر، شریک و رمانتیک و دوستان آزمودنی­ها همگی ۹۲/۰، گزارش کرده ­اند. همچنین این مقیاس در نمونه­های مدیران و دانشجویان ایرانی اجرا شده و از روایی و پایایی مطلوبی برخوردار است، به طوری که آلفای کرونباخ آن بین ۷۶/۰ تا ۷۹/۰ در نوسان بوده است (قربانی و واتسون، ۲۰۰۴؛ قربانی، ۱۳۸۳). در پژوهش حاضر ضریب آلفای کرونباخ ۸۳/۰ بدست آمد.
۳-۵-۲ پرسشنامه­ طرحواره های ناساز گار اولیه:
پرسشنامه­ طرحواره­های ناسازگار اولیه توسط یانگ (۱۹۹۸) ساخته شده است. این پرسشنامه یک ابزار ۷۵ سؤالی برای سنجش ۱۵ طرحواره ناکارآمد اولیه است. این طرحواره­ها عبارتند از: رها شدگی/ بی ثباتی که با عبارات، ۶، ۷، ۸، ۹، ۱۰، بی اعتمادی/ بد رفتاری با عبارات، ۱۱، ۱۲، ۱۳، ۱۴، ۵، بیگانگی اجتماعی/ انزوای اجتماعی با عبارات، ۱۶، ۱۷، ۱۸، ۱۹، ۲، نقص/ شرم با عبارات، ۲۱، ۲۲، ۲۳، ۲۴، ۲۵، محرومیت هیجانی با عبارات، ۱، ۲، ۳، ۴، ۵، وابستگی/ بی کفایتی با عبارات، ۳۱، ۳۲، ۳۳، ۳۴، ۳۵، آسیب پذیری نسبت به ضرر با عبارات، ۳۶، ۳۷، ۳۸، ۳۹، ۴۰، خود تحول نایافته / خود گرفتار با عبارات، ۴۱، ۴۲، ۴۳، ۴۴، ۴۵، شکست یا نا کامی با عبارات، ۲۶، ۲۷، ۲۸، ۲۹، ۳۰، استحقاق/ بزرگ منشی با عبارات، ۶۶، ۶۷، ۶۸، ۶۹، ۷۰، خودانضباطی ضعیف/ خود کنترلی ضعیف با عبارات، ۷۱، ۷۲، ۷۳، ۷۴، ۷۵، اطاعت با عبارات، ۴۶، ۴۷، ۴۸، ۴۹، ۵۰، فداکاری/ ازخود گذشتی با عبارات، ۵۱، ۵۲، ۵۳، ۵، ۵۵، بازداری هیجانی با عبارات، ۵۶، ۵۷، ۵۸، ۵۹، ۶۰، کمال گرایی/ معیارهای سرسختانه با عبارات، ۶۱، ۶۲، ۶۳، ۶۴، ۶۵ سنجیده می­ شود. طرحواره­های ناکارآمد اولیه با طیف لیکرت بر روی یک مقیاس ۶ درجه­ای از «کاملاً درست تا کاملاً غلط» درجه بندی می­ شود. اگر میانگین نمره هر فرد در هر خرده مقیاس بالاتر از ۳ باشدآن فرد دارای آن طرحواره­ی ناکارآمد اولیه خواهد بود. هر پنج عبارت این پرسشنامه یک طرحواره را می‌سنجد.
پایای این مقیاس برای کل آزمون ۹۶/۰ و برای تمام خرده مقیاس­ها بالاتر از ۸۰/۰ گزارش شده است (والر، مه­یر و هنیان[۱۱۵]، ۲۰۰۱). حمید­پور (۲۰۱۱) پایایی این مقیاس را به وسیله آلفای کرونباخ برای همه­ی مقیاس­ها در دامنه­ ۶۲/۰ تا ۹۰/۰ و ثبات درونی این پرسشنامه را ۹۴/۰ گزارش کرده است. که نشان دهنده ، پایایی و ثبات درونی بالای این مقیاس است.ضریب آلفای کرونباخ محاسبه شده در پژوهش حاضر۹۳/۰ است.
۳-۵-۳- پرسشنامه­ اختلالات تنظیم هیجانی:
پرسشنامه­ اختلالات تنظیم هیجانی توسط گراتس (۲۰۰۴) ساخته شده است. این پرسشنامه یک شاخص خود گزارشی است که برای ارزیابی بد تنظیمی هیجانی به شکل جامع تری نسبت به ابزارهای موجود در این زمینه ساخته شده است و دارای ۳۶ ماده و شش خورده مقیاس که عبارتند از : خرده مقیاس­های، عدم پذیرش پاسخ­های عاطفی که با سوالات، ۱۱، ۱۲، ۲۱، ۲۳، ۲۵، ۲۹ / اختلال در انجام رفتارهای هدفمند که با سوالات ۱۳، ۱۸، ۲۰، ۲۶، ۳۳ / اختلال در کنترل تکانه که با سوالات، ۳، ۱۴، ۱۹، ۲۴، ۲۷، ۳۲ / فقدان آگاهی هیجانی که با سوالات، ۲ع، ۶ع، ۸ع، ۱۰ع، ۱۷، ۱۸، ۲۰ع، ۲۶، ۳۳/ محدودیت در دستیابی به راهبرد­های تنظیم هیجان با سوالات، ۱۵، ۱۶، ۲۲ع، ۲۸، ۳۰، ۳۱، ۳۵، ۳۶ و خرده مقیاس فقدان شفافیت هیجانی با سوالات، ۱ع، ۴، ۵، ۷ع، ۹ سنجیده می­ شود. و سوالات دارای علامت ع به صورت معکوس نمره گذاری می­شوند. نمرات بالاتر نشان دهنده دشواری­های بیشتر در تنظیم هیجانات است.گراتس اعتبار این پرسشنامه را ۹۳/۰ و پایایی آن را به روش آلفای کرونباخ ۸۰/۰ گزارش کرده است. در پژوهش امینیان (۱۳۸۸) پایایی آن با دو روش آلفای کرونباخ و تنصیف محاسبه شده که به ترتیب برابر با ۸۶/۰ و ۸۰/۰ که بیانگر ضرایب قابل قبول پرسشنامه تنظیم هیجانی بود و برای اعتبار پرسشنامه تنظیم هیجانی، نمره آن با نمره پرسشنامه هیجان خواهی ذاکر من همبسته شد و مشخص شد همبستگی مثبت معنی داری بین آنها وجود دارد که بیانگر برخورداری پرسشنامه تنظیم هیجانی از اعتبار لازم بود (۴۳/۰>p، ۲۶%=R ،۵۹=N).
در پژوهش حاضر برای تعیین پایایی پرسشنامه­ اختلال تنظیم هیجانی از روش آلفای کرونباخ استفاده شد که برابر با ۷۷/۰ بود که بیانگر ضرایب قابل قبول پرسشنامه­ مذکور بود.
۳-۶ شیوه­ گردآوری داده ­ها
عمده ترین ابزار اندازه ­گیری داده ­ها، در این پژوهش پرسشنامه بود. در این تحقیق پژوهشگر در ابتدا ضمن جلب همکاری آزمودنیها به آنها اطمینان می­دهد که این آزمونها و نتایج به دست آمده از آنها، صرفاً جنبه پژوهشی دارد و مربوط به دانشگاه یا سازمان خاصی نیست. برای اطمینان بخشی بیشتر و جلب همکاری آزمودنیها در پاسخگویی صحیح و دقیق به آنها اطلاع داده شود که ضرورتی برای نوشتن مشخصات شخصی (نام، نام خانوادگی) وجود ندارد. در این پژوهش به این صورت داده ­ها گردآوری شده است که در ابتدا از هر هفت دانشکده ­های دانشگاه بوعلی سینا، دو رشته و از هر رشته یک کلاس به صورت تصادف انتخاب گردیدند و بدین صورت سه پرسشنامه­ نیازهای بنیادی روانی، طرحواره­های ناسازگار اولیه و اختلالات تنظیم هیجانی توسط دانشجویان تکمیل گردید.
۳-۷ روش تجزیه و تحلیل آماری
در این پژوهش ابتدا برای تحلیل داد­ها از روش­های آمار توصیفی مانند فراوانی، میانگین ، انحراف معیار و سپس از آمار استنباطی مانند ضریب همبستگی پیرسون، آزمون T و تحلیل معادلات ساختاری (SEM) با بهره گرفتن از نرم آفزار ۱۶-AMOS برای برازش مدل مفهومی استفاده شده است. برای ارزشیابی و مقایسه برازندگی کلی مدل SEM از شاخص ­های آماری: (۱) مجذور کای ()، (۲) نسبت مجذور کای به درجه آزادی (df/)، (۳) شاخص نیکویی برازش (GFI)، (۴) شاخص برازندگی هنجار شده (NFI)، (۵) شاخص برازندگی تطبیقی (CFI)، (۶) جذر میانگین مجذور خطای تقریب (RMSEA)، (۷) شاخص برازندگی افزایشی (IFI)، (۸) شاخص توکر- لویس (TLI) استفاده شد است.
۳-۸ شاخص ­های برازندگی و معیارهای قابل قبول آن
مجذور کای () یک سنجه­ی کلی مدل با داده ­ها است. مجذور کای نسبت به اندازه­ نمونه بسیار حساس است و هنگامی که نمونه افزایش یابد، مجذور کای تمایل به معنی­دار شدن می­یابد. شاخص هنجار شده­ی مجذور کای، نسبت مجذور کای بر درجات آزادی آن است که نسبت کمتر از ۰۰/۲ برازش عالی، بین ۲ تا ۵ برازندگی خوب و بزرگتر از ۵ برازندگی ضعیف و غیر قابل قبول مدل را با داده ­ها نشان می­دهد (تاباچنیک و فیدل[۱۱۶]، ۲۰۰۷، به نقل از یاوری، ۱۳۹۱). ویژگی نیکویی برازش(GFI)، سنجه­ای از مقدار اطلاعات واریانس/ کوواریانس مشاهده شده است که مقادیر بالاتر ار ۹۰/۰ حاکی از برازش خوب الگو با داده ­ها می­باشد. همچنین، ویژگی نیکویی برازش تعدیل یافته (AGFI)، یک سنجه­ی کلی برازندگی است که تعداد درجات آزادی را به حساب می­آورد. هنگامی که این ویژگی برابر با ۸۵/۰ یا بیشتر است، برازش الگو قابل قبول است. ویژگی برازندگی هنجار شده (NFI)، یک ویژگی برازندگی افزایشی هنجار شده است که مقادیر بالاتر از ۹۰/۰ (برنی[۱۱۷]، ۱۹۹۴، به نقل از یاوری، ۱۳۹۱) و بالاتر از ۹۵/۰ (شومیکر و لوماکس[۱۱۸]، ۲۰۰۴، به نقل از یاوری، ۱۳۹۱) برازش خوب الگو با داده را نشان می­دهد. ویژگی برازندگی تطبیقی (CFI)، نسبت به اندازه­ نمونه حساس نیست و مقادیر بالاتر یا برابر ۹۰/۰ نشان دهنده برازشی قابل قبول با داده ­ها می­باشد. همچنین، در ویژگی­های برازندگی افزایشی (IFI) و توکر- لویس ( TLI) هم مقدار ۹۰/۰ به عنوان برازشی نیکو تلقی میگردد. در نهایت، جذر میانگین مجذور خطای تقریب (RMSEA)، اطلاعات مفیدی را جهت ارزیابی میزان تقریب در جامعه فراهم می­نماید و مقدار کمتر ۰۵/۰ این شاخص، نمایانگر برازش نزدیک الگو (مدل) در رابطه با درجات آزادی است. مقادیر بین ۰۵/۰ تا ۱۰/۰ نیز برازش قابل قبول را نشان می­دهند(یاوری، ۱۳۹۱).
فصل چهارم
تجزیه و تحلیل داده‌ها
۴-۱ مقدمه
در این فصل یافته­ های توصیفی، ماتریس کلی همبستگی و یافته­ های مرتبط با فرضیه ­های پژوهش شامل یافته­ های مربوط به آزمون مدل طراحی شده­ی پیشنهادی و تأییدشده و مقایسه­ دختران و پسران آمده است.
۴-۲ یافته­ های توصیفی
در جدول۴-۱ میانگین و انحراف معیار خرده مقیاس­های نیازهای بنیادی روانی به تفکیک جنسیت و در کل دانشجویان آمده است.
جدول ۴-۱ . شاخص ­های توصیفی خرده مقیاس نیازهای بنیادی روانی به تفکیک جنسیت و در کل دانشجویان

 

برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت tinoz.ir مراجعه کنید.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

حق انحصاری © 2021 مطالب علمی گلچین شده. کلیه حقوق محفو

 

موضوعات: بدون موضوع
[سه شنبه 1400-01-24] [ 09:19:00 ب.ظ ]