گراتز و رومر یک مفهوم چند بعدی تنظیم هیجان را پیشنهاد می کنند که شامل۱٫ آگاهی و شناخت و فهم هیجانها ۲٫ پذیرفتن هیجانها ۳٫ توانایی برای کنترل رفتارهای تکانشی و عمل کردن بر حسب اهداف مطلوب وقتی که هیجانهای منفی تجربه میشوند ۴٫ توانایی در استفاده از تنظیم هیجانی به وسیله اجرا کردن استراتژی هایی که پاسخهای هیجانی را در یک حالت انعطاف پذیر شکل میدهند، میباشد. غیبت نسبی یکی یا همه این تواناییها، اختلال در تنظیم هیجانی یا عدم تنظیم هیجانی را نشان خواهد داد. این ابعاد به مقیاس اختلال در تنظیم هیجانی مربوط هستند (کوتینهو، ریبریو، فری نینها و دایس[۹۹]، ۲۰۱۰).
طبق مدل تنظیم هیجانی، تنظیم هیجانی فرایندی منحصر به فرد و یگانه برای تعدیل تجربه هیجانی به قصد دستیابی به مطلوبیت اجتماعی و قرار گرفتن در یک وضعیت جسمانی و روانی آماده برای پاسخگویی مناسب به تقاضاهای درونی و بیرونی است. تنظیم هیجانی به منظم کردن و تنظیم فرایندهای احساسی در راستای عملکرد تطبیقی اطلاق می شود. بنابراین، بی نظمی احساسات، به فرایندهای تنظیمی اطلاق می شود که در نهایت عملکرد تطبیقی را مختل می کنند (هوانگ[۱۰۰]، ۲۰۰۶).
تصویر درباره جامعه شناسی و علوم اجتماعی
کوتینهو و همکاران ( ۲۰۱۰) بر اساس مطالعات پیشینهای عنوان می کنند که تنظیم هیجانی، به مرحله ای اشاره دارد که افراد به واسطه آن بر هیجانهای خود و اینکه آنها چگونه هیجانهایشان را بیان و تجربه می کنند، تأثیر میگذارد. اختلال در تنظیم هیجانی باید نتیجه کمبود تواناییها و قابلیتهای تنظیم هیجانی باشد.
با شناخت دقیق تر دشواریهای تنظیم هیجانی و چگونگی تأثیر آن در به کار بردن راهبردهای مقابلهای میتوان الگوهای کارآمدتری برای پیشگیری و درمان اختلالهای رفتاری و روانی در کودکان و نوجوانان در نظر گرفت.
۲-۵ تاریخچه و پیشینه تحقیق:
۲-۵-۱ تحقیقات انجام شده در داخل ایران:
در پژوهشی که بیابانگرد (۱۳۸۱) با عنوان تحلیلی بر فراشناخت و شناخت بر روی دانشجویان انجام داد، نشان داد که بین طرحوارههای ناسازگار اولیه و اختلالات هیجانی و نقش فعال شدن طرحوارههای بد کنش در پردازش و تفسیر سوگیرانه اطلاعات رابطه وجود دارد.
در تحقیقی که بیرامی، اکبری، قاسمپور و عظیمی (۱۳۹۱) با عنوان بررسی حساسیت اضطرابی، فرانگرانی و مولفههای تنظیم هیجانی با نشانگان بالینی اضطراب اجتماعی و بهنجار بر روی ۹۲ دانشجوی دانشگاه محقق اردبیلی، انجام داد نشان داد که دانشجویان دارای اختلال اجتماعی کمتر از دانشجویان بهنجار ارزیابی مجدد به عنوان یک راهبرد مثبت از تنظیم هیجانی استفاده می کنند.
در تحقیقی که شهامت (۱۳۸۹) با عنوان پیش بینی نشانه های سلامت عمومی بر اساس طرحوارههای ناسازگار اولیه بر روی ۱۵۹ دانشجوی دانشگاه فردوسی مشهد انجام داد، نشان داد که این پژوهش به نقش واسطهای طرحوارهها در آسیب شناسی روانی صحه میگذارد.
درپژوهشی که یوسفنژاد و پیوستهگر(۱۳۹۰) با عنوان رابطه رضایت از زندگی و طرحوارههای ناسازگار اولیه بر روی ۱۵۹ دانشجوی دانشگاه شهر بابل انجام دادند، نشان داد که بین طرحوارههای ناکارآمد اولیه و رضایت از زندگی در دانشجویان رابطه منفی وجود دارد.
در تحقیقی که (کاظمی، مطهری، و قربانی، ۱۳۹۰) با عنوان ارتباط بین طرحوارههای ناسازگار اولیه و حالات فراشناختی بر روی ۱۰۰ دانش آموز مقطع راهنمایی و دبیرستان شهر اصفهان انجام دادند، نتایج حاصل از داده ها نشان داد که ضریب همبستگی بینشنگر رابطه منفی و معنیدار بین نمره کل متغیرهای طرحوارهها و حالات فراشناختی میباشد.
در پژوهشی که پیچاکلایی و همکاران (۱۳۹۱) با عنوان بررسی علل تداوم نشانگان بالینی شکست عاطفی دانشجویان با تأکید بر سبکهای دلبستگی و طرحوارههای ناسازگار اولیه بر روی ۸۰ دانشجوی دانشگاه شهر تبریز انجام دادند. نتایج حاصل این بود که افراد ایمن، دوریگزین و دوسوگرا، راهبردهای کاملاً متفاوتی برای تنظیم هیجانها و پردازش اطلاعات هیجانی به کار می برند. آنهایی که سبک دلبستگی ایمن داشتند از آن دسته راهبردهای تنظیم هیجانی استفاده می کنند، که استرس را به حداقل رسانده و هیجانهای مثبت را بر میانگیزند. سبکهای دلبستگی ناایمن، دوریگزین و دوسوگرا از آن دسته راهبردهای تنظیم هیجانی سود میجویند که بر هیجانهای منفی تأکید دارند یا تجربههای هیجانی را سرکوب می کنند.
در تحقیقی که (حیدری، احتشامزاده، حلاجانی، ۱۳۸۹) با عنوان رابطه تنظیم هیجانی، فراشناخت، خوش بینی با اضطراب امتحان، برروی ۴۴۰ دانشجوی علوم و تحقیقات خوزستان انجام دادند، نتایج تحلیل نشان داد که بین تنظیم هیجانی و اضطراب امتحان رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد.
در تحقیقی که (حیدری و اقبال، ۱۳۹۰) با عنوان رابطه دشواری در تنظیم هیجان، سبکهای دلبستگی و صمیمیت با رضایت زناشویی بر روی ۱۸۰ زوج شرکت صنایع فولاد شهر اهواز انجام دادند، نتایج تحلیل نشان داد که بین دشواری در تنظیم هیجانی و رضایت زناشویی زوجین و سبک دلبستگی زوجین رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد و نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون نیز حاکی از وجود رابطه چندگانه دشواری در تنظیم هیجان، سبک های دلبستگی و صمیمیت با رضایت زناشویی زوجین بود.
در تحقیقی که قاسمیپور، بهرامی احسان، قهرمانلونژاد و پورشریفی (۱۳۹۰) با عنوان اثر بخشی مصاحبه انگیزشی بر ارضاء نیازهای بنیادی روانشناختی در بیماران عمل باز عروق کرونر قلب بر روی۱۶۳ نفر از بیماران مرکز قلب تهران انجام دادند، نتایج نشان داد که مصاحبه انگیزشی در ارضاء نیازهای بنیادی روانی بیماران عروق کرونر موثر است. ارضای این نیازها به کنترل بهتر عوامل خطر بیماری قلبی عروقی کمک می کند. به نظر میرسد افسردگی بیماران عروق کرونر قلب مانع ارضاء نیاز شایستگی می شود. بنابراین افسردگی باعث احساس شایستگی آنان در کنترل عوامل خطر قلبی عروقی خواهد کرد.
نتیجه تصویری برای موضوع افسردگی
۲-۵-۲ تحقیقات انجام شده در خارج از ایران:
در تحقیقی که نیلسون [۱۰۱](۲۰۱۲) با عنوان طرحوارههای ناسازگار اولیه و اختلال عملکرد در بیماران مبتلا به دوقطبی انجام داد، نتایج نشان داد که طرحوارههای، انزوای اجتماعی، عدم دستیابی به وابستگی، آسیب پذیری در برابر بیماری، مهار اجتماعی، خودکنترلی ناکافی و بدبینی با مدت بهبودی اختلال دوقطبی رابطه دارد.
در تحقیقی که کمرا و کلویت[۱۰۲] ( ۲۰۱۲) با عنوان طرحوارههای ناسازگار اولیه مدیران و تأثیر آنان در موقعیت استرس زا و افزایش اضطراب و افسردگی در دانشجویان دانشگاه، انجام دادند، نشان داد که حضور طرحوارهها به منزله یک آسیب پذیری عامل برای هر دو عامل افسردگی و اضطراب است. و این اثر با جنس تعدیل می شود.
تحقیقات وانگ، هالورسن، ایزمان و واترلو[۱۰۳] (۲۰۱۰) نشان داد که افراد معتاد در مقایسه با جمعیت غیر معتاد آسیبهای روانی و طرحوارههای دستهی بریدگی و طرد به میزان زیادی در افراد معتاد بروز مینماید.
در تحقیقی که برومت[۱۰۴](۲۰۰۷) انجام داد نشان داد که افرادی که طرحواره های نقص و وابستگی و تکانشی دارند به احتمال بیشتری به سمت مصرف مواد میروند.
تحقیقات پتروسلی[۱۰۵] (۲۰۰۱) نشان داد که حدود ۷۶ درصد واریانس آسیبهای شخصیتی و اعتیاد را طرحواره محرومیت هیجانی، وابستگی/ بی کفایتی، استحقاق/ بزرگ منشی، خودتحول نیافته/ گرفتار و شکست، تبیین می کنند. وی نشان داد که این طرحوارهها، ۶۰ درصد نمونههایی که آسیب شخصیتی دارند را درست پیشبینی می کنند.
تحقیقات بامبر و مک ماهان[۱۰۶] (۲۰۰۸) نشان داد طرحوارهها پیش بینی کننده سطوح بالای فرسودگی شغلی و آسیبهای روانپزشکی هستند.
ولبورن[۱۰۷] (۲۰۰۲) در تحقیق خود به مطالعه طرحوارهها بر روی یک جمعیت ۱۹۶ نفری در یک بیمارستان روانپزشکی پرداخت نتایج نشان داد که طرحوارهها، قویترین پیش بینی کننده های علائم روانی نظیر اضطراب، افسردگی، پارانوئید و سوء مصرف مواد میباشند.
لیم و وانگ[۱۰۸] ( ۲۰۰۹) در پژوهشی نتیجه گیری کردند که ارضاء نیاز به استقلال، نقش تعیین کننده ای در تنظیم رفتار دارد. همچنین استقلال با فعالیت فیزیکی ارتباط مثبت دارد.
استاندیج، دودا و نتومانیس[۱۰۹] (۲۰۰۳) نتیجه گیری کردند که بین جهتگیری پیشرفت مبتنی بر تکلیف ارضا نیازهای اساسی، استقلال رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.
در تحقیقی که سارازین، گویلت و کری[۱۱۰] (۲۰۰۱) انجام دادند نشان دادند که نیاز به استقلال و نیاز به تعلق و وابستگی با جهتگیری پیشرفت مبتنی بر خود، همبستگی منفی و معناداری دارد.
دانهام[۱۱۱](۲۰۰۸) در تحقیق خود به مطالعه اختلال در تنظیم هیجانی و تأثیر آن بر رضایت زناشویی و فرایند صمیمیت بر روی ۱۳۲ زوج آمریکایی و آفریقایی تبار پرداخت. تحقیقات نشان داد که هم در زنان و هم در مردان اختلال در تنظیم هیجانی با رضایت زناشویی و صمیمیت ایمن رابطه منفی داشت. همچنین نتایج حاکی از آن بود که صمیمیت ایمن، رضایت زناشویی و مهارت های هیجانی را میانجیگری می کند.
در پژوهشی که یلسا و شریلان[۱۱۲] (۲۰۰۳) با عنوان اختلال در تنظیم هیجانی و رضایت زناشویی بر روی ۶۶ زوج مورد مطالعه قرار دادند. نتایج رگرسیون نشان داد که هم در زنان و هم در مردان اختلال تنظیم هیجانی با رضایت زناشویی رابطه منفی داشت.
کربی[۱۱۳] (۲۰۰۷) پژوهشی را با هدف تأثیر درمان اختلال تنظیم هیجانی بر رضایت زناشویی بر روی ۱۰ زوج انجام داد. نتایج نشان دادکه درمان اختلال تنظیم هیجانی، تأثیر قابل ملاحظهای در مرحلههای مختلف داشت که شامل: تنظیم هیجان و افزایش رضایت زناشویی و افزایش اعتماد در توانایی تنظیم هیجانی زوجین بود.
۲-۶ نتیجه گیری:
ارضای نیازها، موقعی آغاز میشود که تغییری در انگیزش فرد رخ خواهد داد بدین گونه است که به جای نیازهای قبل، سطح دیگری از نیاز، اهمیت یافته و محرک رفتار خواهد شد. نیازها به همین ترتیب تا پایان سلسله مراتب نیازها اوج گرفته و پس از ارضاء، فروکش کرده و نوبت به دیگری میسپارند. ارضاء کامل و به موقع نیازهای بنیادی روانی میتواند در ایجاد طرحوارههای مثبت و مقابلهی مؤثر با هیجانها و مدیریت آنها کمک بسیاری انجام دهد. شیوع بالای آشفتگیهای روانی بدست آمده از عدم ارضای نیازهای روانی و تأثیر این مشکلات روی عملکرد کلی فرد، موجب اختلال در تنظیم هیجانی میشود. افرادی که دارای اختلال در تنظیم هیجانی هستند، تنظیم هیجانی پایینی دارند، در پیش بینی خواسته های دیگران توانایی کمتری دارند. آنها فشارهای محیط را درک نمی کنند و هیجانهای خود را به خوبی مهار نمی کنند و در نتیجه در مقابل وقایع مقاومت کمتری نشان میدهند. طرحوارههای ناسازگار اولیه نیز باورهایی هستند که افراد درباره خود، دیگران و محیط دارند و به طور معمول از ارضاء نشدن نیازهای هیجانی اساسی دوران کودکی به وجود میآیند.
فصل سوم
روش اجرای تحقیق
۳-۱ مقدمه
این پژوهش به دنبال بررسی رابطه بین ارضاء نیازهای بنیادی روانی و طرحواره های ناسازگار اولیه با اختلالات تنظیم هیجانی دانشجویان دانشگاه بوعلی سینا است . یکی از موضوعاتی که در طی دو دههِی گذشته تلاش و توجهات تجربی و نظری فراوانی را به خود جلب کرده است بحث هیجانات است. این علاقه و توجه تا حدی می تواند به دلیل نقشی باشد که هیجان و تنظیم هیجان در رفتارهای بیرونی ایفا مینماید. از طرفی طرحوارههای ناسازگار اولیه، الگوهای هیجانی و شناختی خود آسیب رسان در فرد هستند که در ابتدای رشد و تحول در ذهن شکل گرفته و در مسیر زندگی تکرار میشوند.
۳-۲ طرح پژوهشی
این پژوهش از لحاظ اجرا، جزء تحقیقات توصیفی همبستگی و از لحاظ هدف، جزء تحقیقات کاربردی میباشد. در تحقیقاتی که هدف، آزمودن مدل خاصی از رابطه بین متغیرها است، از تحلیل مدل معادلات ساختاری[۱۱۴] یا مدلهای علی استفاده می شود.
۳-۳ جامعه مورد بررسی پژوهش
جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشجویان دوره کارشناسی دانشگاه بوعلی سینا که در سال ۹۳ در هفت دانشکده ی شیمی، علوم، فنی و مهندسی، اقتصاد و علوم اجتماعی، ادبیات و علوم انسانی، هنر و معماری و کشاورزی مشغول به تحصیل بودند، تشکیل می دهند (۷۰۰۰=N).
عکس مرتبط با اقتصاد
۳-۴ نمونه آماری و روش نمونه گیری
نمونه آماری در این پژوهش عبارت است از تعداد ۳۶۴ نفر از دانشجویان دانشکده های دانشگاه بوعلی سینا که به صورت نمونه گیری خوشهای چند مرحله ای انتخاب شدند.
برای انتخاب نمونه پژوهش نخست از جامعه آماری مورد تحقیق هفت دانشکده ی شیمی، علوم، فنی و مهندسی، اقتصاد و علوم اجتماعی، ادبیات و علوم انسانی، هنر و معماری وکشاورزی دانشگاه بوعلی سینا انتخاب و سپس از دانشکدهی شیمی رشتههای (شیمی محض و شیمی کاربردی) از دانشکدهی علوم رشتههای (ریاضی و فیزیک اتمی) از دانشکدهی فنی و مهندسی رشتههای (مکانیک و کامپیوتر) از دانشکدهی کشاورزی رشتههای (بیوسیستم و مهندسی خاک) از دانشکدهی ادبیات رشتههای (حقوق و علوم تربیتی) از دانشکدهی اقتصاد و علوم اجتماعی رشتههای (روانشناسی و حسابداری) و از دانشکدهی هنر و معماری رشتههای (باستان شناسی و معماری) به طور تصادفی ساده انتخاب و از هر رشته یک کلاس به طور تصادفی انتخاب شدند. حجم نمونه پژوهش، با توجه به جدول برآورد حجم نمونه مورگان و کرجسی تعداد ۳۶۴ نفر تعیین شده است. در مرحله بعد با مراجعه به گروههای مربوطه، رشتهها به طور تصادف انتخاب و با حاضر شدن در یکی از کلاسهای هر رشته، به تکمیل پرسشنامه های مورد نظر توسط دانشجویان پرداخته شد. که تعداد، ۱۶۶ نفر دختر و ۱۹۸ نفر پسر پرسشنامه ها را تکمیل نمودند.
حسابداری
۳-۵ ابزار گردآوری داده ها
۳-۵-۱- پرسشنامه نیازهای بنیادی روانی:
پرسشنامه نیازهای بنیادی روانی توسط گاردیا، دسی و ریان (۲۰۰۰) ساخته شده است. مقیاس مذکور شامل ۲۱ ماده است که سه خرده مقیاس، خودمختاری، شایستگی و ارتباط را میسنجد، که میزان احساس حمایت از نیاز های خود مختاری را با سوالات، ۱، ۴ع، ۸، ۱۱ع، ۱۴، ۱۷، ۲۰ع ، نیاز به شایستگی را با سوالات، ۳ع، ۵، ۱۰، ۱۳، ۱۵ع، ۱۹ع ونیاز به ارتباط با دیگران را با سوالات۲، ۶، ۷ع، ۹، ۱۲، ۱۶ع، ۱۸ع، ۲۱، میسنجد. که بر اساس مقیاس هفت درجهای لیکرت درجه بندی شده است. و سوالات دارای علامت ع به صورت معکوس نمره گذاری میشوند. گاردیا و همکاران ( ۲۰۰۰) ضرایب پایایی حاصل از اجرای آن را روی مادر، پدر، شریک و رمانتیک و دوستان آزمودنیها همگی ۹۲/۰، گزارش کرده اند. همچنین این مقیاس در نمونههای مدیران و دانشجویان ایرانی اجرا شده و از روایی و پایایی مطلوبی برخوردار است، به طوری که آلفای کرونباخ آن بین ۷۶/۰ تا ۷۹/۰ در نوسان بوده است (قربانی و واتسون، ۲۰۰۴؛ قربانی، ۱۳۸۳). در پژوهش حاضر ضریب آلفای کرونباخ ۸۳/۰ بدست آمد.
۳-۵-۲ پرسشنامه طرحواره های ناساز گار اولیه:
پرسشنامه طرحوارههای ناسازگار اولیه توسط یانگ (۱۹۹۸) ساخته شده است. این پرسشنامه یک ابزار ۷۵ سؤالی برای سنجش ۱۵ طرحواره ناکارآمد اولیه است. این طرحوارهها عبارتند از: رها شدگی/ بی ثباتی که با عبارات، ۶، ۷، ۸، ۹، ۱۰، بی اعتمادی/ بد رفتاری با عبارات، ۱۱، ۱۲، ۱۳، ۱۴، ۵، بیگانگی اجتماعی/ انزوای اجتماعی با عبارات، ۱۶، ۱۷، ۱۸، ۱۹، ۲، نقص/ شرم با عبارات، ۲۱، ۲۲، ۲۳، ۲۴، ۲۵، محرومیت هیجانی با عبارات، ۱، ۲، ۳، ۴، ۵، وابستگی/ بی کفایتی با عبارات، ۳۱، ۳۲، ۳۳، ۳۴، ۳۵، آسیب پذیری نسبت به ضرر با عبارات، ۳۶، ۳۷، ۳۸، ۳۹، ۴۰، خود تحول نایافته / خود گرفتار با عبارات، ۴۱، ۴۲، ۴۳، ۴۴، ۴۵، شکست یا نا کامی با عبارات، ۲۶، ۲۷، ۲۸، ۲۹، ۳۰، استحقاق/ بزرگ منشی با عبارات، ۶۶، ۶۷، ۶۸، ۶۹، ۷۰، خودانضباطی ضعیف/ خود کنترلی ضعیف با عبارات، ۷۱، ۷۲، ۷۳، ۷۴، ۷۵، اطاعت با عبارات، ۴۶، ۴۷، ۴۸، ۴۹، ۵۰، فداکاری/ ازخود گذشتی با عبارات، ۵۱، ۵۲، ۵۳، ۵، ۵۵، بازداری هیجانی با عبارات، ۵۶، ۵۷، ۵۸، ۵۹، ۶۰، کمال گرایی/ معیارهای سرسختانه با عبارات، ۶۱، ۶۲، ۶۳، ۶۴، ۶۵ سنجیده می شود. طرحوارههای ناکارآمد اولیه با طیف لیکرت بر روی یک مقیاس ۶ درجهای از «کاملاً درست تا کاملاً غلط» درجه بندی می شود. اگر میانگین نمره هر فرد در هر خرده مقیاس بالاتر از ۳ باشدآن فرد دارای آن طرحوارهی ناکارآمد اولیه خواهد بود. هر پنج عبارت این پرسشنامه یک طرحواره را میسنجد.
پایای این مقیاس برای کل آزمون ۹۶/۰ و برای تمام خرده مقیاسها بالاتر از ۸۰/۰ گزارش شده است (والر، مهیر و هنیان[۱۱۵]، ۲۰۰۱). حمیدپور (۲۰۱۱) پایایی این مقیاس را به وسیله آلفای کرونباخ برای همهی مقیاسها در دامنه ۶۲/۰ تا ۹۰/۰ و ثبات درونی این پرسشنامه را ۹۴/۰ گزارش کرده است. که نشان دهنده ، پایایی و ثبات درونی بالای این مقیاس است.ضریب آلفای کرونباخ محاسبه شده در پژوهش حاضر۹۳/۰ است.
۳-۵-۳- پرسشنامه اختلالات تنظیم هیجانی:
پرسشنامه اختلالات تنظیم هیجانی توسط گراتس (۲۰۰۴) ساخته شده است. این پرسشنامه یک شاخص خود گزارشی است که برای ارزیابی بد تنظیمی هیجانی به شکل جامع تری نسبت به ابزارهای موجود در این زمینه ساخته شده است و دارای ۳۶ ماده و شش خورده مقیاس که عبارتند از : خرده مقیاسهای، عدم پذیرش پاسخهای عاطفی که با سوالات، ۱۱، ۱۲، ۲۱، ۲۳، ۲۵، ۲۹ / اختلال در انجام رفتارهای هدفمند که با سوالات ۱۳، ۱۸، ۲۰، ۲۶، ۳۳ / اختلال در کنترل تکانه که با سوالات، ۳، ۱۴، ۱۹، ۲۴، ۲۷، ۳۲ / فقدان آگاهی هیجانی که با سوالات، ۲ع، ۶ع، ۸ع، ۱۰ع، ۱۷، ۱۸، ۲۰ع، ۲۶، ۳۳/ محدودیت در دستیابی به راهبردهای تنظیم هیجان با سوالات، ۱۵، ۱۶، ۲۲ع، ۲۸، ۳۰، ۳۱، ۳۵، ۳۶ و خرده مقیاس فقدان شفافیت هیجانی با سوالات، ۱ع، ۴، ۵، ۷ع، ۹ سنجیده می شود. و سوالات دارای علامت ع به صورت معکوس نمره گذاری میشوند. نمرات بالاتر نشان دهنده دشواریهای بیشتر در تنظیم هیجانات است.گراتس اعتبار این پرسشنامه را ۹۳/۰ و پایایی آن را به روش آلفای کرونباخ ۸۰/۰ گزارش کرده است. در پژوهش امینیان (۱۳۸۸) پایایی آن با دو روش آلفای کرونباخ و تنصیف محاسبه شده که به ترتیب برابر با ۸۶/۰ و ۸۰/۰ که بیانگر ضرایب قابل قبول پرسشنامه تنظیم هیجانی بود و برای اعتبار پرسشنامه تنظیم هیجانی، نمره آن با نمره پرسشنامه هیجان خواهی ذاکر من همبسته شد و مشخص شد همبستگی مثبت معنی داری بین آنها وجود دارد که بیانگر برخورداری پرسشنامه تنظیم هیجانی از اعتبار لازم بود (۴۳/۰>p، ۲۶%=R ،۵۹=N).
در پژوهش حاضر برای تعیین پایایی پرسشنامه اختلال تنظیم هیجانی از روش آلفای کرونباخ استفاده شد که برابر با ۷۷/۰ بود که بیانگر ضرایب قابل قبول پرسشنامه مذکور بود.
۳-۶ شیوه گردآوری داده ها
عمده ترین ابزار اندازه گیری داده ها، در این پژوهش پرسشنامه بود. در این تحقیق پژوهشگر در ابتدا ضمن جلب همکاری آزمودنیها به آنها اطمینان میدهد که این آزمونها و نتایج به دست آمده از آنها، صرفاً جنبه پژوهشی دارد و مربوط به دانشگاه یا سازمان خاصی نیست. برای اطمینان بخشی بیشتر و جلب همکاری آزمودنیها در پاسخگویی صحیح و دقیق به آنها اطلاع داده شود که ضرورتی برای نوشتن مشخصات شخصی (نام، نام خانوادگی) وجود ندارد. در این پژوهش به این صورت داده ها گردآوری شده است که در ابتدا از هر هفت دانشکده های دانشگاه بوعلی سینا، دو رشته و از هر رشته یک کلاس به صورت تصادف انتخاب گردیدند و بدین صورت سه پرسشنامه نیازهای بنیادی روانی، طرحوارههای ناسازگار اولیه و اختلالات تنظیم هیجانی توسط دانشجویان تکمیل گردید.
۳-۷ روش تجزیه و تحلیل آماری
در این پژوهش ابتدا برای تحلیل دادها از روشهای آمار توصیفی مانند فراوانی، میانگین ، انحراف معیار و سپس از آمار استنباطی مانند ضریب همبستگی پیرسون، آزمون T و تحلیل معادلات ساختاری (SEM) با بهره گرفتن از نرم آفزار ۱۶-AMOS برای برازش مدل مفهومی استفاده شده است. برای ارزشیابی و مقایسه برازندگی کلی مدل SEM از شاخص های آماری: (۱) مجذور کای ()، (۲) نسبت مجذور کای به درجه آزادی (df/)، (۳) شاخص نیکویی برازش (GFI)، (۴) شاخص برازندگی هنجار شده (NFI)، (۵) شاخص برازندگی تطبیقی (CFI)، (۶) جذر میانگین مجذور خطای تقریب (RMSEA)، (۷) شاخص برازندگی افزایشی (IFI)، (۸) شاخص توکر- لویس (TLI) استفاده شد است.
۳-۸ شاخص های برازندگی و معیارهای قابل قبول آن
مجذور کای () یک سنجهی کلی مدل با داده ها است. مجذور کای نسبت به اندازه نمونه بسیار حساس است و هنگامی که نمونه افزایش یابد، مجذور کای تمایل به معنیدار شدن مییابد. شاخص هنجار شدهی مجذور کای، نسبت مجذور کای بر درجات آزادی آن است که نسبت کمتر از ۰۰/۲ برازش عالی، بین ۲ تا ۵ برازندگی خوب و بزرگتر از ۵ برازندگی ضعیف و غیر قابل قبول مدل را با داده ها نشان میدهد (تاباچنیک و فیدل[۱۱۶]، ۲۰۰۷، به نقل از یاوری، ۱۳۹۱). ویژگی نیکویی برازش(GFI)، سنجهای از مقدار اطلاعات واریانس/ کوواریانس مشاهده شده است که مقادیر بالاتر ار ۹۰/۰ حاکی از برازش خوب الگو با داده ها میباشد. همچنین، ویژگی نیکویی برازش تعدیل یافته (AGFI)، یک سنجهی کلی برازندگی است که تعداد درجات آزادی را به حساب میآورد. هنگامی که این ویژگی برابر با ۸۵/۰ یا بیشتر است، برازش الگو قابل قبول است. ویژگی برازندگی هنجار شده (NFI)، یک ویژگی برازندگی افزایشی هنجار شده است که مقادیر بالاتر از ۹۰/۰ (برنی[۱۱۷]، ۱۹۹۴، به نقل از یاوری، ۱۳۹۱) و بالاتر از ۹۵/۰ (شومیکر و لوماکس[۱۱۸]، ۲۰۰۴، به نقل از یاوری، ۱۳۹۱) برازش خوب الگو با داده را نشان میدهد. ویژگی برازندگی تطبیقی (CFI)، نسبت به اندازه نمونه حساس نیست و مقادیر بالاتر یا برابر ۹۰/۰ نشان دهنده برازشی قابل قبول با داده ها میباشد. همچنین، در ویژگیهای برازندگی افزایشی (IFI) و توکر- لویس ( TLI) هم مقدار ۹۰/۰ به عنوان برازشی نیکو تلقی میگردد. در نهایت، جذر میانگین مجذور خطای تقریب (RMSEA)، اطلاعات مفیدی را جهت ارزیابی میزان تقریب در جامعه فراهم مینماید و مقدار کمتر ۰۵/۰ این شاخص، نمایانگر برازش نزدیک الگو (مدل) در رابطه با درجات آزادی است. مقادیر بین ۰۵/۰ تا ۱۰/۰ نیز برازش قابل قبول را نشان میدهند(یاوری، ۱۳۹۱).
فصل چهارم
تجزیه و تحلیل دادهها
۴-۱ مقدمه
در این فصل یافته های توصیفی، ماتریس کلی همبستگی و یافته های مرتبط با فرضیه های پژوهش شامل یافته های مربوط به آزمون مدل طراحی شدهی پیشنهادی و تأییدشده و مقایسه دختران و پسران آمده است.
۴-۲ یافته های توصیفی
در جدول۴-۱ میانگین و انحراف معیار خرده مقیاسهای نیازهای بنیادی روانی به تفکیک جنسیت و در کل دانشجویان آمده است.
جدول ۴-۱ . شاخص های توصیفی خرده مقیاس نیازهای بنیادی روانی به تفکیک جنسیت و در کل دانشجویان
برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت tinoz.ir مراجعه کنید.
حق انحصاری © 2021 مطالب علمی گلچین شده. کلیه حقوق محفو
موضوعات: بدون موضوع
[سه شنبه 1400-01-24] [ 09:19:00 ب.ظ ]